huhtikuu 18, 2024, 04:10:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tarvike-bongaukset

Aloittaja Ryhis, marraskuu 23, 2009, 17:55:32 ip

« edellinen - seuraava »

Trioniska

Pääkaupunkiseudulle vinkkinä kauppakeskus Kaari ja sieltä Prisma.

Puutarhanurkkaukseen kun menee (kun tulee sisälle niin aivan vasemmalla laidalla peränurkkaa kohden suunnistaen, ennen lumilinkoja) ja eksyy vielä liukuovista lisävaraston puolelle niin siellä on Turvepaalia, puutarhaturvetta ja paria kokoa puutarhan kesääkin ihan hyllyillä odottelemassa chilin kasvattajia kuivaan varastoituna +muuta puutarhakamaa...

Itse yllätyin tarjonnan laajuudesta ottaen huomioon vuodenajan ja kun en ole oikein mistään PK seudun liikkeestä löytänyt tuota puutarhaturvetta kun tarvikeostoksilla ollut... Tai sitten en ole vain huomannut tarkemmin kysellä.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

chipe

Jos joku haluaa 25 loisteputken laatikon edullisesti niin täällä olisi:

http://www.costella.fi/index.php?tid=22

Yhdelle 36W 965 T8 putkelle jää hintaa 2,59€ eli hitusen vähemmän kun biltsun putkille jotka tuskin on mitään 9-sarjaa. 3000K putkilla tuolla hintaa vain reilu euro per kappale. Kouvolasta näemmä saisi noudettua, muualle postikuluja 19€.

56URH0

En tiedä onko täällä jo aiemmin ollut, mutta kirpputori Silinterissä, Nekalassa Tampereella on välillä myynnissä halvalla monimetallilamppuja (studiovaloina ja kaupoissa käytössä olleita), itse olen sieltä ostanut 10 eurolla 150 wiskisen monimetallivalaisimen, ja siihen vieläpä uuden lampun 2 eurolla 8) Malli on joku vajaat kymmenen vuotta vanha Philipsin Suomessa tehty, ihan toimivia (ja kirkkaita!) kun vaihtaa vaan studiokattokiskokiinnikkeen normaaliin töpseliin. Valo erittäin luonnollinen, ei mikään keltanen tai muu värillinen, kun studiovaloja (=monimetallilamppuja) kyseessä.

Whili

Lainaus käyttäjältä: 56URH0 - tammikuu 25, 2015, 10:55:53 ap
...10 eurolla 150 wiskisen monimetallivalaisimen, ja siihen vieläpä uuden lampun 2 eurolla 8) ...

Pitääpä käydä ihmettelemässä tuota 150 wiskistä, kun kerran tuossa tien toisella puolella on  ;)

56URH0

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 25, 2015, 12:40:19 ip
Lainaus käyttäjältä: 56URH0 - tammikuu 25, 2015, 10:55:53 ap
...10 eurolla 150 wiskisen monimetallivalaisimen, ja siihen vieläpä uuden lampun 2 eurolla 8) ...

Pitääpä käydä ihmettelemässä tuota 150 wiskistä, kun kerran tuossa tien toisella puolella on  ;)

En tiedä onko enää, mutta ainakin tässä syksyllä ollut useampaan kertaan myynnissä noita.

0lli

Löytyi ainakin Mikkelin tokmannista hintaan 2,99e (norm. 4,99), tämä etenkin heille, joiden paikkakunnalta ei löydy kasvatusvälineisiin erikoistunutta liikettä, muualta Mikkelistä en ole kookoskuitua löytänyt :)

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Trioniska

helmikuu 08, 2015, 16:23:25 ip #286 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2015, 16:25:39 ip käyttäjältä Trioniska
Lainaus käyttäjältä: 0lli - helmikuu 08, 2015, 15:37:42 ip
Löytyi ainakin Mikkelin tokmannista hintaan 2,99e (norm. 4,99), tämä etenkin heille, joiden paikkakunnalta ei löydy kasvatusvälineisiin erikoistunutta liikettä, muualta Mikkelistä en ole kookoskuitua löytänyt :)




Oliko Tokmannissa millä osastolla? Sekä vissiin sesonki tuote kun tarjoustalon loppuunmyynnistä noita ostelin mutta uudesta Tokmannista en vielä ole bongannut...

Edit: vielä sentään oli halvempaa tuo aikanaan lopetusmyynnistä ostamani http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6691.msg296670#msg296670 2€ paali  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

0lli

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - helmikuu 08, 2015, 16:23:25 ip
Lainaus käyttäjältä: 0lli - helmikuu 08, 2015, 15:37:42 ip
Löytyi ainakin Mikkelin tokmannista hintaan 2,99e (norm. 4,99), tämä etenkin heille, joiden paikkakunnalta ei löydy kasvatusvälineisiin erikoistunutta liikettä, muualta Mikkelistä en ole kookoskuitua löytänyt :)




Oliko Tokmannissa millä osastolla? Sekä vissiin sesonki tuote kun tarjoustalon loppuunmyynnistä noita ostelin mutta uudesta Tokmannista en vielä ole bongannut...


Kesäpiha -osastolta löytyi, missä oli mullat ynnä muu puutarhatarvikkeet :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Valtola

Kaarinan Honkkarin puutarhaosastolla oli kasa puutarhaletkuun kytkettäviä mekaanisia munakelloja, eli max 2 tuntia kastelu päällä ja sitten poikki. Aikakellolle olisi minulla ollut käyttöä, mutta jos joku keksii sovelluksen kasvariin niin olivat todella edullisia (tarkka hinta karkasi mielestä, mutta olisiko ollut muutaman euron).

Laatuun en ota kantaa  :)

Huru-ukko

Honkkarin halpisajastimia olen itse kasvarissa käyttänyt. Kuormaa niissä ei ole kuin ne pienet pumput. Osa on mekaanisia, ne jää päälle rikkoutuessaan. Lisäksi on myös elektronisia ajastimia, 10 ohjelmaa valittavana viikko/päivä ohjelmiksi, lyhyin aika minuutti.

Mekaaniseen ajastimeen pienillä kuormilla tulee tyyppivikana keinuvivun jumittuminen päälle asentoon, joka on helppo korjata jos sellaista viitsii tehdä 6 euron rimpulalle.
Myös siellä oleva ajastin/virta päällä kytkin kannattaa heittää pois jos sen aukaisee.

Suuremmat kuormat kuten 600w natikat aiheuttaa kuulemma kontaktorin kärkien yhteensulamisen.

Valtola

Yhdyn edelliseen näiltä osin, mutta,

Oliko niin että tarkoitat sellaisia pistorasiaan asennettavia ajastimia/munakelloja? Niitä en itse osta koskaan halpamarketeista, kun tuppaavat herkästi päästämään lähes liekit pihalle, kun ovat hajoamassa, jokin kytkentäväli alkaa kipunoimaan. Siis ihan pienilläkin kuormilla...

Nuo mitkä bongasin olivat ikäänkuin magneettiventtiilejä, mutta suoraan letkuun pikaliittimillä kytkettäviä sähköttömiä kelloja. En tiedä niiden vikaantumistapaa tai kestoikää, mutta esimerkiksi jonkin ison reson täyttämiseen voisin kuvitella käyttäväni, kun ensin mittaa ajan, joka täyttämiseen kuluu.

Noissa ammattikasvihuoneissa kontaktorit hitsaa kiinni kyllä aika ajoin. Jos haluaisivat panostaa niin voisivat harkita jotain pehmokäynnistintä näille ryhmille...

Miquel

Itse löysin alemyynnistä tällaisen claberin ajastimen, toimii patterilla ja magneettiventtiilillä. Lisävarusteena olisi sadetunnistin saatavilla joka nollaa ohjelman.



Käyttääkö joku tämän tyyppisiä ajastimia kastelussa? Toimiva keksintö?  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

Hyvä ja luotettava ajastin: http://www.clasohlson.com/fi/Digitaaliajastin/32-8618

Mä olen hylännyt muut ajastimet lähes kokonaan. Joku vanha mekaaninen halpis on vähemmän tärkeissä joskus kiinni ..
Näitä Clasun ajastimia on mulla kait 6kpl; vanhimmat 5v vanhoja. Olen käyttänyt natikalla, loisteputkilla, vesi- ja ilmapumpuilla, kuivurilla, ebbeissä, bublereissa jne.
Yhden ainoan kerran on yksi näistä pettänyt, kun oli päässyt vettä patterikoteloon.
Vaihdettavat nappipatterit [2xLR44 (AG13)] kestävät 2-4 vuotta.

Ja tosiaankin olen alkanut luottamaan vähän liiankin sokeasti näihin. Välillä ovat lamput ja pumput touhunneet yksikseen kotonani yli viikon, kun oon reissussa. Ongelmia ei ole ollut. kop kop ..

Mainittakoon, että tämän voi ohjelmoida 20 kertaa viikkoajastimella ja 1-minuutin tarkuudella. Esim parveke-ebbissä on senverran iso pumppu, että riittää 3 minuuttia että on vesi pinnassa ... On/off-kytkimellä voi ohittaa ohjelmat ... jne.

Hinta-laatu-suhde loistava!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Tulipa ostettua tällainen:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10210804/

Mun kappaleeni 10€ Tampereen IKEA'n outletista [risa paketti, ruuveja puuttui]. Noita on priimana muutama 50%-hintaan eli 19.50€ (muistaakseni)
Taas näitä heräteostoksia, josta on sitten pakko värkätä hieno ja tomiva jutska ...  8) 8) 8)
Pakkohan se oli ostaa, kun katselin jo täydellä hintaa että siinäpä olisi tyylikäs kotipuutarha tänne ikuselle remonttityömaalle  :)

-Tuo ritilätaso on kiinni neljässä reiässä, eli poraamalla 4 reikää, sen saa alemmas.
-Tasolle laitan minä vanhan valkoisen Palaset-laatikon [33x33x33cm] josta valonpitävä ~20l. reso. Näin pienessä systeemissä riittää 10 litraakin aika monta päivää ...
-Muutama reikä strategisiin kohtiin, niin kuppeihin on asennettavissa tippukastelu.
*Noissa kupeissa on sisällä erilliset ehjät kupit, joten reiät jäävät piiloon sinne alle, jos haluaa käyttää alkuperäisellä passiivisella tavalla ...

'Jippii!! Mulla ei ollutkaan muita projekteja kesken kuin muutama kymmenen sekalaista ...  ::)

PS. Edellinen vastaava tuli IKEA'n valkoisesta 55x55cm Lack-apupöydästä upottamalla siihen vanha kasteluallas jostain romukalusteesta ja alle valkoinen "mikälie" laatikko resoksi: siinä on tälläkin hetkellä toimiva ebbi legendaarisella Jebao-koneistolla ja leikattu Aji Cristal, jonka runko on kuin nippu kyrpiä .. ettensanoisi  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Clas Ohlsonilta tarjouksessa 2,99 e jotain, mikä vaikuttaa 10 litran kookoskuituharkolta.
http://www.clasohlson.com/fi/Pr318238000/Pr318238000

Tämä onkin aika kätevä versio, kun näköjään tulee tuollaisessa pussissa jossa kookoksen voi vedellä turvotella valmiiksi. Ei tarvitse erillistä astiaa siihen.

sorrii

Aika normisettiä tuo hintakin. Niistä 3€ tiilistä mitä on Chilitarvikkeessa ja monessa muussa "erikoiskaupassa" tulee ~8l
Tokmanni myy EcoGrip -nimistä kookosta 3x5l tiilinä 2,99€ - se on peruslannoitettua, mikä voi olla hyvä, tai ei. En oo ehtinyt kokeilemaan ...
Kuuleman mukaan IKEAssakin olisi kookosta, mutta ei ollut Tampereen I'ssä kun kysyin - ei ollut myyjä kuullutkaan: hydrosoraa sen sijään oli ..

Maailmalla pidetään turvetta hirmuisen epäegologisena ja siksi kookosta mainostetaan ja käytetään eko-vaihtotehtona. Suomessa soita kai riittää vähäksi aikaa ..  :D
Kookos oikein käytettynä ja hyvillä lannoitteilla on tokikin parempaakin tavaraa. Parhaimmillaan verrattavissa vesiviljelyyn!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Althalus

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 11, 2015, 14:49:02 ip
Clas Ohlsonilta tarjouksessa 2,99 e jotain, mikä vaikuttaa 10 litran kookoskuituharkolta.
http://www.clasohlson.com/fi/Pr318238000/Pr318238000

Tämä onkin aika kätevä versio, kun näköjään tulee tuollaisessa pussissa jossa kookoksen voi vedellä turvotella valmiiksi. Ei tarvitse erillistä astiaa siihen.


Ärsyttävästi puhuu etusivulla mullasta:
"Kanna kotiin 10 litraa multaa laukussa!
Kompakti briketti vie tilaa noin kahvipaketin verran.
Lisää 3 litraa vettä, niin saat 10 litraa kylvömultaa."

Mutta lisätiedoissa tarkennetaan:
"Kompaktisti pakattu istutusmulta - lisää vain vesi, niin saat briketistä noin 10 litraa multaa. Valmistettu kookoskuidusta/kookospähkinän kuoresta. Kasvualustaa voi käyttää tavallisimpien huonekasvien ja ulkokasvien istutukseen ja uudelleenistutukseen. Se sisältää lannoitetta 3−6 viikon kasvuun."

Chilitarvikkeessa tosin 11 litraa kolmella eurolla. Eikä ole mikään tarjous. Turvotuspusseja on varmaan kaikilla kaapit pullollaan  ;)

Mutta kätevä clasujen lähellä asujille.  :)
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

sorrii

Tästäpä tuli mieleen uutuus Bauhausissa: Siellä oli Nelson Gardenin istutussäkki kookoksesta: säkkiin [=muoviin pakattu palikka] leikataan katkoviivaa pitkin reiät istutusta varten johon kaadetaan 8 litraa [?muistaakseni?] vettä. Enpä tutkinut tarkemmin oliko ravinteita. Mielenkiintoinen, mutta ei varmaan tarpellinen diy-chilipäälle.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 11, 2015, 14:49:02 ip
Clas Ohlsonilta tarjouksessa 2,99 e jotain, mikä vaikuttaa 10 litran kookoskuituharkolta.
http://www.clasohlson.com/fi/Pr318238000/Pr318238000


Clasun nettisivulla käynyt pikku fiba...

Määrä    yksikköhinta    Säästät
1-2          2,99    
3+          3,66 (2,99)    - 23,00%

Eli osta 3 tai enemmän niin maksat 67 senttiä enemmän kappaleelta ja muka säästää 23%  :P

Ylempänä näkyy suluissa ilmeisesti normaalihinta 4,99 josta tuo 23% menisi lähelle tuota 3,66 hintaa, jäänyt vissiin alemyynti huomioimatta tuossa määräalennuksen kohdalla.

Näyttäisi myymälä tuosta kohtuuläheltä löytyvän, pitänee harkita.

Jani M

Se Ikean kookoskuitu on vähän pain in the arse taimien kanssa. Todella vaikeaa saada ravinnetasapainot kohdilleen. Isommilla chileillä menee kyllä mainiosti.