toukokuu 14, 2024, 08:03:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Puutarhasuunnittelijaa

Aloittaja Hapa_Nero, elokuu 22, 2010, 21:40:45 ip

« edellinen - seuraava »

Hapa_Nero

Sori, mutta nyt ei rakenneta nagatarhaa  :D

Vaan hakusessa olisi edullinen puutarhasuunnitelma kerrostalotontille. Painoarvo sanalla edullinen.

Yksi mahdollisuus voisi olla jokin oppilaitos jonka ohjelmiin tällainen toiminta sopisi.
Mistäköhän kouluista tällaista kannattaisi kysellä?

Tontti on ilmeisesti hieman keskivertoa suurempi kerrostalotontti ja sisältää siten hieman enemmän mahdollisuuksia. Asukkaiden keskuudessa on myös ilmennyt toiveita jonkin pysyvän grillipaikan rakentamisesta.
Tontille on tällähetkellä istutettu lähinnä puita, joista osa voidaan uhrata paremman edestä.
Yksi edellisessä myrskyssä kaatuneista koivuista oli n.40 vuotias.

Mistä apua?

TeemuT

Tämä avausviesti ei oikein kerro itse projektista yhtään mitään.

- Onko kyseessä siis pelkästään puutarhan suunnittelu vai voisiko projektia kuvata paremmin esimerkiksi viheralueen suunnittelu?
- Mitä tällä suunnittelulla tarkemmin ottaen tarkoitetaan? Onko ajatus, että suunnittelija tekee CAD-piirrustuksen, jonka pohjalta taloyhtiön tms. väki sen toteuttaa vai onko suunnittelijan vastuulla myös itse rakennustyö? Ja tässä vaiheessa on vähintäänkin järkevää kysyä, että mikä on projektin arvioitu budjetti ja onko jotain materiaalirajoituksia, vai onko tämäkin suunnitelijan vastuulla? Onko projektille suunniteltu jonkinlainen aikataulu?

Muutenkin olisi hyvä kertoa projektista mahdollisimman paljon. Kuka haluaa lähteä mukaan hommaan jossa faktat ovat: puutarha, kerrostalotontti ja halpa, mutta edes paikkakuntaa ei mainita?






Hapa_Nero

No tulipas siitä huonosti aseteltu avaus, mutta kysymällähän asiat alkavat selviämään.

Ehkä mulla oli enemmän mielessä etsiä sopivaa opinahjoa josta asiaa kysellä. Itse en ole ollut yhteishaussa vähään aikaan mukana, eikä minulla siten oikein ole käsitystä missä kouluissa ja millä opintolinjoilla tällaisia suunnitteluita tehdään.

Suunnittelijan ei tarvitse lapioon tarttua, vaan lähinnä tarvitaan mielipiteitä siitä, mitä tontilla tällähetkellä olevista istutuksista (lähinnä puita) säilytetään ja mitä poistetaan. Ja mitä istutetaan tilalle. Osa tontilla tällähetkellä olevista puista on lähivuosina vaihtokunnossa. Taloyhtiön hallitus on vastuussa tontilla olevien puiden kaatumisen aiheuttamista vahingoista.
CAD kuva ei ole välttämätön, hahmotelma Työmies askissakin riittää.

Rojekti on vielä aivan suunnitteluasteella, eikä aikataulua tai budjettia ole. En itse vieläkään ymmärrä näistä hommista juurikaan mitään, mutta uskoisin että ensin pitäisi valita nuo säilytettävät istutukset, sitten pitäisi varmaan valita niihin sopivat uudet istutukset ja siinä kohtaa olisi ehkä hyvä tietää mitä kannattaa istuttaa seitsenkerroksisen talon pohjoisseinustalle ja mitä etelän puolelle. Ottaen huomioon talon koon ja piha-alueen luonteen, luulen että pihalle tulisi enemmän puita ja pensaita ja vähemmän orvokkeja  :D

Onko tämä nyt sitten puutarhasuunnittelua vai viheralueen suunnittelua vaiko jopa viherrakentamista, sitäkään en osaa sanoa. Mutta tontti sijaitsee Lahden seudulla.

TeemuT

Käsittääkseni puutarhatalouden perustutkinto (viheralan koulutusohjelma, puutarhatalouden koulutusohjelma ja kukka -ja puutarhakaupan koulutusohjelma) suoritetaan ammattikoulussa. Ammattikorkeakoulussa menee sitten hortonomi, floristi jne.

Tässä lista oppilaitoksista (viheralan perustutkinto)

http://haku.koulutusnetti.fi/koulutusnetti/supplySearch.do?language=fi&year=2011&useSession=false&searchItems=year%3DALL&searchItems=year%3D2011&searchItems=eduType%3DALL&searchItems=eduType%3DN&searchItems=eduName%3DALL&searchItems=eduName%3DPuutarhatalouden+perustutkinto&studyEduBranch=&province=&eduBranchYo=&municipality=&degreeEduType=&eduForm=&baseStudy=&eduLanguage=&degreeProgram=&schoolNameText=&eduName=&limit=150&command=K%E4ynnist%E4+haku#list

ja tuosta siiten niitä hortonomeja

http://www.hortonomienyhdistys.fi/linkit.html

Toivottavasti näistä on nyt alkuun ainakin jotain apua. Onnea projektille!

TeemuT

Ettei väärinkäsityksiä pääse syntymään niin pitänee nyt vielä todeta tähän, että en tosiaan ole mikään vihersuunnittelun ammattilainen. Olen kyllä työskennellyt viherrakennusalalla ja ajatellut hakevani opiskelemaan alalle.

TeemuT

Niin ja ymmärtääkseni nuo hortonomit ovat pätevyydeltään niitä viheraluesuunnittelijoita kun taas viheralan pk:n käyneillä on pätevyys siihen rakentamiseen. Toisaalta jos suunnittelijan pitää antaa vain vinkkejä, että mitä kannattaisi sijoittaa ja minne niin saattaa nuo viheralan pk:n käyneet tietää asioista ihan yhtä hyvin.


Hapa_Nero

Kiitos vinkeistä ja neuvoista TeemuT, luulis noin pitkästä listasta jonkin tärppäävän.
Ja aikaahan tässä vielä on paljon, sillä taloon luultavasti tehdään ulkoseinäremontti lähitulevaisuudessa, eikä piha-alueeseen varmaankaan kannata sijoittaa ennen sitä.

TeemuT

Ole hyvä vaan! Toivottavasti tärppää ja saatte projektin onnistumaan.