maaliskuu 29, 2024, 06:34:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vanhat siemenet

Aloittaja Nenuka, toukokuu 18, 2015, 22:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

Nenuka

Kuinka vanhat siemenet vielä itävät? Kaapista löytyy Thaimaasta tuotuja chilin siemeniä, mutta vuosia vanhoja. Onko toivoa?

Trioniska

toukokuu 18, 2015, 22:09:18 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2015, 22:34:47 ip käyttäjältä Trioniska
Ei sitä yrittänyttä laiteta...

Hyvä kokeilualusta on idätyslautta niin näkee heti jos otain alkaa tapahtumaan.

Jos ei villeistä kyse joiden itävyys muutoinkin hankalaa niin viisi vuotta ei pitäisi vielä tuntua missään jos pimeässä, hieman viileässä ja kuivassa tilassa säilytetty. Kuiva ja pimeä kärjessä.

Fasse vissiin jotain 20vee siemeniäkin idätellyt tai vanhempiakin...

Edit: Chilivaarilta löytyi tuohonkin sopiva postaus ;) http://chilivaari.blogspot.fi/2012/12/vanhakin-siemen-itaa.html
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Nenuka - toukokuu 18, 2015, 22:04:34 ip
Kuinka vanhat siemenet vielä itävät? Kaapista löytyy Thaimaasta tuotuja chilin siemeniä, mutta vuosia vanhoja. Onko toivoa?


Jos ne ovat olleet kuivana, eivätkä siten homehtuneet tms, niin voivat ne itääkin. Ainoa keino saada selville on kokeilla.

chilifellow

Mulla on n. 9-v. vanhoja Fatalii siiduja (Dutch x Habanero F2). Laitoin muutaman itämään kivivillaan nyt talvena. Hyvin iti ja kasvaa.

Säilytyspaikka siis ratkaisee.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - toukokuu 18, 2015, 22:09:18 ip
Fasse vissiin jotain 20vee siemeniäkin idätellyt tai vanhempiakin...


Ja vielä yli 90% itävyysprosentilla. Joten kuten edellä, ikä ei ole kriittinen tekijä, vaan säilytysolosuhteet.

Nenuka

Kiitos vastauksista! Siemenet ovat osa kuivattua chilihakkelusta, säilytetty siis maustekaapissa. Ei tosin ole mitään tietoa missä ne ovat olleet ennen meille tuloa... Mainion makuisia,  toivottavasti lähtevät kasvamaan. Idätyslautan rakennuspuuhiin siis.   :D

Smoppi

Olen milloin mitäkin siemeniä idätellyt tosi hyvillä itämisprosenteilla, mutta Fataliin siemenistä iti vain muutama ja niistäkin suuri osa teki epämuodostuneen taimen. Epäilen siementen olleen aika vanhoja ja huonosti säilytettyjä.

Huru-ukko

Chilien siemeniä ostaessa kuluttaja on aika lailla liikkeiden armoilla. Pussissa ei mainita suositeltua viimeistä käyttövuotta, eikä sen enempää itävyysprosenttiakaan, kuten lähestulkoon kaikissa muissa siemenpusseissa on.
Nelssonin siemenissä joitain merkintöjä taitaa ollakkin ?.
Chilien siemenet on toki aika marginaalinen ryhmä, ja hinta oletettavasti pompsahtaisi pakkaus- ja merkintäkulujen vuoksi aika ylös.

Lisäksi monet siemenliikkeet ostavat tuottajilta siemenensä, jolloin samaa alkuperää olevia siemeniä on useamalla myyjällä. Jollain ne maksaa 1,50€, jollain 4€ ja siltä väliltä.
Itse ostan ne halvimmat, ja tähän mennessä ainoat virhe on niissä ollut väärän värisiä pubeja. Riittää minulle.....
Fatalii tuottaa itse käsittääkseni ison osan laadukkaista siemenistään.

Chilistit antavat arvon siemenilleen, ja säilyttävät niitä ihanteellisissa olosuhteissa.



Ezmo

Itävyysprosentti on vähän huono määre pienissä siemenerissä. Jos pussissa ilmoitetaan 90% itävyys, mutta huonolla tuurilla pussin sisältö saattaa koostua pääosin siitä itämättömästä osasta.

Asenl

Vanhat siemenet ovat itsellä itäneet parhaiten ilmavassa idätysalustassa. Yleisimmin olen käyttänyt niitä valmiita pieniä kaupan turvenappeja. Itämissaanto on ollut lähellä sataa prosenttia siemenissä, jotka ei enää mullassa idä.
Vihreä peukaloni on merkki pitkälle edistyneestä kuoliosta minkäänlaisen menestyksen viherkasvien parissa sijaan.

Nenuka

Siemenet ovat nyt noin viikon päivät lautalla kelluneet. Kolmantena päivänä luulin jo niiden alkaneen itää kun oikein tarkasti katsoi. Siemenen ulkopinnan alta oli tulossa ehkä 0,5 mm siemenen sisustaa ulospäin. Mutta tässäpä ollaan. Yhä edelleen samassa pisteessä. Liekö oikea lämpötila ja valaistus?

Wolfman

Useimmilla lajikkeilla vajaa viikko - reilu pari viikkoa on aika normaali haarukka, villichileillä voi mennä reilusti pidempäänkin. Lämpötila saisi olla 22 astetta tai vähän enemmän,  muutama aste  lisää nopeuttaa itämistä. Valoa ei itämiseen tarvita, heti sen jälkeen kylläkin eli ei kannata pimeässä idättää. Itäneille taimille sitten heti reilusti valoa.

karvainen

Omalla kokemuksella lautalla varsinkin idättäessä, on nopeiten toiminut lähempänä 30 astetta olevat lämpötilat.

Nenuka

Siemenet olivat noin pari viikkoa lautalla, mutta hyvin vähän mitään tapahtui. Pulleimmat niistä pistin kokeeksi multaa. Ja tadaa! Sieltä se pienikin ponnistaa! Kaksi tainta nostaa päätään. Siemenet ovat ainakin 7 vuotta vanhoja. Nyt vaan jännäämään, että mikä puska laji sieltä tulee. Kiitos ohjeista!

chilimieli

tammikuu 19, 2019, 20:25:21 ip #14 Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2019, 20:36:05 ip käyttäjältä chilimieli
Vanha aihe mutta haulla tuntui osuvimmalta. :D
Keräilin eri lajikkeita vuosina 2004-2012 ja lajikkeita kertyikin rutkasti. Taisin lopettaa laskemisen 140;n kohdilla. Nyt lähtisi näitä siemeniä idätykseen reilulla kädellä. Saa nähdä itääkö. 8) Monta vuotta tuli mentyä valmiilla taimilla, nyt heräsi kiinnostus palata idättelyhommiin kun tilat suurenivat kaksinkertaiseksi.
Raportoin itääkö jopa 12-14 vuotta vanhat siemenet  8) Toivotaan parasta.

Säilytys:
Minigripeissä jotka litran minigripeissä suojattuna valolta ja lämmöltä. Pusseissa myös siliga-geelipussukka jos toinenkin. Litraiset pussit vielä valoa läpäisemättömässä kassissa jota olen pitäny kaapissa lattian rajassa.

chilimieli

Toistaiseksi huonolta näyttää, tosin osa siemenistä vasta viikon oleillut mullassa. Yli kymmenen vuotta voinee siis olla liikaa ainakin osalle lajikkeista. Annan siemenille vielä pari-kolme viikkoa, mikäli ne jotka tiedän nopeimmiksi itäjiksi eivät lähde, voitanee tehdä johtopäätöksiä.

chilimieli

Käyn nyt tämän kuittaamassa jos joku miettii itävyyttä.  ::)

Omalle kohdalle ei itäviä siemeniä enää kymmenvuotiaista löytynyt, toki poikkeuksiakin varmasti on olemassa. Uudemmat, noin viisi vuotta vanhat itivät osa. Tosin uudempienkin kanssa huomasi itävyyden jo laskeneen. En siis suosittele siementen pitkäaikaista säilöä huoneenlämmössä. Pakastamalla uskoisin onnistuvan pidempäänkin mikäli siemenet ovat koko säilytysajan jäässä ja kuivassa.

tiikeri2

Tein juuri testailuja.
2011 vuodelta siemeniä. Kaikki pienissä minigripeissä, säilytetty pimeässä kaapissa huoneenlämmössä.

Lautalla 29 lämpötilassa inkubaattorissa:

Aji crystal (itse kerätty siemen) itävyys 0/20
Fatalii 0/10
Aji amarillo 0/10
Aji Fantasy (itse kerätty siemen) 6/10 itämisaika 13-16vrk

Lautalla 33 lämpötilassa inkubaattorissa käsiteltynä*:
Aji crystal (itse kerätty siemen) itävyys 0/40
Fatalii 0/10
Aji amarillo 0/10
Aji Fantasy (itse kerätty siemen) 15/15 itämisaika 6-8vrk
  näissä Aji Fantasyissä oli useampi kastelun jälkeen vihreän ja raa'an (huonon)näköinen mukana, nekin itivät.

*käsittely: vedessä uittaminen 12h, gibberelliinihapposeos 4h (jauhe oli yhtä vanhaa kuin siemenetkin, joten tein kylläisen liuoksen), 8h uittaminen kookosvesi + lannoiteseoksessa

Huru-ukko

Oletko ajatellut lapsentekoa ?.