maaliskuu 29, 2024, 07:00:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etikkasäilöntä

Aloittaja miau., elokuu 15, 2005, 15:00:25 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

joulukuu 02, 2019, 19:11:07 ip #180 Viimeisin muokkaus: joulukuu 03, 2019, 12:51:57 ip käyttäjältä sorrii Syy: Korjausta reseptiin ym. yön virheitä ..
Myöhäistä päivitystä aiheeseen  8) Tuli juuri ne ihan viimeiset säilöttyä oikein rakkaudella  :-*  :-*  :-*

On siis vuosien varrella tullut kokeiltua kaikenmoista, enkä oikein koskaan ole ollut ihan tyytyväinen tuotoksiini. Jostain kumman syystä Aji Cristalista on kuitenkin aina tullut vähintään kohtuullisen hyvää ... Siinä kai niin vahva oma makunsa, ettei mene pilalle edes Meiran Sieni-säilötteellä ...  ;D  ;D  ;D

Pilaantumaan ei ole mulla koskaan päässyt vaikka on nytkin kellarissa yli 5v vanhoja (Piltti-)purkkeja: Oon aina laittanut vähän Atamonia: Jauheena, jonka sanotaan olevan mautonta ja hajutonta - nestemäisessähän on rommiaromia.

Tämän syksyn pääsadon -tai pääsäilönnän- laitoin ilman mitään sipuleita, mausteita tai yrttejä: Halusin että maku tulee vain chileistä. Ohjeita oon yleensä joka kerta erikseen surffaillut jenkkiläisiltä sivuilta - niin nytkin. Amerikkalainen etikka vaan kuulemma on 5% kun meillä se on 10% ((paitsi viinietikka 6%  sitäkään en käytä)) Suomalaisella etikalla siis jenkkiohjeen pint wettä ja pint etikkaa muuttuu litra vettä ja puolikas etikkaa; siitä sitten aikojen kuluessa viisastuneena laitan lopulta 250ml etikkaa tai etikka/lime/sitruuna ja vettä 750ml . Käytännössä korvaan puolet etikasta lime-sitruunamehulla (tuoreista hedelmistä tietysti!) ...

Siltikin: En nytkään ollut ihan tyytyväinen, kun maistelin valmiita ja sitä lientä. Oon täysin vakuuttunut että Atamonista tulee joku outo sivumaku, josta en pidä. Samoin noiden Jenkkien suolakin taitaaa olla jotain puoliksi laimennettua ihmesuolaa jota laitetaan ruokalusikkallinen ½ litraan: Usein puhutaankin kosher-suolasta tain "picling salt"istä ... ?!? Tai nuo vaan tykkäävät tönkkösuolatuista säilykkeistä ...

Olipa jääkaapissa jemmassa vielä vajaa litra sekalaisia mietoja chilejä: Fantasyä keltaisena ja valkoisena; muutama Bishops Crown; Sugarrush, Aji Cristal ja muutama osin keltaiseksi kypsynyt Jalapeno. Silppusin siis sekaisin ne 2dl Pilttipurkkeihin ja keittelin liemen lähes Chilivaarin ohjeen mukaan: Vaihdoin vaan 2dl viinietikkaa 1dl'aan väkiviinaetikkaa:
4dl vettä
50g juoksevaa hunajaa
25g valkoista sokeria
1tl(kukkura) suolaa [=4g]
60ml lime-sitruuna -mehua [tuoreista!]

lopuksi 1dl etikkaa

Lisäsin liemeen ~60ml sitruunan ja limen mehua kiehautin sen
Kaadoin liemen purkkeihin ja annoin chilien hetken lämmetä kunnes siivilöin sen takaisin kattilaan
Lisäsin 1dl etikkaa; kiehautin vielä ja kaadoin purkit piri-piri-pintaan. Suljin kannet heti tiukasti puristaen: Bauhausista ostetut Honeywell talvikäyttöön tehdyt asentajan työhanskat toimivat hyvin tässäkin asennuksessa ...

Laitoin purkit heti kuumina kylmään veteen, ja muutaman minuutin kuluttua kuului tänne tietokoneelle asti "pok" ... "naps" ... "poks" ... Kaikki kolmen purkin kantta napsahtivat umpioon ...

Maistoin tuota ylijäänyttä liemen tilkkaa ja oli niin hyvää, että lotkotin janooni koko desin  8)  8)  8)
Jouluna kerron ehkä tuliko oikeesti hyvää, ja miten solmuun meni veljen muijan naama mun "paprikasuokaleista" //

PS. Purkkien desinfiointiin on hyvä ohje/selitys mm. Marttojen sivuilla: Pestyt purkit (ja kannet?!) liotetaan vedessä yön yli. Sitten pidetään uunissa 125oC puolisen tuntia. Purkit täytetään kuumana. Bakteerien tai homeiden ja virusten(?) lepoitiöt voivat kestää jopa uunin, jos ei ole ensin liotettu ...
Toinen tapa on toki huuhtoa purkit ja kannet Atamon-litkulla. Mä olen tehnyt molempia.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miami

Toimiiko säilöntä ilman sokeria?
Kaupan chilien siemenillä mennään...

sorrii

lokakuu 16, 2020, 11:50:55 ap #182 Viimeisin muokkaus: lokakuu 16, 2020, 11:52:48 ap käyttäjältä sorrii
Kylläkai se onnistuu jos sitten maku kelpaa. Etikkasäilykkeessä makeus on aika olleellista. Makeutusaineet usein tekee sivumakuja ...

Oleellista kai on että miksi haluaa ilman sokeria?! Onko kyse vain kaloreista vaiko diabetes tai hiivasyndrooma tms. Jälkimmäisessähän ei saisi käyttää etikkaakaan ... Diabeetikko taas voi vähän käyttää sokeriakin: Eipä chilisäilykkeitä nälkään syödä ...

Yritin kysyjän puolesta vähä Guuglata aihetta: Löytyi äkkiseltään yksi suolakurkkuohje joka lienee olevinaan venäläisten kurkkujen ohje etikalla ((Voisi sopi mlle, kun en siedä ollenkaan fermentoituja ym. luonnollisesti pilaannutettuja tuotteita mukaanlukien viinietikka ja viini; hapatetut tuotteet, hapanmaitotuotteet: kaikista lähtee huuto-oksennus minulta)) Ko. ketjussa oli maininta, että Venäjä-seuran sivulla hyvä ohje: liekö se tämä:

LainausHyvä suolakurkkuohje

2,5-3 kg kurkkuja
mustaherukanlehtiä
tillin kukintoja
piparjuuren lastuja
3-5 valkosipulin kynttä

Liemi:
2,5 l vettä
2,5 dl etikkaa
1 dl suolaa
2 tl valkopippuria
1 rkl sinapinsiemeniä

Ladotaan kerroksittain.Vesi,suola ja mausteet kiehautetaan,lisätään etikka ja annetaan jäähtyä.Kaadetaan kurkkujen päälle.

Säilyvyyden kannalta tuon ohjeen etikan määtä on kyllä liian vähän, joten vaatisi säilöntäanetta tai kiehuvana purkitusta ... Ehkä näissä voi onnistua väärinkin tekemällä jos ei tiedä mikä on "oikein" ...  ???

Luulisin että oon törmännyt kaupan jalapenoihin ja pepperone-säilykkeisiin jotka eivät olleet makeita.


Kokeiltava kai tämäkin on ...  8)  8)  8)
Minä teksin jonkun perusohjeen mukaan yksinkertaisesti jättämällä sokerin pois: Chilit tuskin kaipaa muita mausteita kuin vähän suolaa, ehkä ...

PS. Itsellä muuten pusseissa reilu 10kg erilaisia chilejä odottamassa käsittelyä
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miami

Kiitos vastauksesta, ja ohjeen etsimisestä!

Sokeri ei vain yksinkertaisesti kuulu ruokavaliooni, eikä makeutusaineet. Ei liity sairauksiin...

Taidan testata tuota venäläistä ohjetta pieneen määrään ensin, säilyvyydestä en ole huolissani, kun syön ne varmaan aika pian kumminkin...palaillaan asiaan, kun saan purkitettua...
Kaupan chilien siemenillä mennään...

sorrii

Ilman sokeria ja säilöntäainetta kannattaa ainakin purkit desinfioida oikein: Yön yli liotus [=lepoitiöt aktivoituvat!] sitten uuniin 125*C 15min. Kannet samoin mutta tiivisteiden takia ehkäpä kiehuvaan veteen uunin sijaan ...
Ne lepoitiöt kuulemma voivat kestää uuninkin jos ei ole liotettu ...

Purkit piripintaan ettei jäisi yhtään ilmaa.

Mulla on ollut vanhoja chilisäilykkeitä kellarissa yli 5 vuotta eivätkä ole pilaantuneet: Toki resepteissä on etsimistä, kun eivät aina kovin herkkua ole: Kaikista chileistä vaan ei ehkä tule hyvää?! Jallut ja Aji Cristal ovat olleet hyviä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`