huhtikuu 25, 2024, 23:59:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Äänentoistovehkeet: mikä saa musiikin kuulostamaan hyvältä?

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 17, 2012, 19:25:17 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Niille täällä, jotka kuuntelevat musaa PuuCeestä: vaikka muu laitteisto olisi miten hyvä tahansa, Windows (tai MacOS yhtälailla) pystyy pilaamaan ääntä ihan kuultavalla tavalla. Maceissa on omat jekkunsa, mutta Windows PC:ssä on tärkeää asettaa musiikkiohjelman tila Direct Soundin sijaan Windows Audio System -tilaan (asetus löytyy esim. uusista iTuneseista Preferences -> Playback -kohdasta). Tämä ohittaa Windowsin sisäisen äänimikserin ja siten samalla monta ääntä huonontavaa konversiota formaatista toiseen. Paras audiotila PC:ssä lienee ASIO, jota video- ja musiikkiohjelmat käyttävät (mutta mm. iTunes ei). Se on kuitenkin välillä vähän tarkka koneen muista asetuksista ja komponenteista. Kernel Streaming -tilaa kehutaan myös. Tärkeää on olla käyttämättä Direct Soundia, jos vain mahdollista.

Huru-ukko


PP

Ihan pihalla tuollaisista, joten tyhmä kysymys: asialla ei liene vaikutusta, jos käyttää USB-DACia?

akselsson1

kovemmalle vaan ;)
Ei vaiskaan, esim foobar2000 käytin joskus dolby headphones jotain juttua sieltä asetusten syövereistä, ja ääni muuttui aivan tyystin erilaiseksi. (Paremmaksi.)
Nyt olen ollut laiska.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

joulukuu 30, 2014, 01:01:48 ap #184 Viimeisin muokkaus: tammikuu 01, 2015, 01:22:27 ap käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 29, 2014, 22:53:09 ip
Ihan pihalla tuollaisista, joten tyhmä kysymys: asialla ei liene vaikutusta, jos käyttää USB-DACia?


On sillä merkitystä (jos siis muu laitteisto kuten kajarit/kuulokkeet ovat vähänkään laadukkaampia - huonoilla kaikki kuulostaa samalta. Tärkeää on saada ääni ohittamaan mahdollisimman täydellisesti koneen käyttöjärjestelmän tietyt jutut, kuten mikserit, mahdolliset "äänenparantajat", ekvalisaattorit, ym ym ym ennen kuin se pääsee ulos koneesta joko kajareihin suoraan, johonkin ulkoiseen hifisysteemiin, tai vaikka USB-DACiin. Mitä lyhyempi signaalitie, sen parempi periaatteessa niin tässä kuin analogisissakin laitteissa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - joulukuu 29, 2014, 23:03:36 ip
kovemmalle vaan ;)
Ei vaiskaan, esim foobar2000 käytin joskus dolby headphones jotain juttua sieltä asetusten syövereistä, ja ääni muuttui aivan tyystin erilaiseksi. (Paremmaksi.)
Nyt olen ollut laiska.


Taas "periaatteessa" nuo jotkut Dolbyn ja muiden "äänenparantimet" ovat hifiäänelle myrkkyä, mutta monet sitten puolestaan tykkäävät kovastikin niiden vaikutuksesta ääneen. Silloin ei enää tavoitellakaan ns. luonnollista ääntä, vaan oman maun mukaista. :)

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - joulukuu 30, 2014, 01:03:51 ap
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - joulukuu 29, 2014, 23:03:36 ip
kovemmalle vaan ;)
Ei vaiskaan, esim foobar2000 käytin joskus dolby headphones jotain juttua sieltä asetusten syövereistä, ja ääni muuttui aivan tyystin erilaiseksi. (Paremmaksi.)
Nyt olen ollut laiska.


Taas "periaatteessa" nuo jotkut Dolbyn ja muiden "äänenparantimet" ovat hifiäänelle myrkkyä, mutta monet sitten puolestaan tykkäävät kovastikin niiden vaikutuksesta ääneen. Silloin ei enää tavoitellakaan ns. luonnollista ääntä, vaan oman maun mukaista. :)

Pakko sanoa, että kuulokkeilla kuullosti tosi hyvältä.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - joulukuu 30, 2014, 22:00:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - joulukuu 30, 2014, 01:03:51 ap
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - joulukuu 29, 2014, 23:03:36 ip
kovemmalle vaan ;)
Ei vaiskaan, esim foobar2000 käytin joskus dolby headphones jotain juttua sieltä asetusten syövereistä, ja ääni muuttui aivan tyystin erilaiseksi. (Paremmaksi.)
Nyt olen ollut laiska.


Taas "periaatteessa" nuo jotkut Dolbyn ja muiden "äänenparantimet" ovat hifiäänelle myrkkyä, mutta monet sitten puolestaan tykkäävät kovastikin niiden vaikutuksesta ääneen. Silloin ei enää tavoitellakaan ns. luonnollista ääntä, vaan oman maun mukaista. :)

Pakko sanoa, että kuulokkeilla kuullosti tosi hyvältä.


Niin, mikä on "hyvää", mikä ei...

Hifistely on tullut monille kirosanaksi musassa mobiilimusan aikana. On jengiä, joiden mielestä esim. pakattu mp3 kuulostaa juuri virheidensä takia paremmalta kuin pakkaamaton tai parempilaatuinen digiääni. He ovat tottuneet siihen soundiin ja diggaavat sitä paljon enemmän kuin esim. "puhtautta".

Markkinoille on tullut supermenestyneitä kuulokkeita ja kaikenlaista mikä tietoisesti vääristää musaa esim. valtapopille suotuisaksi. Esimerkkinä tästä Applen hiljan ostamat "Beats" -luurit, joita juuri kukaan ei pidä äänellisesti laadukkaina, mutta sitäkin useampi megacooleina ja heidän mielimusiikilleen (esim. hip-hop) täydellisinä. Sitten taas, jos niillä yrittäisi kuunnella vaikka Sibeliusta, Dire Straitsia tai ylipäätään mitään ns. hyvin äänitettyä ja luonnollisella soundilla soitettavaksi tarkoitettua musaa, kuulija saattaisi harkita itsemurhaa... ;)

Sitten taas, moni dancen, reggaen tai rokin ystävä haistattaisi pitkät paskat Geneleceille ja vastaaville "neutraaleille" äänentoistimille, koska ne eivät neutraaleina korosta mitään asioita musassa. Eivätkä siten ehkä joidenkin kaipaamaa fiilistäkään, kuten massiivista bassoa, räkäisiä kitaroita tai "diskosoundia".

Genelecien (tai vaikka Gradon kuulokkeiden) siunaus musiikille on siinä, etteivät ne väritä tai muuta ääntä juuri lainkaan. Paska äänite kuulostaa juuri niin paskalta kuin se onkin. Ja loistava loistavalta. Musanteossa välttämätön ominaisuus. Kuuntelussakin yleensä hyvä tai erinomainen, mutta aina on äänitteitä (esim. vanhemmat AC/DC:t, Status Quot, yms) jotka on aikanaan miksattu bassoköyhiksi tai muutoin epätavallisiksi, eivätkä siksi kuulosta lainkaan hyviltä "neutraalissa" systeemissä. Nuo äänitteet vaativat "epähifiä systeemiä", jossa esim. keskibassoja korostetaan kunnolla 70-luvun tapaan!

Itse pidän "neutraalista" systeemistä siksi, että sen ääntä voi aina tarvittaessa muuttaa vaikka bassoja korostamalla. Jotain Beats-kuulokkeita tai sähköisiä äänen vääntimiä sitten taas ei saa koskaan soimaan puhtaasti ja nätisti esim. soittamaan jokin The Eaglesin "Long road out of Eden" sellaisena kuin se on: täytenä Taikana... Oikeasti.

akselsson1

https://www.youtube.com/watch?v=mEUpIomejk4
No jotenkin näinhän se menee eikun  ;D
Itse kyllä tykkään välillä kunnon mökästä, tarpeeksi isot vehkeet ajaa asian  ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Hyvää 2015 itse kullekin! :) 

Kuuntelen tässä yhtä erityistä albumia: Emmylou Harrisin "Wrecking Ball". Periaatteessa lähinnä ehkä kantrilevy yhdeltä tuon genren mahtavimmista laulajattarista, mutta mm. U2:sta tutun Daniel Lanoisin tuotanto muuttaa jo itsessään hienot biisit joksikin mikä lähentelee taikuutta. Tämä levy esim. tarvitsee subbarin tai todella alas toistavat kajarit. Lanois on heittänyt hyvin matalaa murinaa ja pörinää mitä merkillisimmillä tavoilla vähän kaikkialle. Samoin jossain toisessa todellisuudessa lentäviä kitaroita, syntikoita ja mitä ikinä keksikin. Tulos on ja ei ole "kantria". Se on jotain ihan muuta, ja palkittiinkin Grammylla 1996. Rummuissa, muuten, U2:n Mullen...  Nimibiisi on Neil Youngin, ja herra itse onkin siinä mukana. Biisi voisi tunnelmaltaan olla suoraan Twin Peaksista!

Että miksikö tämä nyt tällä osastolla, eikä "Mitä nyt kuunnellaan" (tai mikä sen nimi nyt olikin)? Siksi, että tämä on hyvä esimerkki levystä, josta ei saa läheskään kaikkea irti ilman aika hyvää laitteistoa ja ennen muuta alas toistavaa bassoa. Toinen vastaava on Massive Attackin "Mezzanine", jonka biiseistä katoaa liikaa ilman sen todella matalia ja voimakkaita bassoseikkailuja...

Majavaraani

Mulla äänentoistosta vastaa Adamin A7 monitorit ja Adamin Sub8 subwoofer. Kuulokkeina on Akg:n K 271 MkII. Musa kuulostaa just niin hyvältä kuin hyvin se on tuotettu. Noo.. kyllä noikin monitorit varmasti jonkin verran ääntä värittävät. Mutta hyvältä kuulostaa. Kirkas sointi ja jykevät matalat taajuudet. Musa tulee nyt Numark N4 Dj-kontrollerin läpi. Äänikorttina olemassa myös Lexicon I-O 42. Toisina kuulokkeina ovat Ultrasone DJ-1. Liikkeellä ollessani kuunnellessani mp3:sta kuulokkeina toimii Sennheiser  PX 100-II. Oon aika hifistelijä äänenlaadun suhteen. Paitsi että tuottaessani itse musiikkia en suosi hifiä vaan monitorointi kuulokkeita/kajareita. Hyvä saundi = parempi mieli. :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Majavaraani - tammikuu 08, 2015, 13:31:41 ip
Mulla äänentoistosta vastaa Adamin A7 monitorit ja Adamin Sub8 subwoofer. Kuulokkeina on Akg:n K 271 MkII. Musa kuulostaa just niin hyvältä kuin hyvin se on tuotettu. Noo.. kyllä noikin monitorit varmasti jonkin verran ääntä värittävät. Mutta hyvältä kuulostaa. Kirkas sointi ja jykevät matalat taajuudet. Musa tulee nyt Numark N4 Dj-kontrollerin läpi. Äänikorttina olemassa myös Lexicon I-O 42. Toisina kuulokkeina ovat Ultrasone DJ-1. Liikkeellä ollessani kuunnellessani mp3:sta kuulokkeina toimii Sennheiser  PX 100-II. Oon aika hifistelijä äänenlaadun suhteen. Paitsi että tuottaessani itse musiikkia en suosi hifiä vaan monitorointi kuulokkeita/kajareita. Hyvä saundi = parempi mieli. :)


Siinä onkin vähän kinkkinen yhtälö: sekä tuotantoon, että nautiskeluun sopivat luurit/kajarit... Mulla on tuo Genelec/Grado -yhdistelmä, joka toimii molemmissa hyvin. Tosin, kuulokkeiden soundin armoton tarkkuus saa kehnot äänitteet kuulostamaan turhankin itseltään, eli välillä lempeämpikin käsittely kelpaisi. :) Adameja käytetään maailmalla tosiaan paljon.

NPhoBiaz

Itsellä on toi Genelecin 5.1 ProCaster -bundle, oon ollut hyvin tyytyväinen. :) Pääsin tutustumaan tehtaalle Iisalmella, josta sainkin nuo sitten sopuhintaan. ;)

zerker83

onkyon tx-sr 608 vahvari jotku tsekki 125w  stero ämyrit 80 luvult ja jotku sonyn muovi maitopurkit paska äänihä niis o mut kyll ne siihe asti kelpaa et saa hankitua 4x epos k1 pömpelit ja sopiva keskiääninen ja joku vanha rel q sarjan subbarin ;)

Everkistus

Kinkkinen kysymys tämä äänentoisto. Omalla kohdalla referensseinä on tietokoneella Genelec 8020B-pari Audiotrakin Prodigy Cuben ajamina, TV:n kaverina M030 + F Two äänilähteenään Cambridge Audio Dacmagic 100. Tiedän että nuo antavat tasapainoisen ja neutraalin äänen. Myöskin mittaustulokset kämpässä puoltavat asiaa.

Koska ei siinä vielä kaikki, omia kaiuttimia on tullut värkkäiltyä jo aika monta paria. Linkin takaa löytyy kuvat viimeisimmistä joiden ääneen olin aidosti tyytyväinen: http://imgur.com/a/OLlJX

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Everkistus - toukokuu 04, 2015, 11:48:00 ap
Kinkkinen kysymys tämä äänentoisto. Omalla kohdalla referensseinä on tietokoneella Genelec 8020B-pari Audiotrakin Prodigy Cuben ajamina, TV:n kaverina M030 + F Two äänilähteenään Cambridge Audio Dacmagic 100. Tiedän että nuo antavat tasapainoisen ja neutraalin äänen. Myöskin mittaustulokset kämpässä puoltavat asiaa.

Koska ei siinä vielä kaikki, omia kaiuttimia on tullut värkkäiltyä jo aika monta paria. Linkin takaa löytyy kuvat viimeisimmistä joiden ääneen olin aidosti tyytyväinen: http://imgur.com/a/OLlJX


Onpa erikoinen 2-tie! Jo elementtivalinnoista ja niiden välisestä etäisyydestä alkaen... Mitkäs nuo elementit oikein ovat? Kartiodiskantteja ei näe tänä päivänä usein. Ja saavutitko jotain etua sillä, ettei elementtejä sijoiteltu lähelle toisiaan? Kerropa kaikki! :)

Everkistus

Noh, ensinnäkään tuo ei ole kartiodiskantti, vaan 3,5" laajakaistalementti (Vifa TC9FD). :D Basso on perus Peerlessin 6,5" elementti joka on roikkunut varastossa jo muutaman vuoden hakemassa kotiaan.

Nuo kaiuttimet ovat tosiaan 2-tiet, mutteivat aivan perinteiset sellaiset. Ne ovat aktiivikaiuttimet passiivisella linjatasoisella jakosuotimella, jossa jakotaajuus on vedetty hyvin alas, 300Hz asti. Aktiiviset aivan jo sen takia, että noin alhaiselle jakotaajuudelle tarkoitetut komponentit maksavat kuukiviä, kun taas Kiinan pojilta saa tilattua pussillisen linjatasoisia komponentteja ja hyvän vahvistimen taskurahoilla.

Etäisyys elementtien välillä taas on parasta pitää mahdollisimman lyhyenä, mielellään alle 1/3 jakotaajuudesta, eli tässä tapauksessa korkeintaan 30cm saa olla elementtien välissä ennenkuin alkavat erottua erillisinä pistesäteilijöinä yhteinäisen äänikentän sijaan. Tuo on juuri laitettu tuohon 30cm kohtaan kotelon rakenteen takia.

Kummallekin elementille on oma neljännesaaltoresonaattori-tyyppinen kotelo tuossa, laajakaistalle on n. 30cm pitkä 10:1 loppua kohden suippeneva kiilamainen koppa, bassolla samanlainen mutta 130cm pitkänä. Näissä TQWT -kopissa nyrkkisääntönä on että elementin pitäisi sijaita n. 1/3 siirtolinjan pituudesta alaspain. Tuo olisi ollut liian paljon, eli jo 43cm alaspäin laajakaistaelementistä. Toinen hyvä kohta on 1/5 pituudesta alas, ja se meni alle 30cm etäisyydelle.

Ennenkaikkea, miksi tällainen kaiutin?

En henk. koht. tykkää bassorefleksikajareiden äänestä, elleivät ne ole säädetty aivan huippuunsa (aiemmin mainitsemani studiomonitorisetti). Äänestä tulee helposti sellainen yksinuottinen jumputusbasso, joka johtuu lähinnä siitä että kotelo tuuttaa mahdottomasti amplitudia viritystaajuudella ja sen jälkeen toisto tippuu kuin lehmän häntä koska elementti näkee kotelon sijaan vain avointa ilmaa. Elementin saakin helposti tehoa lisäämällä pohjaamaan. Näissä neljännesaaltokoteloissa sen sijaan kotelon sisällä oleva ilma vastustaa bassoelementin liikettä vielä viritystaajuuden jälkeenkin, elikkä bassoa tulee edelleenkin, hiljaisemmalla voluumilla vain.

Laajakaista tuossa on diskantin sijaan siksi, että pidän enemmän niiden äänestä. Diskantit ovat monesti ärsyttäviä kihisijöitä, ja erottuvat selvästi bassoelementistä ellei integraatioita ja tasojen sovitusta ole tehty kunnolla, elementtien vaihe-eroista puhumattakaan...

Huonona puolena laajakaistalle on, että eihän tuo aivan 20kHz asti mene, puhumattakaan jostain 40kHz lepakonkiusauskaiuttimista, mutta toisaalta en itsekään kuule kuin 18kHz asti :D

Saa kysyä jos tulee kysyttävää, mulla on paljon enemmän turinoitavaa kaiuttimista kuin chileistä vielä tässä vaiheessa! :D

akselsson1

Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

No, onpa kiintoisa kajari! :) Tosin, olisihan tuon diskantin laajakaistaksi tunnistanut ihan vain katsomalla (paksu ripustus yms.). Tavallaan siis "subbarilla" varustettu aktiivilaajakaista. Periaatteessa hieno toimintatapa, en itse ole ehtinyt moista vielä kokeilemaan (vaikka kyllä miettinyt vuosien mittaan). Laajakaistaelementeissä on myös tunnetut haasteensa, joiden voittamisesta tässä olisin utelias kuulemaan. Niiden taajuusvaste on hyvin harvoin erityisen tasainen ilman kaikenlaisia jakosuodinvirityksiä, joita puritaanit sitten taas eivät yleensä hyväksy. Isohkon (diskanttia ajatellen) kartioelementin suuntaavuus on myös erittäin voimakasta, mikä asettaa sekä suunnittelulle, että huoneakustiikalle omat haasteensa.

Periaatteessa, olen monesti tuuminut, "ideaalinen" kaiutin ainakin jollekin musiikille olisi todella hyvä laajakaistaelementti, jota tukisi hyvä subbarielementti jossain 100..300 hz:sta alaspäin, mutta myös vastaava erillisdiskantti esim. 10 kHz:sta ylöspäin. En pidä äänen värittymisestä, joten tuon laajakaistan "kesyttäminen" soimaan paitsi elävästi, myös riittävän "hifisti", olisi tässä ongelma. Erityisen iso ongelma ns. kaksoiskartioelementeillä, joista ei tahdo saada neutraalia ääntä ulos millään ilveellä. Eivätkä kaikki sellaista toki haluakaan.

Jos talous joskus sallisi, voisin hyvinkin koettaa rakentaa kajarit vaikka maineikkaan ranskalaisen PHY-HP:n 12-tuumaisten koaksiaalien ympärille. Muitakin lupaavia elementtejä löytyy, mm. norjalaiselta SEASilta. Yhteistä vain aivan tolkuton hinta, eikä ääni välttämättä helpolla, jos lainkaan, vastaisi esim. hyvien Genelecien tasapainoista tarkkuutta. Sitten taas: moni laajakaistafani toteaisi: "Fuck Genelec! Näissä kajareissa on särmää ja sielua!!" Tai jotain... Jos elämä sallii, luulen, että se "unelmakuunteluhuoneeni" tukisi sisältämään aika monenlaisia kaiuttimia ja muitakin laitteita. Cervin-Vegan rokkihirviöistä Genelecien "täydellisyyteen" ja... varmaankin myös jonkin sortin laajakaistoihin! :)

Everkistus

toukokuu 05, 2015, 08:56:54 ap #199 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2015, 08:59:41 ap käyttäjältä Everkistus
Sanoisin että taajuusvaste riippuu melko paljon elementistä. Tässä tuon pikkuvifan vaste:


Tuon suuntaavuuden sen sijaan kyllä allekirjoitan, korkeiden taajuuksien toisto tippuu väistämättä siirryttäessä pois keskilinjalla. Sen vuoksi monilla onkin varsinkin isojen laajakaistojen parina diskantti, joka ottaa ylimmän oktaavin tai kaksi hoitaakseen.

Olen testannut kohtuullisen paljon laajakaistaelementtejä ja olen nykyisin sitä mieltä että parhaiten ne sopivat juuri tällaiseen laajakaista + apubasso -komboon. Pelkällä laajakaistaelementillä bassot eivät usein kuulosta erityisen hyvältä, usein nekin vähät mitä saa on tuotettu melkoisen harmonisen särön kera.

Minulla on amatöörirakentajana filosofiana tehdä miellyttävän kuuluisia kaiuttimia, taajuusvasteenkin kustannuksella. En pysty kuitenkaan ilman kaiutonta kammiota, kunnon mittalaitteistoa ja massiivista iterointia rakentaa +-1,5dB tarkkuudella taajuusvasteensa toistavia kaiuttimia, joten yritän tehdä mahdollisimman "kivat" niistä :D Kun kaiutin kuulostaa hyvältä jokaisella musiikkityypillä mitä keksin testata, se on lähestulkoon aina taajuusvasteeltakin tasainen.

Tuo sinun ideaalikaiuttimesi kuulostaa todella järkevältä, olen itsekin suunnitellut samanlaisia. Laajakaistaksi minulla on jo hankittuna Philips 9710, saa tosin nähdä miltä se kuulostaa vuoristoratavasteineen. Ajattelin käyttää tuota "pääkaiuttimena" paritettuna jonkin PA-bassoelementin ja AMT-diskantin kanssa. Parin vuoden päästä tuokin on ajankohtaisempi kunhan muuttaa isompaan asuntoon ja saa chili/kuuntelu/harraste/ompelu/puutyöhuoneen :D