maaliskuu 28, 2024, 10:04:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Praetermissum

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 25, 2010, 08:12:21 ap

« edellinen - seuraava »

Chilicutter

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - huhtikuu 09, 2010, 00:09:43 ap
hmm...

Hyvä huomata, että praen itäminen on noin hidasta.

Nimittäin heitin jo yhden villakuution roskiin, nyt annan tuon viimeisen vielä olla siellä jonkun kuukauden ainakin.

Toivotaan että itää, todnäk juuri tuosta siemenketjukirjeestä lähtöisin olevia siemeniä, en tiedä, pitää kysyä
JeQQulta mistä se ne hommasi :)

-Timo



Mitä praeja ne on?
Voivat olla vaikka multa alunperin.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

jeQQ

1478 oli fasselta, 1144 wildchillistä ja 1487 chilicutterilta. ;)

MasaT

Siemenien itävyydessä on valtavia eroja! Jotkut ei vaan kertakaikkiaan idä!
Villien chilien kohdalla tämä on vieläkin pahempi. :-\

Azukki

Minulla CAP 1478 iti 48 päivässä eli päivän vajaa 7 viikkoa

Quini

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - maaliskuu 12, 2010, 12:43:35 ip
Kuinka pitkään on ollut itämässä? itselläni meni cap 1478:n kanssa nimittäin 2 kuukautta itämistä odotellessa, kannattaa varautua siihen että kestää.
Jahka tuo tuosta kasvaa niin toki voin vaikka pistokkaan tai muutaman heittää jos juurtuisi.


Otin omasta Cap 1478 sta pistokkaan (tai siis jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin ei se niin mennyt: koirat katkaisivat riehuessaan oksan, josta sitten tein pienen pistokkaan vesilasiin ja juurethan siihen tuli ::) ) joka siis lähti todella hyvin toimimaan. Tuon "emokasvi" on nyt aika korkea, ja meinasin just leikellä matalammaksi, kun huomasin että sehän rupesikin kukkimaan, eli katson nyt rauhassa ensin että tuottaako podeja ja jos tuottaa niin ok, ja jos siementää, niin aina parempi, mutta jossain vaiheessa kumminkin tulee huushollin katto vastaan ja se on olosuhteiden pakosta anyway pakko leikata, joten pistokkaita varmaan sitten siinä vaiheessa tulee olemaan täälläkin...

chilimieli

joulukuu 20, 2010, 18:58:39 ip #25 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2010, 00:01:57 ap käyttäjältä chilimieli
Neuvoa kaivataan. Omalla praella on alkanut lehdet mennä rullalle, kuitenkiun muilla eco-growerissa olevilla kasveilla on kaikki hyvin (cayanne, aji cristal ja aikoinaan viherpeukusta saatu tuntematon risteytys). Pitäisikö kasville antaa happamampaa vettä vai missä vika. Ravinteet annettu ohjeen mukaan (advanced hydroponics of finland), voisiko prae olla myös herkempi ravinteille? >:( En viitsisi tuota poiskaan ottaa, ph tällä hetkellä n. 6.

Edit. kyseessä siis CAP 469..


Edit. Kuva:


Edit. Mikä tässä oli jännää, on se, että käytin kaikkiin näihin eco:ssa oleviin "jaakontaika" sumutetta. Ravinne "poltti" latvat muista kasveista mustaksi niin, että suhina ja tärinä vain kävi. Prae ei ollut moksiskaan.. Täytynee laimentaa tuota suihketta. ;D Nyt niitä neuvoja! Alan jo huolestumaan tuosta praesta!

Aji Inferno

Koska en ole itse koskaan kuin raapaissut vesiviljelyn merkillistä maailmaa, otettakoon sanani kourallisen suolaa kera. ;) Mutta: villichilit, kuten prae, ovat tyypillisesti melko tai hyvinkin erilaisia kasvuolojensa vaatimusten suhteen verrattuna "kesyihin" chileihin. Samat lannoitukset yms. eivät yksinkertaisesti välttämättä toimi niiden kanssa. Selkein ja (luullakseni) kaikkia villichilejä koskeva luonteenpiirre on se, että ne tarvitsevat vähemmän lannoitteita kuin jalostetut chilit. Monet myös viihtyvät varjoisammissa paikoissa. Hyvä esimerkki on oma vanha bolivialainen "Ulupica large" -kaksikkoni. En ole tainnut lannoittaa niitä kuin pari kertaa viimeisen 10 vuoden aikana, enkä vaihtanut multaa kai kertaakaan. Ja ovat vieläpä kasvaneet lähes pimeässä. Silti, joka vuosi hieno sato marjoja - ja kasvit viihtyvät! En ole ihan varma siitä, olisivatko ne yhtä onnellisia tehokkaassa vesiviljelyssä... Tiedä häntä.  8)

pkdi

Mine won't germinate, mut eihän tässä ole vielä ooteltu edes kahta kk. Jotain elonmerkkejä CAP 1487 kyl on näyttänyt, muttei lehtimateriaa vielä :/ Omia kokemuksia 1487:sta?
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - joulukuu 28, 2010, 18:06:45 ip
Olen iite kanssa aprikoinut että voiko tätä CAP 1478 :sta vesiviljellä valoisassa kasvarissa, vai mullassa koristeomenapuun varjossa.


Molempi parempi. Mulla toi CAP1478 kasvoi kyllä ihan turpeessa, mutta miksikäs tuota ei vesiviljelyynkin voisi kokeilla. Melko varjoisassakin kasvupaikassa pärjäsi. Sulla tota tilaa taisi vesiviljelmissä olla reilusti. Itse en omia vesiviljelyresurssejani (2 x WaterFarm) tuolle kuitenkaan uhraisi. Mieluummin kasvattaisin nätissä ruukussa ja pitäisin melko pienikokoisena koristekasvina. Noilla tuon hedelmillä kun ei ihan hirveästi käyttöä ole.  ;) Bonchi-kamaa!

Kasvaa aika isoksi melko suppeassakin ruukussa. Omani oli ainakin kauhea risukasa. Ja maistuu muuten kirvoille tämä chili...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jeQQ


biblo

Laitetaan tännekin piruuttaan kuva toistaiseksi tunnistamattomasta C.Praetermissumista. Kukka on mielestäni melko nätti:




Näkyy takana olevan podiakin tuosta tulossa...
"Grow food, not lawns"

Aji Inferno

Onpa vaaleat terälehdet. Yleensä praeissa voimakkaan violetit! Kiva kuva. :)

biblo

Toistaiseksi siis vain arveluja Praen suuntaan. Selvinnee sitten jotain muutakin kun nuo podit tuosta kehittyvät enemmän.
"Grow food, not lawns"

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - joulukuu 21, 2010, 03:18:25 ap
Mutta: villichilit, kuten prae, ovat tyypillisesti melko tai hyvinkin erilaisia kasvuolojensa vaatimusten suhteen verrattuna "kesyihin" chileihin. Samat lannoitukset yms. eivät yksinkertaisesti välttämättä toimi niiden kanssa. Selkein ja (luullakseni) kaikkia villichilejä koskeva luonteenpiirre on se, että ne tarvitsevat vähemmän lannoitteita kuin jalostetut chilit. Monet myös viihtyvät varjoisammissa paikoissa. Hyvä esimerkki on oma vanha bolivialainen "Ulupica large" -kaksikkoni. En ole tainnut lannoittaa niitä kuin pari kertaa viimeisen 10 vuoden aikana, enkä vaihtanut multaa kai kertaakaan. Ja ovat vieläpä kasvaneet lähes pimeässä. Silti, joka vuosi hieno sato marjoja - ja kasvit viihtyvät! En ole ihan varma siitä, olisivatko ne yhtä onnellisia tehokkaassa vesiviljelyssä... Tiedä häntä.  8)


Tällä hetkellä minulla on kasvamassa kaksi eri praetermissumia jotka olivat kasvamassa jo viime vuonna, toinen kasvaa aurinkoisella terassilla ja toinen varjossa kulman takana ja ruukut ovat yli 10L kumpainenkin. Omien kokemusteni mukaan nämä praetermissumit vaativat moneen muuhun villichiliin verrattuna lannoitteita runsaasti kasvaakseen ja satoa tuottaakseen, viime kaudella lannoittelin varovaisesti ja kasvit eivät kovin suuriksi päässeet kasvamaan joten satoisuuskin jäi melko huonoksi (muutama kymmenen podia per puska). Tällä kaudella olen praetermissumeja lannoitellut samoin kuin muitakin chilejäni Nutriforteilla ja praetermissumit ovat kiittäneet sillä kasveissa on useita satoja marjoja ja kukkia tulee jatkuvalla syötöllä.

Mitä tuohon valontarpeeseen tulee niin yksilö joka kasvaa aurinkoisella terassilla on kasvanut tiiviimmäksi ja satoaa paremmin kuin varjossa kasvava yksilö, varjossa kasvava yksilö taas näyttää kasvavan suuremmaksi, korkeammaksi ja vähemmän tiiviiksi.

Iän myötä nämä tosin vaikuttavat tulevan huomattavasti satoisemmiksi ja toisella kaudella kasvaessaan kasvin runko on vahvistunut moninkertaiseksi viime kauteen verrattuna.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: wille - joulukuu 28, 2010, 18:17:29 ip
Noilla tuon hedelmillä kun ei ihan hirveästi käyttöä ole.  ;) Bonchi-kamaa!


Itse olen kyllä toista mieltä, praetermissum-jauhe on yksi parhaista mausteista joita voi köökistä löytyä ;) Tosin vaatii melko runsaasti viitseliäisyyttä ja hedelmien talteenkeräilyä että saa edes teelusikallisen jauhetta.

Rundari

Jos joltain löytyis pistokas tai edes siemeniä, niin kelpaisi pientä korvausta vastaan.

Siku

Lainaus käyttäjältä: Rundari - elokuu 25, 2011, 12:20:27 ip
Jos joltain löytyis pistokas tai edes siemeniä, niin kelpaisi pientä korvausta vastaan.


Yksi CGN22795 pisto tulossa, eikä ainakaan vielä ole kuollut. Jos kiinnostaa, niin ei tarvitse kuin hakea. Mitään en veloita.

Emokasvi on Fataliin siemenpussin sisältöä, mutta biblon kuvia katsellessa heräsi pieni epäilys lajikkeesta. Kovin saman näköinen, mutta omani kukissa ei ole violettia.
Tältä kukka kuitenkin näyttää:

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - elokuu 25, 2011, 11:51:18 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - joulukuu 28, 2010, 18:17:29 ip
Noilla tuon hedelmillä kun ei ihan hirveästi käyttöä ole.  ;) Bonchi-kamaa!


Itse olen kyllä toista mieltä, praetermissum-jauhe on yksi parhaista mausteista joita voi köökistä löytyä ;) Tosin vaatii melko runsaasti viitseliäisyyttä ja hedelmien talteenkeräilyä että saa edes teelusikallisen jauhetta.


Erittäin hyvää kuivattuna!! Yhtä hyviä ellei parempia ovat villeistä korkeintaan ehkä Tepin (villiannuum) ja ennen muuta "Iso Ulupica" c.cardenasii var. helkkarinmoinen marja ;)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 25, 2011, 16:20:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - elokuu 25, 2011, 11:51:18 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - joulukuu 28, 2010, 18:17:29 ip
Noilla tuon hedelmillä kun ei ihan hirveästi käyttöä ole.  ;) Bonchi-kamaa!

Itse olen kyllä toista mieltä, praetermissum-jauhe on yksi parhaista mausteista joita voi köökistä löytyä ;) Tosin vaatii melko runsaasti viitseliäisyyttä ja hedelmien talteenkeräilyä että saa edes teelusikallisen jauhetta.

Erittäin hyvää kuivattuna!! Yhtä hyviä ellei parempia ovat villeistä korkeintaan ehkä Tepin (villiannuum) ja ennen muuta "Iso Ulupica" c.cardenasii var. helkkarinmoinen marja ;)

Onko kukaan savustanu ??     

Siku

lokakuu 13, 2011, 19:14:10 ip #39 Viimeisin muokkaus: lokakuu 13, 2011, 19:16:18 ip käyttäjältä Siku
Tämä tuntuu jotenkin paremmalta paikalta tälle tunnistustehtävälle, kuin tuo kaupan habaneroja täynnä oleva tunnistusketju.
Kyseessä on siis tuo parin viestin takaakin löytyvä CGN22795. Vai onko se sittenkään? biblon ja wildchillin kuvia kun katselee, niin onhan tuo kukka erilainen. Keltaset pallurat ovat paljon pienemmät ja selvärajaisemmat. (Tuosta podista mainittakoon sama kuin päiväkirjan puolella, eli kasvaa kyllä normaalisti ylöspäin, mutta oksa on taivutettu ja podi on juuri vasta alkanut vaihtaa väriään)