huhtikuu 16, 2024, 21:10:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sienet

Aloittaja -?-, syyskuu 09, 2007, 10:52:19 ap

« edellinen - seuraava »

-?-

Mulla kasvaa valkoisia sieniä melkein joka chilin ruukussa, onko kellään sattunut vastaavaa?

-?-

Suurin sienistä on etusormen pituinen.

manux

Mulla kasvoi 2006 kaudella rocoton kaverina sieniä ruukussa. Ei liene ihan tavatonta ulkokasvatteluissa. Tänä vuonna ei saman kasvin juurella ole näkynyt ylimääräistä elämää.

Ei sulla olis kuvia niistä sienistä?

Rocoton symbiootti

-?-

en oo kuvia ottanut kun en osaa niitä laittaa tänne. sisäkasvatuksessa mulla sienet on.

ChaiN

Joskus oli mullakin ruukkukasveissa sellasia kirkkaan värisiä sieniä.. En pitänyt kovin hyvänä asiana. nypin pois "juurineen", evätkä sitten ole enää kasvaneet.. luulisin että asiaa auttaa myls jos laitat parin sentin vahvusen kerroksen lecasoraa ruukun pinnalle, jos ei jo ole...
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

-?-

en oo nyppiny pois, oon antanut kasvaa, eipä niistä mitään haittaa oo näyttänyt olevan.

terawatti

ihan teoreettinen tyhmä kysymys enempää ajattelematta: onko mahdollista jos samaan ruukkun ilmestyisi joku myrkkysieni (öö esim kärpässieni) niin voisiko siitä päästä myrkkyjä itse chilikasviin?
Shiny Frog-device

harvester

käytännössä ei, mutta voisi se olla joku loissieni joka on tullut tuhoamaan chiliäsi.. tai sitten se elelee sympioosissa chilisi kanssa ja nauttii melko vahvoista aromeista.. lisää sienistä kertoo http://fi.wikipedia.org/wiki/Sienet

Torakka

pikku ruukuissa kasvaaj oo oon saanu ne kuriin sillä että jollain tuli tikulla sörkii ne huttuun sieltä

Masasaurus

Nostetaas tätä ketjua taas pintaan.
Elikkäs. Nyt on puskenut pari sientä pintaan yhden chilin viereen. Mahtavatko olla chilille haitaksi? Itse chili on huippukunnossa ja puskee kukkia ja podeja. Tässä kuva sienistä: www.flickr.com/photo.gne?id=3409264816&;

ladoga

Jotkut sienet ovat symbioottisia eli niiden rihmastot parantavat kaverikasvin ravinteidenottoa. Lahottajasienet on sitten erikseen, mutta ne kait harvemmin tervettä kasvia vaivaavat? Monet kasvit oikein vaativat tietyn sienilajin kaverikseen kunnolla kasvaakseen.

Eli jos kasvi näyttää terveeltä niin turha sieniä on pois nyppiä. Sienten maanpäälliset osat ovat vain itiöidentuottoa eli lisääntymistä varten, joten niiden pois kitkeminen on joka tapauksessa aika turhaa, varsinainen sieni kun elää rihmastona kasvualustan sisällä. Eli koko multa vaihtoon vaan, jos sekään auttaa. Useimmat sienet tykkäävät kosteudesta joten kasvualustan ja ilman kuivahkona pitäminen estää niiden kasvua.

Masasaurus

Jeps. Elikkäs taidankin vain seurailla tilannetta enkä koske mihinkään. Ilmankosteus näyttäisi olevan nyt 63% (ulkona sataa vettä) ja lämpöä olohuoneessa on 20,7 astetta.

Onkos kellään tiedossa joku tietty sienilaji joka olisi chileille todella hyödyksi? Ja jos sellainen löytyy, niin mahtaisiko sen kasvatus onnistua ihan kotioloissa?

Herpiili

http://nettikauppa.forestum.fi/Default.aspx?mid=963&tabid=519&ctl=catalogitemdetails&catalogitemid=2543&mastercategoryid=53

Tälläisen sienivalmisteen pitäisi ilmeisestikin auttaa juurten kasvamisessa, itse ajattelin vastaavaa tuotetta tänä vuonna koittaa kasvatteluissani.