maaliskuu 28, 2024, 10:02:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip Viimeisin muokkaus: heinäkuu 19, 2013, 21:42:03 ip käyttäjältä Lillen
Vuoden 2011 Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9751.0


Monet ovat jo aloitelleet ensi vuoden päiväkirjojaan ja tämän viestin kirjoitettuani olen yksi heistä.
Paljon olen mietiskellyt lajeja, lannoituksia ja kasvutiloja.
Tällaisiin tuloksiin olen päätynyt.
Lannoite: Puutarhan Kesä
Kasvutila: Kasvihuone,ulkona (villinä ja vapaana) ja sisällä.
Lajikelista: Lajikelista on aika avoin vielä, kasvattelen niitä mitä minulta siemeniä löytyy.

Sen verran voin kuitenkin vielä lajikelistaa valaista ,että edelliskauteen nähden tulee tästä kaudesta Rocoto ja Habanero voittoinen.

Olen tosiaan nytten viime kauden aikana yrittänyt oppia hieman ja kokeilla eri juttuja, jotta tämä kausi menisi paremmin ja satoa tulisi paljon. Tulevan kauden idätys hetkeksi olen valinnut C.Pubescens:ien ja Villien osalta Joulukuun ja muiden Tammi-Helmikuun. Taimia/pieniä puita minulla nytten kasvaa liki 20kpl ja laskelmien mukaan olisi ensi kaudeksi tarkoitus kasvattaa 50 puskaa/puuta. Jos kuitenkin olosuhteet sallivat voi kappale määrä nousta jopa 100 ,mutta sen saa nähdä tulevan talvi sesongin aikana  ;).

Päiväkirjasta pyrin tehdä viime vuotta asiallisemman. Eli enemmän tekstiä kuin viime päiväkirjassa.
Ensi vuonna ja nytten talvella päivittelen kasvatustilannetta aina välillä tai silloin kun minua pitkästyttää.




C.Annuum

Cayenne                             
Hungarian Hot Wax
Ramiro
Homera
Cascabel
Hungarian Hot Cherry           
Ornamental Pepper               
Japones
Early Jalapeno
Goats Weed
Short Yellow Tabasco
Trinidad Bush
Bolivian Rainbow



C.Baccatum

Lemon Drop                     
Champion
Inca Red Drop
Stripe
Aji Cristal                         
PI 446900
PI 260560                       
Aji Brown
PI 441551
Aji Omnicolor
Starfish
Ubatuba Cambuci

C.Chinense

Pink Habanero
Naga Morich                       X
Caterpillar(Aribi Gusano)
Biquinho                             
Fatalii
Caribbean Red Habanero
Peruvian White Habanero
Orange Habanero
Chocolate Fatalii
Congo
7pod
Brown Large Habanero
Habanero Sudden Death
Tobago Sweet x yellow pointed Haba. (?)
Cili Coronong
Cajamarca                                                     
PI281429
Bonda ma Jaques
Trinidad Scorpion Morouga Blend


C.Frutescens
Piri Piri

C.Pubescens

Turbo Pube                   
Rocoto Orange               
Ultra Pube

Villit

C. Lanceolatum             
C.Flexuosum                                                     
CAP 1445 C.Chacoense
Tepin (Capsicum annuum var. glabriusculum) 
Tepin Peru



Puoli villit tai sen kaltaiset

PI 497974 (C.Baccatum V.Umbillicatum)
-Tunnetaan paremmin nimellä Ubatuba Cambuci
CO 4318  ( C. Baccatum var. pendulum)
PI 441552 (C.Baccatum)
CAP 1473 C. Microcarpum/C.Annuum
CAP 1173 C. Microcarpum/C.Annuum
PI260567 C. Microcarpum/C. Baccatum


Hybridit

Dutch-Habanero F4
PI260560 x Cayenne? 
Random??(Jokin Aji Habaneroa muistuttava)




Siku

syyskuu 21, 2011, 20:00:25 ip #1 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2011, 20:03:21 ip käyttäjältä Siku
Typo korjattu - kommentti poistettu :D

Oikeaakin sanottavaa on:
Onnea uuteen kauteen. Mielenkiinnolla seurtaan  ;)

Lillen

^Eipä mittään, Enklantti on meikän huonoin kouluaine. Vaikka liki 5 vuotta sitä on tullut luettua en sitä kuitenkaan osaa...ei ole vain mun juttu  ::).

Kiitoksia onnitteluista, niitä tullaan tarvitsemaan  :D.

Siku

Kymmenettä vuotta taidan itse opiskella, eikä se vieläkään ole mitään kehuttavaa...  ;)

Lanceista sitten ekstrapaljon kuvia.
Sinulla kun niitä on useampia yksilöitä, niin voisit jopa onnistua tuottamaan aika komeasti siemeniä jakoon. Tarkkana vaan risteytymisriskien kanssa.

Lillen

Yritän saada. Jos saan lupaan jakaa siemeniä halukkaille. Toivottavaa olisi tietysti ,että menisi hyvään ja hellään hoivaan  ;).

Saatanpa saada C.Flexuosum:in kasvamaan ensi kaudelle, kiitokset  Bluesmanille!  :).

InkRose

Lancehan taitaa olla niitä kaikkein epätodennäköisimpiä risteytyjiä, vai muistanko nyt ihan väärin?

Siku

Kävi itselläkin mielessä, että olisikohan näitä 26-kromosomisia eli ei risteytyisi ainakaan näiden tavallisimpien kanssa.

wille

syyskuu 21, 2011, 22:25:51 ip #7 Viimeisin muokkaus: syyskuu 21, 2011, 22:35:32 ip käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: Siku - syyskuu 21, 2011, 21:18:09 ip
olisikohan näitä 26-kromosomisia


Asia on juurikin näin. Noita 26-kromosomisia ei täällä jengillä ihan hirveästi kasva.
Rhomboideumia alkaa olla ihan kiitettävästi, mutta harvemmin pääsemme lukemaan päivityksiä koskien vaikkapa c.buforiumista, c.campylopodiumista, c.cornutumista, c.friburgensesta tai muistakaan vastaavista. :D

Lainaus Infernon Chilitiedosta:


Mukavan nälöisen listan on Lillen saanut aikaiseksi. Sen verran korjaan, että siitä mun dutch-habasta jos laitat siemenet, tulee siitä jo F4!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

^F3 korjattu F4:ään.
Kiitoksia lajikelista kehuista.

Muutamia lisäyksiä listaan tuli tänään, koska Eric Sourin lähettämät vaihtarit tipahtivat postilootaan tänään. mm. näitä kasvatellaan ensi vuonna: Caribbean Red Habanero, Peruvian White Habanero, Ultra Pube. Eli kiitokset Eric Sourille siiduista!  :)

Toivotaan, että pölytys onistuisi ,jotta saataisiin Lance kanta pysymään hengissä. Tosin Lanceja alkaa kyllä löytymään jo monella, että voi kyllä huomata ,että kanta on kasvussa.


Nytten päiväkirjan ensimmäiseen fotopäivitykseen:

Tosiaan kasvit ovat alkaneet haaroittua. Kirjoituspöydän viidakko senkuin tuuhenee ja varsinkin PI 260560 valtaavat jatkuvasti enemmän elintilaa  :).
Tässä yleiskatsaus kirjoituspöydästä...


Tosiaan PI260560 kasvavat hurjaa vauhtia. Nuppujakin löytyy 30-40kpl /kasvi. Sääli vaan kun kuivivat pois. Ensi vuodeksi tämä on vahva kasvihuone ehdokas, koska toivon siitä suurta satoa. Niinkuin tottakai muistakin ,mutta on hyvä olla tällaisia napostelu chilejä, joita voi huoletta popsia  :).
Tässä tosiaan kuvaa noista nupuista.

C.Lanceolatumit kasvavat erittäin hitaasti, mutta eihän niillä mikään kiire ole. Päinvastoin hyvä ,jos pysyisivät hieman pienikokoisempina ,on meinaa niin vähän tilaa tällähetkellä  ;D. En ole uskaltanut latvoa niitä mitenkään...kannattaako latvoa vai antaa olla?


Nagat voivat edelleenkin hyvin. Lehdet ovat erittäin kookkaat ja nekin alkavat pikku hiljaan haaroittua.


Rocoto Oranget ovat kyllä hasukoja karvoineen  :). Oli muuten jännä huomata ,että jos esim. hierot sormiasi Turbo Pubeen ja sen jälkeen haistat sormiasi tulee sormistasi aika vahva chiliaromi  :).
Rocotoissa ei vielä ole nuppuja ,mutta Turbo Pubessa on muutamia.


Aji Cristal:lissa on myöskin nuppuja ja on alkanut haarottumaan. Valitettavasti tapahtuu AC:ssä sama episodi kuin PI260560, eli nuput kuivuu ja ei tule podeja   :'(.
Kuvassa pitäisi näkyä nuput ja haaroittumisen alkua...valitettavasti N8 makro ei ole parasta laatua...muuten kamera on mainio.


Hyviä vinkkejä, toruja tai kenties lajike ehdotuksia?

biblo

Lance on tuossa vaiheessa kriittisimmillään eli anna kasvaa vaan ihan rauhassa. Sitten kun se rehahtaa niin huomaat ettei latvomisella paljoa olisi saavuttanut.
"Grow food, not lawns"

Lillen

syyskuu 22, 2011, 19:31:26 ip #10 Viimeisin muokkaus: syyskuu 22, 2011, 19:52:01 ip käyttäjältä Lillen
Ok, kiitos tiedosta. Mukava kuulla,että on edes jotakin tehnyt oikein, kun on antanut niiden olla rauhassa  ;D.

Yhden noista viidestä annan naapurille (jos ottaa vastaan...), mutta loput neljä pidän itselläni.

E: Mainittakoon vielä se ,että tuon Dutch-Habanero F4 kasvatus on aika epätodennäköistä ,koska Willen lähettämästä podista löytyi 1 siemen. Tosin jos se itää saattaa minulla olla 100 siementä loppukaudella  :).

Kiitokset vielä Willelle siitä, se tarjosin tulisen makuelämyksen. Vei kebabin uusille tuulille  :D.

Vate

Jahs, tosi hienon näkösii ;) Ittelänikin kun kasvais tommosii... ::)

Lillen

Eiköhän sullakin kasva kohta tollaisia  ;).

Täytyy sanoa ,että tällähetkellä Rocotojen ohella PI 260560 ovat suosikkikasvejani. Ne haaroittuvat todella hyvin ja ovat sellaisia suuria/pieniä puskia  :). Toivottavasti podin makukin olisi hyvä, ainakin mitä InkRose kerran minulle linkitti noista niin ovat aika mietoja, eli juuri sellaisia "napostelu" chilejä.

Onkos näitä monellakin kasvattelialla? Sain omat siiduni Hessiltä, mutta kun näin olen seurannut niin en ole kyllä lukenut ,että monella tuollaisia olisi...  ???

InkRose

Minä sain kesällä willeltä kourallisen omenasavustettua PI 260560:aa, ja voin vain kompata, että mieto ja herkullinen on. Tällä kaudella wille ei tainnut sitä laittaa ollenkaan, kaiketi lähinnä siksi että viime kaudella sai vissiin kolmattasataa hedelmää siitä, pakkasessa on vielä riittävästi siis sitä laatua.

Hyvältähän tuo lista kyllä näyttää, mahdolliset lisäykset on lähinnä maku- ja kiinnostuskysymyksiä. Viime lauantain Kouvostomiitissä pääsin maistelemaan jos jonkinlaista uutta herkkua joista päällimmäisenä jäi herkullisuutensa puolesta mieleen makean sitruksinen (ainakin siinä tilanteessa) ja raikas Chocolate Fatalii. Kaappasin pöydästä jämät mukaan ja sain 5-6 hyvän näköistä siementä siitä. Sitä odotan kovasti innolla jo, vaikka idätykseenkin se on menossa vasta varmaan joulun alla.

wille

Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 22, 2011, 22:15:17 ip
Minä sain kesällä willeltä kourallisen omenasavustettua PI 260560:aa, ja voin vain kompata, että mieto ja herkullinen on. Tällä kaudella wille ei tainnut sitä laittaa ollenkaan, kaiketi lähinnä siksi että viime kaudella sai vissiin kolmattasataa hedelmää siitä, pakkasessa on vielä riittävästi siis sitä laatua.

Hyvältähän tuo lista kyllä näyttää, mahdolliset lisäykset on lähinnä maku- ja kiinnostuskysymyksiä. Viime lauantain Kouvostomiitissä pääsin maistelemaan jos jonkinlaista uutta herkkua joista päällimmäisenä jäi herkullisuutensa puolesta mieleen makean sitruksinen (ainakin siinä tilanteessa) ja raikas Chocolate Fatalii. Kaappasin pöydästä jämät mukaan ja sain 5-6 hyvän näköistä siementä siitä. Sitä odotan kovasti innolla jo, vaikka idätykseenkin se on menossa vasta varmaan joulun alla.


Ei ole pakastimessa PI 260560:a. Savustin ne kaikki. Niitä kyllä on vieläkin, reilusti. Chili Con Carneen niitä tulee nakeltua sellaisinaan. Keitoissa myös mitä mainioin. Joulun kieppeillä laitoin 4cl Koskenkorvapulloon puolikkaan 260560:n ja 1/4 Lemon Dropin / pullo. Jaoin ne joululahjoiksi. Yksi jäi itselle ja totesin sen olevan eri toimiva tuote. Varsin hyvä chili kyllä. Ensikaudeksi voisi taas laittaakkin. Niinsanottu "Varma Valinta".
Chocolate Fataliita olisi varmaan pari kypsää taas valmiina. Siemenet talteen, vaikka risteymän mahdollisuus niissä onkin suurehko.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Kun ruuasta tuli puhe niin muistin ,että tein tuossa muutama viikko sitten chili-etikka säilykettä. 2 purkkia Aji Fantasya/Cristalia ja yksi mini-purkki Nagaa. Aji Fantasy/Cristallia on maistettu ja on muuten todella hyvää ja tulisuuskin on pysynyt entisellään  :).

Mukavaa huomata ,että päiväkirja sai hyvän alun, tästä on hyvä jatkaa tulevaan kauteen ja sen loppuun!  :)

Lillen

Lyhyen päivityksen paikka kun tuli olo pitkäveteiseksi...

Tuli tosiaan oltua viikonlopun poissa ja kun palasi huomasi kyllä pienen eron. Eli cm oli tullut lisää mm. PI260560.

Perinteinen kirjoituspöydän yleiskuva

Nagat kasvavat...

C.Laceolatumit elävät edelleen. Kohta tulee varmaan uusi lehtipari...

PI260560 senkuin kasvavat ja haaroittuvat. Jotakin tukea noille olisi tehtävä. Materiaalikin tuli tänään hankittua...


Tuli kuitenkin muuta tehtävää ,joten ensi kerralla sitten hieman perusteellisemmin kirjoitettua tekstiä...

Perry

Siis toi kirjoituspöydän lamppuhan näyttää toimivan. pitänee itekkin ettiä samanlainen jostakin. :D

Lillen

^Itse olen siihen ihan tyytyväinen, hyvin on toiminut. Kaikki olisi ihan OK jos siinä olisi 10W enemmän tehokapasiteettiä. Se on ainoastaan 15W  :(.

Sen unohdin kertoa ,että tuo risteytys PI260560xCayenne (tai miten päin se menee kun emo-kasvi on Cayenne) podi on kasvanut sellaiseksi 5cm kokoiseksi. Ensi vuonna selviää onnistuiko risteytys vai ei...

Lillen

Heräsi sellainen kysymys mieleen ,että kannattaako minun latvoa oikein kunnolla nuo minun Rocoto Oranget?

Kuvaa on tuossa edellisessä kuvapäivitysviestissäni, ensimmäinen vasemmalta päin...kannattaisiko vaikka koko korkein lehtipari napsaista pois ,jotta alkaisi haaroittumaan?

Nytten se on vain kasvanut ylöspäin "haaroittumattomana".