huhtikuu 19, 2024, 11:58:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Arsen kylkiluut

Aloittaja arse, huhtikuu 18, 2010, 19:40:56 ip

« edellinen - seuraava »

arse

huhtikuu 18, 2010, 19:40:56 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2010, 20:09:42 ip käyttäjältä arse
Ribsit on mitä mainioin slow food. Valmistuspäivänä asunnossa leijailee mitä ihanimmat tuoksut. Ribsejä on melko säännöllisen satunnaisesti tullut laitettua kotiuunissa ja tässä nyt esittelen koko homman tämän hetkisen kulminaation: Arsen kylkiluut  :P

Päivä 1:
Hanki lihakauppiaaltasi savustettuja ribsejä, Tampereella ainakin kauppahallin Wigreniltä saa. 500g/ruokailija on passeli määrä.


Kansas city rib rub
0,6dl ruokosokeria
0,6dl paprikajauhetta
1 rkl mustapippuria
1 rkl suolaa
1 rkl chilijauhetta (saa olla potkua!)
1 tl valkosipulijauhe
1 tl sipulijauhe
1 tl cayenne

Sekoita kaikki ainekset keskenään ja hiero ribsien pintaan.

Peitä ribsit ja anna maustua vähintään yön yli jääkaapissa.

Päivä 2:
Ennen aamiaisen syöntiä on hyvä laittaa ribsit jo uuniin, itse olen kypsentänyt niitä reilut 5 tuntia.
Ribsit kaipaavat sekaansa nestettä, jotteivat pääse kuivahtamaan uunissa, vaan kypsentyvät mahdollisimman mehukkaiksi.
Itse olen sekoittanut lorauksen omenaviinietikkaa ja soijaa lasilliseen vettä. Myös siideri käy. Kaada nesteet ribsien päälle ja peitä vuoka paksulla foliolla. Paista 125C uunissa 4-6h. Paistoaika riippuu uunista. Edellisellä riitti neljä tuntia, jolloin ribsit olivat hieman pureskeltavia, nykyisellä tarvitsee yli viisi. Tarkista välillä etteivät nesteet ole päässeet loppumaan.

BBQ-soossi
öljyä
1 iso sipuli
1 dl ketsuppia
1 dl vettä
0,5 dl sitruunamehua
2 rkl liquid smokea
2 rkl omenaviinietikkaa
2 rkl dijonsinappia
2 rkl soijaa
1 rkl sokeria
2 tl suolaa
2 tl mustapippuria
sopivasti chilijauhetta, jotta potkua

Kuullota sipuli kattilassa öljyssä pehmeäksi, lisää loput aineet. Liquid smoken kanssa täytyy merkistä riippuen tehdä hienosäätöä, 2 rkl on poppamiehen smoken kanssa ok määrä, stokkan hyllytavaran kanssa liikaa. Sauvasekoita soossi tasaiseksi. Keitä 40min-1h kunnes kastike on tymäkkää.



Lisukkeeksi olen tehnyt yleensä perunamuussia seuraavalla perusreseptillä:

Sopivasti perunaa
Nyrkki voita
kananmuna
loraus maitoa
suolaa
ruohosipulia

Keitä perunat, survo voin, munan ja maidon kanssa, lisää mausteet.

Töki ribsejä haarukalla kypsyysasteen selvittämiseksi, ota sopivassa kohtaa uunista.


Kasaa annos ja nauti!


EDIT: eihän tuo rubi ollutkaan käännetty suoraan about.comista vaan volitanssin versio jota itse hieman jatkojalostanut.
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

tuohisuu

Pallogrillissä ribsit oon savustanut, mutta tuota soossia täytyy kokeilla kunhan ehtii.
Vähän samanlaista rubia tulee hierottua vähän jokaiseen grillattavaan, jeeraa lisäksi ja sokeriä vähemmän. 

Rundari

Hyvännäköstä settiä kyllä on. Itse tein ribsejä niin että laitoin ne folioon ja sinne bbq kastiketta ja annoin olla uunissa 125c 4tuntia ja oli niin mureeta että ei niitä voinut ottaa käteen ilman että ois luut irronnu lihasta. Sitten vielä grillissä pikaisesti väri pintaan ja ai että oli hyvää  :P