huhtikuu 18, 2024, 05:37:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mikä meni pieleen?

Aloittaja Omen, huhtikuu 13, 2010, 19:28:40 ip

« edellinen - seuraava »

Omen

Eli mikä mahtoi mennä pieleen? Vai menikö?
Tässä on tuorein kuva muutamasta kasvatistani.

Oikealta vasemmalle:

Puutarhamessuilta ostettu Caribbean Red Habanero

Ja itse kasvatetut

Inca Red Drop
C0117
Hungarian Hot Cherry
Short Yellow Tabasco
Criolla Sella

Omat kasvatit juuri siirretty passiivihydroihin. Haba odottelee vielä isompaa ruukkua.
Omat siis istutettu jo lokakuussa. Itivät kaikki hienosti ja sen jälkeen olleet tuon taustalla olevan pikku esl:in ja luonnon valon armoilla.
Varret ovat ohuita eikä lehtiäkään ole kovinkaan paljon. Ovat kumminkin yrittäneet hieman kukkia ja osassa on alkanut nuppujen muodostus uudelleen.
Kärsän lannoitteet saapuvat luultavasti huomenna :) Tähän asti olen ruokkinut substralilla  :-\
Onko mitään enää tehtävissä sadon turvaamiseksi? Ajattelin totuttaa nuo auringon valoon viemällä aluksi muutamaksi tunniksi kerrallaan ulos. Tarvitseeko suojata jollain harsolla?

Ja ennen kaikkea: Mitä voin tehdä ensi kerralla paremmin? Riittääkö enemmän valoa ja paremmat lannoitteet?

TepinKapsikuumi

Mikään ei ole mennyt pieleen. Mun kalenteri näyttää huhtikuuta, ei elokuuta.
Mä totutin kasvit suoraan aurinkoon aika menetelmällää..eli tunti ekana päivänä, ehkä kaksi seuraavana jne. Harso on se toinen vaihtoehto. Noista kasveista se habanero ois hyvä saada eteläaurinkoon, muut pärjännevät viileemmissä olosuhteissa.

Chilicutter

Eipä tuossa mitään hätää.
Enemmän valoa talvella niin olisivat jo kukassa.
Mutta hyvin noita ehtii satoa saamaan tänä kesänä.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

-Jonsku-

Caribbean habanero on c. chinense -sukua. Sen kasvutapa on yleensä tukevampi kuin muihin chilisukuihin kuuluvilla kasveilla.
Lisää valoa noilla kasveilla saisi kyllä olla, että jos sitä saat järjestettyä, niin se olisi hyvä juttu.
  Ja tuosta lannoitepuolesta....
Hyvä että uudet lannoitteet ovat postissa. Substralia on nimittäin kutsuttu "chilin surmaksi" yms. :(
Ulkoileminen kannattaa aloittaa tosi varovasti. Hallaharso, jota saa puutarha-alan liikkeistä suojaa chilejä
liialta auringonvalolta aluksi.
  Voisit myös tökätä multaan pari grillitikkua tukikepeiksi heikkojen varsien takia.
Tuuletinkin vahvistaisi varsia (siis iihan tavallinen pöytätuuletin tms.)



calm

Lainaus käyttäjältä: -Jonsku- - huhtikuu 13, 2010, 19:50:39 ip
Hyvä että uudet lannoitteet ovat postissa. Substralia on nimittäin kutsuttu "chilin surmaksi" yms. :(


Samaa perua kuin mustan mullan kamaluuskin. Pitäisi päivittää tiedot molempien osalta "sadon surmaksi". Mutta enpä muista, että kukaan olisi ennen keksinyt kokeilla substralia passiivihydrossa.. Aktiivisemmissa malleissahan sitä on kyllä ihmiset kokeilleet, eikä se ole toiminut. Multakasvatuksessa sillä saa kyllä komean vihreitä kasveja (ilman satoa..).

Xbow

Noi passiivihydrot on vähän hankalia, jos ei ravinnepuolen + kastelun suhteen ole tarkkaa tuntumaa / blusanaa tms... Ravinteen saannin kanssa voi olla jotain häikkää, kasvit vöyristyvät kyllä aikas nopeasti kun asiat saa kuntoon. Ei noin nyt pieleen menneen näköisiä ole, ihan eläviä kuitenkin. Ja kyä noi vie kesäl kerkee satoakin tehdä :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Omen

Kiitos pätevistä vastauksista  :)
En nyt sentään ollu sitä substralia noihin passiiveihin työntäny, sen verran olin valaistunut ennen chilien vaihtamista mullasta passiiveihin :D
Eiköhän ne tuosta lähde kasvamaan nyt kun valoakin alkaa olla reippaamin. Tosin asuntoon ei oikein paista mistään suunnasta sisään..
Täytyy vaan hommata vähän tehokkaampia valoja ;)

Olis hyvä jos täällä foorumilla olis joku "Vältä näitä" tai "Chilin surma" topicci, josta vois lueskella ennen ku alkaa kyselemään ;)