maaliskuu 28, 2024, 10:42:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilifoorumi.fi

Aloittaja Janne, helmikuu 02, 2009, 14:54:39 ip

« edellinen - seuraava »

Chiljonka

Sisäänkirjautumisessa vähän aikaa kummitellut sellainen ongelma että salasanaa ei hyväksytä ensimmäisellä kertaa vaan aina tulee herjailmoitus että salasana väärin, kun siihen kirjoitan saman salasanan uudelleen niin hyväksyy. Mahtaako muilla esiintyä kyseistä ongelmaa?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - heinäkuu 19, 2016, 21:02:02 ip
Sisäänkirjautumisessa vähän aikaa kummitellut sellainen ongelma että salasanaa ei hyväksytä ensimmäisellä kertaa vaan aina tulee herjailmoitus että salasana väärin, kun siihen kirjoitan saman salasanan uudelleen niin hyväksyy. Mahtaako muilla esiintyä kyseistä ongelmaa?


Minulla on tullut, vaikka omasta mielestä varmasti laittanut salasanan oikein. Aina kuitenkin ajatellut, että meni sittenkin väärin...

sorrii

Mä kirjaudun automaattisesti, enkä ole käyttänyt salasanaani varmaan pariin vuoteen  ??? ... en mä edes tiedä mikä se on  :-[ :-\ :-X

[[jos ei olisi sitä "pysy kirjautuneena" -ruksia olemassa, niin tuskin täällä viitsisin heiluakaan: Mä vihaan noita salasanoja ...]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

((ompas täällä hiljaista ... nimimerkki: Edellinen kirjoittaja  ???))

Oon huomannut viime aikoina kummallisen ilmiön foorumissa: Kun kirjoittelen vastausta johonkin ketjuun, tulee aina teksi: "istuntosi vanheni ja viestiä ei voida lähettää ... tai-jotain-sinnepäin"
En alkuun moiseen kiinnittänt huomiota, kun tulee joskus kirjoitettua kohtuullisen pitkään. Nyt vaan oon huomannut että sama tapahtuu vaikken kirjoittaisi pitkäänkään. Mikäköhän se "aikaraja" mahtaa olla jolloin istunto vanhenee??

((eip tuosta mitään haittaa ole ollut ...  :-\))

PS. Tälläkin kirjoituksella kävi niin!!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili


Whili

Facebookki on syönyt foorumilta asiakkaita. 
En ymmärrä ihmisten tarvetta kirjoitella sinne, kun sinne hukkuu kaikki viestit ja tieto.

Täällä sentään haku toimii jotenkin..

jussa

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 20, 2017, 16:59:32 ip
Facebookki on syönyt foorumilta asiakkaita. 
En ymmärrä ihmisten tarvetta kirjoitella sinne, kun sinne hukkuu kaikki viestit ja tieto.

Täällä sentään haku toimii jotenkin..


Facebookiin on helppoa napata kännykkäkameralla kuva ja laittaa perään vähän tekstiä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

PP

Trendit muuttuu ja ihmiset pitää ilmeisesti foorumeita vanhanaikaisina. Facebook ei toki myöskään ole uusi, mutta siitä on tullut moneen käytettävä aikuisten alusta. Siellä pyörii kirpputorit, firmojen asiakaspalaute ja vaikka mitä, joten sinne tulee sitä myötä muutakin. Foorumia pitää uudistaa ja tehdä houkuttelevammaksi, jotta tämä pärjää jatkossa.

sorrii

Jep. Kuvien lisäämisen hankaluus on varmaan nuorisolle ainakin ongelma ...
Useimmat ei osaa enää kirjoittaa. Monet eivät myöskään jaksa lukea kuin kuvateksteistä pari ekaa sanaa ...  :D

Kuinkahan mahottomaksi paisuisi sivusto jos olisi omalla palvelimella kuvakirjasto niin, että voisi kuvankin lähettää suoraan foorumiin??? Ei sen tallennustilan pitäisi hirveesti maksaa jos Google esim. antaa rajattoman tilan Photos -palvelussa. ((siinä ehtona että G saa pakata kuvia ja kait ne oikeudetkin  ???))

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 20, 2017, 18:26:52 ip
Kuinkahan mahottomaksi paisuisi sivusto jos olisi omalla palvelimella kuvakirjasto niin, että voisi kuvankin lähettää suoraan foorumiin??? Ei sen tallennustilan pitäisi hirveesti maksaa jos Google esim. antaa rajattoman tilan Photos -palvelussa. ((siinä ehtona että G saa pakata kuvia ja kait ne oikeudetkin  ???))


Todella suureksi. Jos kuvia aletaan lisäämään, niin tarvitaan PALJON enemmän palvelintilaa, joka maksaa. Lisäksi täytyy päivittää koko webhotellipaketti, sillä tietoliikenteen määrä kasvaa huomattavasti. Kun kuvat on linkattuna foorumille ulkoiselta sivulta, niin foorumin palvelimelle tallentuu vain kuvan osoite, ja käyttäjän selain lataa itse kuvan ulkoiselta palvelimelta. Tällöin kuvan lataamisen datasiirto tapahtuu käyttäjän ja ulkoisen palvelimen välillä. Jos kuvia aletaan tallentamaan foorumin palvelimelle, niin jokainen kuva ladataan palvelimelta, ja tämä kasvattaa tietoliikennettä valtavasti (ottaen huomioon, että ilman kuvia tietoliikennettä kertyy lähinnä vain tekstin lataamisesta, joka on vain murto-osa valokuvan koosta). Kuvien pakkaaminen tietysti pienentää ongelmaa, mutta ei poista sitä.

Tässä on toinenkin näkökulma. Kun kuvia tulisi foorumin palvelimelle kokoajan vain enemmän ja enemmän, jää tilan täyttyessä kaksi vaihtoehtoa. Joko ostetaan taas lisää palvelintilaa, tai poistetaan vanhimpia kuvia. Sanomattakin on selvää että lisää tilaa tarkoittaa lisää kustannuksia, ja jos aletaan poistamaan vanhimpia kuvia, niin ihmiset suuttuvat. Täällä on valitettu aiemminkin, kun 5 vuotta vanhoista päiväkirjoista ovat kuvat kadonneet. Kun kuvat linkataan ulkopuolelta, niin tästä vastuu siirtyy käyttäjälle. Käyttäjä saa itse valita sellaisen palvelun halutessaan josta kuvat eivät poistu ajan saatossa (joskus siitä joutuu jopa maksamaan jos haluaa olla satavarma), tai sitten ottaa itse riskin ja toivoo, ettei se oma kuvapalvelu poista kuvia.

Kuvien lisäämisen ohjeistuksen voisi kirjoittaa uusiksi, niin homma selkiytyisi aloittelijoille.

sorrii

Minä itseasiassa mutuilin mielessä jotain Google Photos tms. -tyylistä palvelua jossa foorumilla yhteinen tila ... Ei hajuakaan miten ja missä, kenen kanssa. Siksi en sitä yrittänyt sanoakaan ...  :-\

Ajttelin vaan yleensä sitä ettäkun noita ilmaisia pilviä on tyrkyllä siellä-täällä, ettei ehkä hirmuisia maksaisi joku yhtenäinen systeemi kuvien linkittämiseksi .... (( nyp pitää lopettaa kun menee sormetkin solmuun))

Voiko muuten Facesta linkittää kuvia ulos??
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 20, 2017, 18:25:45 ip
Trendit muuttuu ja ihmiset pitää ilmeisesti foorumeita vanhanaikaisina. Facebook ei toki myöskään ole uusi, mutta siitä on tullut moneen käytettävä aikuisten alusta. Siellä pyörii kirpputorit, firmojen asiakaspalaute ja vaikka mitä, joten sinne tulee sitä myötä muutakin. Foorumia pitää uudistaa ja tehdä houkuttelevammaksi, jotta tämä pärjää jatkossa.


On tämä foorumi vaan mielestäni aika paljon väsähtänyt takavuosista. Olen kuvitellut että intohimoiset chilinkasvattajat ovat kyllästyneet ja kadonneet kun päiväkirjoja ei pahemmin tule ja jos tulee ei jakseta päivittää kuin muutama kerta vuodessa, mutta onhan noita harrastajiakin tullut esiin nyt kun olen siemeniä kaupitellut, ehkä vaan ei sitten jakseta enää kirjoitella. Onhan tämä toisaalta aika pitkäjänteistä harrastusta ja jonkinlaisen uudistuksen foorumikin tarvitsisi jos se enää auttaa.

Facebookissa pysyvä tieto häviää hetkessä kun postauksia tulee liukuhihnalta, mutta toisaalta siellä on kaikki, koko maailma ja kaikki chiliharrastajat ja vähän niinkuin vanhanajan innostunut meininki jollainen täälläkin ehkä joskus oli. Vaatii vaan vähän kielitaitoa eli muutakin kuin savoa tai turun murretta että pysyy mukana, antaa joka tapauksessa ihan uutta ulottuvuutta tähänkin harrastukseen.

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 20, 2017, 22:08:32 ip
On tämä foorumi vaan mielestäni aika paljon väsähtänyt takavuosista. Olen kuvitellut että intohimoiset chilinkasvattajat ovat kyllästyneet ja kadonneet kun päiväkirjoja ei pahemmin tule ja jos tulee ei jakseta päivittää kuin muutama kerta vuodessa, mutta onhan noita harrastajiakin tullut esiin nyt kun olen siemeniä kaupitellut, ehkä vaan ei sitten jakseta enää kirjoitella. Onhan tämä toisaalta aika pitkäjänteistä harrastusta ja jonkinlaisen uudistuksen foorumikin tarvitsisi jos se enää auttaa.


Omalta osaltani päiväkirjan pitoa on rajoittanut kiire, laiskuus ja ennenkaikkea se ettei ole mielenkiintoa laittaa joka vuosi samoja juttuja.

LainausFacebookissa pysyvä tieto häviää hetkessä kun postauksia tulee liukuhihnalta, mutta toisaalta siellä on kaikki, koko maailma ja kaikki chiliharrastajat ja vähän niinkuin vanhanajan innostunut meininki jollainen täälläkin ehkä joskus oli. Vaatii vaan vähän kielitaitoa eli muutakin kuin savoa tai turun murretta että pysyy mukana, antaa joka tapauksessa ihan uutta ulottuvuutta tähänkin harrastukseen.


Facebookin rooli on myös muuttunut viime vuosien aikana. Ennen siellä postasi kaikki vain omaa elämäänsä, nyt suurin osa käy lähinnä keskusteluja ryhmissä. Suljetut ryhmät voi olla joidenkin järjestöjen pääkanava yhteydenpitoon ja keskusteluun ja esim. REKO-ruokapiirit toimii vain ja ainoastaan facebookissa.

jussa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 20, 2017, 21:35:53 ip
Voiko muuten Facesta linkittää kuvia ulos??


No koitetaanpa, ainakin ennen tietämällä suoran URL:n kuvaan pystyi jopa kiertämään suojausasetukset. Näyttäisi vieläkin toimivan, näkyykö muille? Sitä en tiedä kuinka kauan tuo URL toimii, mutta kuva on ollut facebookissa jo aika kauan.

Kuvassa silputtua habaneroa ja valkosipulia  :)

Tämä alkaa kyllä mennä ohi aiheesta  ???
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Hellstone

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 20, 2017, 21:35:53 ip
Voiko muuten Facesta linkittää kuvia ulos??


Itse olen omaan päivyriin kaikki kuvat facen kautta pistänyt. Vaikka facessa olen pistänyt kansion missä kuvat on ni yksityiseksi ni silti näkyvät täällä muille  ;D
Nyt mennään jännän äärelle ja ehkä yliki.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Hellstone - marraskuu 21, 2017, 10:41:51 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 20, 2017, 21:35:53 ip
Voiko muuten Facesta linkittää kuvia ulos??


Itse olen omaan päivyriin kaikki kuvat facen kautta pistänyt. Vaikka facessa olen pistänyt kansion missä kuvat on ni yksityiseksi ni silti näkyvät täällä muille  ;D
Väittävät että pitää olla rekisteröitynyt fb:hen että näkyisi.  Pitää paikkansa ??

unenkuva


Jos haluat linkittää omat kuvat facen kautta, niin sitten pitää olla rekisteröitynyt (jotta voit siis lisätä ensin ne kuvat faceen)
mutta muille (esim. täällä foorumilla) näkyy ilmankin.
Facen kautta se minäkin laitan kuvat foorumille, laitan ne kuvat yksityiseksi, ei näy kavereille, mutta kopioin kuvan urlin ja sen kautta tänne.
Sehä tarkoittaa sitä, että joka ikisen käyttäjän kaikki kuvat periaatteessa pystyy kuka tahansa näkemään, ilman että olisi rekisteröitynyt ja/tai kirjautunut faceen. Jos vain tietää kuvan urlin, niin sitä kautta näkee. Käytännössähän se on täysin mahdotonta tietää/arvata, koska urli on niin pitkä, eikä mene minkään järjellä ymmärrettävän logiikan mukaan.

Whili

marraskuu 21, 2017, 11:11:09 ap #437 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2017, 11:37:57 ap käyttäjältä Whili
Tuohan kuullostaa hyvältä  ???
Pitänee alkaa päivittämään noita päiväkirjoja  ...ehkä



Onpas tuokin hankalaa  :-\

Vuorikaskas

marraskuu 21, 2017, 11:33:35 ap #438 Viimeisin muokkaus: marraskuu 22, 2017, 02:30:15 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 20, 2017, 18:59:27 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 20, 2017, 18:26:52 ip
Kuinkahan mahottomaksi paisuisi sivusto jos olisi omalla palvelimella kuvakirjasto niin, että voisi kuvankin lähettää suoraan foorumiin?


Todella suureksi. Jos kuvia aletaan lisäämään, niin tarvitaan PALJON enemmän palvelintilaa, joka maksaa. Lisäksi täytyy päivittää koko webhotellipaketti, sillä tietoliikenteen määrä kasvaa huomattavasti. Kun kuvat on linkattuna foorumille ulkoiselta sivulta, niin foorumin palvelimelle tallentuu vain kuvan osoite, ja käyttäjän selain lataa itse kuvan ulkoiselta palvelimelta. Tällöin kuvan lataamisen datasiirto tapahtuu käyttäjän ja ulkoisen palvelimen välillä. Jos kuvia aletaan tallentamaan foorumin palvelimelle, niin jokainen kuva ladataan palvelimelta, ja tämä kasvattaa tietoliikennettä valtavasti (ottaen huomioon, että ilman kuvia tietoliikennettä kertyy lähinnä vain tekstin lataamisesta, joka on vain murto-osa valokuvan koosta). Kuvien pakkaaminen tietysti pienentää ongelmaa, mutta ei poista sitä.


Onko asia ajateltu loppuun?  Esimerkiksi 600kt olisi jo ruhtinaallinen raja jonka kanssa osaava voi laittaa varsin mittavan kuvan ihan OK laadulla.  Vähempikin riittäisi.  Liikenteen kasvukin on silloin vähäinen.

Mikä mahtaa olla gigatavun hinta ja mikä mahtaa olla foorumin nykyinen koko?    333kt kuvia mahtuu 1 gigatavuun 3000kpl.

Tuosta klikkaamalla löytyy   1200 × 900 pikseliä - 190 kt   esimerkiksi


Toinen esimerkki 976 × 1400 px - 257 kt


Kolmas 614 × 920 px - 52 kt



Itse maksan 50 euroa vuodessa 500 Gt tilasta.   Tilaa on siis miljoonalle 500kt kuvalle.

sorrii

Taitaa olla vaan niin, että use(imm)at käyttäjät lataa kuvat suoraan kamerasta tai puhelimesta nettiin. Minunkin Lumian kuvat siten 20Mpix ja ~5M /kpl
Photoshopilla kun kerran avaa ja vaikka heti tallentaa medium -asetuksella, niin koko putoaa 500-800K'uun ... Näissä siis reso 5376x3024 ...

Helppoa siis jos on jokukin ohjelma jolla kuvia vähän käsittelee. Useimmiten minä skaalaan kuvat 1280x720 kokoon sillä mediumilla, jolloin koko alle 100K ...
Luulen vaan että moni sanoo että "ompas tämäkin tehty hankalaksi" ...  :-\

Google Photos varaa oikeuden pakata kuvia ja ehkä pienentääkin "talon puolesta". Luulempa että FB'kin niille jotain saattaa tehdä, ainakin jos tallentaa niitä 20Mpix kuvia ...

Mä tallensin ennen kuvat monta vuotta Imageshackiin, mutta sitten ne estivät sen hot-linkittämisen ja siirryin Googleen. Siellä, vaikka mun kuvat on osittain julkisia, niin luulen että harva niitä käy selaamassa ... ((ei hajuakaan käykö joku, ja voikokaan käydä selaamassa)) Sensijaan jos tallennan kuvia Faceen, niin on aina tunne, että ne kaikki on julkisia koko maailmalle ja niille sadoille tai tuhansille mun faneille joilta niitä kaveripyyntöjäkin aina tulee. ((mulla on kai ~20 kaveria ja se on liikaa :))
En siis oikein osaa tottua ajatukseen, että alkaisin kaikkia täällä chilipäille jakamiani kuvia julkaisemaan ulkopuolisille ...  :o ??? ... (((ei kai niissä mitään hävettävääkään olisi, mutta ... hmm .. Mä en tunne oloani kotosaksi Facebookissa!))) ...

Kasvatetaan Chilifoorumi maailmanlaajuiseksi sosiaalisen median alustaksi siis! En keksi muuta ratkaisua ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`