huhtikuu 19, 2024, 06:59:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yhdistyksen oma lehti?

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 31, 2008, 18:26:08 ip

« edellinen - seuraava »

Macc

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"
Onko Tupakka, Tellie, et. al. edelleen oikolukuprofeettoina meillä hommissa?


Oikolukuhommia voi heittää tännekin päin. Sisältöä ei meikäläisellä - valitettavasti - ole tuottaa...

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Noseless"Oikolukua on tullut harrastettua esim elokuvien tekstityspuolella(ei-kaupallisesti, harrastuksena). Samaten myönnän paheekseni kirjoitus- ja kielioppivirheiden huomaamisen, vaikka en niitä etsisikään.


Teikäläisiä tarvittaisiin enemmän. Myös kirjapuolella. Lukaisin vasta Ripley's: Believe it or Not -kirjan ja kyllä oli Sini mikälie kääntänyt kirjan päin persettä, näin kauniisti sanottuna. Ei se _oikeasti_ voi olla niin vaikeaa muuntaa esimerkiksi paineen yksikkö psi-->bar..tuloksena oli kumminkin tyyliin "yli 900 kilogrammaa reilua kuutta neliösenttimetriä kohden" (eli lienee abouttiarallaa 1000 psi). DOH! Tämä oli vielä kevyttä, joten ei niistä sen enempää.

Tuo pahe on omalla kohdallani aikalailla sama. Sähköosaston julkaisut menee osittain minun kauttani ja tulevaisuudessa, osaston pomon kanssa käydyn keskustelun perusteella kenties jopa enemmänkin minun kautta. PR:n läpi menee niin karmeaa tekstiä, että siitä poimisi ala-asteen käynyt englanninopiskelija niin monta virhettä, että housut pois.. PIKAVISA: mikä ero on lausahduksilla

a) a few
b) few

Siitä päästäänkin itse aiheeseen. Minkä verran lehteä olisi viisasta tehdä englanninkielisenä? Esimerkiksi herppiporukan erittäin suosittukin Herpetomania (kannattaa tutustua, yhdistyslehtien ehdotonta parhaimmistoa, etenkin kun Marika Rökman osaa ja jaksaa tehdä sen eteen mahdottoman paljon töitä) on hyvä esimerkki sellaisesta erikoisalan julkaisusta, jossa jokainen artikkeli on käännetty erittäin lyhyenä lyhennelmänä jutun perään. Chilistien seassa on tietääkseni useampikin herppiharrastaja, jotka ko. lehden tuntevat, joten sinänsä vertaus lienee validi. Jopa osa hallituksesta on ko. lehteen sekaantunut, ainakin harrastuseläinten osalta...ainakin minä ja rahapuolen kaveri.. ;)


-Sale
Sauli Särkkä

#002

ottulo

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"PIKAVISA: mikä ero on lausahduksilla

a) a few
b) few


a) muutama, jokunen
b) vähän, harva tms

Esim: I have a few chili plants. - Minulla on joitakin chilikasveja.
I have few chili plants. - Minulla on vähän chilikasveja.

Selitys ei ehkä selkein mahdollinen...

Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"Siitä päästäänkin itse aiheeseen. Minkä verran lehteä olisi viisasta tehdä englanninkielisenä? Esimerkiksi herppiporukan erittäin suosittukin Herpetomania -- on hyvä esimerkki sellaisesta erikoisalan julkaisusta, jossa jokainen artikkeli on käännetty erittäin lyhyenä lyhennelmänä jutun perään.


Tulin juuri hyväksytyksi Englannin kielen kääntäminen ja tulkkaus -linjalle Turkuun, joten tämänkintyyppinen toiminta ehdottomasti kiinnostaa jo pelkän harjoituksen vuoksi.

Aji Ungreat

Volitans: Saako tuota Flyeriä jakaa jos itse tulostelee muutamia kappaleita aina joskus ja laittelee joihinkin paikkoihin joissa se saattaisi tulla luetuksi. Tai vaikka jopa sujautella postilaatikoihin kun kävelee kauppaan.

Ajattelin varmistaa asian..? Häh.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Volitans: Saako tuota Flyeriä jakaa jos itse tulostelee muutamia kappaleita aina joskus ja laittelee joihinkin paikkoihin joissa se saattaisi tulla luetuksi. Tai vaikka jopa sujautella postilaatikoihin kun kävelee kauppaan.

Ajattelin varmistaa asian..? Häh.

Kauppojen ym. ilmoitustauluille jakaminen lienee paitsi sallittua jopa suositeltavaa, eikös koko flyer ole juuri sitä varten tehty ;)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

snu

Lainaus käyttäjältä: "Noseless"
Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"PIKAVISA: mikä ero on lausahduksilla

a) a few
b) few


a) muutama, jokunen
b) vähän, harva tms

Esim: I have a few chili plants. - Minulla on joitakin chilikasveja.
I have few chili plants. - Minulla on vähän chilikasveja.

Selitys ei ehkä selkein mahdollinen...

a on positiivinen ja b on negatiivinen ilmaisu.

b) Minulla on tuskin lainkaan/vain vähän chilikasveja.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Filago

Lainaus käyttäjältä: "Noseless"
Lainaus käyttäjältä: "Sauli Särkkä"PIKAVISA: mikä ero on lausahduksilla

a) a few
b) few


a) muutama, jokunen
b) vähän, harva tms

Esim: I have a few chili plants. - Minulla on joitakin chilikasveja.
I have few chili plants. - Minulla on vähän chilikasveja.

Selitys ei ehkä selkein mahdollinen...



savolaiset käännökset:

a) On nuita chilejä jonnii verran.

b) Ei ou emäntä antanna laittaa enämpiä.

Filago, jolla chilejä oli aikaisemmin muutama hassu, nykyään muutama enemmän muttei vielä pitkään aikaan paljon tahi liikaa ;)
#163

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"Volitans: Saako tuota Flyeriä jakaa jos itse tulostelee muutamia kappaleita aina joskus ja laittelee joihinkin paikkoihin joissa se saattaisi tulla luetuksi. Tai vaikka jopa sujautella postilaatikoihin kun kävelee kauppaan.

Ajattelin varmistaa asian..? Häh.


Saa jakaa sinne, missä se on laillista - kauppojen ilmoitustauluille voi laittaa.

Suorajakelua en näe mielekkäänä, sillä kohderyhmä on kuitenkin sen verran pieni, joskin alati kasvava. Ei ole kustannustehokasta.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Koirakki

Laitanpas nyt lusikkani soppaan mukaan.

Lehteen saisi helposti materiaalia pelkästään jo lajike-arvosteluista. Kuvaus chilistä (ulkonäkö, maku yms.) sekä tarkempaa tietoa kasvuolosuhdevaatimuksista ym. kasvatuksesta. Noita lajikkeita kun on tähän maailman siunaantunut muutama. Aihe ei ihan heti lopu kesken. Jäsenistöstä löytyy varmasti useampikin jolla on runsaasti omakohtaista kokemusta muille jaettavaksi.

Itse kannattaisin 4 kertaa vuodessa ilmestyvää lehtistä A5 koossa. Mä tykkään huomattavasti enemmän paperi- kun nettilehdistä. Lehtiä on kiva lueskella esim. juuri vessassa. Sekä keskenjäänyttä lukuhetkeä on huomattavasti helpompi jatkaa paperilta kuin koneelta. Voisin jopa maksaa lehdestä jäsen maksun päälle ekstraa. 10e jäsen maksua pidän muutenkin naurettavan pienenä. Vaikka koiraharrastukseni onkin muutamaa astetta vakavampaa niin menee sillä puolella pelkästään eri jäsenmaksuihin reilusti yli satanen jos ei kaksikin vuodessa. Tuolla tosin saakin kotiinsa 4 tai 5 eri lehteä kotiin kannettuna.

NaokiSoma

Lainaus käyttäjältä: "Koirakki"tse kannattaisin 4 kertaa vuodessa ilmestyvää lehtistä A5 koossa. Mä tykkään huomattavasti enemmän paperi- kun nettilehdistä. Lehtiä on kiva lueskella esim. juuri vessassa. Sekä keskenjäänyttä lukuhetkeä on huomattavasti helpompi jatkaa paperilta kuin koneelta.

Jos nettilehti ilmestyisi esimerkiksi pdf muodossa, niin senhän voi kuka tahansa tulostaa itselleen vessalukemiseksi.

Itselleni kuitenkin on aivan sama onko lehti sähköisessä vai paperisessa formaatissa. Sähköinen on helpommin muokattavissa/sen jakelu on halvempaa.

Ja jäsenmaksusta varmaankin tullaan tekemään taas päätöksiä tammikuussa, kunhan nähdään tämän vuoden tilinpäätös. Olen myös samaa mieltä, että tuon maksun tuplaaminenkaan ei olisi kohtuutunta. Koko harrastuksessa tuo kuitenkin on vain todella pieni osa sen kustannuksista.

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "NaokiSoma"
Ja jäsenmaksusta varmaankin tullaan tekemään taas päätöksiä tammikuussa, kunhan nähdään tämän vuoden tilinpäätös. Olen myös samaa mieltä, että tuon maksun tuplaaminenkaan ei olisi kohtuutunta. Koko harrastuksessa tuo kuitenkin on vain todella pieni osa sen kustannuksista.


Jäsenmaksuista päätetään Oulussa. Näin sääntöjen mukaan, sillä se on virallinen vuosikokokus.

Jäsenmaksuun on korotuspaineita. Nykyinen maksu on sen verran pieni, että suuri osa siitä menee pakollisiin kuluihin. Jäsenille pitäisi kuitenkin tarjota uusia etujakin - ne eivät tule ilman pelimerkkejä.

Varoja tarvitaan mm. tiedotukseen, jotta saadaan lisää jäseniä - näin kiinteät kustannukset/jäsen vähenevät ja olisi mahdollista saada jäsenmaksua alaspäin.

Lisää jäseniä saamalla yhdistyksen mielenkiinto kasvaa myös yritysten suhteen - tästä taas seuraa lisää kumppaneita, lisää etuja jäsenille :)

Myös yhdistyksen varainhankintaan tulisi kiinnittää huomiota - nythän sellaista ei vielä ole tehty.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Nostan tätä topiccia, kun en viitsi alkaa uutta.
Kyselin entisestä työpaikastani hieman lehden teon hinta-arvioita.
A5 32-sivuinen (2 x 16-siv) kustantaisi 1000 kpl painos n. 800 euroa ja 1500 kpl painoskaan ei nostaisi hintaa, kuin 900 euroon.
Edellytyksenä on, että taitto tehdään valmiiksi muualla.
Yhdistyksen jäsenlehden teko pitäisi tietysti päättää vasta ensi vuosikokouksessa mutta mikään ei estä halukkaita tekemään jotain pdf-tiedostoja etukäteen ihan omaksi ilokseenkin.
Materiaalia olisi sitten valmiina, jos lehti toteutuu.
Siis, jos halukkaita lehden tekoon on. Itselläni ei ole lehden teosta muuta kokemusta, kuin hieman yli 26 vuotta offset-painon jälkikäsittelyssä. :)
Vähän aikaa sitten olisin vielä voinut vaikka vapaa-aikanani tehdä lehden valmiiksi painamisen jälkeen mutta en enää.

linker

Mulla on valmiit indypohjat ja joknkinlainen kokemus taitosta, kun tuli kustannettua ja painettuakin yhtä lehteä taannoin.

MasaT

Onko tuo 16-sivuisen valmistus tuttua? Tarvittaessa voin väsätä vaikka taittomallin, jos sivunumerot menee sekaisin. :)
Siis tästä taittamisesta mistä nyt on puhe ei ole niin kokemusta mutta taittokoneella olen ollut jo vuosia. ;)

Aji Inferno

syyskuu 10, 2010, 22:31:57 ip #34 Viimeisin muokkaus: syyskuu 10, 2010, 22:36:24 ip käyttäjältä Aji Inferno
Kannatan edelleen PDF-muotoista web-julkaisua. Syntyy suoraan esim. Corel Draw:sta helposti ja hyvän näköisenä. Sen saa sitten itse kukin tulostettua tarvittaessa paperikopioksi vessassa luettavaksi. ;)

Niin, ja muokkauksena äskeiseen... Tässä ei olla tekemässä mitään Michelin-kalenteria tai trendilehteä, eli työvälineeksi valitsisin oikeastaan siihen parhaan, eli MS Publisher 2010:n. Tekee hyvän näköistä jälkeä todella helposti, eikä vaadi Adoben ylihintaisten kamojen kaltaista sukupolvien mittaista opettelua. ;)

MasaT

Itse ajattelin  vähän käteen tuntuvampaa ja ylimääräisiä lehtiä yhdistys voisi myydä/jaella messuilla. Ei kaikki ihmiset tosiaankaan ole vielä niin nettiorjia..

hessi

juu, kyllä yks lehti vois olla ihan ok, juuri myytäväksi messuilla, siitähän ne painorahat tulis takaisin :)
ja oliko hinta ihan oikein? 1000 lehteä /800€
ei ole paha hinta :) tuo määrähän viedään käsistä !
mikäs on hinta sitten tupla määrälle?

ehdotankin seuraavassa hallituksen kokouksessa, yksi julkaisu/vuosi, vaikka näi loppuvuodesta niin saadaan satokuvat ja vuoden tapahtumat mukaan, sehän olis hyvää mainosta samalla :)

ja MasaT hoitelee upeita kuvia sinne...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

linker

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 10, 2010, 22:31:57 ip
eikä vaadi Adoben ylihintaisten kamojen kaltaista sukupolvien mittaista opettelua. ;)


Onneksi tuossa oli tuo  ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 11, 2010, 15:46:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 10, 2010, 22:31:57 ip
eikä vaadi Adoben ylihintaisten kamojen kaltaista sukupolvien mittaista opettelua. ;)


Onneksi tuossa oli tuo  ;)


Kaikkihan "oikeat" graafikot yms. Adoben tuotteita käyttävät, eivätkä nyt aivan syyttä. Luin vain taannoin erään ammattigraafikon kolumnin aiheesta. Mies ihmetteli sitä, miten Adobe voi pyytää 10-kertaista hintaa Corelin tuotteisiin verrattuna, kun tuotteet ovat valtaosin ominaisuuksiltaan täysin tasavertaisia ja Corel tunnetusti huomattavasti käyttäjäystävällisempi vaihtoehto. Hän arveli koko homman perustuvan oppilaitoksissa annettavaan "Adobe-kuuriin" ja yleiseen "et ole oikea ammattilainen jollet syö Illustratoria ja paskanna Photoshopia" -mentaliteettiin. Eli sosiaaliseen koodiin.

En pidä Adoben tuotteista ollenkaan, vaikka niitä välillä käytänkin. Niiden käyttölogiikka on mallia paholaisen perseestä, ja hinnoittelu samoin. Corel X5 on aivan erinomainen piirto- ja grafiikkapaketti, jota oppii vieläpä käyttämään ihan "omin voimin", yhdessä illassa. Suosittelen lämpimästi!

linker

Jep. Henkilökohtaisesti tykkään adoben paketista, kun teen sen kanssa töitä. Sen vahvuus on eri ohjelmien toimivuus keskenään: Bridge - illustrator - photoshop -flash - indesign, ja joskus myös dreamweaver. Apuna acrobat pro. Teen myös video ja äänihommaa: soundbooth - premiere - encore, ja niiden kaverina pakosta taas photari.
Coreliakin joskus "pakosta" käyttäneenä en ole kokenut niiden välillä suuria eroavaisuuksia perustoimintojen osalta. Pdf- tiedostot tehdään nykyään paljolti virtuaaliprintterillä, eli siihen ei paljoa ohjelmia tarvita; muokkaus sitten oma lukunsa sen jälkeen kun pedf jo olemassa.
Käytettävyydestä vielä sen verran että on melko pakollista opetella näppäinoikotiet päivittäisten rutiinien hallitsemiseen. Samoin automatisoidut hommelit. Kerran kun ne opettelee ja joka päivä käyttää niin siellä korvien välissä ne sitten ovat.

Adobe-corel, microsoft -osx/linux on aina henkilökohtainen valinta. Lopputulos ja käytettävyys sitä ennen tietysti tärkeintä.
Olen maksanut itseni kipeäksi ohjelmistoista ja koneistakin. Adoben master clllection 3500 euroa ja koneet toinen mokoma. Mutta ne ovat työkaluja ja vähennettävissä verotuksessa. Harmittaa kun uudet versiot tulevat aina kuukauden päästä hankinnasta, mutta en ole koskaan välittänyt viimeisimmistä versioista sen jälkeen kun olen päässyt töihin käsiksi.


___