Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 03, 2012, 22:35:32 ip
Lainaus käyttäjältä: AnouR - tammikuu 03, 2012, 21:32:24 ip
Ongelma: KAIKILLA kasveilla rullautuu lehdet ylöspäin (paitsi turbo pubella), mistä voisi lähteä hakemaan vikaa?


Olisiko lämpötila lehtien pinnalla liian korkea huoneen ilmankosteuteen nähden.
Se selviää tuulettamalla.

JS

Olen huomannut saman. Muistelen juuri Chiliparkin aiemmin kirjoittanee, että näin chilit pyrkivät estämään veden haihtumista lehdistä. Uudet lehdet jäävät tällöin myös helposti pienikasvuisiksi, ainakin minulla. Todella tehokas ilmastointi ja usein lämmitettävä takka ovat huonoja chileille, valitettavasti.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 03, 2012, 22:35:32 ipOlisiko lämpötila lehtien pinnalla liian korkea huoneen ilmankosteuteen nähden.


Tuossa voisi olla perää, sillä vesialtaan päällä kasvaville tapahtuu juuri päinvastoin, reunat taipuvat alaspäin: http://chilivaari.blogspot.com/2011/12/kukkii-kuukauden-ikaisena.html
Tuosta en ole huolestunut.

Natikka kuivaa ja ilmankosteuden muutokset samoin kuin valaistuksen muutokset voivat aiheuttaa käpristelyä.

AnouR

Suurin osa on baccatumeja... Mutta luulisi sitä kosteutta olevan kun ebbissä on n. 100l vettä? Laitoin tuohon isohkon pöytätuulettimen pyörimään pari päivää sitten, jos vaikka auttaisi. No kukkia pukkaavat kuitenkin, joten saapas nähdä...

Horsester

Mulla lehdet taipuu alaspäin, alimmat kellastuvat ja tippuvat pois. Oisko syynä ilmankosteus/kuivuus? Miten sitä vois parantaa?

exa

Lainaus käyttäjältä: Horsester - tammikuu 05, 2012, 20:56:54 ip
Mulla lehdet taipuu alaspäin, alimmat kellastuvat ja tippuvat pois. Oisko syynä ilmankosteus/kuivuus? Miten sitä vois parantaa?


Yhdessä muutenkin melko huonokuntoisessa kasvissani on sama ongelma vaaleiden lehtien kera. Onkohan kyse samasta ongelmasta vaiko ei? Itse olen epäillyt jotain puutostilaa, mutta kun kasvi lentää mäkeen heti ainokaisen chilin kypsytettyään en ole jaksanut vaivata päätäni moisella.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

SK

Ot: Minusta tuo Horesterin avatar näyttää nallekarkeille. :)

Anonyymi

Mikähän tätä chilitaimea oikein vaivaa?Näitä tumman harmaita juonteita ilmenee lisäksi parissa muussa taimessa. Pitäisikö huolestua?


PP

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 08, 2012, 22:34:57 ip
Mikähän tätä chilitaimea oikein vaivaa?Näitä tumman harmaita juonteita ilmenee lisäksi parissa muussa taimessa. Pitäisikö huolestua?


Tarkoitatko noita pieniä roskan tai pölyn näköisiä lehdissä? Ne voi olla alkavaa pigmentoitumista eli lehden tummumista eikä erittäin todennäköisesti ole mitään haitallista. Onko taimi kenties Bolivian Rainbow tai muu tummalehtinen chili?

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 08, 2012, 22:46:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - tammikuu 08, 2012, 22:34:57 ip
Mikähän tätä chilitaimea oikein vaivaa?Näitä tumman harmaita juonteita ilmenee lisäksi parissa muussa taimessa. Pitäisikö huolestua?


Tarkoitatko noita pieniä roskan tai pölyn näköisiä lehdissä? Ne voi olla alkavaa pigmentoitumista eli lehden tummumista eikä erittäin todennäköisesti ole mitään haitallista. Onko taimi kenties Bolivian Rainbow tai muu tummalehtinen chili?


Kuvassa on Brasileira Marimbondo, kyseisessä lajissa on tietääkseni normaalit,vihreät lehdet. Samaa ilmiötä ilmenee Ramirossa eli suippopaprikassa.
Kuvasta ei huomaa, mutta tuon "oikean" lehden kärjessä on myös vaaleamman harmaita juonteita.
Täytyy kyllä myöntää, että en desinfioinut multaa kuumalla vedellä ennen istutusta, mutta samassa mullassa kasvaa myös muita täysin terveen näköisiä chilitaimia. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa :S

Stryker

Joissakin omissa chileissä on myös näkynyt vastaavaa sirkkalehdissä (mikäli tuosta kuvasta sain selvää), mutta ihan normaaleja taimia niistä on tullut.

InkRose

Tuosta kuvasta en nyt näe oikein kunnolla, mutta jos ne ovat violetihtavan sävyisiä harmaan sijaan, niin veikkaisin ihan vain pigmentoitumista, kuten muutamat aiemmatkin. Olen useilla Chinenseillä tuota nähnyt etenkin sirkkalehdillä - joskus harvoin myös ensimmäisillä kasvulehdillä - jos loistevalo (putki tai ESL) on suht lähellä. Voimakas auringonpaistekin kyllä riittää saamaan tuota aikaan.

InkRose

Kysytäänpä täällä, kun en fiksumpaakaan paikkaa keksi. Minulla on talvehtijoideni riemuna itsepintainen ja kohtuullisen runsaslukuinen harsosääskikanta, joka etenkin "Grande Mysterio F1"-puben mullassa viihtyy jopa niin hyvin, että kyseinen kohta vuoden ikäinen kasvi menee tasaisesti huonompaan suuntaan vaikka kastelen säiliön kautta. Toukkien kuoria on pintamulta täynnänsä ja joka kerta kun sinne vilkaisee, vilistää jossain noita perkeleitä. Tiedän, että mäntysuopaliemellä niitä voisi hillitä helpostikin, mutta nyt alkaa hermo olla kireällä kun on noita tämän kauden pikkuisiakin jo parikymmentä niin pitäisi tänään saada jotain tehtyä asialle, muuten menee ne vähätkin yöunet.

Uskaltaako Mänty-Tolua tarjoilla multaan sellaisina pitoisuuksina että se jotain sääskille tekisi vai tappaako se sitten kasvinkin?

biblo

Itse putsasin männä vuonna ulkona yhden kirvaisen baccan. Pakkaseen vaan pihalle ja riivin raakasti yli. mullat veke ja samalla tietysti varmaan reilu puolet juurista. Samalla leikkelin kasvia ulkona ja pyöräytin pari kertaa hangessa. Sitten vain istutin uusiin multiin ja valon alle.


Lopputulos: Kirvaton kasvi joka aloitti uuden viherkasvun viikon sisään tuosta.

"Grow food, not lawns"

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 16, 2012, 23:22:08 ip... harsosääskikanta, joka etenkin "Grande Mysterio F1"-puben mullassa viihtyy jopa niin hyvin, että kyseinen kohta vuoden ikäinen kasvi menee tasaisesti huonompaan suuntaan vaikka kastelen säiliön kautta.


Mullan myrkyttämisestä ei minulla ole kokemusta, mutta kyllä sitä täällä moni kertoo tehneensä. On kyllä hyvin outo ajatus laittaa saippuaa kasvin juurille. Luulisi siinä menevän kapillaarit sekaisin.

Pidä pintamulta kuivana on riittänyt minulle.

Hätäapuna voisin kuvitella peittäväni sen purkin tiiviisti muovipussilla, keskeltä runkoon ja reunoilta ruukkuun kiinni teipillä. Eivät pääsisi leviämään. Eihän niitä montaa päivää voi tulla, enintään jonkun viikon. Ensin voisi tietysti kuoria pari senttiä pintamultaa pois ja kuivaa tilalle.

InkRose

tammikuu 16, 2012, 23:38:08 ip #594 Viimeisin muokkaus: tammikuu 16, 2012, 23:48:42 ip käyttäjältä InkRose
Mullasta päällimmäiset kolmisen senttiä on rutikuivaa turvehöttöä nykyiselläänkin. Jopa harsosääsket kömpivät ruukun reunaa turpeen ja seinän välistä alemmas munimaan...

Lisätään sen verran, että tuota vähälehtistä rankaa olen kastellut vain ehkä kerran kuukaudessa jos ihan sitäkään talven tultua. Kovin kuiva huoneilma toki sekin tuntuu haittaavan pubeja huomattavasti enemmän kuin chinensejä, mutta en jaksa uskoa että se yksinään selittäisi tuon kasvin ongelmat. Sokeri-tiskiaine-vesiansoja on kaksin kappalein ja molempiin tarttuu päivittäin jokunen lentiäinen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 16, 2012, 23:38:08 ipJopa harsosääsket kömpivät ruukun reunaa turpeen ja seinän välistä alemmas munimaan...



Ahaa. Tuki se reitti jotenkin. Kuivaa multaa tiukkaan painellen?

PP

Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 16, 2012, 23:22:08 ip
Uskaltaako Mänty-Tolua tarjoilla multaan sellaisina pitoisuuksina että se jotain sääskille tekisi vai tappaako se sitten kasvinkin?


Viime keväänä myrkytin puben taimien mullista toukat mäntysuovalla. Kastelin 3% (muistaakseni) saippuavedellä mullat läpimäräksi, ja toukat lähti. Taime pysäytti kasvun viikoksi-kahdeksi, mutta muistaakseni yksikään ei kuollut. Huonosti voiva ylivuotinen kasvi voi toki olla herkempi, mutta kokeilisin silti. Saippuan ongelma on korkea pH, joka sekoittaa kasvin ravinnonsaannin, mutta sitä voisi ehkä tasapainottaa laimealla hapolla päivän-parin pääästä, kun toukat on kuolleet.

srgi

Mie joku aika sitten kastelin viime kesästä talvehtivan aji cristalin hyvinkin vahvalla mäntysuopaliuoksella. Kasvu on nyt pysähtyny, mut muuten kasvi näyttää ihan hyvältä. Ötököitä ei oo vielä ainakaan näkyny.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Pete M - tammikuu 17, 2012, 06:07:47 ap
Olen kastanut mullan 5 % vetyperoksidillä ja peittänyt mullan pinnan ruukkusoralla. Ei ötököitä.

Jotenkin tuntuu oudolta tuo annostus. Siis tarkoitatko tosiaan että 5% veden sekaan 100% vetyperoksidia. Eli 10 litraan vettä kaadat puoli litraa 100% vetyperoksidia.Tai ostat apteekista tuota vahvuutta valmiina (5%) ja kaadat sitä suoraan ruukkuun.
Itse käytän idätyksessä apuna tuota vetyperoksidia siten, että mulla on sitä apteekin tavarana 3% ja laitan sitä muutaman tipan veteen per/litra. Estää siementen homehtumisen.
En väitä, että tuo ei toimisi, mutta pakko kysyä vahvistus ennekuin rupean omilleni kaatamaan tuon vahvuisena.
Joku "guruista" sanoi täällä, että hän desinfioi 2% vahvuisella litkulla syksyisin astiansa....

sorrii

Taitaa noi prosenttilaskut olla vähän suurpiirteisiä ...

Mä oon käyttänyt Liquid Oxygen'iä, joka siis on 17.5% peroksidia laimentamattomana.
Siinä on ohje (vesiviljelyyn) laittaa 5ml/10l vedenvaihdossa.
5/10000x17.5%= 0.00875%
Hydrosysteemin desinfioinnissa (ilman kasveja siis) 100ml/10l
100/10000x17.5%= 0.175% .. joka siis alle kymmenesosa mainitusta 2 prosentista.

http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_36&products_id=287

Josko joku käyttäisi idätyksessä 5% sekoitusta tavallisesta apteekin peroksidista, joka taitaa olla 3%
Siitä tulisi 0.15% joka voisi toimia siementen desinfiointiin, mutta ei enää kostuttamiseen, jos alkavat tehdä juuria.

Mä siis olen paperilauttaidätyksessä varovasti laittanut tota Liquid O'ta ehkäpä puolet siitä suosituksesta, eli 0,2-0,3ml/l
eikä ole ollut ongelmia. Uskon että on estänyt homehtumista ja mätää ... ehkä.
Kyllähän mun idättämät siemenet on itäneet alle 2 viikon, jossa ajassa ne nyt ei kai mätäne.

Samaa LO'ta käytän jatkuvasti passiivihydroilla ja joskus altakasteluruukuillakin. Oon kuullut jostain että "tippa peroksidia kasteluveteen" antaa hyvän happilisän kasveille. Eli olen antanut välillä puolet laimeampana multakasveillekin, kun hydrolitkua on jäänyt yli. Ei ole ainakaan haittaa ollut. Ivätkä ole kasvien juuret mädäntyneet pikku liikakastelullakaan ...

Hyvä aine, mutuilisin!

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`