Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

mxv

Lainaus käyttäjältä: mxv - maaliskuu 22, 2013, 10:34:47 ap
Kiitos nopeista neuvoista! En tajunnutkaan että se onkin noin päin, kun kasvi sai tosiaan olla ihan normaalisti valossa heti multien vaihtoa seuraavana päivänä. Pitää toivoa että LD tuosta tokenisi, aika löysässä kunnossa meinaan oli.

Sinänsä jännää, että vaihdoin samalla turpeet ja isomman ruukun Aji Cristalille (se on kyllä jo puolet LD:tä pidempi ja muutenkin kookkaampi) ja se oli myös normaalisti valossa, eikä kuukahtanut ollenkaan.



Tässähän kävi niin, että Lemon drop otti ja tiputti kaikki lehdet eli kaput. Onko tolle mitään tehtävissä kun mulla on nyt ruukussa pelkkä "tikku" pystyssä lähinnä, onko mahdollista että alkais vielä kasvattamaan lehtiä uudestaan?


wille

Älä nyt vielä heitä sitä luiskaan. Se voi vielä virkistyä. Peli on menetetty vasta sitten, jos runkokin alkaa kuivua.
Nyt ei kannata pahemmin kastella sitä, lannoittamisesta puhumattakaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Huru-ukko

maaliskuu 25, 2013, 12:16:15 ip #1162 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2013, 12:18:07 ip käyttäjältä Huru-ukko
Jos kuolee, niin tutki miltä se juuristo näyttää. Kyllä niihin outoihin kuolemiin joskus selityskin löytyy.
Tosin siitähän on vain muutama päivä kun ruukutit sen, eli jotain olisi pitänyt näkyä silloinkin.

Jakke92

Chili on rawit. Jo jonkin aikaa on pieniä pitkulaisia otuksia (mahdollisesti lentokykyisiä) ja mustia kökkäreitä  ollut osassa chilipuita. Osa puista alkaa olemaan jo aika vähälehtisiä. Mäntysuopaliuosta olen suihkutellut jonkun kerran. Miten pelastaa chilit?



PP

Lainaus käyttäjältä: Jakke92 - maaliskuu 28, 2013, 10:53:19 ap
Chili on rawit. Jo jonkin aikaa on pieniä pitkulaisia otuksia (mahdollisesti lentokykyisiä) ja mustia kökkäreitä  ollut osassa chilipuita. Osa puista alkaa olemaan jo aika vähälehtisiä. Mäntysuopaliuosta olen suihkutellut jonkun kerran. Miten pelastaa chilit?


Kuulostaa ripsiäisiltä. Suopa tuskin riittää, vaan tarvit pyretriinipohjaisia myrkkyjä. Muista sumuttaa kaukaa ettet pallelluta lehtiä.

Humpula

Lainaus käyttäjältä: strepsils - maaliskuu 22, 2013, 11:21:13 ap
Tässä taas minä ja ensimmäinen chilini.
Hyvin on hommat sujuneet. Innostuin ottamaan muutaman kuvan.  ;)
Viimeisessä kuvassa päivän nuudelikastike.




Minun chilini käpristelevät lehtiään samalla tavalla, erityisesti Lemon Dropit ja Aji Fantasy. Kellään käsitystä mistä tuo voisi johtua?

sorrii

Mun näppituntuma on että voimakas ledivalo saa lehdet vähän käpristelemään. Niistä tulee aika paksuja ja jäykkiä, epätavallisen tummia väriltään. Tän hetken mutu on ettei syy ole kuitenkaan ledin liian vahva valo, vaan joidenkin allonpituuksien puuttuminen! Pelkällä ledillä tulee tuota käppyrää, mutta ikkunalaudalla jossa kasvi saa luonnonvaloa ja ledi on lisänä, näyttää kasvu paljon terveemmältä ...

Eleensä lehtien rullailu ja käpristely johtuu liiasta lannoittamisestakin. Tuo kuva kuitenkin muistuttaa ledi-chiliä. Mä veikkaan että uusi kasvu luonnollisella valolla on "tavallisempaa"
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva


Lehtien käpristelystä on kysytty tässäkin ketjussa kymmeniä kertoja, 90% lajikkeeksi mainitaan Lemon Drop. Älä hätäile, Lemoni tekee tuota, yleensäkin baccat tuppaa tekemään, mutta etenkin Lemon Drop. Itsellä tehnyt ihan samaa. Ellei mitään muuta "vikaa" näy ja chili kasvaa hyvin ja tekee satoa, niin ei mitään hätää.

strepsils

Taidat olla oikeassa sorrii.

Ledin alla Naga rupeaa aina käpristelemään, käpristely loppuu heti lampun alta pois ottaessa.
Ikkunalaudalla tykkää olla ,mutta ei ole vielä täysin tottunut auringon valoon.
"Kohti ääretöntä ja sen yli!" - Buzz Lightyear

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 29, 2013, 18:30:40 ip

Lehtien käpristelystä on kysytty tässäkin ketjussa kymmeniä kertoja, 90% lajikkeeksi mainitaan Lemon Drop. Älä hätäile, Lemoni tekee tuota, yleensäkin baccat tuppaa tekemään, mutta etenkin Lemon Drop. Itsellä tehnyt ihan samaa. Ellei mitään muuta "vikaa" näy ja chili kasvaa hyvin ja tekee satoa, niin ei mitään hätää.


Jep, eilen katselin omaa Lemon Drop:ia ja ajattelin "taas". Ihan mukava ja satoisa kasvi, mutta saa kasvattajansa huolestumaan turhasta.

sorrii

Olisi mukava tietää [tai sitten ei..] kuinka montaa kantaa LD'tä on liikkeellä, joilla erilaisia ominaisuuksia...

Mä en ole mitenkään erityisesti huomannut lemondropin rullailevan; Aji Cristalit on rullaillut enemmän.
Sensijaan itsellä on yksi 3v vanha LD, joka jo taimena oli vähän poikkeava: se kasvoi symmetrisesti aika tukevan rungon annuumien tapaan. Viime keväänä ajattelin jo hylätä koko risun tilaa viemästä ja jätin sen toukokuussa talon takapihalle metsän reunaan. Vein sen sitten kesällä viljelypalstalle kun nyt sattui olemaan tilaa. Täysin hoitamattomana tuo sitten tekikin parhaan sadon mitä oon yksittäisellä pienellä puskalla nähnyt. Syksyllä kun alkoivat jo rocotot paleltua ja latvat kuolivat kylmään, niin tuo LD vaan kukki ja teki uusia podeja ... hmm ... [ taas asian vierusjuttuja  :-[ ] ... Kasviyksilöillä on eroja.
[täytyy muuten ottaa erilleen tuon ihme-LD'n siiduja kun vielä voi  ;) ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Siemenet itää, mut näyttäis että niihin on iskeny home kivivillassa. Onko mahdollista? Kuolenko? Kuoleeko chilitkin? Mitä teen?

mxv

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 25, 2013, 12:16:15 ip
Jos kuolee, niin tutki miltä se juuristo näyttää. Kyllä niihin outoihin kuolemiin joskus selityskin löytyy.
Tosin siitähän on vain muutama päivä kun ruukutit sen, eli jotain olisi pitänyt näkyä silloinkin.


Kyllä se otti ja meni kaput kuitenkin, rip kuiva keppi. Suoritan ruumiinavauksen tänään, nyt sitte tuli ongelmaks että mistä saan uuden / uusia Lemon drop taimia tilalle.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 02, 2013, 11:05:22 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 25, 2013, 12:16:15 ip
Jos kuolee, niin tutki miltä se juuristo näyttää. Kyllä niihin outoihin kuolemiin joskus selityskin löytyy.
Tosin siitähän on vain muutama päivä kun ruukutit sen, eli jotain olisi pitänyt näkyä silloinkin.


Kyllä se otti ja meni kaput kuitenkin, rip kuiva keppi. Suoritan ruumiinavauksen tänään, nyt sitte tuli ongelmaks että mistä saan uuden / uusia Lemon drop taimia tilalle.


Siemeniä löytyy kyllä vaikka keneltä, itselläkin niitä löytyy vaikka kuinka paljon, senkun vaan podista ottaa. Taimista en tiedä, onko kellään, mutta jos alusta asti haluat aloittaa niin apua löytyy :)

jaolsten

Mulla on muutamia kymmeniä Lemon Droppeja, jotka vien Toukokuussa Tammelantorille (tre) myytäväksi. Myös Taimimoisio (Pori) ja Tammisilta (ympärs suame) myyvät valmiita taimia, varmasti myös Lemon Droppia.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

mxv

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 02, 2013, 11:36:24 ap
Mulla on muutamia kymmeniä Lemon Droppeja, jotka vien Toukokuussa Tammelantorille (tre) myytäväksi. Myös Taimimoisio (Pori) ja Tammisilta (ympärs suame) myyvät valmiita taimia, varmasti myös Lemon Droppia.


Tammisillalta oli LD loppu tosiaan tuossa viime viikolla kun kävin siellä (poimin lohdutukseksi mukaan 7Pot, Morugan ja Habanero Hot Lemonin -taimet samalla reissulla), mutta lupailivat tulevan lisää jossain vaiheessa. Kelpaa tosin siemenetkin, Unenkuvalle laitoinkin viestiä asiasta jo!

Dasconoi

Hei,

chilini on viime aikoina alkanut tehdä "tuplalehtiä" onkohan ihan normaalia? Kasvi näyttää muuten voivan hyvin, on noin 35cm pitkä ja 13x13cm ruukussa. Suku on capsicum annuum, lajiketta en tiedä. En löytänyt haulla tai googlettamalla mitään... Näitä lehtiä on tähän mennessä tullut jo kolme, vähän vaivaa että mistähän mahtaa johtua.


PP

Lainaus käyttäjältä: Dasconoi - huhtikuu 03, 2013, 17:12:28 ip
Hei,

chilini on viime aikoina alkanut tehdä "tuplalehtiä" onkohan ihan normaalia? Kasvi näyttää muuten voivan hyvin, on noin 35cm pitkä ja 13x13cm ruukussa. Suku on capsicum annuum, lajiketta en tiedä. En löytänyt haulla tai googlettamalla mitään... Näitä lehtiä on tähän mennessä tullut jo kolme, vähän vaivaa että mistähän mahtaa johtua.


Epämuodostumia tulee joskus eikä ne haittaa mitään. Syy on kai lähinnä kasviyksilön geeneissä.

Dasconoi

Kiitos vastauksesta, kiva kuulla =)

Fredrik-flugarn

huhtikuu 03, 2013, 19:09:08 ip #1179 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2013, 19:12:05 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Onko tämä huolenaihe?
Heatwave toi pitkä nelsonin annuumi kukkii jo... jotain 15cm korkeana. Ja kaikki muutkin annuumit. Baccat tekevät nuppuja. Voisinko jotenkin saada näitä kasvaamaan kukkimisen sijaan? Nutriforten kastelulannoitteella NPK 13-7-19 menty EC 1.6 kasteluvedessä.
Olenhan minä oikeasti vähäsen iloinen ja ylpeäkin mutta ei se sovi että podit kasvavat mullassa ku porkkanat prkl. >:( Viime sesongilla odotin juhannukseen melkein ennenkuin mikään rehu kunnolla kukkinut. (opin tosiaan paljon ja ostin ec-mittarin...)

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0