Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Seppo

^ Ei kukkiminen kasvua lopeta. Jotkut nyppivät nuppuja pois nuorista chileistä, mutta minä en viitsi itse niin tehdä vaan annan niiden kukkia. Kyllä ne jaksavat kasvaa samalla jos vain edellytykset muuten ovat kunnossa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Seppo - huhtikuu 03, 2013, 20:42:52 ip
^ Ei kukkiminen kasvua lopeta. Jotkut nyppivät nuppuja pois nuorista chileistä, mutta minä en viitsi itse niin tehdä vaan annan niiden kukkia. Kyllä ne jaksavat kasvaa samalla jos vain edellytykset muuten ovat kunnossa.


Ei välttämättä jaksa. On kokemusta sekä annuumeista että baccatumeista, jotka jumittivat kasvun totaalisesti, kun isot podit kasvoivat ja kypsyivät 20-30 cm korkuidessa kasvissa. Jos ei kaipaa heti satoa, suosittelen nyppimään nuput pois.

Fredrik-flugarn

Kokeilen siirtää pari ikkunaan jos vähän kylmää ja veto sais niitä putoamaan.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - huhtikuu 03, 2013, 22:02:13 ip
Kokeilen siirtää pari ikkunaan jos vähän kylmää ja veto sais niitä putoamaan.


Ei ole järkeä rasittaa kasvia ja hidastaa kasvua kylmällä. Nypi pois vaan.

Noli Me Tangere

Itse olen tainnut joka vuosi odottaa kesäkuun tienoille, ennen kuin annan chilien kukkia. En toisaalta käytä lisävaloja.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 03, 2013, 21:56:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Seppo - huhtikuu 03, 2013, 20:42:52 ip
^ Ei kukkiminen kasvua lopeta. Jotkut nyppivät nuppuja pois nuorista chileistä, mutta minä en viitsi itse niin tehdä vaan annan niiden kukkia. Kyllä ne jaksavat kasvaa samalla jos vain edellytykset muuten ovat kunnossa.


Ei välttämättä jaksa. On kokemusta sekä annuumeista että baccatumeista, jotka jumittivat kasvun totaalisesti, kun isot podit kasvoivat ja kypsyivät 20-30 cm korkuidessa kasvissa. Jos ei kaipaa heti satoa, suosittelen nyppimään nuput pois.


Mulla ainakin Herculenaum Pompeii (annuumi) tuuheutui kovasti sen jälkeen kun söin kaikki podit siitä pois. Oli pitkän aikaan jumittanut paikallaan, eikä loppusestaan tehnyt edes nuppuja. Podeja oli kiinni n.6kpl, chili itsessään ei kovin iso. Annoin kypsyä loppuun ja söin hyvillä mielin pizzassa ja nakkikeitossa :) 
Kun viimeisen podin irrotin niin kasvua tuli todella paljon lyhyessä ajassa. Eli kyllä omasta kokemuksesta allekirjoitan, että ei  kyllä välttämättä jaksa kasvaa ollenkaan jos podeja kiinni paljon.

jaolsten

Etenkin annuumit tuntuvat yrittävän hedelmiä jo ensimmäisistä kukista. Kukkia en nyppisi chileistä, mutta kylläkin nuo raakileet. Mulla jäi viime vuonna fresno pariksi kuukaudeksi n. 40cm mittaiseksi kun lähti tekemään hedelmiä kahdesta ekasta haarasta. Vasta kypsymisen jälkeen jatkoi kasvuaan. Ja muistelisin nähneeni Nondolla (SK) aika hurjan Mestnyi i sternowkan vai mikä sen nimi olikaan  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Fredrik-flugarn

huhtikuu 05, 2013, 22:00:22 ip #1187 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2013, 22:03:06 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Piristän vähän kuvalla missä ihan mittanauha...
"minun" tsilit tämmöset bilteman kylmän putken alla. Lahjatsilit ilman tekovaloa koulun eteläikkunassa ihan normaaleja aurauskeppejä minun tapaan ::)
Ei pahemmin hymyillä. Kaikki annuumit tekee tätä ja baccat seuraa. Kannattaisiko nosta valot, osta round-uppia tai polta koko talon. Myönnän, olen antanut loistarit olla aina 5mm-1cm latvoista. Rangastanko itseni kaljalla ja nostan valot. Jos on hrm... 200 näitä missä on 10+ nuppua/kukkia olisi vähän nyppimistä.

alalehdet vähän väsyneitä ku oli vähän tiivistä 200tsiliä 140*35cm alueella. Ihan kuin valo ei olis päässyt läpi... ;D
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

jaolsten

Hyvännäköinen taimi tuossa kerttismukissa. Oliko tää joku kompakysymys perjantai kunniaksi? Laita litran purkkiin niin johan lähtee!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Fredrik-flugarn

huhtikuu 06, 2013, 08:39:08 ap #1189 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2013, 08:41:02 ap käyttäjältä Fredrik-flugarn
Kai sitten pakko taas sotkea sormet ja tehdä jotain... Näitä mullassa olevat on vähän vailla huomiota jääneet tänä vuonna kun omat ruokarehut taitaa olla hydrotapauksia kaikki. Tuleehan täällä parvekkeella saksi vastaan jo 70 cm korkeudella. Ehkä pituudesta ei o syytä stressata.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Jakke92

Otin paremman kuvan noista pikkupaskiaisista, jotka chilejäni jyrsivät. Ripsiäisiäkös nuo nyt on?

http://s21.postimg.org/3qiqsppiv/kirvojako.jpg

Muutama kuukausi sitten tuli erään lahjoituspaprikan mukana pieniä lentäviä ötököitä, sitä ennen ei ollut mitään. Jos hävitän nykyiset kasvini multineen päivineen, niin kuinka pitkän ajan päästä samassa asunnossa uskaltaa aloittaa tyhjältä pöydältä uusien chilien kanssa? Viikottaisella tolujumpalla ei kovin tehokkaita vaikutuksia ole.

Chilivaari

Aivan selviä ripsiäisiä.
Hyvin olet toukat ja ulosteet kuvaan saanut.


Kyllä nuo myrkyillä lähtee, ei sen takia kannata kasveja hylätä.

jaolsten

Päiväkirjassanikin kyselin jo, mikä chilejäni vaivaa, mutta arkistoidaan nyt tännekin.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12647.msg244981#msg244981

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 10, 2013, 18:48:39 ip
Jos kokonaisuudessa menee kausi kuten suunniteltu, niin vastoinkäymistäkin on havaittavissa. Heitetään alkuun kuvat ja vasta sitten omia johtopäätöksiä..


Koko kauden lannoitus on ollut väkevähköä. Tällaista ödeemaa, lannoitehikoilua on lähes jokaisessa Chinensessä. Kasvu on kuitenkin ollut vahvaa, kuten kuvan Goronongilla. Podeja oksilla kymmeniä ja kukkia satoja.




Kuvasarjassa karkeasti ongelma jaettu kolmeen vaiheeseen. Ensi ilmestyy tummia laikkuja latvojen uusimpiin lehtiin, jotka muuttavat lehden likaisen läpinäkyväksi. Lopulta tummuus veltostuttaa koko lehden ja pahimmillaan etenee runkoa pitkin seuraavaan lehtihankaan. Toisaalta alempana rungossa vanhemmat lehdet pysyvät terveinä ja varkaita puskee joka hangasta. Uutta tervettä kasvua tulee nopeasti.

Faktoja:
- Vaiva vain vesiviljelyssä
- Vaiva vain Chinenseissä
- Vaiva alkoi pimeimmissä ja ahtaimmissa kasvaneissa chinenseissä
- Vaiva paheni rutkasti oltuamme pääsiäisen pois kotoa, jolloin kasvit olivat pari päivää pimeässä

Oma näkemys:
-Lannoitepitoisuus on ollut tosiaan tosi korkealla. Samalla chinenset ovat kasvaneet erittäin ahtaasti, jopa melko pimeässä. Lopulta vesiviljelmät, ollessaan kuivimmillaan, ovat väkevöityneet entisestään. Tästä on ilmeisesti aiheutunut kasveille lannoiteövereitä. Nyt kun olen käyttänyt Yaran Ferticare hydroa ja Calsinittia, niin kiinnostaisi kumpi komponentti överit on aiheuttaneet. Typpi/Kalsium, vai Fosfori/Kalium+hivenaineet?

Vai onko jollakin epäilys, että tämä olisi jotain muuta?

Lisää faktoja:
- Mitään ötököitä tai tuholaisia ei tässä huushollissa ole. Tutkittu ja etsitty on varmuuden vuoksi liiankin tarkkaan ja moneen otteeseen, sekä pimeään yöaikaan että kirkkaaseen päiväsaikaan. Myöskään ansoihin ei ole juuri muutamaa harsosääskeä kummempaa tarttunut.
- pH:ta en ole vieläkään mitannut, vaikka mittarin omistankin.
- Lämpötila normaali huoneenlämpötila

Paniikkia ei ole, joskin olen noita överikasveja siirtänyt multaan, josta ovat muuten pitäneet valtaisasti. Metriset chinenset lykkäävät kukkaa 1litran partajugupurkeissa. LOL.


Ehdotuksia ja ideoita, kokemuksia ja taltiointeja kaivataan!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Toni.A

En haluaisi millään maalata piruja seinille, mutta tuo näyttää epäilyttävän tutulta. Toivottavasti olen todella väärässä, mutta Begoniapunkki vioitukset pari viimekautta alkoivat samalla tavalla, kunnes rumenivat entisestään. Lehdissäkin näyttää vaurioita, mutta eikö noissa kasvupisteissä ole pahoja vaurioita myös? Jos ne parin päivän sisällä tippuvat puhaltamalla pois, niin sitten se on sitä. Toivottavasti ei!!!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 10, 2013, 20:24:50 ip
En haluaisi millään maalata piruja seinille, mutta tuo näyttää epäilyttävän tutulta. Toivottavasti olen todella väärässä, mutta Begoniapunkki vioitukset pari viimekautta alkoivat samalla tavalla, kunnes rumenivat entisestään. Lehdissäkin näyttää vaurioita, mutta eikö noissa kasvupisteissä ole pahoja vaurioita myös? Jos ne parin päivän sisällä tippuvat puhaltamalla pois, niin sitten se on sitä. Toivottavasti ei!!!
Kasvipisteet ovat ok. Ongelma lähtee lehdistä ja jatkuu runkoon.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 10, 2013, 20:24:50 ip
Jos ne parin päivän sisällä tippuvat puhaltamalla pois, niin sitten se on sitä. Toivottavasti ei!!!

Lehdissä tuota viotusta on ollut jo pari viikkoa, ehkä kauemminkin. Ja kuten sanottua, kasvupisteistä kasvu lähtee terveenä. Ongelma on poistunut kokonaan siirrettyäni kasvit multaan. Ja niin tarkkaan olen kasvit tutkinut, ettei mikään tuholianen siellä liiku.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Minbaari

Heitän oman arvaukseni tuosta Jaolstenin ongelmasta: Sienitauti. Syy: Kasvit ahtaassa, pimeässä ja kosteassa paikassa. Ilmanvaihto ei riittäävää kasveille, tulos: taudit jyllää. Jotenkin noi laikut noissa lehdissä näyttää niin tutuilta, kuin mitä minun kasveissa oli toisella kaudella: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8431.msg175936#msg175936
#816

jaolsten

Kasvitaudit ovat käyneet mielessä, mutta kosteata tuolla ei ole, etenkin kun tuo vaiva lähtee latvoista. Etenkin niistä latvoista, jotka ovat muiden puskien varjossa tai ylhäällä kasvilamppujen uloittumattomissa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Chilijamppa

Mikähän vaivaa lie noita tämän vuotisia Lemon dropeja, kun eivät kasva oikein mihinkään suuntaa. Kasvattelevatko ne aikansa juuria isoon ruukkuun istutettuna, ennen kuin rupeavat kasvamaan taas kokoa?

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 11, 2013, 18:47:13 ip
Kasvattelevatko ne aikansa juuria isoon ruukkuun istutettuna, ennen kuin rupeavat kasvamaan taas kokoa?


Näinhän ne tekee.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit