Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Juhoman

Lainaus käyttäjältä: Eris - helmikuu 23, 2010, 02:08:36 ap
Nyt tarttisi jotain vinkkejä. Näin aloittelija kuin olen niin en tiedä mitä koittaa ensimmäisenä. Kahden chilin lehdet ovat alkaneet rullautumaan....

...Substralin kanssa...


Taimivaiheessa ei tarvitse lannoittaa ollenkaan. Saavat kaikki tarvitsemansa ravinteet mullasta/turpeesta, koska sitä vaihdetaan suhteellisen usein. Saattaa olla liikalannoituksesta tuo rullautumis-efekti. Mutta, joku muu kertokoon viisaampana, kunhan mutuilen.

chili_maestro

Vastaus Erikselle:

1. Itse olen huomannut 9 W eslillä ei oikeen mitään virkaa kasvatuksen, vaikka olis lähellä. Loisteputket parempia (4000-6500 kelviniä) Daylight ehkä paras joka vastaa auringon valoa. 17h päivässä keinovaloa hieman liikaa. max 15h.

2. Substral ei ole hyvä lannoite chileille, liikaa typpeä.

3. KOLME kertaa viikossa kastelua??? Itse kastelen kerran kolmessa viikossa vanhempia chilejä(viime vuotisia), joissa on vähän isompi ruukku. EI haittaa vaikka välillä lehdet hieman lööpähtäisiväkin kuivuudesta chilien ollessa isoja isommassa ruukussa.

4. liikaa vetoa? ei tuuletusikkunan eteen, eivät kestä pakkasta.

5. muu mikä?
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

chili_maestro

Vastaus Larskille:
"Oon sitä kastellu parin kolmen päivän välein"


Itse olen kastellut kerran kahdessa tai kolmessa viikossa. Annuumit herkkiä juurilaholle.
Eikä se veto näillä pakkasilla hyväksi ole...
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Larski

Joo'o. En tiedä mikä tuohon bolivian rainbowhin iski, mutta kummasti se siitä selvis. Noin neljäsosa lehdistä kuoli, mutta muuten voi ainaki suhteellisen hyvin ja puskee taas jo kukkaakin. Ehkä tuo sitte on vaan herkempi vedolle ku nuo muut samassa falskaavassa ovenpielessä oleilevat (short yellow tabasco, chocolate bell pepper, goat's weed). Ajattelis että juurilahosta se ei olis enää vironnu ku kastelua oon aika entiseen tapaan jatkanu.

Tuohon kasteluntarpeeseen ilmeisesti vaikuttaa aika paljolti tuo ruukun koko ja väliaineen vedenpidätyskyky, vai oonko aivan väärin ymmärtäny..?

Eris

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - helmikuu 23, 2010, 09:19:45 ap
Vastaus Erikselle:

3. KOLME kertaa viikossa kastelua??? Itse kastelen kerran kolmessa viikossa vanhempia chilejä(viime vuotisia), joissa on vähän isompi ruukku. EI haittaa vaikka välillä lehdet hieman lööpähtäisiväkin kuivuudesta chilien ollessa isoja isommassa ruukussa.



Aivan, mutta kun nämä kyseiset chilit ovat vasta 7cm korkuisia taimia, niin eikös niille pidäkkin antaa enemmän vettä kuin isoille ja vanhemmille chileille? Paljoa en vettä tosiaan kerralla ole antanut.

chili_maestro

Jep, oikeassa olet Eris tuossa sinun tapauksessasi. Pieniä taimia kun niillä on vielä pienet juuret, niin voi kastella vähän useammin.

Yleisesti  ottaen ehkä yleisin virhe chilikasvatuksessa on kuitenkin liikakastelu.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Eris

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - helmikuu 23, 2010, 12:23:15 ip

Yleisesti  ottaen ehkä yleisin virhe chilikasvatuksessa on kuitenkin liikakastelu.


Näinhän se taitaa olla... Sitä odotellessa...

Kilp

helmikuu 25, 2010, 13:41:22 ip #47 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2010, 13:43:06 ip käyttäjältä Kilp
Kaappaan aiheen, kun tuo otsikko on niin sopiva... Kuvat löytyvät linkkien takaa, helpompi varmaan lukea näin.

Tammikuussa idätetyssä Turbo Pubessa on pariin lehteen muodostunut laikkuja ja ilmeisesti kuollutta kudosta. Mitään selvää tuholaisinfektiota en kuivaa pintamultaa varovasti penkomalla löytänyt. Lehtien alapinta näyttää terveeltä myös ko. lehdissä ja ainut edes etäisesti tuholaista muituttava "objekti" vaikuttaa vanhan digikameran macron läpi katsottuna lähinnä multahipulta. Kasvi muuten näyttää terveeltä ja tekee vajaan kolmen kuukauden iässä ensimmäisiä nuppuja.

Olisiko näin, että valo ei vain riitä alimmille lehdille ja kasvi ottaa lehtivihreää talteen? Vai pitäisikö kuitenkin eristää tuo Turbo Pube muista kasveista? Viereisissä chinenseissä ei vastaavaa löydy eikä myöskään toisesta Turbo Pubesta joka on jäänyt keskenkasvuiseksi.


PS: Lannoitteena Puutarhan Kesä jota annan jokaisella kastelukerralla eli noin viikon välein, sama määrä siis kuten chinenseillä. Tämän lisäksi olen suihkuttanut lehdet kerran viikossa Biolanin Merileväuutteella ja aamuin illoin pelkällä vedellä. Valona etelään osoittavasta ikkunasta paistava aurinko ja 30W ESL.

PPS: Viime talvena törmäsin samanlaiseen kellastumiseen Aji Cristallin kanssa, mutta silloin lehtiin ei muodostunut kuollutta kudosta joka nyt sai hälytyskellot soimaan.

pete79

kovasti vaikuttaisi että kasvisi rupeaa moittimaan ahdasta purkkia.. ravinteita ainakin pitäisi olla jos joka kastelulla annat, mutta toki voi olla pieni mahdollisuus että noin pieneen multamäärään on jotakin ravinnetta ruennut kertymään liikaa. joku viisaampi voi korjata, mutta itse koittaisin laittaa isompaan purkkiin ja uutta multaa juurille.

yake

itsellä teki jallu erikoisen teon eilen. pudotti kaikki(kaikki!) lehtensä, mut nyt on jo alkuja tulossa. ei ole tuollaitaskaan ennen näkynyt. ihan normaalia (ainakin mulla, tiedä onko yleisesti normaalia) on että lehtiä sillon tällön putoilee ja kasvattaa sit uusia, mutta puhtaaksi ei ole ennen mennyt. niin, pieni on kyseessä, joku 20cm, n. 4kk vanha. (toisella, samaan aikaan istutetulla jallulla roikkuu jo eka podi)
mikähän tuossa lehtien tiputtelussa voisi olla syynä vai onko normaalia.. entäs ylipäätään tuo lehtien tiputtelu, mikä ainakin mulla tuntuu yleistä olevan.

Kilp

Lainaus käyttäjältä: pete79 - helmikuu 25, 2010, 15:01:26 ip
kovasti vaikuttaisi että kasvisi rupeaa moittimaan ahdasta purkkia.. ravinteita ainakin pitäisi olla jos joka kastelulla annat, mutta toki voi olla pieni mahdollisuus että noin pieneen multamäärään on jotakin ravinnetta ruennut kertymään liikaa. joku viisaampi voi korjata, mutta itse koittaisin laittaa isompaan purkkiin ja uutta multaa juurille.


Enpä tullut moista ajatelleeksi, oletin että litran ruukku olisi välttänyt pidemmälle. Täytyy nostaa taimi ruukusta ja katsoa kuinka juuret ovat kasvaneet kuukauden aikana altakastelun seurauksena. Samalla tulee sitten syynättyä multa tarkemmin tuholaisten varalta.

pete79

jaa ne oli kuitenkin litraiset.kuvassa hämäävästi näyttivät pienemmiltä mielestäni, mutta toki edelleenkin syy voi silti olla sama... varsinkin mikäli joukkoon on sekoitettu lekasoraa tms juurien ilmastointia varten, niin tämä syö ruukun tilavuutta yllättävän paljon. syy toki voi olla joku muukin, mutta uskoisin että tuo on joko liian pieni ruukku/ravinne ongelma, joista kumpikin hoituu suuremmalla ruukulla/mullan vaihdolla..

Kilp

Lainaus käyttäjältä: pete79 - helmikuu 26, 2010, 03:28:22 ap
jaa ne oli kuitenkin litraiset.kuvassa hämäävästi näyttivät pienemmiltä mielestäni, mutta toki edelleenkin syy voi silti olla sama... varsinkin mikäli joukkoon on sekoitettu lekasoraa tms juurien ilmastointia varten, niin tämä syö ruukun tilavuutta yllättävän paljon. syy toki voi olla joku muukin, mutta uskoisin että tuo on joko liian pieni ruukku/ravinne ongelma, joista kumpikin hoituu suuremmalla ruukulla/mullan vaihdolla..


Palatakseni vielä tähän.. Taisit osua naulan kantaa, sillä varsin tehokkaasti oli Turbo Pube juurensa reunoja myöten levitellyt. Ruukusta nostettaessa juuripaakun mukana tuli myös lähes kaikki pohjalla olevasta 1-2cm hydrosorakerroksesta.

Ja ei muuta kuin kauppaan hakemaan uusia ruukkuja :D

Kytis

Mikäs Golden Habaneroa vaivaa?

http://kytis.kuvat.fi/kuvat/chilit/IMG_5838.JPG
http://kytis.kuvat.fi/kuvat/chilit/IMG_5839.JPG
http://kytis.kuvat.fi/kuvat/chilit/IMG_5840.JPG

Vietti aika paljon aikaa lähes loisteputkessa kiinni ja luulin sen johtuneen siitä muttei ole nyt toipunut yhtään 3 vuorokauden aikana.
Liikaa kastelua? Tuholaisia?

Larski

Iltoja!

Tulin tuossa viikonlopunvietosta ja kämpillä oli hungarian hot cherry alkanu kellastua. Osaiskohan kukaan siis sanoa mikä vois olla syynä ku n.15-20cm taimi on alkanu kellastuttaa alimpia lehtiänsä? Sirkkalehdet on kellastunu kokonaan ja alimmat oikeatki lehdet näyttää vähä kellastuneen. Ilmeisesti ainaki typenpuutteesta voi lehdet kellastua isommissa puskissa mutta olisko tässä sama vikana? Oon antanu pari kertaa puutarhan kesää ja melkeen joka kastelukerralla Natural power Root stimulatoria .

Rusakko

valon puute, jos alimmat lehdet ei saa tarpeeks valoa

Larski

Kiitokset. Voipi olla tuo valon puute syynä ku toinenki hungarian hot cherry on viereisessä purkissa alkanu alalehtiänsä kellastuttaa. Tai sitte vihannespunkit, joita paskiaisia löyty nyt ekoista taimista. Kyseisissä taimissa ei elukoita näkyny mutta parissa muussa kyllä jotenka puolet puskista lähti suihkuun. Josko nuo tuholaiset sais tapettua heti alkuun ettei ihan vielä tässä vaiheessa tarvisi alkaa niitten invaasioita kattella.

cortezz

Saman voi aiheuttaa myös liikakastelu tai liian vähät lannoitteet.

MikaK

Liki jokainen kasvini teki viime viikolla uudelle kasvulleen tälläisen:


epäilin liika lannoitusta ja pari seuraavaa kastelua pelkällä vedellä, minkä jälkeen tullut kasvu taas normaalia.

Sansibar

Tilannepäivitys viestiini #29.

Edelleen pientä nuupahtelua on ollut, joskin Orange Habanero on paljon skarpimpi. Ilmeisesti vähän vetoa on ollut, koska jos verhot ovat olleet kylmemmällä kelillä auki niin vähän on nuupahdellut heti. Isompi Madame Jeanette taas selkeästi roikuttaa osaa lehdistä ja yksi sieltä jo tippuikin paikasta (kasvoi rungosta, ei haarauman kohdalta). Onko tämä normaalia ja tulisiko jotain tehdä? Kasvi saa koko päivän valoa, jonkin sortin merileväjankkia ja vähän puutarhankesää. Välissä multa oli aika märkä, mutta annoin olla kuivempana -> ei muutosta. Ylälehdet ovat erittäin pirteät ja alalehdetkin ojossa, mutta välissä olevat aika nuupahtaneita ja kiertyneitä...

Klikkaa suuremmaksi. Vertailun vuoksi vielä 3vk takainen kuva oikealla, eli kasvaa vauhdilla