huhtikuu 18, 2024, 14:53:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

sitruunasta keräilin just satoa







pitäis vissiin hilloa keitellä ;)

raakileita jäi vielä kymmeniä


2010- 2013 hallituksen jäsen

Horsester

^Vautsi. Kasvatatko tuota sisällä vai kasvihuoneessa ja onko minkälaisesta siemenestä, vai onko ihan kaupan taimesta?

kalat69

siis tuo on ollu meillä nyt puoltoista vuotta, isona siis ostettu. kesät se viettää ulkona täydessä auringonpaisteessa ja talvet se vietää sisällä kasvihuoneessa noin 17 asteen lämmössä, välillä vähän viileemmässäkin.


2010- 2013 hallituksen jäsen

Horsester

Mahtava puu! Minulla ei varmaan ensimmäistä talvea pysyis hengissä ;)
Ite aloin miettimään sitruksen kasvattamista, ne lehdet tuoksuu niin hyvälle. Ei ollu klementiineissäkään siemenä, pitää ootella, että joku ostaa lisää :)

//Edellinen idätys meni siis mönkään. Osaako kukaan sanoa, mikä ois melko heppo, nopea ja varma idätys? Ensimmäisillä sivuilla oli ohje, että siemen pitäisi kuoria, onnistuisinko sähläämään senkin jotenkin? :D

Aku

marraskuu 18, 2011, 23:15:43 ip #84 Viimeisin muokkaus: marraskuu 18, 2011, 23:17:36 ip käyttäjältä ABK
Tällä keinolla mä olen idättänyt mm. omenapuun siemeniä, toimii luultavasti sitruksillekin. Siemenet laitetaan minigrippipussiin kostutetun talouspaperin kera, pussi suljetaan ja sijoitetaan lämpimään paikkaan. Siementä voi viilata, jos ei uskalla kuoria ulointa kerrosta kokonaan.

Horsester

marraskuu 19, 2011, 15:44:10 ip #85 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2011, 19:19:30 ip käyttäjältä Horsester
Jos kaupasta hakis jotain siemeniä ja sitten kokeilis. Voiko se paikka olla liian kuuma? Esim. jos laittaa uunin päälle, kärvähtävätkö?

//Sitruuna löysi tiensä tänne, otin siemenet, kuorin niistä kaksi kuorta pois ja nyt taidan laittaa ne minigrip pussiin paperin väliin.
/// Liotin niitä vähän vedessä, ja olivat haljenneet? :o

Aku

^ Hyvä idätyslämpötila on siinä 25-29*C välillä.

Horsester

Okei, eli siis ikkunalaiudalle joutavat, alla patteri, ei kovinkaan kuumalla, mutta kuitenkin.

Jupu

marraskuu 28, 2011, 16:52:06 ip #88 Viimeisin muokkaus: marraskuu 30, 2011, 20:26:02 ip käyttäjältä Jupu
e: meni jo

Horsester

marraskuu 30, 2011, 18:44:39 ip #89 Viimeisin muokkaus: joulukuu 08, 2011, 15:36:58 ip käyttäjältä Horsester
Pitäis varmaan sitrukset laittaa multiin, kun muovipussissa oon idättänyt ja juurta jo pukkaa ;)

Ihme tapahtui, ne itivät! Muutama vihreä on noussut pinnalle, mutta nuin montaa en kyllä edes tarviisi, pitää lahjoittaa pois ;)

//olisinko ihan tyhmä, jos antaisin aluksi muutamia tunteja halogeenillä valoa? :D

Jupu

Miten olette saaneet Kafiir limet itämään? Itellä ollut muutaman viikon siemeniä mullassa, talouspaperissa ja kivivillassa eikä mikään ole itänyt. Yleensä mikä tahansa sitrus on itänyt  alle viikossa kun olen vain viskannut multaan. Nämä tilasin netistä ja sen takia koitin varmistaa että jollain tavalla itäisi, mutta huonolta näyttää :(

Saigon

Lainaus käyttäjältä: Jupu - joulukuu 12, 2011, 17:13:11 ip
Miten olette saaneet Kafiir limet itämään? Itellä ollut muutaman viikon siemeniä mullassa, talouspaperissa ja kivivillassa eikä mikään ole itänyt. Yleensä mikä tahansa sitrus on itänyt  alle viikossa kun olen vain viskannut multaan. Nämä tilasin netistä ja sen takia koitin varmistaa että jollain tavalla itäisi, mutta huonolta näyttää :(


Minä laitoin Ebaystä ostettuja Kaffir limen siemeniä kymmenisen kappaletta multaan ja toiset kymmenen talouspaperiin. Molemmista eristä puolet tuli kuorittua muutaman päivän päästä. Näistä yksi mullassa ollut iti ja kaikki loput mätänivät. Itämisaikaa en muista, mutta yli pari viikkoa siihen meni.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

Horsester

Minkäkokoisena sitruunan taimet pitäis siirtää omiin purkkeihin? Kaks on kasvamassa ruukussa (halkaisija n. 14cm) ja toinen n. 2,5cm ja toinen 1cm, saa nähä lähteekö edes kasvamaan, kun mököttänyt tuossa jo n. viikon, eikä ole kasvanut _yhtään_.

aropupu

Sitruksilla tuntuu olevan ihan normaalia sellainen epätasainen kasvuvauhti, että välillä jurnutetaan saman kokoisena vaikka kuinka pitkään ja sitten yhtäkkiä tulee hirveä kasvuspurtti,  jonka jälkeen taas huilitaan. En kyllä ole täysin varma onko tuo vain omaa osaamattomuutta kasvattamisen suhteen vaiko vaan lajityypillinen ominaisuus.

masaiman

joulukuu 20, 2011, 20:38:17 ip #94 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2011, 21:03:02 ip käyttäjältä Mattson
Itsellä viime helmikuussa kylvetty "taimi". Ollut koko ikänsä keinovalon alla, ja pääsi vasta tovi takasin isompaan ruukkuun, joka ei tosin vieläkään ole kuin 17cm pauliina. Rehulla mittaa aika tasan mun vaaksa... Ihan hyvin se voi, muttei ole lannoituksesta huolimatta suostunut kasvamaan yhtään se nopeammin, joten päätin varmuuden vuoksi lopettaa senkin jos on vaikka vääränlaista lannotetta...

E: Niin, tosiaan, kyseessä siis klementiini.

Alivakaa

Lainaus käyttäjältä: aropupu - joulukuu 20, 2011, 19:34:38 ip
Sitruksilla tuntuu olevan ihan normaalia sellainen epätasainen kasvuvauhti, että välillä jurnutetaan saman kokoisena vaikka kuinka pitkään ja sitten yhtäkkiä tulee hirveä kasvuspurtti,  jonka jälkeen taas huilitaan. En kyllä ole täysin varma onko tuo vain omaa osaamattomuutta kasvattamisen suhteen vaiko vaan lajityypillinen ominaisuus.


Mä olen verigreippiä, sitruunoita ja appelsiinia kasvatellut kuutisen vuotta ja olen laittanut saman asian merkille, kausiluonteista tuntuu kasvu olevan. Verigreippi on ainoa elossa oleva, muut on lähtenyt lähinnä tilanpuutteen takia (Lue: että sais kaikki chilit mahtuun) kompostiin. Verigreippi on jo iso puu, pitää joskus ottaa kuva siitä. Tällä hetkellä se toimittaa meillä joulukuusen virkaa valoineen ja koristeineen. Kertaakaan se ei ole vielä kukkinut, saattaa olla ettei valon määrä siitä sille.

Aku

Veljeni appelsiinipuu kukki vähän aikaa sitten. Nyt siinä on kahdeksan sormenpään kokoista raakiletta. Lisävalaistusta ei ole, joten appelsiini kasvaa ikkunan edessä.

Jupu

Lainaus käyttäjältä: Jupu - joulukuu 12, 2011, 17:13:11 ip
Miten olette saaneet Kafiir limet itämään? Itellä ollut muutaman viikon siemeniä mullassa, talouspaperissa ja kivivillassa eikä mikään ole itänyt. Yleensä mikä tahansa sitrus on itänyt  alle viikossa kun olen vain viskannut multaan. Nämä tilasin netistä ja sen takia koitin varmistaa että jollain tavalla itäisi, mutta huonolta näyttää :(


Yksi itä muutama päivä sitten :) Tämän olin käsitellyt näin: ensin päivän liotus vesilasissa ja sitten multaan ja läpinäkyvä reiällinen kansi ruukun päälle. Suihkuttelua muutaman päivän välein.

tomppa,

Itse pistin noin kk sitten itämään klementiinin siemenen ja itihän se! lautalla oli ja hyvin näytti viihtyvän mokoma. Nyt sain sen vihdoin multiin ja katsotaan mitä tuo tykkää taimimullasta kertakäyttömukissa..
Ihan kokeeksi pistin,ja jos se kasvaa niin aina iso plussa. Täytyykin idätellä enemmän noita eksoottisia kasveja..

kuvia tulossa projektista!

tomppa,

Nyt on klementiini noussut sitten sirkkalehdille asti!!
Hämmästyttävän nopeasti,kun vielä aamulla se oli pienellä lenkillä ja pilkisti mullasta.
jos aamulla on tapahtunut kasvua vielä niin pistän kuvan. toivottavasti se nyt jaksaa kasvaa  8)