Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Joku toukka tai pihtihäntäinen, ei liene kovin vaarallinen.

chipe

Tarkistin tuon Chichimecan pari hiukka pienempää mökillä kasvavaa lajitoveria, ja myös niissä näkyi lehdissä pienemmässä määrin vastaavaa laikkuisuutta. Muunlajisista en sellaista löytänyt.

Eli vaikuttais kyllä vahvasti siltä että joko tuossa on jotain lajiominaista kummallista taipumusta tai sitten joku (siemenien kautta siirtyvä) pöpö. Nuo oli viime vuonna itsellä kasvaneen kasvin siemenistä, jonka siemen oli aiemmin otettu SKK2:sta. En muista näinkö viime vuotisessa kasvissa mitään erikoista.

Tuo kasvi joutuu nyt joka tapauksessa varmuudeksi erilleen ulkoruokintaan.

sili77

Hei vaan,

Osaisko joku kertoa että mikä tätä kyseistä chiliä mahtaa vaivata. Lajike lienee cap, habanero chili citron. Kasvaa ihan kesäkukkamullassa mihin on sekoitettu ruukkusoraa. Kasvaa tosi hitaasti, sekä kellastuttaa alalehtiä ja rullaa ylälehtiä. Valoa saa reilusti ja vettä noin kerran viikossa alakautta lautaselle. Lannoitetta en ole vielä antanut. Ollut ruukussa, sekä uudessa mullassa ehkä noin kuukauden verran nyt.

https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBbktpbi1ZbU9YYjA

https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBZjIxR0NLSnptQkU

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sili77 - toukokuu 29, 2016, 15:35:52 ip
Hei vaan,

Osaisko joku kertoa että mikä tätä kyseistä chiliä mahtaa vaivata. Lajike lienee cap, habanero chili citron. Kasvaa ihan kesäkukkamullassa mihin on sekoitettu ruukkusoraa. Kasvaa tosi hitaasti, sekä kellastuttaa alalehtiä ja rullaa ylälehtiä. Valoa saa reilusti ja vettä noin kerran viikossa alakautta lautaselle. Lannoitetta en ole vielä antanut. Ollut ruukussa, sekä uudessa mullassa ehkä noin kuukauden verran nyt.

https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBbktpbi1ZbU9YYjA

https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBZjIxR0NLSnptQkU


Ei tuossa mitään vikaa ole. Alalehtien kellastuminen on normaalia, koska jossain vaiheessa putoaa kuitenkin. Ennen sitä kellastuu, kun chili ottaa ravinteet talteen. Lehtien käpristyminen on myös aika tyypillistä, jos kerran valoa saa reilusti. Nyt vain heti lannoitetta, aluksi toki miedosti.

unenkuva

Ja syy hitaaseen kasvuun johtuu siitä ettet lanniota, ja siitä kun tuossa on jo chilejä tulossa, niin energiaa menee paljon niiden tekemiseen.

sorrii

Aika isoltahan tuo näyttää Chinenseksi: Arvaisin reilut 45cm. Jos isompaa haluaisi, niin pitäisi olla isompi ruukkukin. Ja jos podinalut ja kukat nippisi pois, se ehkä kasvaisi vähän lisää...

Mulla itsellä on parina kesänä ollut Chinensejä maassa muovitunnelissa, keskellä peltoa, eli äärettömän isossa ruukussa ja valoa sanoisin riittävästi. Kananpaskarakeita kilo-per-kasvi maassa. Siellä ne kyllä kasvoivat aika jättimäisiksi ilman mitään nyppimisiä.

Mä en kyllä lähtisi oikeesti nyppimään nyt enää mitään: Saattaisin vaihtaa isomman ruukun, luultavasti en sitäkään. Tyytyisin tuohon kokoon ja antaisin oikein kunnolla lannoitteita: Mullassahan voisi kaivaa kuoppaan pari nyrkillistä kanankakka-merilevärakeita, josta kasvi ottaa tarvitsemansa, mutta ei saa övereitä. Ei se edes haise, kun kaivaa kohtuullisen syvälle....

Harvinaisen hyvältähän tuo kasvi näyttää, ja arvaankin että on ostotaimi  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-AP-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 29, 2016, 16:34:40 ip
voisi kaivaa kuoppaan pari nyrkillistä kanankakka-merilevärakeita, josta kasvi ottaa tarvitsemansa, mutta ei saa övereitä.



Toimiiko asia näin käytännössä? Vaihdoin taimia isompaan purkkiin, kookokseen, ja laitoin purkin nurkkaan ruokalusikallisen kanankakkaa. Pari kolme viikkoa, niin ylimmät lehdet veti keltaiseksi. Liikalannoitus kuitenkin ...?

sorrii

En tiiä sopiiko kananpaska ollenkaan kookokseen, kun se on tapana pitää aika märkänä kokoajan. Mä oon käyttänyt kookosta sisällä välttääkseni ötököitä [ei juuri auta] ja juurimätää - siihen auttaa! Kookoksessa voi jättää kasvit suurinpiirtein likoamaan vesiastiaan, kun lähtee vaikkapa reissuun ...

Mä en ole ruukuissa kokeillut kanapeetä, kun en käytä niissä multaa kotona. Ulkokasvatuksissa oon laittanut reilun kasan yhteen sivuun - ei ripottelemalla.

Biolanin -tai Kekkilän?- kasvatussäkeissä on älytön kasa kananpaskaa yhdessä nurkassa. Ostin kerran sellaisen risan poistomyynnistä ja revin säkin auki. Se oli tosissaan sellainen 5 litraa sitä itteensä yhdessä kasassa 70l. säkin nurkassa.

Varmaan on niin, että se kanankakka ei saa olla liian syvällä, ettei ole kokoajan märkänä: silloin saatta tosiaan liueta liikaa ja tulla överit. Parvekelaatikoidenkin käyttöohjeessa [Orthex?] muistan neuvon, että peittää mullan alle "varastolannoitukseksi" reilusti kananpaskaa ja se ei saa olla pohjalla ...

Kerran laitoin mökillä Black Russian Tomaatin sellaiseen Orthexin nelikanttiseen 40cm Pauliina-ruukkuun. Sinne 1-2 litraa kananpaskaa mullan alle ??? ??? ???
Se tomaatti kasvoi kuin jossain kauhuelokuvassa ja yritti vallata koko mökkitontin repimällä mennessään kasvihuoneen kennolevyt päreiksi .... Tomaatteja se ei tainnut tehdä kyllä yhtään ...  ::) ... Ei silloinkaan siinä kasvissa mitään varsinaisia övereitä näkynyt muutoin, kuin että kasvoi viherkasvua "vähän liikaa" ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: -AP- - toukokuu 29, 2016, 17:04:35 ipVaihdoin taimia isompaan purkkiin, kookokseen, ja laitoin purkin nurkkaan ruokalusikallisen kanankakkaa. Pari kolme viikkoa, niin ylimmät lehdet veti keltaiseksi. Liikalannoitus kuitenkin ...?

Saattaa olla ravinteiden puute, köyhä kookos ja alilannoitus tai liika kastelu.

Varastolannoitus vaikuttaa hitaasti. Isossa ruukussa voi mennä kuukausikin, ennen kuin vaikutus näkyy tummemman vihreänä värinä ja lisääntyneenä kasvuna. Pikkutaimille en sitä suosittele. Samoin olen näköjään tehnyt päätelmän, että sitä ei kannattaisi laittaa kesäkuun alun jälkeen. Silloin sato menee kovin myöhään ja varresta tukee paksu, mutta hapera, eikä se ehkä kestä talvehtimista.

Tässä muutamia poimintoja blogistani aiheesta.
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/02/kasvuvoimaa-kanalasta_912.html
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/02/varastolannoitus-vaikuttaa.html
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/02/ei-kanankakkaa-ihan-pienille.html

Biolan tosiaan suosittelee hurjia määriä, mutta sehän tekee tuota lannoitetta.

sorrii

Mä olen käyttänyt "varastolannoitusta" chileillä, jotka oon istuttanut maahan, kasvutunneliin kasvihuoneenomaisiin oloihin  :):
Kaivan siihen saviseen peltomaahan ämpärin kokoisen kuopan, jonka täytän puutarhaturpeella ja upotan siihen esikasvatetun -yleensä kukkivan- chilin. Jokaiselle kasville koosta riippuen nyrkin - kahden kokoinen kasa paskaa melko pintaan. Kasvit kasvattelevat juuret melko äkkiä sinne ikikosteaan savimaahan, mutta pintamulta pysyy kuivana, eikä noissa tunneleissa edes sade sitä kastele. Itse sitten ehkä viikoittan -helteillä päivittäin- käyn tunnelit läpi kastelukannun kanssa. Uskoisin, että päältä kastellessa siitä "varastosta" aina liukenee ravinteita mukaan...

Syksyllä kun oon noita kasveja nostellut ylös maasta, oon huomanut, ettei siitä kananpaskakasasta ole mitään silmin nähtävissä. Mainittakoon, että viimeisten parin vuoden aikana oon kokeillut, ja nyt jo pääsääntöisesti tehnyt niin, että esikasvattelen chilit kotona Ventipoteissa -alussa oli pari Airpottia- ja käytän silloin kookoskuitua. Nämä potit sitten upottelen maahan yleensä niin, että vajaa puolet ruukusta jää maan päälle. Tämä on toiminut taitamattoman hyvin. Tarvittaessa on sitten ollut hyvin helppo nostella kasveja ruukkuineen ämpäriin, jossa voin viedä kotiin kypsymään. Oon joitakin sitten vielä tilkinnyt hydrosoralla sen ämpärin ja Ventipotin välistä, ja kasvatellut talven yli kuten passiivihydroa! Talvellakin tuli aina joksus yksittäisiä Nagan ja Tabascon hedelmiä. Tänä vuonna on sitten valmiina 8kpl chinensejä ja se Tabasco vietäväksi uuteen yritykseen ulos. Viime vuonna kävi niin, että tuuli vei muovit tunnelista juuri lomaviikon aikana, ja kasvit olivat raesateessa, ukkosmyrskyssä, 5 asteen lämmöillä ja lopuksi muutaman hellepäivän taivasalla ...  ??? ??? ??? ... Ne olivat hienoja boncheja syksyllä sitten ja tuli kait 3 pientä podia koko joukosta  :-[ .. Kahtena edellisenä tuli kyllä ensin Nagaa ja sitten Peteneroa sellaiset 1kg/puska ...

PS. Tampereen Lahdesjärven K-raudassa on ollut Kekkilän paskoa 6kg ämpäreitä 5€ (norm ~13€) En tiiä onko jäljellä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Olen nyt 90% varma että mainitsemassani Jalapeno Chichimecassa on joku kasvitauti, kuten PMMoV :(. Oireet on ainakin sinnepäin mitä tuollaisista on kuvattu. Tuon lajikkeen kasvit menee nyt hävitykseen ja pitää vaan toivoa ettei ole tarttunut muuhun.

Kellään muulla ei ole näkynyt mitään outoa Chichimecassa? Nuo oli tosiaan alunperin SKK2:n siemenestä alkunsa saaneen viimevuotisen kasvin jälkeläisiä. Viime vuodelta en muista nähneeni tuollaisia oireita.

Herpiilin mainitseman tutkimuksen mukaanhan ainakin PMMoV:ta löytyy siemenistä hyvin yleisesti, joten tuon perusteella vaikuttaisi isommalta yllätykseltä jos mokomaan ei ole vielä törmännyt...

sili77

No nyt olisi jonkinlaista vaivaa naga morichilla. Eli kukat ei pysy kiinni, mutta kuitenkin 6 kpl raakileita tullut. Kukkia ehkä tippunut noin 25kpl.
Kasvaa normaalissa kukkamullassa, johon seikoitettu ruukkusoraa. Tätä on lannoitettu biobizzin ravinteilla noin suhteessa 5 - 17,5 - 10
Lehdet ovat melko kellertävät, sekä niissä on outoja laikkuja. Kastelu tarpeen vaatiessa lautaselle, sekä ravinteita noin joka toinen kerta.
Tässä kuvat.

https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBUThWN1F6dGtzVms
https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBME1TUFhIR2hFV2s

Toisessa purkissa vieressä kasvaa muistaakseni harolds st bart`s. Tässä on reilusti jo raakileita ja täynnä nuppuja. Saanut myös  biobizzin ravinteilla noin suhteessa 5 - 17,5 - 10 ja kasvaa samassa kukkamullassa kuin naga.
Erona on se, että tässä kukat pysyy hyvin kiinni, sekä lehtien väri on tumma ja lehtien pilkkuja ei ole läheskään näkyvissä yhtä paljon.
Ohessa kuva lehtien värierosta.

https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBR19qUVQ5OU9hWVk
https://drive.google.com/open?id=0B3_8QuhIb9rBR1pxRnVBeTYwdFE

Mitä mieltä olette, onko syytä lähteä muuttamaan nagan lannoitusta johonkin suuntaan?
Puutarhan kesää myös löytyisi, mutta jos sitä laitan niin typen määrä kasvaa huomattavasti.

Chiljonka

Chinenset sietää lannoitusta aika hyvin, typpeäkin. Voipa olla että sitä siltä juuri puuttuu. Itse lähtisin hiukan nostamaan lannoitusta, varmaan juuri sitä typpi osuutta. Kasvin vointia kannattaa tarkkailla uusista lehdistä, vanhat lehdet menee aina jossain kohtaa vähän huonomman näköisiksi. Ja kukkien tiputtelu on ihan normaalia nuorelle chilille.

Huru-ukko

Ensiksi, noin pienten ei kuulu niin kovasti podeja tuottaakkaan. 6 kpl on jo ihan hyvä määrä. Kuten oli sanottukin yllä.
Kasvi vaikka kukkiikin, se ei itse päästä podeja tulemaan liikaa.

Nagan lehdissä on liikalannoituksen merkkeinä ne pienet "kristallisoituneet" patit. 

Eri lajikkeet sietävät eri tavalla lannoitusta, ja lisäksi vielä yksilötasollakin on eroja.

Noita Biobitz ravinteita en tiedä, käyttämäni lannoitustason katson aina EC mittarilla.

Pirunpalko

kesäkuu 26, 2016, 22:20:04 ip #2394 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 26, 2016, 23:54:04 ip käyttäjältä Pirunpalko
Terve taas hetken hiljaiselon jälkeen!

Chilejä kasvaa parvekkeella ja pihalla laidasta laitaan. Muut kasvit voivat ihan hyvin ja podejakin pukkaa jo reilusti pihalle, mutta jotain epäselvää ilmassa. Kahdella kysymyksellä siis liikkeelle:

1. Black Nagan kasvustolle tapahtuu surkastumista.


Metrin päässä kasvavalle normaalille muutaman vuoden vanhalle Nagalle (alla kuva) myös ilmestynyt lehtiin tummia jälkiä, mutta eipä näytä sitä haittaavan. Väliin jäävässä Bondassa ei ole mitään merkkejä eikä muihinkaan kasveihin vastaava ole ilmestynyt (löytyy myös chinensejä)



2. Ulkona kasvavalle Aji Fantasylle ilmestyvät mustat pisteet.


Täysin vastaava tilanne oli viime kesänä, ulkosalla olleet Fantasyt keräsivät mustia pisteitä niin varsiin kuin podeihinkin, mutta parvekkeella olleet olivat täysin "puhtaita". Voivatko esim muurahaiset vaikuttaa pisteiden syntymiseen?

Kiitokset, jos jollekin tulee jotain ajatuksia "ongelmiin".

Edit. korjailen kuvat näkyviin

Aeldur

heinäkuu 03, 2016, 18:45:22 ip #2395 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2016, 20:49:25 ip käyttäjältä Aeldur
Lainaus käyttäjältä: Pirunpalko - kesäkuu 26, 2016, 22:20:04 ip

2. Ulkona kasvavalle Aji Fantasylle ilmestyvät mustat pisteet.


Täysin vastaava tilanne oli viime kesänä, ulkosalla olleet Fantasyt keräsivät mustia pisteitä niin varsiin kuin podeihinkin, mutta parvekkeella olleet olivat täysin "puhtaita". Voivatko esim muurahaiset vaikuttaa pisteiden syntymiseen?

Kiitokset, jos jollekin tulee jotain ajatuksia "ongelmiin".



Jään seuraamaan tätä... nimittäin parvekekasveihin (yks chinense ja yks baccatum) on ilmaantunut samannäköistä. Podeihin sekä uusimpiin lehtiin. Liikettä en näe kasveissa, mutta jotain syömäjälkiä nuo taitaa olla...  >:(

edit: kirvoja löytyi yhdestä kasvista, mutta enhän tiedä vaikka olis muutakin...

Pirunpalko

Vastaten omaan kysymykseeni, tällaisia pikku otuksia (kirvojahan nuo vissiin, tänä vuonna ei vielä kuitenkaan punaisia mäntysuovalle vaikutuksettomia serkkuja) löytyi toiselta puolelta terassia Champagnesta ja tomskuista. Pitänee alkaa taisteluun tuholaisia vastaan  >:(


cola

Moikka pitkästä aikaa. Mulla oli muutama vuosi kun en chilejä kasvattanut koska oli kaapit jo niin täynnä jauhoa. Sit viime talvena katsoin että yhdessä maustepurkissa oli ötököitä ja kun aloin asiaa tarkemmin tutkimaan niin oli mun koko varasto mennyt pilalle 😵  Siinä oltiin sitten kun jouduin heittämään kaikki chilijauheeni roskiin.

Nyt kesällä laitoin muutaman peruvian whiten kasvamaan ( Kiitos Bluesman siemenistä) kaksi laitoin multaan ja yhden vesiviljelyyn ämpäriin. Kaikki menny todella hyvin ja varsinkin ämpärissä oleva kasvanut isoksi ja podejakin tullut huolella. Nyt kuitenkin toissa aamuna huomasin että joku kolmasosa lehdistä pudonnut lattialle ja nyt lehtiin on tullut mustia laikkuja 😩 En ymmärrä kasvi näytti voivan todella hyvin vihreineen isoineen lehtineen ja yhdessä yössä kävi sit näin. Olin vaihtanut lannoitteet joku 5 päivää aikaisemmin ja sinä yönä katsoin että lasitetulla parvekkeella oli 19 astetta lämmintä. Yks asia mitä tein oli että suihkutin kasvia yöllä ennen nukkumaanmenoa ja mietin olisiko se voinut paleltua kun oli lehdet märkiä? Mulla on kuvia puhelimessa niin voin yrittää laittaa niitä tänne. Olisihan se todella ikävää jos nyt kasvi kuolee ja oon tämänkin talven ilman chiliä 😭 

Toivottavasti joku tietää mikä tässä on vialla ja saisin kasvin vielä elpymään. Kiitos

https://m.flickr.com/photos/146678110@N03/28787144263/

https://m.flickr.com/photos/146678110@N03/29408918535/

PP

Ota kuva myös koko kasvista.

Onko tuo se vesiviljelyssä oleva? Yleisin syys ongelmiin vesiviljelyssä on juurten mätäneminen ja se voi viedä kasvin äkkiäkin. Katso ämpäriin: onko juuret vaaleita vai tummia, haiseeko ne pahalle?

cola

Kiitos nopeasta vastauksesta. Voi vitsi sehän se näyttäis olevan. Haisee juuret ja tummilta näyttää. Olivat ihan vaaleita viel 5 päivää sitten. Katoin että on juuret tukkinu pumpun ainakin osittain eikä vesi virtaa samalla tavalla. On niin hankalaa enään katsoa ämpäriin sisälle kun monia tukipuita ym ämpärin reunoilla ettei kasvi kaadu 😯  Nyt äkkiä veden vaihto ja juurien huuhtelu. Voiko jotain muuta viel tehdä että saa kasvin pelastettua? Voisin ainakin lisätä toisen pumpun ämpäriin.