Juurimädän hoito

Aloittaja Environment microbiology, tammikuu 15, 2015, 13:20:50 ip

« edellinen - seuraava »

Environment microbiology

Mieheni suositteli juurimädän hoitoon vetyperoksidia, mikä minua jäi häiritsemään, koska täytyy muistaa että on olemassa hyviä ja pahoja mikrobeja. Hyvät mm. tuhoavat taudinaiheuttajia, suojelevat kasvia muutenkin stressiltä (kuivuminen, alhainen ravinnepitoisuus, ympäristömyrkyt jne.), erittävät kasvien kasvua edistävää hormonia (PGPB eli Plant Growth Promoting Bacteria), sitovat ilmakehän typpeä juurinystyröissä (ketä tietää voiko jokin chililaji muodostaa juurinystyrän?). Mykorritsasieni kuljettaa kasville ravinteita jopa liukenemattomista mineraaleista.
Joten käyttämällä vetyperoksidia tuhotaan kaikki hyvätkin mikrobit. Suosittelisin sen sijaan käyttämään esim. GHE subculturea, joka sisältää näitä hyödyllisiä mikrobeja, jotka suojelevat kasvia patogeeneiltä!

Huru-ukko

Sitä BioMagig:ia käytin joskus itsekkin juurimädän parantamiseen. Ei tepsinyt.

Vetyperoksidi tepsi. Kumpaa suosittelisi ?.

sorrii

Penisilliinikin tappaa suolistobakteerit, mutta on joskus välttämätöntä ...

Vetyperoksidi "haihtuu" niin nopeasti, että voihan sitö mökö-mitälie lisätä käsittelyn jälkeen. Tuplahoito: Miksi tyytyisit vain yhteen ...  8)
Itse oon monta vuotta lisännyt rutiinilla vähän Liquid Oxygenia tai OxyPlussaa [nykyisin] kasteluveteen. Noillahan on ohjeet ja suositus säännölliseen käyttöön ½ml/l -annoksella sitä 17% H2O2'ta.
Pääasiassahan sitä suositellaan vesiviljelyyn, mutta oon minä sitä laittanut esim. kookoksessa kasvaviin ja multakasveillekin. Ei ole ollut juurimätää muualla kuin hampaassa Jouluna  ???

Noissa joissakin kookoksissa on valmiinakin lisättyä "mykoritsaa" mitä en aikaisemin tiennyt tai ajatellut. Sen jälkeen kun tuon oivalsin, oon kyllä vähentänyt sen peroksidin turhaa luttaamista ...
..enkä ole kyllä huomannut ongelmia senkään jälkeen; enkä toisaalta muutosta parempaankaan. Elämä on tasaista ja tylsaa jos ei joskus ole hankaluuksia ...  :-[ :-X :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Voihan juurimätähoidon jälkeen lisätä siihen kasvualustaan terveen kasvin kasvualustaa startteriksi. Kyllä se mikrobitoiminta siitä kehittyy.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 16, 2015, 13:41:51 ip
Voihan juurimätähoidon jälkeen lisätä siihen kasvualustaan terveen kasvin kasvualustaa startteriksi. Kyllä se mikrobitoiminta siitä kehittyy.

Näinpä juuri. Tennissukkaan pari kourallista multaa joko kasvimasta, tai toisen multakasvin ruukusta. Se sitten bubbleriin yms. laavakiveä siihen parittomaan tennissukkaan,  ja sitten pönttö pöhisemään....