Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 05, 2013, 15:08:00 ip
8) 8) 8) Nyp pääsee taas "raati" syyttämään mutuilusta ...

"Jostain" oon vaan luullut. Ehkäpä uskallan arvata että Chilivaarin jossain jutussa mainitaan tuo maaginen 10000.
Ainakin se on hyvä luku muistaa vertaillessa. Jonkunlainen vakio  :-\ :-X ;)

Kokeilin pari valoa lisää joita en muistanut mainita edellisessä: 3x36W loistareilla piti viedä 20cm päähän [että tulee tuo Mutu-vakio]
2x55w T-Neonilla melkein ½ metriä [aika hyvin!] ; 36W esl 6400K Artco-valaisimessa ~30cm; 15W led kasvispotti [60o riittää 60cm päähän, valokeila on hyvin kapea; 21W vastaavalla ledillä jossa 90o valokeila ei riitäkään valo kuin ~25cm päähän [molemmat VP-luxilta]; 100W ledillä jossa myös tiukat 60o linssit mittasin oikein tarkkaan: 10000lux tulee 110cm päähän noin 80x50cm alalle ... Nyt tiedän että esim. Tabasco ja Bih Jolokia tekivät hedelmää tuossa valossa ainakin. Lemon drop siinä valokeilan äärirajalla kukkii ja tekee hedelmää minkä kerkijää.

Kokeilin viimeiseksi vielä Chilikaupan spiraalimallisen 75W 6400K esl'un joka on Megalux-V heijastimessa: 10000 lux tuli ~40cm päähän jokseenkin 60x60cm alalle.
Noiden mittausten perusteella voisinkin alkaa kutsua itseäni Chilifoorumin Lux-mestariksi tai päätellä ettei nopea mittaaminen sekavissa koeolosuhteissa kerro kovin paljoa. Opettavaisin havainto oli että pilviseltä taivaalta ikkunan läpi tuli se 5000lux minkä arvon sain 20W esl'ulla 10cm päästä ja noilla 2x58W putkilla 50cm päästä: lumisella pihalla aukealla paikalla keskipäivällä oli hyvinkin tuo 10000 luxia etelästä päin mitattuna vaikka taivas oli suorastaan synkkä. Ensi viikolla mittaan sitten natikan ja 120W ledin ....  ;D ;D ;D

En koe kyllä kuuluvani mihinkään raatiin ja kysyin lähdettä ihan vilpittömästi. Chilivaari tuossa ansioituneesti jo lähdeviittauksia asiaan antoikin. Sitä kun voi itse kukanenkin olettaa asioita erinäisin (mahdollisesti väärin) perustein. Lähinnä itse takerruin sanaan "optimivaloisuuteen". Optimaalinen kun ymmärtääkseni tarkoittaa parasta/suotuisinta ja 10000 luksia kuulosti jokseenkin vähäiseltä ei suinkaan optimaaliselta.

Tiedetään tiedetään! Turhaa saivartelua ja neppailua, mutta semantiikan tiimoilta näihin asioihin on ruvennut enemmän kiinnittämään huomiota. Oma äidinkielen taitoni kun ei kummoinen ole.  Koulutuksessa oli vaan tylsää, pahoittelen 8)   

ChiliK

Jos chili tekee epätavallisen pienikokoisia kukkia, niin onko siihen joku muu syy kuin kasvin pieni koko?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - maaliskuu 05, 2013, 17:17:02 ip
Jos chili tekee epätavallisen pienikokoisia kukkia, niin onko siihen joku muu syy kuin kasvin pieni koko?


Lajike. Monissa Capsicum chinenseissä ei esimerkiksi kukka ole kuin sentin halkaisijaltaan.

sorrii

LainausEn koe kyllä kuuluvani mihinkään raatiin ja kysyin lähdettä ihan vilpittömästi. Chilivaari tuossa ansioituneesti jo lähdeviittauksia asiaan antoikin. Sitä kun voi itse kukanenkin olettaa asioita erinäisin (mahdollisesti väärin) perustein. Lähinnä itse takerruin sanaan "optimivaloisuuteen". Optimaalinen kun ymmärtääkseni tarkoittaa parasta/suotuisinta ja 10000 luksia kuulosti jokseenkin vähäiseltä ei suinkaan optimaaliselta.

Tiedetään tiedetään! Turhaa saivartelua ja neppailua, mutta semantiikan tiimoilta näihin asioihin on ruvennut enemmän kiinnittämään huomiota. Oma äidinkielen taitoni kun ei kummoinen ole.  Koulutuksessa oli vaan tylsää, pahoittelen 


Minä olen suorastaan kuuluisa suurpiirteisestä sanakäytöstäni  8) 8) "Raati" nimittää paskanpuhujaksi kun ei jaksa lukea juttua ensimmäisen kijroitusvirheen jälkeen ...
Raati on mun mielikuvitusolentoni, vastaväittäjäni sekä ajoittain lannistajani. Et siis kuulu raatiin...

Muistista kun heittelen juttuja niin en viitsi väittää ketään lähteeksi nimeltä. Tässä jutussahan ei ollut oleellista tarkat lux-arvot vaan uuden hienon mittarin testaaminen ja itsetehostus. Keinovalosta puhuttaessa kotikasvatuksessa mä kuitenkin ajattelen että "optimi" on sama kuin se ammattiviljelyn minimi. Eli mahdollisimman halvalla saa kasvit viihtymään kesään asti ja taimet kasvamaan. Ja muutaman chilinkin syötäväksi joskus. Optimi hinta/hyötysuhde köyhän budjetilla siis.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Niamu

Terve.

Huomasin tälläisen hyvän foorumin tuolta netin syövereistä. Itselläni ei ole paljoakaan kokemusta chilien kasvattamisesta mutta jotenkin aina se on kiinnostanut. Varsinkin tuo vesiviljely (NFT) on kiinnostuksen kohteena. Isoja tiloja ei ole ja ulkokasvatusta ei oikein ainakaan tällä hetkellä pysty harrastamaan.

Jos tuollaisen NFT systeemin meinaa vaikka suunnitellä jonkinlaiseen "hylly" systeemiin... Mietityttää:

- Kuinka paljon tarvitsee korkeussuunnassa tilla?
- Leveyssuunnassa tilaa?

- Mitkä lajikkeet sopiva kasvamaan "pienessä tilassa" hyllyssä?
- Mikä olisi hyvä aloittajalle sopiva chili? Chilien mailmaan en ole vielä niin hirveästi tutustunut muuten kuin Tabasco Hot on tuttu purkki ja sopivasti potkua.

NFT systeemista sen verran että mites tuo veden virtaus kun katselin joitain ohjeita niin joissain oli että vesi virtasi hiukan koko ajan ja joissain 5-6 kertaa päivässä tietyn aikaa. Kumpi on parempi? Muuten tuo NFT systeemi tuntuu aika simppeliltä.

-Niamu-

PP

Lainaus käyttäjältä: Niamu - maaliskuu 05, 2013, 19:40:27 ip
Jos tuollaisen NFT systeemin meinaa vaikka suunnitellä jonkinlaiseen "hylly" systeemiin... Mietityttää:

- Kuinka paljon tarvitsee korkeussuunnassa tilla?
- Leveyssuunnassa tilaa?


Nuo riippuu vähän kaikesta: lajike, valon määrä, lannoitus, leikkaaminen, jne. En näe juuri järkeä laittaa sisälle rajattuun tilaan NFT:tä, jossa kasvu on luultavasti nopeinta kaikista viljelymenetelmistä.

Lainaus
- Mitkä lajikkeet sopiva kasvamaan "pienessä tilassa" hyllyssä?
- Mikä olisi hyvä aloittajalle sopiva chili? Chilien mailmaan en ole vielä niin hirveästi tutustunut muuten kuin Tabasco Hot on tuttu purkki ja sopivasti potkua.


Luontaisesti pienikokoisia on monia lajikkeita annuumeissa, chinenseissä ja jossain määrin myös baccatumeissa. Eniten on kuitenkin merkitystä leikkaamisella ja muulla kasvun ohjaamisella, kunhan välttää suurimpia lajikkeita.

Aloittelijoille sopivimpia ovat baccatumit ja myös chinenset, jos valoa ja lämpöä on tarjolla paljon. Lajikkeita on niin valtavasti, etten ala listaamaan esimerkkejä. Tällä hetkellä muiden kuin baccatumien ja annuumien kylväminen on myöhäistä, mutta hyviä taimia voi paikkakunnasta riippuen olla helppokin hankkia.

LainausNFT systeemista sen verran että mites tuo veden virtaus kun katselin joitain ohjeita niin joissain oli että vesi virtasi hiukan koko ajan ja joissain 5-6 kertaa päivässä tietyn aikaa. Kumpi on parempi? Muuten tuo NFT systeemi tuntuu aika simppeliltä.


NFT:ssä pumppu on päällä koko ajan. Sekoitat sen ilmeisesti ebbiin, jossa pumpataan jaksoittain, eikä se ole ainoa ero.

sorrii

LainausJos tuollaisen NFT systeemin meinaa vaikka suunnitellä jonkinlaiseen "hylly" systeemiin... Mietityttää:


Hieno idea sinänsä.
Ristiriita vaan musta siinä että vesiviljely aktiivisilla systeemeillä tahtoo kasvattaa pienetkin chililajit aika isoiksi! Sehän vesiviljelyn idea on että maksimoidaan kasvua.

Jos et halua mullassa kasvatella, niin tutustu passiiviseen vesiviljelyyn. Yksinkertaisuudessaan siis istutat kasvin hydrosoraan, perliittiin tai vaikka kookoskuituun tavalliseen säiliöruukkuun ja käytät asianmukaisia lannoitteita normi vesiviljelyn tapaan. Kookoksella on omat lannoitteensa ...
Mä olen kasvatellut monia isoja ja pieniä kasveja pasiivihydroissa ihan hyvällä menestyksellä. Sadon tuotto on selvästi parempi kuin mullassa mutta kasvit ei kasva niin hillittömästi kuin aktiivissa systeemeissä jossa vettä hapetetaan.

Kivivillakuutiossa tai tiiviissä turve- tai kookosbriketissä [Jiffy] idätetyn kasvin voi yksinkertaisesti istuttaa siihen väliaineeseen ja alussa kun kastelee kasvia päältä jopa päivittäin [vettä voi manuaalisesti imaista säiliöstä] niin juuret kasvaa vesitilaan parissa viikossa - kuukaudessa. Vedenpinnan maksimikorkeus vaan pitää pysyä tuon kuution tai idätyskiekon alapuolella. Hydrosorassa 17cm Pauliinaruukkuun voi täyttää jopa litran vettä - säiliö on normaalisti 6dl ...

Mä olen saanut passiivihydroissa viihtymään kaikki chilit hyvin paitsi jonkun hassun annuumin jonka siirsin bublerista. Sellainenkin [Maui Purple] kyllä viime kesän kasvoi oikein hyvin kookoskuidussa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

nakkeosaa

Iski mielenkiintoinen ongelma. Yksi zaino taisteli pitkään kypärä päässä, eikä sille sen takia syntynyt kuin yksi leveä sirkkalehti. Lehdet kai kasvoivat yhteen siemenen sisällä. Ensimmäinen oikea lehtikin jäi parittomaksi, ja näiden välistä tulee uusi lehti vähän vinksin vonksin ja epämääräisen muotoisena. Ilmeisesti pienen lehtipinta-alan takia myös varresta on tullut heikonpuoleinen. Onkohan tämän auttamiseksi mitään tehtävissä? Olisiko fiksua leikata sirkkalehti pois, jolloin sen ja ensimmäisen oikean lehden välistä puskevilla lehdillä olisi paremmin tilaa kasvaa? Toisaalta tämäkin luultavasti vain pahentaa valonsaantiongelmaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: nakkeosaa - maaliskuu 05, 2013, 21:38:13 ip
Iski mielenkiintoinen ongelma.  ....

Onkohan tämän auttamiseksi mitään tehtävissä?


Lehtien poistamisesta on vain haittaa. Luultavasti kasvi korjaan kasvunsa seuraavien lehtiparien myötä, joten anna olla ja odota.

Herpiili

maaliskuu 05, 2013, 22:22:04 ip #6309 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2013, 22:34:12 ip käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 05, 2013, 14:32:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - maaliskuu 05, 2013, 13:53:27 ipMistä tieto 10000 luxin optimivalaistuksesta on peräisin?

Se on peräisin esimerkiksi kasvihuoneviljelyn oppaasta ja 10.000 luksia mainitaan keskimääräisenä minimivalaistuksena. Jotkut kasvit tyytyvät vähempään, toiset vaativat enemmän. Lukemassani vanhassa oppaassa ei puhuttu esimerkiksi paprikasta erikseen. Tähän liittyvä valaistuksen suunnitteluohje oli yli 100W valoa neliömetrille.


EDIT:
Tuollahan minä siitä kirjasta kerroin:
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/03/kaapissa-kuhisee.html


Kasvien kyllästymispiste vaihtelee suuresti.

Sienille ja kukille riittää useimmiten 50-100 umol/m2/s
Salaatti ja maustekasvit 100-300 umol/m2/s
Kirsikkatomaatti ja paprika 300-700 umol/m2/s
Tomaatti ja kurkku 700-1000 umol/m2/s

Ripustuskorkeudellakin on merkitystä. 750W HPS-valaisimet joilla syöttöteho on yli 250W/m2 ja ripustuskorkeus 1,5 metrissä todellinen säteilyteho onkin enää 125 umol/m2/s kasvuston korkeudella.

PAR-säteily


Luximittareiden mittauskäppyrä.

Mittauskertoimia.

Niamu

maaliskuu 06, 2013, 01:03:51 ap #6310 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2013, 01:50:31 ap käyttäjältä Niamu
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 05, 2013, 20:48:27 ip
LainausJos tuollaisen NFT systeemin meinaa vaikka suunnitellä jonkinlaiseen "hylly" systeemiin... Mietityttää:


Hieno idea sinänsä.
Ristiriita vaan musta siinä että vesiviljely aktiivisilla systeemeillä tahtoo kasvattaa pienetkin chililajit aika isoiksi! Sehän vesiviljelyn idea on että maksimoidaan kasvua.


Vähän sellanen idea oli taustalla että pystyis vähän paremmin perustelemaan tolle kauniimman sukupuolen edustajalle ja noi olis "siististi" josain hyllyssä kuin että ympäri olohuonetta ämpäreissä :P

No täytyy johonkin varastoon raivata vaan tilaa ku vähän siemeniä tilasin.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Niamu - maaliskuu 06, 2013, 01:03:51 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 05, 2013, 20:48:27 ip
LainausJos tuollaisen NFT systeemin meinaa vaikka suunnitellä jonkinlaiseen "hylly" systeemiin... Mietityttää:


Hieno idea sinänsä.
Ristiriita vaan musta siinä että vesiviljely aktiivisilla systeemeillä tahtoo kasvattaa pienetkin chililajit aika isoiksi! Sehän vesiviljelyn idea on että maksimoidaan kasvua.


Vähän sellanen idea oli taustalla että pystyis vähän paremmin perustelemaan tolle kauniimman sukupuolen edustajalle ja noi olis "siististi" josain hyllyssä kuin että ympäri olohuonetta ämpäreissä :P

No täytyy johonkin varastoon raivata vaan tilaa ku vähän siemeniä tilasin.


Muttakun tarvit sitten sinne "siistiin pieneen hyllypaikkaan" valon. Ilman valoa et voi hyllyssä kasvatella. Aurinkoisella ikkunalla baccat menee nippanappa, mutta sitten se on kuitenkin "liian näkösällä" ja tiellä.
Pikkuhiljaa alat kasvattelemaan chilihärpäkkeiden määrää, kyllä se kauniimpi puolisko siihen ajan kanssa tottuu. Meilläkin on vaimo nyt jopa maistellut satoa :)


sorrii

LainausAurinkoisella ikkunalla baccat menee nippanappa, mutta sitten se on kuitenkin "liian näkösällä" ja tiellä.


Nippanappa?!
Jos ikkuna on suurinpiirtein etelään, niin valoa tulee enemmän kuin natikalla. Ongelma on enemmän liika kuumuus kesällä...

Mä en oikein ymmärrä miksi jotkut ajattelee ettei kasvit saisi olla näkösällä. Eikös ikkunat ole kasveja varten?
Mulla itsellä on ikkunalaudat täynnä kasveja, ja täytyy myöntää että menee vähän överiksi. Siksi mulla on hopeakalvosta pimennysverhot kasvien ja huoneen väliin. Ihminenhän ei valoa kaipaa ...  8) 8) 8)

Mä suosittelisin neuvottelemaan eukon kanssa kompromissin että saat pitää ikkunoilla chilejä, ja emäntä saa hallita hyllyt ja muut sisustukset. Säästyy sähköäkin.
Auringonvalo on kuitenkin kasvien pääasiallista ruokaa. Sähkövalo on vain korviketta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 06, 2013, 10:25:58 apMä en oikein ymmärrä miksi jotkut ajattelee ettei kasvit saisi olla näkösällä. Eikös ikkunat ole kasveja varten?



:) ;)

Tomppa0211

maaliskuu 06, 2013, 16:42:05 ip #6314 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2013, 16:47:42 ip käyttäjältä Tomppa0211
Arvon Kärsä

Hommasin juuri Atami Wilma 4 drip feed systeemin (4x11L). Haluaisin tietää miten kannattaa ajastaa dripperi ruokkimaan armaita chilejä? Lannoite arsenaalina on Flora Micro 2ml/l, Mato 3ml/l, Biobizz Topmax 2ml/l ja Biobizz alg-a-mic suihkeena lehdille 2ml/l. Väliaineena hydrosora. Esimerkkejä olen lukenut, että 15min 2-3 tunnin välei  MUTTA tämä ohje oli näille krhm.. kyseenalaisimmille kasveille..

Kiitos etukäteen

Kärsä Babar

Itse pitäisin koko ajan päällä.
En näe ajastuksesta olevan hyötyä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

SarahS

Hei

Kahdessa Aji Blandon varressa on valkoisia pilkkuja. Mitä nämä voisivat olla? Chilit ovat vielä aika nuoria n. 8cm. Näiden Chilien mullan pinnassa on myös valkoista. Voiko kyseessä olla vai pelkkä kalkki, vai joku tuholainen. Siirsin nuo kaksi Chiliä nyt erilleen muista. Pilkut tuntuu sormella kovilta.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: SarahS - maaliskuu 10, 2013, 11:30:42 ap
.... Pilkut tuntuu sormella kovilta.

Näkemättä tuohon on vaikea vastata, mutta tuskin mistään tuholaisesta on kysymys. Monesti runkoon, alaosaan yrittää kasvaa uusia juuria ja ne näkyvät vaaleina nystyröinä. Ne kannattaa seuraavassa ruukun vaihdossa upottaa multaan.

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 06, 2013, 10:46:16 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 06, 2013, 10:25:58 apMä en oikein ymmärrä miksi jotkut ajattelee ettei kasvit saisi olla näkösällä. Eikös ikkunat ole kasveja varten?



:) ;)
Onpas orkideassa runsaasti haarautuvat kukkavanat. Tosi hieno yhteispotretti alman ja talvimaiseman kanssa.  ;D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: SarahS - maaliskuu 10, 2013, 11:30:42 ap
Hei

Kahdessa Aji Blandon varressa on valkoisia pilkkuja. Mitä nämä voisivat olla? Chilit ovat vielä aika nuoria n. 8cm. Näiden Chilien mullan pinnassa on myös valkoista. Voiko kyseessä olla vai pelkkä kalkki, vai joku tuholainen. Siirsin nuo kaksi Chiliä nyt erilleen muista. Pilkut tuntuu sormella kovilta.


Minulla Aji Blando teki juuri samaa. "pilkkuja" tuli varren alaosaan paljonki. Istutin syvemmälle multaan ja juuria niistä tuli. Eli samaa voin sanoa mitä Kärsäkin, ja itsellä tosiaan juuri sama lajike.
On muuten todella nopea kasvamaan tuo Blando, muut taimet pysy millään perässä :)  useamman kerran kunnolla latvonut ja silti venyy muista edelle