huhtikuu 16, 2024, 09:35:10 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


PikkuChilit

Aloittaja Täti-E, toukokuu 16, 2011, 02:01:10 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Tättärää!
Eilen korjasin massiivista satoa -NOT!- mutta satoa kuitenkin, vieläpä eri lajikkeista :o Siinäpä samalla kasveja paijaillessa huomasin että hot bananaan (joka ilmeisemmin on samantyyppinen tapaus Hungarian hot waxiin) on ilmestynyt yhteen lehteen reikä. Parissa lehdessä on vaaleita laikkuja jotka on kuivunu ihan selkeesti ruokalun vuoksi!!! Juurikin alkuviikolla tolutin koko kasviston.
Syypäätä yritin etsiä pitkään mutta ketään en saanut kiinni lehtien syömisestä. Illalla laitan teille todistusaineistoa jotta taas saa aloittaa arvailut ruokailijan suteen. Mua ottaa päähän tämmöönen!

Täti-E

Nää lehdet Banana Pepperistä....Ei oo viel ku 3-4 lehteä tälleen runnottu.
Syyllisen saa kavaltaa jos sen joku tietää.

               

    Se kuka näitä syökään on helvetin tehokas. Nämä jäljet olivat tulleet muutamien tuntien aikana..

Etten ihan alkaisi pillittämään tuhojen takia näytän rintarottingilla teille tämän:

;D Tämä on minun ensimmäinen sadonkorjuu  ;D

Myös pistokkaana saatu Lance tosiaan päätti jäädä eloon ja käänsi katseensa aurinkoon pyörittyään kipossa viikon miten sattui.


Täti-E

Kysysmys joka nousi mieleen: Voiko selllaiset nuoret kasvit jotka eivät ehkä kerkeä satoamaan, mutta ovat muuten suuria ja paksurunkoisia leikata talveksi alas? Kyseiset (poblano, jamaican bell, lemondrop) eivät ole vielä nimeksikään puutuneet rungosta. Onko nää liian nuoria talvettamiseen tälleen vai pitääkö kokeilla talvetusta leikkaamattomana?

PP

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 03, 2011, 08:15:20 ap
Kysysmys joka nousi mieleen: Voiko selllaiset nuoret kasvit jotka eivät ehkä kerkeä satoamaan, mutta ovat muuten suuria ja paksurunkoisia leikata talveksi alas? Kyseiset (poblano, jamaican bell, lemondrop) eivät ole vielä nimeksikään puutuneet rungosta. Onko nää liian nuoria talvettamiseen tälleen vai pitääkö kokeilla talvetusta leikkaamattomana?


Koolla ja iällä ei ole juuri väliä talvetuksen kannalta. Yleensä ottaen isoja kasveja ei kannata yrittää talvettaa sellaisenaan leikkaamatta, koska suuri osa lehdistä tippuu kuitenkin pois ellei valoa ja lämpöä ole paljon.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 03, 2011, 08:15:20 apVoiko selllaiset nuoret kasvit jotka eivät ehkä kerkeä satoamaan, mutta ovat muuten suuria ja paksurunkoisia leikata talveksi alas?

Selkeä kysymys, mutta vastaus on vaikeampi.
Niin paljon riippuu..., vaikka mistä.

Ihan prosentuaalisena kokemuksena voisin sanoa, että tapiksi leikatut kuolevat talven tai kevään aikana 30% useammin kuin isompana talvehtineet. Minä leikkaisin noin puolet pois korkeudesta ja jättäisin lehteviä oksia yhteyttämään.

Syksyyn valmistautuminen on tärkeää. Kova lannoitus kylmiin asti on johtanut yleensä kuolemaan talvella. Syyslannoitteitakin on, mutta ne ovat isoissa paketeissa puutarhaviljelijöille. Nutriforten mansikkalannoitteen tai hydrolannoitteen perusosa ilman salpietaria menee lähelle syyslannoitetta. Paljon kaliumia, hiukan fosforia, ei typpeä. Minä olen pärjännyt ilman tällaista kikkailua vain lopettamalla lannoituksen elokuun alussa.

Jos talveksi pitää siirtää pienempään ruukkuun, kun isot eivät mahdu ikkunalaudalle, se pitää myös tehdä ajoissa, jotta juuret ehtivät tottua ennen kasvukauden loppua. Marraskuussa ei ole sopiva aika ruukun vaihtoon. Liika kastelu talvella saa aikaan juurien tuhoutumisen varsinkin annuumeilla.

Kaikkein tärkeintä on perusteellinen myrkytys ainakin kahteen kertaan talvisäilöön tuotaessa. Lämpimässä ja kuivassa ympäristössä heikon kasvun aikana tuholaiset tekevät pahaa jälkeä ja kesän jäljiltä niitä kuitenkin on kasveissa.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 03, 2011, 11:23:51 ap
Kaikkein tärkeintä on perusteellinen myrkytys ainakin kahteen kertaan talvisäilöön tuotaessa. Lämpimässä ja kuivassa ympäristössä heikon kasvun aikana tuholaiset tekevät pahaa jälkeä ja kesän jäljiltä niitä kuitenkin on kasveissa.


...Ainakin minulla ;D Lopetin lannoituksen viime viikolla, ja ajattelin nuo habanerot ja pikkuchilit laittaa pienempiin ruukkuihin elo-syyskuun vaihteessa. Koska toiveena ois jotain bonchi virityksiä ajattelin niitä leikellä ja pestä juuret puhtaaks yms. Yllämainitut ovat myös suurimmissa ruukuissa. Muut saavat olla pienissä pauliinoissa ja taimiruukuissa talven yli.

Niin. Ja koska esim Habikset ovat vieläkin täynnä raakileita aloin miettimään sitäkin että voihan ja kerkiiköhän ne kypsytellä sisätiloissa ja vasta sitten leikata alas vaikka menis lokakuuhun? En malttais mitenkää leikkaa oksia joissa on raakileita :'(

Mulla on suunnitteilla keskenkasvuisille kasveille (sekä myöhemmin idätyksille) lampunaluspaikka talveksi, ajatelin että nää jo kerran talvehtineet menee mahdollisesti samalla paikalla keittiön ikkunalla kuin viimetalvenkin.

Kertokaas tästä valojaksosta tulevaisuuden varalle se että:
- Kuinka kauan päivässä valoa jotta ei kasva kauheesti mutta pysyy elossa?
- Kuinka kauan päivässä valoa jotta kasvaa?
- Kuinka kauan päivässä valoa jotta kukkii/ satoaa?
- Kuinka kauan päivässä valoa jotta itää

Tapahtuuko kauheita jos valojakso on vähän epäsäännöllinen? Tekeekö siitä epäsäännöllisen kasvia kohtaan 10min-tunti heilahtelu, eli kuinka aikatietoisia nämä koukuttavat rehut on?
Missä vaiheessa keväällä voi istutella uudestaan suurempiin ruukkuihin?
Kyselyikä pahenee koko ajan ::)

Chilivaari

Tuohon valojaksoon on turha sanoa mitään näillä kokemuksilla, mutta ei se niin nopon nuukaa voi olla; onhan niillä pilvisiä ja aurinkoisia päiviä kotipuolessaankin. Siellä aurinkon noususta laskuun on 12 tuntia päivässä vuoden ympäri. Täällä taas lokakuusta tammikuulle yhtä pimeyttä on joillekin liikaa ja osa kuolee siihen, osa vain tiputtaa lehtensä. Keinovalo voi vähän auttaa.

Habojen kypsyttelyyn auttaa paljon, jos leikkaat oksien kärjet pois viimeisen raakileen jälkeen. Kypsyminen nopeutuu, kun uutta kasvua ja kukkia ei tule. Kannattaa leikata myös raakileettomat oksat vaikka kokonaan pois.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/08/nyt-sakset-kateen.html

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 03, 2011, 11:23:51 ap
Syksyyn valmistautuminen on tärkeää. Kova lannoitus kylmiin asti on johtanut yleensä kuolemaan talvella. Syyslannoitteitakin on, mutta ne ovat isoissa paketeissa puutarhaviljelijöille. Nutriforten mansikkalannoitteen tai hydrolannoitteen perusosa ilman salpietaria menee lähelle syyslannoitetta. Paljon kaliumia, hiukan fosforia, ei typpeä. Minä olen pärjännyt ilman tällaista kikkailua vain lopettamalla lannoituksen elokuun alussa.


Nutrifortessakin on jonkinverran typpeä: NPK 7-5-29.

Chilivaari

Totta, ei sekään varsinainen syyslannoite ole, mutta eipä meillä myöskään ole tarvetta lopettaa chilien kaikkea kasvua ja valmistautua talveen lehdet pudottamalla, kuten noilla syyslannoitteen monivuotisilla kohdekasveilla puutarhassa.

En todellakaan ole chilien talvehtimisen asiantuntija, onko sellaisia?

CyberDog

Mä olen "talvettanut" chilini ihan silleen että ovat olleet ikkunalla ja päällä on ollut keinovaloa siten että toisella ikkunalla (lounaaseen) 2x36w ESL ja toisella pimeämmällä (koilliseen) 70W monimetalli. Monimetalli on ollut kellon perässä 14 tuntia päivässä päällä ja olkkarin ESLit sen aikaa päällä kun olen itse ollut hereillä ja en oo kattonut leffaa tms. ESLit ovat heijastimissa. Tosin vähän huonoissa sellaisissa. Lehtiä niistä on tippunut aina syksyn tullen mutta hengissä ovat pysyneet ja jotkut jopa joskus tuottaneet satoa. Sen verran olen leikellyt että ovat sopineet ikkunalle ja ulkonäöllisistä syistä. Kastelun ja lannoituksen kanssa saa olla varovainen. Samoin tuholaisten. Lähes joka talvi on tullut vihannespunkkeja tai kirvoja. Johtuen osittain siitä että talouteen on tullut muita kasveja joiden mukana ne ovat todennäköisesti tulleet... (uudet viherkasvit, kauppojen salaatit ja yrtit). Perusteelliset myrkytykset tms. syksyllä kyllä auttavat.

Täti-E

Kuka on talvetuksen ammattilainen? Hitto, tää foorumi aiheuttaa uusiutuvaa uusavuttomuutta :D

Käsitin alun jotenkin näin:

-Lannoitus stoptykkänään nyt.
-Podittomat oksat nipsnaps nyt. oikei, tän viikon aikana...ku en mä raaski!

Missä vaiheessa siirto pienempiin ruukkuihin talvetusta/boncheja varten jos alas leikkauksen jälkeen on liian myöhäistä? Voiko tehdä siinä vaiheessa kun siirtää sisään - ennen pätkimistä niin että juuret ja kasvi voisivat totutella vaikka 2-3 viikkoa?

Osa kasveista on turpeessa jossa ei kauheasti ravinteita ole..myös bonchikokeilut menee siihen..ajattelin ostaa pussin vermikuliittia niitä varten. Mutta ihanko tosi näitä talvehtivia ei terttis lannoittaa yhtään? Vesi ja turve ok??
Ja kyllä vain...kasveja odottaa 200w esli heijastimineen. Siitä pääse kyllä nauttimaan vain nää nuoremmat ei talvehtineet!

InkRose

Sanoisin, että ensin pätkintä, sitten toipumistuokion jälkeen joko ruukutus tai sisälle, taas sopeutumisjakso ja sitten se joka vielä jäi tekemättä.

CyberDog

Kyllä niitä lannottaa kannattaa. Ei toki samalla tavalla kun ulkona auringossa.

Täti-E


Puskasta löyty tollanen. Niin pirun pieni ettei meinannu Canoni riittää (tai mun kuvaustaidot) vastaavaa on näkyny kerran edesmenneessä kosmoskukassani. Who is He?? Laitoin takaisin puskaan koska jos sillä on tollaset hampaat voi tsäkällä syödäkki jotain ötököitä :D Intian F1 josta sen bongasin näyttää nimittäin voivan ihan hyvin.



Tein myös Habanerojen harvennuksen vaikka sydäntä riisti oksien katkominen ja kukkivien varsien tuhoaminen :'(

Tässä ennen ja jälkeen kuvat kummastakin Habanerosta.
 

 

Pakko tunnustaa että aloitus hieman teki vähän pahaa, mutta lopputulos oli yllättävänkin kompakti.


Heku

Komean kompakteja!

Mulla tahtovat kasvaa miten sattuu kun en kasvihuoneessa viitsi/jaksa/halua alkaa karsimaan..

InkRose

Harsokorennon toukka. Hyvä että jätit, on ihan tehokas kirvankaataja.

Täti-E

I see. Tack så bra  :D Kerrankin lykästi!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 03, 2011, 20:28:03 ip
Kuka on talvetuksen ammattilainen? Hitto, tää foorumi aiheuttaa uusiutuvaa uusavuttomuutta :D


Toivottavasti kukaan ei ole talvettamisen ammattilainen, chili ovat parhaimmillaan kasvukaudella eli kesällä!  ;D

Kyllä niitä voi talvehdittaa, itseasiassa aika helposti. Kahdeksan chiliä säilytin talven yli, enkä juurikaan trimmaillut lehvästöä tai juuristoa. En myöskään ruukuttanut uusiksi. Olihan se kieltämättä aikamoista kituuttamista, mutta yhtään kasvia ei kuollut.

Leikkasin sen verran, että mahtuivat jonkinlaisessa sovussa ikkunalaudoille, jätin lannoituksen reilusti vähemmälle (perstuntumalta ehkä kymmenesosaan siitä mitä kasvukaudella). Toki joulu-helmikuun välisenä pimeänä aikana lehtiä tippui roimasti ja jouduin trimmaamaan lisää, mutta "tapiksi" en leikannut koskaan.

Pientä kikkailuakin joutui harrastamaan, olohuoneen etelään antava ikkuna oli kämpän valoisin paikka, joten siirsin lanceolatumeja lukuunottamatta kasvit sinne. Keittiössä oli taas vähemällä valolla pärjäävät kasvit.

Ja toisin kuin tälläkin foorumilla on väitetty, olen saanut myös satoa ilman keinovaloa. Habanerosta tuli ensimmäinen satsi jo maaliskuussa ja myöskin thaimaalaistyyppinen c. annuum on tuottanut satoa sekä kasvanut aivan mainiosti.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Täti-E

Olihan mullakin viimetalvi rehut ilman lisävalaistusta. Taitaapa olla niin että kokeilemalla selviää - jos kasvi kuolee aina voi laittaa lisää itämään.
Mulla on edelleen määränpäänä kasvattaa kivanmallisia,tukevia, pieniä,kompakteja,satoisia,hyvinvoivia kasveja jotka miellyttävät silmää ja näyttävät hoidetuilta. Ei nyt ihan boncheja mutta pieniä puita ehkäpä :) Ja tämähän on kivasti ristiriidassa sen kanssa että mulle tulee pahamieli kun kasveja joutuu leikkelee...hyvämieli kun ne on kauniita.

Tästä syystä leikkaaminen, talvetus(mitä se sitten ikinä onkaan), oikea lannoistus, ruukun venkslaaminen ja ehkä juurien pintaan saaminen ovat ajankohtaisia asioita.

Onhan minulla vielä sellainenkin haaste että kaksiomme ikkunat posottavat vain yhteen ilmasuuntaan ja vuoden -62 talossa ikkunoiden edusta on melkein se asunnon kylminpaikka vaikka tiivisteet vaihtaisi vuosittain. Mutta kattellaan nyt mitä saan aikaiseksi...joitain suunnitelmia kyllä on rakentelujen suhteen :D

PP

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - elokuu 05, 2011, 16:14:47 ip
Mä talvetan chilejäni siten että en muuta lannoitusta mitenkään, eihän tuotanto saa keskeytyä. Kannan vaan bubblerit sisään elokkuun lopulla ja hoidan sisällä valaistuksen kuntoon ja kytken ilmapumpun päälle. Ja sama "tuotantolannoitus" jatkuu koko talven ja... no niiin, kesän kanssa, siis koko vuoden. ;D ;D ;D


Ja valoa on... kilowatti?