huhtikuu 19, 2024, 01:55:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


vesiviljely - ravinteet

Aloittaja Marsu-urhea, huhtikuu 13, 2005, 22:42:53 ip

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Älä missään nimessä heitä sekaan typpeä enempää kuin nyt käytät, mikäli käytät sitä ollenkaan. Jatka kukitus/sadotus vahvasti Bloom-painotteisena, korkeintaan iiiihan pikkuliraus typpeä, tyyliin kymmenesosa bloomin määrästä. Valtaosa kasvin rakennuspalikoistahan tulee ilmasta (hiili, happi, vety) ja osa niistä ravinteista.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Habanervous

Pakko upata aivopierukysymys, pumppaillaan samalla vanhaa ketjua.

Voiko (eri asia kannattaako) vesiviljelyravinteita käyttää mullassa tai muussa vastaavassa kasvualustassa (Esim advanced nutrients, joka on profiloitunut nimenomaan vesiviljelyyn)? Mitä jenkkifoorumeita lueskelin, niin kyllä voi. Perusteita en sitten löytänytkään joten olisiko täällä syvempää tietoa asiasta? Oikeastaan ainoa asia mikä oli informatiivista, oli se että suositusannosta tulee laskea. Sekä se että suolojen kanssa saattaa tulla probleemia.

Miksi tätä kysyn? Silkasta mielenkiinnosta.

SheiK9ni

AN oli minun valinta. Jossain täällä joku vertaili vesiviljelyravinteita kirjaimellisesti vierekkäin ja todettiin ettei mikään niistä ole ratkaisevasti toisia parempi, mutta päädyin Advanced Nutrientiin koska siinä on PH Perfect. Ravinne säätää itse veden PH:n sopivaksi. Viljelin ennen mullassa enkä kiinnittänyt siihen huomiota, mutta vesiviljelyssä oikea PH on tärkeämpi.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - syyskuu 06, 2013, 12:33:26 ip
AN oli minun valinta. Jossain täällä joku vertaili vesiviljelyravinteita kirjaimellisesti vierekkäin ja todettiin ettei mikään niistä ole ratkaisevasti toisia parempi, mutta päädyin Advanced Nutrientiin koska siinä on PH Perfect. Ravinne säätää itse veden PH:n sopivaksi. Viljelin ennen mullassa enkä kiinnittänyt siihen huomiota, mutta vesiviljelyssä oikea PH on tärkeämpi.


Eli siis käytit AN:n esim: Sensi growta ja Sensi bloomia mullassa? Millaisella annostuksella? Entä kukkimisen aikaan, laitoitko growta ja bloomia samaan aikaan vaiko grow pois?

SheiK9ni

Multaan laitoin (ja laitan vieläkin niille chileille joita en ole vielä laittanut hydroon) Biobizziä. Grow kasvuun ja Grow-Bloom-yhdistelmä juuri kun näyttää tulevan kukkia. Yhdessä vaiheessa kokeilin Root Juicea, mutta se on kallista eikä minusta hintansa arvoista.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: SheiK9ni - syyskuu 06, 2013, 13:56:45 ip
Multaan laitoin (ja laitan vieläkin niille chileille joita en ole vielä laittanut hydroon) Biobizziä. Grow kasvuun ja Grow-Bloom-yhdistelmä juuri kun näyttää tulevan kukkia. Yhdessä vaiheessa kokeilin Root Juicea, mutta se on kallista eikä minusta hintansa arvoista.


Ok. Kiitos vihjeistä. Mietityttää vain typen kokonaismäärä molempia yhtäaikaa käytettäessä. (grow N-P-K 6,2-2,2-5,7) (Bloom 5,8-5-9,1) Ohjeistuksen annos on 4ml/litra jolloin molempia yhtäaikaa käytettäessä tulee typen kokonaismääräksi n. 47 !!!!
Ehkäpä itse kuitenkin koitan pelkällä bloomilla ;) jonka npk ohjeella on 23,2-20-36,4 ja tuotakin luultavasti 3ml annoksella/litra.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Rolle R - kesäkuu 07, 2006, 19:25:54 ip
Moi.
Tulipas kummallinen kysymys eteen. Vesiviljely alkaa jo sujua, kasvi kukkii kauniisti ja on täynnä pieniä raakileita. Mutta kuinkas raviteet nyt? Ämpäreissä kuplii nyt kukitusliemet, mutta millaiset seokset palkojen kasvattamista varten tulisi ottaa käyttöön? Jatkanko vahvasti Bloom-painotteisella liuoksella vai palautanko alkiperäisen 1:1:1 suhteen? Mikäli Bloomin määrää pudotetaan taitaa kukinta loppua, joten ainakin viikon vetelen vielä vanhalla reseptillä.

PS. Chilejä kuulee sanottavan "paloiksi". Onko nämä oikeasti palkoja, vai jotain aivan muuta? :wink:

Rolle


Chilit ovat lähempänä marjaa tai hedelmää, palkoja ne eivät missään nimessä ole. Chilien lannoituksessa ei tarvitse olla niin tarkka minkään kukituksien ja kasvun lannotteiden kanssa, periaatteessa 1:1:1 -suhde käy koko kasvin elinkaaren ajan. Itse menisin silti "kukitusliemillä", eli hieman bloom-painotteisella lannoituksella.

tso


Kastelulannoitteilla kannattaa omasta mielestäni mennä ihan multa/turve/kookos/hydro kasvatuksissa (esim. autopot, blumat).

Ravintotikkuja, varastolannoitusta, jne. en ole koskaan oikein tykännyt laittaa kasvualustaan.

Ravinteita on jostain syystä vuosien varrella kerääntynyt varastoon niin paljon, että nykyään pystyn säätämään
ravinnearvot melkein laidasta laitaan, mutta silti koitan (varmaan laiskuuden vuoksi) aina saada yksinkertaisen setin toimimaan.

Turha hifistely on aika turhaa. Kasvuolosuhteet vaikuttavat niin paljon enemmän jos ravinnelitkut on edes siellä päin kunnossa.

Sorry off topic, mutta hyvin asiallinen keskustelu.
#20

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: tso - syyskuu 06, 2013, 19:07:56 ip

Kastelulannoitteilla kannattaa omasta mielestäni mennä ihan multa/turve/kookos/hydro kasvatuksissa (esim. autopot, blumat).

Ravintotikkuja, varastolannoitusta, jne. en ole koskaan oikein tykännyt laittaa kasvualustaan.

Ravinteita on jostain syystä vuosien varrella kerääntynyt varastoon niin paljon, että nykyään pystyn säätämään
ravinnearvot melkein laidasta laitaan, mutta silti koitan (varmaan laiskuuden vuoksi) aina saada yksinkertaisen setin toimimaan.

Turha hifistely on aika turhaa. Kasvuolosuhteet vaikuttavat niin paljon enemmän jos ravinnelitkut on edes siellä päin kunnossa.

Sorry off topic, mutta hyvin asiallinen keskustelu.


Nii aloittelija ettei osaa vielä ainakaan itse vetää mutkia suoraksi ;)
Yleisesti ottaen. Onko vesiviljelylannoitteet oma juttunsa vaiko toimiiko missä tahansa kasvualustassa?
Tiukkaa opiskelua lantojen kanssa on tullut harjoitettua. Jokaista kasvia kasvaa kaksi, joista toiseen sovellan testimielessä erilaisia rääkkäystoimenpiteitä. Nyt pohdin, mikä tekee vesiviljelyyn tarkoitetusta ravinteesta juuri siihen tarkoitetun tuotteen. Miten se eroaa muissa alustoissa? Äkkiseltään tulisi mieleen väkevöityminen kun liuos seisahtaa multaan, joten ainakin suositusten puolittaminen voisi olla paikallaa jos päättää vesiviljelyravinteita muissa alustoissa käyttää? Hyvä keskustelu...

sorrii

LainausTurha hifistely on aika turhaa. Kasvuolosuhteet vaikuttavat niin paljon enemmän jos ravinnelitkut on edes siellä päin kunnossa.


Mä olen jo kolmena vuonna viljellyt erilaisilla vesisyteemeillä [ebb, nft, bubler, passiivihydroja, kookos-pauliina[passiivihydro], omat hybridilirutteluvirtykset; aurinkokenno-betonipalju-hydro ulkona ... ] ja jokseenkin opetellut kokeilemalla ja soveltamalla purkkien ohjeita.. Luulen että "tso" osuu aika ytimeen. Mä en ole oikeesti oppinut ymmärtämään mitä milloinkin tapahtuu. Oon vaan kokeillut milloin milläkin ohjeilla ja omilla ideoilla säätää, enkä voi edes jäkikäteen analysoida onnistuinko vai en. Satoa on yleensä tullut lähinnä olosuhteiden mukaan: Keinovalossa sisällä heikosti tai jotenkuten; kasvihuoneessa ja ulkona auringossa hyvin tai loistavasti ...

Ihan alussa ostin Bio Novan Hydro Supermix -setin ja noudattelin pullojen ohjeita. Sitten GHE'n Mikro-Mato setin ja uskoin ohjeita, vaikkakin yritin vähän pihtailla. Nutrifotren setillä omaksuin tavan lisätä typpi-kalsiumin osuutta raakileiden kasvaessa.
GHE'n setistä omaksuin ne ohjeelliset EC-arvot ja oon säädellyt sitten Nutrifotet ja Coco-lannoitteetkin niiden mukaan: Nutrifortella näyttäisi ohjeen mukaan tulevan EC vähän alakanttiin; Atami B'Cuzz kookoslannoitteella taas EC on aika yläkanttiin ...jne.

Tänä vuonna oon alkanut kantapään kautta opetella Syysravinteen [Nutriforte] käyttöä: Oon syksyllä korvannut osan normilitkuista tuolla syyslannalla. Samaa Syyslannoitetta kokeilin yksistään kukitusravinteena keväällä: Sekin toimi kai, ehkä; en voi tietää  ??? ??? Olisivathan ne kasvit ehkä kukkineet ihan normilannoitteillakin!?

Nyt sitten kysymyksiä, jotka sopisivat osastoon Aloittelevien vesiviljelijöiden kysymykset [tai ohjeet joihin tarvitaan korjausta?]:
-Pienille taimille tietysti annetaan lannoitteita vähän; laimeaa litkua EC <1
-Kasvattelussa sitten lannoitevalmistajien ohjeilla N-P-K kuten viisaat sanovat ... EC 1,6 ... jopa 2
-Kukintaa voi viivästyttää runsaalla typellä ja aikaistaa jättämällä typpi vähiin; syyslannoitteella - PK-lannoitteilla ...
-Raakilevaiheessa alkavat eri ohjeissa näkyä erot: Nutrifotella lisätään typen määrää; yleensä lannoitteiden ohjeissa lisätään lannoitteen väkevyyttä jokatapauksessa ... EC 2 ja yli
-Kypsyttelyvaiheessa taas jotkut vinkkaavat vähentämään lannoitusta tai antamaan pelkkää vettä; Nutrifotella mainitaan taulukossa vaihe "pääsato": Siinä on väkevyys edelleen korkea, mutta typpi vähennetty ja kaliumia paljon ...

Kysymyksiä:
1. Kun sanotaan että typen osuutta pitäsi vähentää tai antaa vähemmän typpeä, onko parempi antaa kokonaisuudessaan laimeampaa litkua, vaiko pitää EC yhtä korkealla mutta vähentää typen määrää, eli lisätä vaikkapa PK-lannoitetta tai pelkkää kaliumia.
Esim keväällä kun taimet alkavat olla jo isoja ja täytyy odotella ahtaissa tiloissa kuukausi, ennenkuin kasveja saa parvekkeelle tai kasvihuoneeseen, ei ole toivottavaa että kasvit kasvaa hulluna. Mulla oli tänä keväänä esim. 3 kpl 120cm korkeaa Nagaa, jotka sain vaivalloisesti siirrettyä 2kpl kasvutunneliin plantaasilleni ja yhden Autopottiin mökille kasvariin: Satoa tuli ettensanoisi perkeleellisesti mutta mietityttää olisinko voinut saada saman sadon pienemmistäkin puista ... ?!?

2. Kun vesiviljelyssä annetaan ohje tehdä liemi vahvuudella EC=x.x, niin pitäisikö aina litkua lisätessä pyrkiä säätämään se EC suositeltuun [ja pH] vai pitäisikö tyytyä lataamaan säiliöön vaikkapa 40l ohjeannoksella johon sitten sisäillään vettä sen vähetessä, ja lopulta vaihdetaan kokonaan uudet liemet kuukauden(?) tai parin päästä ... Litku siis laimenee käytössä pikkuhiljaa?!
Mä olen aina säätänyt pH'n ja EC'n joka kerta kun jotain lisään: Toisaalta en ole oikein koskaan kokonaan vaihtanut litkuja! Aikaisemmin käytin resosta litkua multakasveille laimennettuna ja lisäsin tilalle tuoretta. Tänä vuonna ei ollut kuin yksi varsinainen vesisysteemi: ebbi parvekkeella jossa 45l reso. Taisin täyttää 2 kertaa ja säätää 4 kertaa koko kesänä. Pasiivihydroille olen vaan lisännyt aina samaa ohjeenmukaista litkua: Joskus sitten parin kuukauden päästä mitannut loppulitkujen vahvuuden, niin on ollut jopa EC: 4! Kaiken ne ovat kuitenkin syöneet. Autopoteilla kasvihuoneessa on näyttänyt toimivan ihan ne perusohjeet Nutriforten purkista: Hankala olisi sieltä alustasta mitata edes ... En uskalla edes arvailla minkälainen koktaili siellä perliitissä muhii, jos säiliöstä tulee kokoajan vahvaa litkua, josta kasvi käyttää vain osan?!?! Silti tähän asti ovat kasvit pysyneet vihreinä ja hedelmät olleet juurikin niin pahoja kuin pitääkin ..

*****************
Välillä ymmärrän itsekin erään poismenneen räyhäämistä: Mä en osaa kirjoittaa lyhyesti  :-* ::)
Osaisikohan ja viitsisiköhän joku oikeesti viisas ja puutarhatietoa lukenut kirjoittaa lyhyen lannoitusoppaan aloittelevalle vesipäälle...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`