maaliskuu 29, 2024, 06:55:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuone

Aloittaja Patu, huhtikuu 25, 2008, 18:54:32 ip

« edellinen - seuraava »

Ilpo

Juhannusaamuna askarreltiin kaverin kanssa tuollainen, kun rupesi sisällä käymään ahtaaksi ->

.

.


Pienihän tuo on, mutta näin ekana chilistelykesänä saa kelvata.
#737

papereeka88

Nyt kun oon taas yövuoron aikana hierononut aivo nystyröitä niin onko kellään kokemusta pressuautotallin muutosta kasvihuoneeksi?kun taitaa olla tuota tilaa ylivoimasesti enemmän noihin kaupan valmiisiin ja hienoihin verrattuna.Talousmarkassa maksaa pressu autotalli 179 euroo ja mitat olis muistaakseni 5,1m,2,7m,2,8m.Tohon kun tälläis kasvihuonemuovit niin sais varmaan ihan komeen kasvarin ainakin omassa mielessä siintää visio joka voi vielä ensi kesään mennessä romuttua :D
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Rince

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - heinäkuu 09, 2009, 01:27:01 ap
Nyt kun oon taas yövuoron aikana hierononut aivo nystyröitä niin onko kellään kokemusta pressuautotallin muutosta kasvihuoneeksi? Talousmarkassa maksaa pressu autotalli 179 euroo ja mitat olis muistaakseni 5,1m,2,7m,2,8m.Tohon kun tälläis kasvihuonemuovit niin sais varmaan ihan komeen kasvarin ainakin omassa mielessä siintää visio joka voi vielä ensi kesään mennessä romuttua :D

Heh, ajattelin juuri itse, että telttakatoksesta saisi halvalla kasvihuoneen. Siis näitä joita myydään "juhlateltta"-nimikkeellä, kotikäyttöön. Kokoja löytyy ainakin väliltä 10-40 m2, ja hintaa ei ole kuin pari sataa euroa. Käytettynä saa vielä halvemmalla.

Hyvässä lykyssä siinä on seinät läpinäkyvää muovia, niin niitä voi käyttää sellaisenaan.

tonttu

Mä ostin just 5.5m2 kasvihuoneen parisataa ecua.... Pidin silmät ja korvat auki ja päälle vähän tuuria, niin sain ylivuotisen mallin näinkin edullisesti... Jokatapauksessa tuntuu aika oudolle, että ootte valmiita maksamaan välimallin ratkaisuista noinkin paljon, kun ei tartte paljon lisää, et saa kestävän pitkäaikaisratkaisun. Ja varsinkin nuo paviljongit on melkosta kertakäyttötavaraa... Meillä on grillikatoksena toistaiseksi tuommoinen, niin kyllä tuuli riepottelee pahasti. Nyt kaikki saumat teipattu ja systeemi vedetty ruuveilla lankkuihin, niin jotenkin pysyy paikoillaa, mutta kyllä se tuuli riepottelee sitä niin paljon, että ihmettelen jos vielä syksyllä on kalu.

Tekee sit vaikka kakkoskakkosesta muovihuoneen mielummin, jos on pakko säästää viimonen penni.

papereeka88

niinno ilman vakinaista työtä 200€ kuulostaa paljon paremmalta kuin 500-600€ koska jotkin rajat on laitettava jopa harrastuksilleen ;) en kiellä ollenkaan etteikö kaupan valmis paketit olisi aivan omaa luokkaansa mutta kun ei rahaa puussa kasva eikä ainakaan chilipensaassa niin  jokanen säästetty satanen on kotiin päin :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Rince - heinäkuu 09, 2009, 10:42:36 ap
Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - heinäkuu 09, 2009, 01:27:01 ap
Nyt kun oon taas yövuoron aikana hierononut aivo nystyröitä niin onko kellään kokemusta pressuautotallin muutosta kasvihuoneeksi? Talousmarkassa maksaa pressu autotalli 179 euroo ja mitat olis muistaakseni 5,1m,2,7m,2,8m.Tohon kun tälläis kasvihuonemuovit niin sais varmaan ihan komeen kasvarin ainakin omassa mielessä siintää visio joka voi vielä ensi kesään mennessä romuttua :D

Heh, ajattelin juuri itse, että telttakatoksesta saisi halvalla kasvihuoneen. Siis näitä joita myydään "juhlateltta"-nimikkeellä, kotikäyttöön. Kokoja löytyy ainakin väliltä 10-40 m2, ja hintaa ei ole kuin pari sataa euroa. Käytettynä saa vielä halvemmalla.

Hyvässä lykyssä siinä on seinät läpinäkyvää muovia, niin niitä voi käyttää sellaisenaan.


Tuo autotalli juttu minuakin kiinnostaa, kun sellainen runko olisi saatavilla ilmaiseksi. Mutta tuo juhlateltta on kyllä tuhoon tuomittu ajatus. Ne kun on yleensä huonekaluputkea ja tuuli, sekä sade
vievät sen alta aikayksikön. nimim. Kokemusta omaava. ( parilta kesältä)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

tonttu

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - heinäkuu 09, 2009, 16:21:11 ip
niinno ilman vakinaista työtä 200€ kuulostaa paljon paremmalta kuin 500-600€ koska jotkin rajat on laitettava jopa harrastuksilleen ;) en kiellä ollenkaan etteikö kaupan valmis paketit olisi aivan omaa luokkaansa mutta kun ei rahaa puussa kasva eikä ainakaan chilipensaassa niin  jokanen säästetty satanen on kotiin päin :)


Luulisin, että itsekukin pystyy viimeistään syksymmällä välttämään tuon 500-600 kustannuksen.... Kantsii vähän kysellä.

papereeka88

jouduin luopumaan suunnitelmistani kun lupa toteutukseen evättiin heti...mutta tosin tein pieniä mittauksia ja totesin että saan hankittua seinänvieruskasvarin mutta se jää sit ens kesään
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Retired_nurse

Tällästä pukkaa tulemaan. Vielä vaiheessa, mutta kyllä se siitä.


papereeka88

tuohan on jo ruhtinaallisen iso verrattuna siihen pieneen mikä mulle tulee :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Retired_nurse

Kokoa on jotain 12 neliöö tai vähän enemmän. Sisälle tulee vielä parimetrinen akvaariovalaisin, että pääsee sitten ens keväänä tsiliä idättämään ajoissa ja lämmitin. Vähän vasta ens kevättä varten tätä rakenneltu, on sitten heti valmis kun tarttee. Katto pitäs vielä vaihtaa pleksiksi jossain vaiheessa.


Xbow

heinäkuu 11, 2009, 22:47:28 ip #51 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2009, 22:50:54 ip käyttäjältä Xbow
Ihan komian näköstä pukkaa. Tuuletus asiaa auringon porottaessa olen vähän pähkäillyt, automaatti luukut auttanevat, jos ovat varmatoimisia. Joku ropellerikin voisi olla poikaa, mutta käytännössä hankala toteutta, kun esimerkiksi kylmästä viimasta kasvit ei välttämättä pidä. Termostaattiviritys voisi olla rokkenrol, lämppäriä tai viilennystä tarvittaessa ( esim. lämppäri jos menee alle +10 asteen, viilennys vaikkapa +30-35 paikkeilla )... Mutta menee aikaavieväksi väsäily.

Kasvari on kyllä selkeä etu chilinkasvatuksessa; tai vaikkapa runsasvaloinen taimihuone edes, jotta chilit olisivat heti paraatikunnossa kun ne pukkaa ulos. Nimim. menee taas myöhäseksi.

Sit sekin, että Suomessa kesät tuppaavat olemaan joko täysin kuivia tai homeisia monsuunikesiä, joten joku sumusprinkleri tms, jos kosteus menee liian alhaiseksi kenties ( punkitkin vihaa kosteutta ), mutta tässä pitää olla varovainen, ettei mee homma homeiseksi.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Xbow - heinäkuu 11, 2009, 22:47:28 ip
Sit sekin, että Suomessa kesät tuppaavat olemaan joko täysin kuivia tai homeisia monsuunikesiä, joten joku sumusprinkleri tms, jos kosteus menee liian alhaiseksi kenties ( punkitkin vihaa kosteutta ), mutta tässä pitää olla varovainen, ettei mee homma homeiseksi.


Ilmankosteus tuntuu olevan ihan olennainen seikka kasvarissa näiden omien kokemusten mukaan. Olen nyt kaatanut vettä aika reilusti kasvarin pohjalle, että ilman kosteus pysyisi vähän korkeammalla ja mielestäni on auttanut. Tuo sumusprinkleri ei välttämättä olekaan mikään huono idea.
Pitää myös muistaa, ettei kastele kasveja liikaa sitten, kun ilmat viilenee. Juurimätä voi olla silloin aika todennäköinen.

Hvannadalshnjukur

Miten tuuletuksen tarve kasvihuoneessa?

Katon läpi voisi laittaa akselin jonka yläpäässä on http://fi.wikipedia.org/wiki/Savonius-roottori ja sisäpuolella alapäässä tuulettimen siivekkeet.