huhtikuu 25, 2024, 15:03:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Maailman paras kastike?

Aloittaja Chilivaari, syyskuu 27, 2010, 13:09:01 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

syyskuu 27, 2010, 13:09:01 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 27, 2010, 13:25:16 ip käyttäjältä Chilivaari
Tuommoinen on alkamassa telkusta kohtapikaa. Kovat on puheet, liekö katetta?
Tuosta ei taida olla uusintaa, mutta reseptit ehkä löytyvät jostakin YLEn sivuilta?

Camilla Plum ja säilöjän niksit
YLE TV2 27.9. 14.25 - 14.55
5/8. Kesä alkaa kääntyä kohti syksyä, ja Camilla ryhtyy tekemään maailman parasta kastiketta tomaateista ja chileistä.

linker



Yle: "Tällä ohjelmalla ei ole nettikatseluoikeuksia tekijänoikeudellisista syistä."

perhana kun olisi huomannut niin olisi ajastanut, mutta....  >:(

Sinttis

Hirmuisen herkullisen oloisia helppoja sooseja ja ihan pätevää chilitietouttakin hiukan seassa. Tuli ihan nälkä.

Reseptejä en nopeella googlaamisella löytänyt, mutta perusidea oli, että erilaisia chilejä/paprikaa maun mukaan kokonaisina purkkiin, mausteita ja vähän etikkaa perään. Sit kansi löyhästi kiinni ja uuniin, suljetaan kansi ja vielä uuniin. Tarpeeksi pitkään kun antaa olla niin ihan vaan sekoittamalla saa soosia.

Chilivaari

Tanskalaisella tädillä oli kyllä homma hallussa. Hän kasvattaa itse 20-40 chililajiketta ja niitä oli pöytä täynnä. Scovilletkin olivat hyvin hallussa.

Kastikkeita syntyi useita, enkä huomannut, mikä niistä oli maailman paras. Ehkä se, että joka purkista löytyy erilaista maisteltavaa. Chilisen ketsupin ja tomaattisäilykkeiden lisäksi hän teki kahta erilaista chilikastiketta, joista toisessa oli paljon paprikaa ja miedompia chilejä, toinen oli "urospaviaaneille, jotka rintaansa nyrkillä takoen haluavat korostaa olevansa kovia ja syövänsä tulista". Siinä oli lähinnä erilaisia chinensejä. "Tämän syöminen tekee kipeää", totesi tanskalaistäti.

Säilöntämenetelmä oli minulle outo. Umpioimisesta oli kyse, mutta hän kuumensi uunissa purkit, jotka oli sullottu täyteen pilkottua tomaattia, chiliä, valkosipulia ja mausteita. Keittäminen siis tapahtui uunissa valmiiksi purkitettuna 110° lämmössä ja purkit jäivät vajaiksi, kun ainekset painuivat kasaan kuumetessaan. Tuossa ei varmaan ole pohjaan palamisen vaaraa, eikä tarvitse vahtia keittämistä. Purkkeja ei tietenkään saa sulkea tiiviiksi ennen keittämistä, sillä silloin ne räjähtäisivät. Enpä ole nähnyt mokomaa tapaa aikaisemmin.

Ketsuppi keiteltiin kattilassa ja siivilöitiin lopuksi kuoret pois. Resepti löytyy: http://www.yle.fi/ulkomaiset/sarjat_ao2.php?id=1736
Siitä saa kyllä kovin kalpean aavistuksen kokkailuista ja homma tehtiin periaatteella "otetaan, mitä sattuu olemaan".

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 27, 2010, 15:49:19 ip
Tanskalaisella tädillä oli kyllä homma hallussa. Hän kasvattaa itse 20-40 chililajiketta ja niitä oli pöytä täynnä. Scovilletkin olivat hyvin hallussa.

Kastikkeita syntyi useita, enkä huomannut, mikä niistä oli maailman paras. Ehkä se, että joka purkista löytyy erilaista maisteltavaa. Chilisen ketsupin ja tomaattisäilykkeiden lisäksi hän teki kahta erilaista chilikastiketta, joista toisessa oli paljon paprikaa ja miedompia chilejä, toinen oli "urospaviaaneille, jotka rintaansa nyrkillä takoen haluavat korostaa olevansa kovia ja syövänsä tulista". Siinä oli lähinnä erilaisia chinensejä. "Tämän syöminen tekee kipeää", totesi tanskalaistäti.

Säilöntämenetelmä oli minulle outo. Umpioimisesta oli kyse, mutta hän kuumensi uunissa purkit, jotka oli sullottu täyteen pilkottua tomaattia, chiliä, valkosipulia ja mausteita. Keittäminen siis tapahtui uunissa valmiiksi purkitettuna 110° lämmössä ja purkit jäivät vajaiksi, kun ainekset painuivat kasaan kuumetessaan. Tuossa ei varmaan ole pohjaan palamisen vaaraa, eikä tarvitse vahtia keittämistä. Purkkeja ei tietenkään saa sulkea tiiviiksi ennen keittämistä, sillä silloin ne räjähtäisivät. Enpä ole nähnyt mokomaa tapaa aikaisemmin.

Ketsuppi keiteltiin kattilassa ja siivilöitiin lopuksi kuoret pois. Resepti löytyy: http://www.yle.fi/ulkomaiset/sarjat_ao2.php?id=1736
Siitä saa kyllä kovin kalpean aavistuksen kokkailuista ja homma tehtiin periaatteella "otetaan, mitä sattuu olemaan".


Juu, kaikki sujuu erittäin näppärästi tuolla rouvalla. Ensi vuonna täytyy ehdottomasti muistaa kokeilla tuota umpioimistapaa...Ja rommiruukut, voi pojat :P
Viikunapuitakin siellä oli. Oliko se tosiaan Tanskassa kuvattu? Jotenkin tuli välimerellinen fiilis...
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

MasaT

Ehdin tämän ohjelman onneksi pistämään nauhoitukseen, kun oli ohjelmatiedoissa maininta chilikastikkeen teosta. :)
Monenlaista lientä tämä nainen käytti tässä umpioinnissa. Oli oliivi-öljyä, omenaviinietikkaa ja välillä oli vissiin sokerilientäkin mutta näihin suomennoksiin ei aina tiedä luottaa.
Aika nopeasti kuitenkin säilösivät tällä menetelmällä ison läjän tomaatteja kerralla. Lasipurkkeja tosin vaati paljon ja aika ruhtinaallisen kokoisen uunin.
Voishan tuota säilöntätapaa kokeilla, vaikka yhdellä purkilla alkuun. Tuntui aika oudolta systeemiltä.

Tomppa

omenaviinietikkaa olen aina vieroksunut.. niinkuin etikkaa muutenkin..

Huomasin Suomennoksista erään huvittavan seikan..     Gordon Ramsayn kirjaa selatessani (englannin kielinen)  oli ohjeet ja raaka-aineet niinkuin pitikin...

sitten katsoin saman ohjeen suomennettuna toisesta Ramsayn kirjasta niin eroa oli kuin yöllä ja päivällä!

mutta onko niin että joitain sanoja on vain vaikea taivuttaa/kirjoittaa Suomeksi...

toisaalta virheet niin pieniä loppupelissä että ei haittaa ketään  8)

Jotenkin nuo alkuperäiset Englanniksi kirjoitetut ohjeet ovat "laadukkaampia"

Ryhis

Suomennokset ovat paskoja. Siinä selitys. Itse olen pari kertaa kokenut suuryllätyksen kun töiden puolesta olen käyttänyt erisorttisia liimoja. Suomen- ja ruotsinkielisten ohjeiden välillä saattaa olla eroa kuin yöllä ja päivällä. Miten tämä liittyy keittokirjoihin? En tiedä..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tomppa

sanoin vain että itse olen huomannut suurimmat erot suomennoksista siellä..

koko juttuhan ei liittynyt alkuperäiseen kysymykseen mitenkään ja on siis hieman oft... 

Ryhis

Kyllä ne suomennokset kusee myös reseptiikassa. Esimerkiksi briteissä myydään "perussokeria" erisorttisina rakeina, meillä taitaa olla kaksi. Hieno- ja pölysokeri.  ;) ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa