huhtikuu 26, 2024, 00:06:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tietokoneista

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 19, 2008, 00:21:20 ap

« edellinen - seuraava »

Jarkko T

joulukuu 01, 2009, 16:18:29 ip #140 Viimeisin muokkaus: joulukuu 01, 2009, 16:21:10 ip käyttäjältä Jarkko T
Vesi tai ilma, makuasioita, sano koira ku muniansa nuoli.

Itellä tuo vesijäähyn kytkeminen oli mukava projekti, ja toisekseen tähän koteloon ei olisi mahtunut mitään massiivista ilmajäähyä, ja muuta hurinaa ei koneesta kuulu kuin powerin ääni sekä pumpun ääni.

Ja kellottaminen on kivaa, niin pitkään kun vehkeet kestää nipussa. Liikaa jos innostuu, niin voi olla että taikasavu katoaa koneesta.

Jos se nyt muutaman kymmenen wattia vie enemmän sähköä vuoteen niin voi voi, pelailen sitten pimeässä niin maailma pelastuu. Eipä vaikuta mopon ohjattavuuteen jos jonkun sentin kuukauteen menettää.


Aji Inferno

Pakko ilmaista ihmetykseni yhdestä asiasta. Windows 7:n 64-bittinen versio on kyllä hemmetin hyvä! Ovat parantaneet sitä selvästi vielä sen ilmaisen kokeiluversion jälkeen. Mitään yhteensopivuus tms. ongelmia ei ole ollut edes vanhimpien pelien kanssa, ja ajuritkin ovat löytyneet kaikkiin laitteisiini. On myös hyvin vakaan tuntuinen. Selkeästi vakaampi kuin XP.

Ainoa ärsyttävä asia on tiettyjen säätöjen vaikea löytyminen, jos ja kun haluat mukauttaa systeemin näköiseksesi. Selvästi on pyritty Macmaiseen yksinkertaisuuteen, mutta onnistuminen on jäänyt paikoin puolitiehen. Välillä on hankalaa löytää haluttu sovellus tai tietoa ylipäätään, ellet tiedä mitä teet. Lienee sinänsä tottumiskysymyskin.

Muistia "seiska" käyttää paljon Tuntuisi siltä, että ns. kovassa käytössä 4 gigaa olisi käytännön minimi. 8 ei liene lainkaan liioittelua. Toisaalta, on vaikea sanoa, miten paljon seiska varaa vain "kaiken varalta". Kaiken kaikkiaan, valmiin tuntuinen tuote jo nyt.

Uusi konekokoonpano toimii nyt vakaasti. OCZ:n muistit olivat pettymys, sillä en tunnu voivan käyttää niitä niiden tarkoitetulla nopeudella. Pakkauksessa olisi voinut lukea, että muistit on tarkoitettu vain Intel-vehkeisiin... Oletus tuntuu olevan, että kaikilla on sellainen. Paska oletus. :(  Mitä nopeammin Intelin monopoli murenee, sen parempi koko markkinalle.

AMD/ATIn 4890 näytönohjain on etenkin 150 euron hintaansa nähden mainio kapine. Tehoa riittää yli kaikkien nykyisten tarpeideni. Ääntä siitä voisi tulla vähemmänkin, mutta tämähän on kaikkien tehokkaiden nykynäyttisten yhteinen ongelma. Lämpöä kun syntyy reippaasti ja tehoa kuluu tässäkin tapauksessa pahimmillaan parisensataa wattia. Vielä kun saa kotelon sisäisiä resonansseja (luultavasti tuulettimista tai kiintolevyistä lähteviä) tapetuksi, tilanne on aivan ok. Sitä voisi miettiä, laittaisinko 4 gigaa lisää muistia saman tien... Ei välttämätöntä, mutta saattaisi olla hyödyksi.

ihis81

Vaihdoinpa itsekkin tuohon windows 7.
Aikaisemmin ollut XP, joten testataanpa millainen tuo 7 on.
Tulisi vain kone kasauksesta, niin pääsis tutkimaan.

Harmi kun ei itseltä löydy niin paljon kokemusta noiden komponenttien asenteluista, että olisin itse kasannut.
Katotaan sitten jos käyttiksen edes osais asentaa ;D

Osioinnit ym mietityttää. Varmaan asennuksen aikana tulee jossain välissä vaihtoehto miten kovalevy osioidaan?
käyttikselle oma osio tietenkin.
Mutta olen kuullut että samaan osioon käyttöjärjestelmän kanssa kannattaisi asentaa pelit myös.

Valokuville ja sen sellaisille oma tietenkin.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Miksaa

Osioinnin voit hoitaa asennuksen alussa, tai myöhemmin, erillisellä ohjelmalla.

Pienenä vinkkinä kannattaa luoda yksi ylimääräinen osio backupille.
Mä tapaan kloonata käyttiksen toiselle osiolle, kun oon asentanu kaikki ajurit ja ohjelmat, mitä tarvin.
Kun käyttis joskus kyykkää, niin linuxin live-cd:llä voin kopsata levyimagen(kloonin) c-asemalle ja käyttis on kuin uusi, ilman pitkäkestoista asennusta.

Mä tapaan laittaa kaikki asennettavat ohjelmat käyttiksen kanssa samaan osioon, eli pelit myös.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Aji Inferno

Onhan tämä AMD Phenom II X4 näköjään aika maineensa mukainen epeli ylikellottumaan... Leikin äsken hetken aikaa mainiolla AMD OverDrive sovelluksella, joka sallii systeemin virittämisen oikeastaan ihan miten vain. Enkä meinannut uskoa silmiäni kun 4 GHz meni laakista läpi suht' vaatimattomalla 1.45 voltin jännitteellä ja hyvinkin vaatimattomalla ilmajäähdytyksellä...

Linda

Joops, kone ratkaisi ongelmansa itsemurhalla. Ei sano enää yhtään mitään. RIP vaan. Uskollisesti palveli melkein 10 vuotta, nyt ilmeisesti elämä kävi kuitenkin liian raskaaksi ja kone nukkui pois viime yön aikana. Surullista, kun olin töissä enkä kotona tukemassa toista viimeisinä hetkinään.

Huokasin kyllä aika syvään helpotuksesta, kun ehdin tossa aikasemmin ottaa jo kaikki valokuvat ja muut tärkeet jutut talteen. Eli menetys ei ollu kovin suuri. Eipä tohon vanhaan koneeseen mitään kauheen isoja remontteja olis enää kannattanu tehdä, kun ikää oli kuitenkin sen verran...

Kävin sitten tänään ostamassa uuden koneen. Halpa ja ihan perusvehje, mutta ei sen mikään erikoinen tarviikkaan olla :) Vielä kun tän yön malttais ryytyä töissä niin sitten on pari päivää aikaa leikkiä uudella koneelle ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Aji Inferno

Luultavasti emolevy tai virtalähde väsähtivät... Niissähän käytetään yleensä halvimpia ja huonoimpia kondensaattoreita - ja nehän sitten sanovat POKS! Hyvin harvoin esim. prosessorit...

Linda

^ Juu, voi hyvin olla. Kovalevyhän siinä oli jo menny (tai ainakin kone niin kovasti väitti)...Eilen alkuillasta se vielä jotenkin pelitti, mutta tänään päivällä se ei enää pihahtanukaan.

Onkos toi Windows 7 millanen? Ei millään malttais odottaa huomiseen asti, että pääsee ite tutustumaan ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Xbow

Ollut tietokone pitkään hankintalistalla. Nyt kun 5000 sarjalaisten raatojen saatavuus on jotenkin heikonoloinen, en oikeen tiedä täytyisikö taas vaihteen vuoksi odottaa ? Joku seuraavanlainen setti lähtisi vajaat parilla tonnilla ( edellyttäen että raatoja saisi jostain ):
- Kirjoittava Blu-ray / DVD asema
- Antec three hundred ( luultavimmin pitäisi ostaa isompi pönttö, raato 5870 on kuulemma aikas iso ( 30cm pituustilaa vaativa ) kortti )
- 850W poweri -> saisi hintojen mennessä alaspäin raadolle kaverin x-fire tilassa. Aluksi tulee hyvinkin toimeen yhellä.
- 1TB Seagate Barracuda
- Asus P6T Deluxe V2
- Intel core i7 920 2.66 GHz ( triplakanava + hypeThreadit vetää puoleensa )
- 12 ( 6x2 ) GB setti Corsair 1600 MHz
- Radeon 5870 ( tai sit vaihtoehtoisesti Geforssi 295, kumpi ) ?? 295 vähän tehokkaampi, mutta vienee paljon enempi virtaa + kalliimpi, poweri tukisi kait kaveriraatoakin.
- Langaton näppis
- Wintoosa 7 + F-secure internet security
- Kokoamistyö ( en itse jaksaisi ihan palasista asti, vaikka graffakortti vaihtui vanhaan koneeseen "heittämällä", eikä XP:n asennuksesssa kyllä mitään ropleemia ollut, vaikka hiiri ei tominut joten kikkailemaan joutui ).
- SSD levy? Aikas tyyriin olosia, mutta jos tämmönen löytyisi halpana + nopeana + varmatoimisena. Ei tarttisi kuunnella kovalevyn käkätystä, kun microsoftin koodi koko ajan sitä tykkää käkätyttää...

Kyllä toi Nefalem vaan taitaa vieläkin syödä fenomit aamupalakseen, joten lienee niin, että teen ns. "neutraalin" ratkaisun tukemalla AMD:tä raadon muodossa. ( jos niitä jostain saa )
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Aji Inferno

Painotuskysymyksiä pitkälti. Phenom maksaa vähemmän, on enemmän kuin tarpeeksi tehokas mulla mihin tahansa, ja siinä on loistava energianhallinta (kone käy käytännössä ainakin 90% aikaa vain 800 MHz:lla ja pienellä käyttöjännitteellä, eli hyvin viileänä). Netissä oli myös juuri pari päivää sitten kiintoisa vertailutesti, jossa P ja i7 päätyivät pelikäytössä tehokkaimmilla näytönohjaimilla tasapeliin. Toisin sanoen, on pelistä kiinni, kumpi on nopeampi. Jos Intelille rahansa haluaa antaa, luulen että i5 olisi yhtä tehokas ja järkevämpi valinta? AMD:n Overdrive on myös, muuten, aivan loistava ohjelmisto koneen virittelyyn, jos sellaisesta tykkää... Onneksi tänä päivänä prosessoriostoksilla on vaikea mennä vikavalintaan, ostaa sitten melkein mitä tahansa. ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Hombre - heinäkuu 22, 2008, 16:16:40 ip
Itse olen käyttänyt amd:n prossuja k6:sta alkaen, ja nimenomaan siksi, että intelille tuli sen mukana kilpailua. Olen ollut tyytyväinen valmistajaan ja sen luomaan hintakilpailuun, ainakin tähän asti. Toivottavasti myös jatkossa:)


Phenomista on tullut mainio vempain kun saivat sen alkuvaikeudet kuriin. Odotan niiden 6-ytimistä Magny-Coursia (keväällä 2010) mielenkiinnolla. Voi olla esim. musantekoon se ideaali ratkaisu. Paljon on merkinnyt myös hyvät uudet piirisarjat. Luulen, että se ATIn ostaminen oli lopulta hyvä veto.

Xbow

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - joulukuu 09, 2009, 08:28:22 ap
Jos Intelille rahansa haluaa antaa, luulen että i5 olisi yhtä tehokas ja järkevämpi valinta? AMD:n Overdrive on myös, muuten, aivan loistava ohjelmisto koneen virittelyyn, jos sellaisesta tykkää... Onneksi tänä päivänä prosessoriostoksilla on vaikea mennä vikavalintaan, ostaa sitten melkein mitä tahansa. ;)


Samassa hintaluokassa / prosari liikutaan ( i5 vs i7 ). i7 tukee hyper threadingia + LGA1366 variaatiot 1.5x nopeampi isoissa muistioperaatioissa ( triplakanava vs. tupla ). Emolevyyn joutuu joitain kymppejä laittamaan lisää, mutta neljän muistipaikan sijasta saa tyypillisesti kuusi, jolloin 12 gigaa onnistuu siedettävän hintaisilla 2G kammoilla.

Fenomit ovat kieltämättä halpoja, jopa noi black editionit, joissa saa prosareiden kertoimia räpläillä vapaasti.

Lainaus käyttäjältä: bulldog hinta rivin lopussa
AMD PHENOM II X4 965 125W BLACK EDITION 565 175.45
INTEL CORE I5-750 2.66G 8M LGA1156 BOX 203 182.40
INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366 BOX TE 261.21
INTEL CORE I7-860 2.8G 8M LGA1156 BOX 192 261.21


Voi olla, että olen jostain lukenut hypetys"informaatiota", joten ollako sit se 1.5x nopeampi isoissa muistioperattioissa vai ei? Entäs turbo mode, sellaisia tilanteita varten kun vaan yksi core on "kuumana", jolloin megahertsejä voisi nostaa. Kuulemma jossain sellaistakin.

Kun näitä hintoja vertailee graffakortin + muistin hintaan, hintaero on melkosen vähäinen...
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - joulukuu 09, 2009, 08:34:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Hombre - heinäkuu 22, 2008, 16:16:40 ip
Itse olen käyttänyt amd:n prossuja k6:sta alkaen, ja nimenomaan siksi, että intelille tuli sen mukana kilpailua. Olen ollut tyytyväinen valmistajaan ja sen luomaan hintakilpailuun, ainakin tähän asti. Toivottavasti myös jatkossa:)


Phenomista on tullut mainio vempain kun saivat sen alkuvaikeudet kuriin. Odotan niiden 6-ytimistä Magny-Coursia (keväällä 2010) mielenkiinnolla. Voi olla esim. musantekoon se ideaali ratkaisu. Paljon on merkinnyt myös hyvät uudet piirisarjat. Luulen, että se ATIn ostaminen oli lopulta hyvä veto.


ATIn ostaminen näyttäisi olevan myös ATIn grafiikkakorttien suhteen onnistunut veto, kun katsoo noiden uusien korttien arvosteluja ja testejä (5850 ja 5870).
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Aji Inferno

Hurjia graffakortteja tuntuvat nyt tosiaan tekevän... Ja ajuritkin toimivat. Eli jotain hyvää on tapahtunut. :)

Aji Inferno

joulukuu 12, 2009, 14:56:15 ip #154 Viimeisin muokkaus: joulukuu 12, 2009, 22:10:52 ip käyttäjältä Aji Inferno
Käytän nyt konettani 3.8 GHz nopeudella, mikä riittää käytännössä mihin tahansa. Mielenkiintoista AMD:n tekniikassa on se, että se laskee kellotaajuuden heti 800 MHziin ja hyvin alhaiseen tehonkulutukseen heti, kun suurta tehoa ei tarvita... Tai sitten käyttää välinopeuksia, kuten 2 gigahertsiä. Tätä kirjoittaessani (ja käytännössä lähes aina) tietokone toimiikin tuolla alhaisella, matalan jännitteen 800 MHz:lla, eikä sitä todellakaan huomaa mistään! 64-bittinen Windows 7 toimii erittäin vikkelästi. Hyvin fiksua. Ja kun muskelia välillä tarvitaan, sitä löytyy.

Aji Inferno

Mielenkiintoista nähdä, että tekoälyltään tunnetusti raskas, jo vanha strategiapeli Railroad Tycoon 3, joka ei tue moniydinprosessoreita, toisaalta toimii (tietyin grafiikkaongelmin) 64-bittisessä Windows 7:ssa, ja toisaalta vie jopa 3.8 GHz tietokoneesta jopa 90% yhden ytimen tehosta. Seuraavaksi kokeilen Civilization nelosta. Veikkaan, että laittaa koneen pahimmissa skenaarioissa edelleen polvilleen.

Maunemaune

Mulla on vain tälläinen acerin miniläppäri ja pohdiskelin itsekseni en ostoaikeissa mutta muuten vaan tälläistä hommaa että, mitä maksaisi suunnilleen sellainen kone joka pyörittäisi hyvin alla olevaa peliä? Olisin voinu itekki etsiä noiden näyttisten ym hinnan mutta täällä kumminkin on Pc miehiä ni........
ESIMERKKI.
Mass effect 2
PC RECOMMENDED System Requirements
Windows XP SP3 / Windows Vista SP1 / Windows 7
2.6+ GHz Cure 2 Duo Intel or equivalent AMD CPU
2 GB RAM
ATI Radeon HD 2900 XT, NVIDIA GeForce 8800 GT, or better recommended
100% DirectX compatible sound card and drivers
DirectX August 2008
NOTES: For the best results, make sure you have the latest drivers for your video and audio cards. Laptop or mobile versions of the above supported video cards have not had extensive testing and may have driver or other performance issues. As such, they are not officially supported in Mass Effect 2. Intel and S3 video cards are not officially supported in Mass Effect 2.


Ryhis

joulukuu 13, 2009, 10:12:57 ap #157 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2009, 10:15:02 ap käyttäjältä Räyhäkäs
Vuos oli 95 ja kuule pentiumit oli rautaa, 75 MHz, kahdeksan megaa (vain 8) rammia ja kovalevyllä oli kokoa 500MB. Siitäkin kirottu kurja windows 3.11 söi "ennennäkemättömät" 300. Onneksi vehkeessä oli kuitenkin kunnon käyttis eli Dos 6.2. Siinä ei ollut kapitalistesti rappeuttavaa "moniajoa" mutta toimintavarmuudessaan se hakkas kaiken! Molemmat Doomit pyöri ilman mitään hätää ja Duke Nukemiakin pysty pelaamaan VGA-tilassa ruudunpäivityksen kärsimättä. Äänikorttina oli sen aikainen mestarinäyte Sound Blaster 16, jossa peräti 16-bittinen äänentoisto. Tätähän ei tietenkään voinut korvakuulolta kertoa, koska kajareina olivat hirveät rimpulat muoviboxit jossa 7,5 senttiset kaiuttimet. Huh huh! Näyttöjä ei ollut kuin kahta kokoa 14" ja 15". Neljätoistatuumanen oli menninkäiskokoluokan matolaatikko jota sai tihrustaa ja tuumaa isompi oli se must-have, ilman sitä olit pelkkä pelle.
;)
Intternetteihin surffattiin huippunopealla yhteydellä, trumpet winsockia käskettiin näppäimistöltä käsin ja siten otettiin puhelinmodeemilla yhteys operaattoriin, jos pystyit sijoittamaan rahaaa laitteistoon, ostit sikakalliin 33600-baudin modeemin (vaikka puhelinverkko tuki vain 28800-baudia), se oli tuplasti nopsempi kuin 14400-baudiset. Eli netissä liikuttiin huimalla 7 kt/s tahdilla. Puhelin oli tietenkin varattuna surffailuajan.  :P

Rahamiehet sijoitti ISDNään, ja vielä erillisiin puhelinliittymään. Voi veljet, pystyit soittamaan ja puhumaan samaan aikaan! Ja nopeutta oli parhaimmillaan sydänyöllä rehvakkaat 14 kt/s!!! :o

Eikä ollut firefoxeja yms jne vaan ainoa oikea oli Netscape, jos et osannut käyttää "nörtscapea" olit täysi pelle. Netscapekin päivitettiin alustapaineissa sellaiseksi, ettei se enään toiminut 16-bittisessä windowsissa. Kovaa peliä!


edit: Ja näytönohjaimet oli interkoitu emolevyyn! Paskassa koneessa oli paska näyttis. HC-kaverit rakensi ITSE koneensa mikä oli tuohon aikaan ennenkuulumatonta kun liikkeestä paketissa ostettu merkkimikro (joka oli puolen vuoden kuluttua auttamaton nuhapumppu) maksoi rapiat 15 000 mk.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

ihis81

joulukuu 13, 2009, 14:40:18 ip #158 Viimeisin muokkaus: joulukuu 13, 2009, 14:47:14 ip käyttäjältä ihis81
Voi vittu tätä Windows 7 asennusta.
Antakaas joku ohjeet miten poistan nyt kovalevyn aivan tyhjäksi, ja asennan winukan uusiksi niin, että mulla on kovo osioitu 3 osaan, eli käyttikselle oma, ja kaksi muuta osioita peleille ja kuville tms.

Nyt olen osioinut tän jotenkin niin että puuttuu puolet teran kovosta. eli on C asema ja D, mutta niiden yhteiskoko on vain n puolet nyt koko kovalevystä. Loput puolet katosi jonnekkin.


Eli Haluan alusta laittaa kaiken nyt, kun koneella ei mitään vielä ole.
Eli alustetaanko kovalevy jotenkin tai miten saan sen aivan tyhjäksi, että se on samassa tilassa kuin kaupasta haettuna
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

zenx

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - joulukuu 13, 2009, 14:40:18 ip
Voi vittu tätä Windows 7 asennusta.
Antakaas joku ohjeet miten poistan nyt kovalevyn aivan tyhjäksi, ja asennan winukan uusiksi niin, että mulla on kovo osioitu 3 osaan, eli käyttikselle oma, ja kaksi muuta osioita peleille ja kuville tms.

Nyt olen osioinut tän jotenkin niin että puuttuu puolet teran kovosta. eli on C asema ja D, mutta niiden yhteiskoko on vain n puolet nyt koko kovalevystä. Loput puolet katosi jonnekkin.


Eli Haluan alusta laittaa kaiken nyt, kun koneella ei mitään vielä ole.
Eli alustetaanko kovalevy jotenkin tai miten saan sen aivan tyhjäksi, että se on samassa tilassa kuin kaupasta haettuna


Katsoppa kuitenkin vielä Laitehallinnan kautta kovalevyä, saattaa olla nimittäin niinkin, että osaa kovalevystä ei ole vielä alustettu. En ole 100% varma meneekö Windows 7:ssa samalla lailla, mutta XP:ssä menee seuraavasti: right clickkaa Omaa tietokonetta -> Hallitse -> Laitehallinta -> Levynhallinta. Sieltä voit katsoa, miten kovalevysi on jaoteltu ja tarvittaessa osioida ja alustaa käyttämättömän osan levystä.