toukokuu 14, 2024, 07:17:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuone hobby hallista

Aloittaja primorsk, maaliskuu 02, 2010, 20:43:27 ip

« edellinen - seuraava »

biblo

Eipä sen polykarbonaatin niin paksua tarvitse ollakaan vai meinasitko potkia seinän kautta itsesi ulos?

Jos tilaa on ja hiukan osaa värkätä niin tuohon hintaan irtoaa isommankin kasvarin rakennusmatskut.Esteettisyys saattaa olla sitten toinen asia mikä itsetehdyssä pistää silmään.

Mutta tosiaan,jokainen tyylillään.
"Grow food, not lawns"

Miksaa

Samaa komppaan kuin biblo. Jos vaan pysyy työkalut kädessä, niin tuolla summalla saa jo aikas ison kasvarin.
Kierrätyskeskuksista saa isoja ikkunoita pokineen lähes ilmaiseksi ja perustukset, runko + valokate ei paljoa maksa.
Vähän homesuojaa+petsiä tai maalia päälle, niin kestää kummasti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

wille

Mulla tuli n. 15m2 Tee-Se-Itse-kasvarin hinnaksi apaut 250€. Oluiden kanssa 300.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

^^outolintu^^

Jos olet jostain Mäntsälän suunnalta, niin kyseleppä Rakentarista tarjousta kasvihuoneesta. Muistaakseni saivat aika edukkaasti ainakin muutamaa eri kokoista kasvaria, ja ihan laadukkaan oloisia. Saat vastauksen heiltä sähköpostilla tai vaikka soittamalla tai käymällä paikanpäällä.

Tyrkkölan Mies

Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 02, 2010, 21:29:45 ip
Mulla tuli n. 15m2 Tee-Se-Itse-kasvarin hinnaksi apaut 250€. Oluiden kanssa 300.  ;)


Hieman offtopic, mutta menköön:

Halvallapa teit. Minulla on mennyt jo uutta kasvaria suunnitellessa (vanha kakkosnelosesta ja naapurin akkunoista) tuo 5 kybää oluisiin jo kevyesti. Liekö tuo nyt sitten brassailun aihe.

No kasvari on jo päässäni saanut jo muodon ja materiaalit. Perusta tulee olemaan noin 50 - 100 cm, jonka päälle ihan tyikitavallinen kasvari puu - akryyli - kombinaatiolla. Pohjoisseinä eristetty. Perustaan tulee jotain lämpöä varastoivaa, mikä on hieman auki. Perustan korkeus johtuu kasvihuoneen sijainnista pohjoispihallamme. Pihaa ei ole kuin kapia kaistale, sitä myöten talon lape häiritsee valon saantia aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Ilta ja aamuaurinkoa voisi siis noihin aikoihin siepata talteen. Onko jollain tuollaisesta varaavasta perustasta kokemuksia, ja miten toteutettu?

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on syöty yksi chili. Haluat ehkä myös syödä yhden chilin ennen tämän viestin lähettämistä.

MikaJ

Saman näköinen kapistus on Bauhaussissa 400e, erona ainakin että on kaikki akkunat kennolevyä, ei ainoastaan katto. Tuplakokoinenkin oli, oisko ollut 550-600e sen hinta.

sera1

Polykarbonaatti on sitkeää tavaraa. Ei sen tarvitse olla paksua.
Itse tilasin vastaavan isomman kasvihuoneen taannoin hobby-hallista.
Hintaahan tuossa on, mutta varsin toimiva käytössä.
Silti sanoisin, että armottoman pieni koppero tuohon hintaan. Siinä tulee seinät heti vastaan pienilläkin kasvatusmäärillä.
Samaan hintaan saa itse nikkaroitua rutkasti tilaa enemmän kasvatuksille. Pienet talkoot kaveripiirin kesken ja omatekoinen huone olisi valmis.

primorsk

Lainaus käyttäjältä: biblo - maaliskuu 02, 2010, 20:48:11 ip
Eipä sen polykarbonaatin niin paksua tarvitse ollakaan vai meinasitko potkia seinän kautta itsesi ulos?

Esteettisyys saattaa olla sitten toinen asia mikä itsetehdyssä pistää silmään.




Katselin paikallisesssa agri marketissa vastaavalaisia kasvareita viime kesänä ja aika heppoisilta tuntuivat seinälevyt tai paremminkin kalvot.Taitavat olla 0,7 milliä paksua tavaraa. Viime kesänä kun katselin kasvihuoneiden hintoja,niin tuon kokoiset maksoivat kaikki n.500€, siitä tämä hinnan ihmettely.

Esteettisyydestä vielä sen verran, että itse kun tekee saa juuri sellaisen kun sattuu tulemaan. ;)

Kimppu

Mulla on vissiin saman firman (hobbyhalli ja Palram) 5 neliön kasvari... Kesälä tullee 2 vuotta siittäkö hankithin.

Polykarbonaattilevyt ovat erittäin ohuita, eivät käytännössä eristä juuri yhtän... Toisaalta levyt ovat melkosen kestäviä, puolen metrin lumikuorma päälä oli niin taipuivat kyllä alaspäin mutta eivät menneet rikki, eivät levyt eikä alumiinirunkokaan vääntynyt. Asennuksesta sen verran että muuten helppoa mutta levyjen asennus hankalahkoa, voi vaatia hermoja... Ulkonäkö on ihan hyvä ja levyt ovat kirkkaita ja ovat pysyneetkin sellaisina.





Kuva viime vuodelta.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Ryhis

8 millinen polykarbonaatti pysäyttää jo konepistoolin luodin,  12 millinen rynnäkkökiväärin.

Vankilan valvontakamerat on 4 millisen polykarbonaatin takana.

Eikä se polykarbonaatti joka on tuulilasissa, lasin välissä ole myöskään kovin paksu...

Materiaalivahvuuden kasvaessa nousee painokin, siinä pääsyy "hentoihin" seiniin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: Tyrkkölan Mies - maaliskuu 03, 2010, 00:15:07 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 02, 2010, 21:29:45 ip
Mulla tuli n. 15m2 Tee-Se-Itse-kasvarin hinnaksi apaut 250€. Oluiden kanssa 300.  ;)


Hieman offtopic, mutta menköön:

Halvallapa teit. Minulla on mennyt jo uutta kasvaria suunnitellessa (vanha kakkosnelosesta ja naapurin akkunoista) tuo 5 kybää oluisiin jo kevyesti. Liekö tuo nyt sitten brassailun aihe.

No kasvari on jo päässäni saanut jo muodon ja materiaalit. Perusta tulee olemaan noin 50 - 100 cm, jonka päälle ihan tyikitavallinen kasvari puu - akryyli - kombinaatiolla. Pohjoisseinä eristetty. Perustaan tulee jotain lämpöä varastoivaa, mikä on hieman auki. Perustan korkeus johtuu kasvihuoneen sijainnista pohjoispihallamme. Pihaa ei ole kuin kapia kaistale, sitä myöten talon lape häiritsee valon saantia aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Ilta ja aamuaurinkoa voisi siis noihin aikoihin siepata talteen. Onko jollain tuollaisesta varaavasta perustasta kokemuksia, ja miten toteutettu?



Joo mutta toi onkin jo hifistelyä. Kakkoskakkosta ja kasvihuonemuovia.  ;) Lisäksi sitten viu*sti kulmarautoja ja sen senmoista...  :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jla1710

Lainaus
Joo mutta toi onkin jo hifistelyä. Kakkoskakkosta ja kasvihuonemuovia.  ;) Lisäksi sitten viu*sti kulmarautoja ja sen senmoista...  :D


Kulmarautoja käyttää kädettömät ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

wille

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - maaliskuu 03, 2010, 21:00:48 ip
Lainaus
Joo mutta toi onkin jo hifistelyä. Kakkoskakkosta ja kasvihuonemuovia.  ;) Lisäksi sitten viu*sti kulmarautoja ja sen senmoista...  :D


Kulmarautoja käyttää kädettömät ;)


Kädetön ilmoittautuu!  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tyrkkölan Mies

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - maaliskuu 03, 2010, 21:00:48 ip
Lainaus
Joo mutta toi onkin jo hifistelyä. Kakkoskakkosta ja kasvihuonemuovia.  ;) Lisäksi sitten viu*sti kulmarautoja ja sen senmoista...  :D


Kulmarautoja käyttää kädettömät ;)


Juu hifistelyä jep. Mitä enemmän hifistelee jo suunnitteluvaiheessa, sitä enemmän saa lotrata ohrapirtelöiden kanssa  ;).

Herra MDCCX:lle tiedoksi, että teen sinun kiusaksesi puutappilitoksilla liitokset, ja puutavaran olen kaatanut omasta metsästä (tämä lause nyt oli ihan täyttä paskanpuhumista, mutta kulmarautoja ei nyt sentään).

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on syöty yksi chili. Haluat ehkä myös syödä yhden chilin ennen tämän viestin lähettämistä.

jla1710

Lainaus

Juu hifistelyä jep. Mitä enemmän hifistelee jo suunnitteluvaiheessa, sitä enemmän saa lotrata ohrapirtelöiden kanssa  ;).

Herra MDCCX:lle tiedoksi, että teen sinun kiusaksesi puutappilitoksilla liitokset, ja puutavaran olen kaatanut omasta metsästä (tämä lause nyt oli ihan täyttä paskanpuhumista, mutta kulmarautoja ei nyt sentään).



Olen jonkin verran tapittanut jos jonkinlaista saunajakkaraa mutta nyt kyllä ajattelin ihan rautanauloja tai ruuveja :) Käsittääkseni puita pystyy yhdistämään naulaamalla tai ruuvaamalla ilman että niihin tarvii sotkea kalliita kulmarautoja.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Ryhis

Mä en noista puutapeista juurikaan perusta. 4,2 * 90mm keltapassivoituja hobauruuveja ja reilusti newtonmetrejä tarjoava akkuväännin. Jos ulkona tehdään niin hautatervaa kriittisiin kohtiin.

"Mitä pienempi vika, sen isompi leka" on hyvä sananlasku näissä hommissa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tyrkkölan Mies

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 04, 2010, 20:43:26 ip
Mä en noista puutapeista juurikaan perusta. 4,2 * 90mm keltapassivoituja hobauruuveja ja reilusti newtonmetrejä tarjoava akkuväännin. Jos ulkona tehdään niin hautatervaa kriittisiin kohtiin.

"Mitä pienempi vika, sen isompi leka" on hyvä sananlasku näissä hommissa.


Mok!

Niin totta turiset, Hobayhyn minäkin tulen liitokset perustamaan, niinkuin ennenkin. Hobay ja akkuporakone on nykypikkutimpurin jumala.

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on syöty yksi chili. Haluat ehkä myös syödä yhden chilin ennen tämän viestin lähettämistä.

hoffi

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 04, 2010, 20:43:26 ip
"Mitä pienempi vika, sen isompi leka" on hyvä sananlasku näissä hommissa.


Oon kuullu tosta vaa sen "Mitä isompi vika, sitä suurempi leka" version, jossa oikeastaan on vielä järkeäki.  :P

wille

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - maaliskuu 04, 2010, 20:39:55 ip
Lainaus

Juu hifistelyä jep. Mitä enemmän hifistelee jo suunnitteluvaiheessa, sitä enemmän saa lotrata ohrapirtelöiden kanssa  ;).

Herra MDCCX:lle tiedoksi, että teen sinun kiusaksesi puutappilitoksilla liitokset, ja puutavaran olen kaatanut omasta metsästä (tämä lause nyt oli ihan täyttä paskanpuhumista, mutta kulmarautoja ei nyt sentään).



Olen jonkin verran tapittanut jos jonkinlaista saunajakkaraa mutta nyt kyllä ajattelin ihan rautanauloja tai ruuveja :) Käsittääkseni puita pystyy yhdistämään naulaamalla tai ruuvaamalla ilman että niihin tarvii sotkea kalliita kulmarautoja.


Emmää nyt ihan ummikkokaan ole, ei vaan oikeen tuntunu tukevalta ratkasulta liittää kahta kakkoskakkosta pelkillä ruuveilla, esimerkiksi yläjuoksua tehdessä.  ;) Siellä on sentään chilit alla! Kulmaraudat siis lisätueksi. Sitäpaitsi ei ne mitään kalliita ole. Muistaakseni 30 senttiä/kipale. Vaikka niitä ostais sata, olis hinta vaan kolmekymppiä. Kolmekymppiä saa pirun vikkelästi vaikka kurkusta alas paikallisessa saluunassa.  :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit