huhtikuu 18, 2024, 04:07:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siementen itävyyteen vaikuttavat konstit..

Aloittaja Tomppa, elokuu 19, 2010, 17:20:12 ip

« edellinen - seuraava »

Tomppa

On olemassa muutamia konsteja joilla saa idätettyä siemenet melko varmasti...

Onko kukaan koittanut ikinä  raaputtaa siementen pintaa vaikka kynsiviilalla tai hienolla hiekkapaperilla?

Tämä kuulemma auttaa ja itse totesin hyväksi konstiksi!!

Toinen konsti onkin tuo chilivaarin lauttasysteemi jossa itää lähes joka siemen!!





RakuLa

itse sovelsin chilivaarin lauttaa :D kun en löytänyt styroksia, nii käytin sitten tyhjää oivariinipurkkia ja sen kantta.
Laitoin kannen ristiin itse rasian kansa. Tämän jälkeen asetin talouspaperi nätisti kannen päälle pohjaksi ja toiset suikaleet roikkumaan kannesta rasiaan.
lopuksi siemenet laitetaan kannen päälle talouspaperin päälle ja vettä oivariinirasiaan. Kapilaari-ilmiö pitää huolen lopusta

ALIS123

Itse olen tähän mennessä kokeillu ainoastaan mullassa idättämistä ja tulokset lähes 100% siemenistä iti, tuuria kait pelissä mutta ei ole kepulikonsteja tarvinu :D

masaiman

Tavallaan vähän offtopic mut:

Viimeksi kun idätin siemeniä rakensin tosta lautasta kestoversion:

-Otin auton tuning-puskuri lasikuitumuottiyritelmästä ylijäänyttä Finnfoam-levyä josta sahasin n 2cm. paksun siivun.

-Taittelin laatan ympäri palan sellaista harmaata huopakangas-suodatin-kastelumattoa ja ompelin sen parsinneulalla ja karhun/kalastajanlangalla vaahtolevystä läpi.

-Laundry-marker tussilla piirsin laatan päälle ruudukon ja ruutuihin numerot.

-sit vaan tekee muistilapun et mitä on missäkin ruudussa. kun siemenet on itäneet, ton voi kuivata ja laittaa talteen myöhempää käyttöä varten.


Lainaus käyttäjältä: ALIS123 - elokuu 19, 2010, 22:27:02 ip
Itse olen tähän mennessä kokeillu ainoastaan mullassa idättämistä ja tulokset lähes 100% siemenistä iti, tuuria kait pelissä mutta ei ole kepulikonsteja tarvinu :D


WTF!!!! mul on menny multaidätykset aina totaalivituiks. Mut on koko homma vissiin vähän kuun asennosta kiinni... tai sit oon vaan poropeukalo...

Tomppa

itse kallistun tohon kuun asentoon...

vaikka miten yrittää mullassa idättää niin ei vaan aina lähde...

paras konsti onkin ehkä tuo meidän molempien koittama...

20 siementä ja kasa multaa   ;D ;D

jos vaikka yksi lähtis...  ::)


mohla

Mulla kävi varmaan aloittelijan tuuri, mutta sain myös mullassa ja pääosin turvebriketeissä n. 80% itämään. =) Nyt testailen kyllä tuota Chilivaarin lautta-systeemiä, jos pääsisi vähemmällä työllä. Kouliminen jostain syystä ei ollut mieltäylentävää puuhaa mielestäni. Jos lautta ei osoittautu testissä hyväksi ja ennen kaikkea käteväksi keinoksi, niin laitan seuraavalla kerralla joka turvebrikettiin vain yhden siemenen. Vähäinen brikettien hukka menköön, mutta enpähän joudu koulimaan. ;D

ALIS123

elokuu 19, 2010, 22:59:17 ip #6 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2010, 23:07:04 ip käyttäjältä ALIS123
En tiedä onko alottelijan tuuria vai mitä mutta 19/21 iti ja 7 eri lajia, ei nyt matikkapää pelaa joten osaa laskea prosenttia mutta hyvin itivät jokatapauksessa ja tietysti kyseessä oli ensimmäinen kerta kun yhtään minkäänlaista kasvia idätin.

Edit: 90% kaiketi oikea vastaus(google auttoi) mutta prosenttilaskut silti aika hepreaa :D

mohla

Chilien ohessa koetin saada appelsiinia ja mandariinia taas itämään, mutta tällä kertaa ei onnistunut. Muutama vuosi sitten sain muutaman appelsiinin itämään ja kasvamaan hyvin, kunnes viime kesänä olin 2kk työmatkalla ja kastelijalle kävi pikkuinen 2 viikon unohdus. Siihen kuolivat. Nyt itäminen meni ilmeisesti pieleen, kun siemenet pääsivät kuivamaan ennen idätystä.

Tomppa

Niin.. kukaan ei ole vieläkään vastaillut alkuperäiseen...  8)

Onko tosta raaputtamisesta teidän mielestä hyötyä ja moniko on koittanut...

Toki monia muita hyviä vastauksia on tullut   ;D

Harri1980

Joitakin siemeniä käsketään liottamaan vuorokausi vedessä ennen itämään laittamista.

Mulla on jostakin syystä itänyt talouspaperissa kaikista parhaiten. Siis kuppiin talouspaperia pohjalle, kastelu, siemenet paperin päälle ja lopuksi yksi arkki paperia päälle. Kosteus pysyy hyvin, kun laittaa kelmua kupin päälle ja siihen muutamia reikiä haarukalla niin ei homehdu. Toimi paremmin kuin lautta tai multa.

Kivivillassa idättäminenkin toimii hyvin ja on sinänsä helppo. Vesiviljelmän siemenet ja passiivihydroihin menevät idätän jatkossa suoraan kivivillassa.

ALIS123

Vilkasin googlesta ja löysin jonku epämääräsen sivun missä mainittiin siementen naarmuttaminen. Englanniksi valitettavasti.

"HARD SHELLED SEED
These have hard impermeable shells and need nicking or scratching the coat to allow water to enter and the seed to germinate. The best results are from the least amount of nicking that will allow water to enter and the seed to swell. Many failures are due to over-nicking and damaging the seed.
Different seeds need varying amounts of nicking. Most do best with lightly rubbing on sandpaper or a file until just the very outer coat is scratched. Often just scratching with a knife-point or scriber works. Others need serious nicking, sometimes with a hacksaw until the white interior shows. Nicking seed one by one can be tedious but is most effective. Larger lots can be rubbed between two boards covered with sandpaper, or shaken or tumbled in a can lined with sandpaper. Then soak the seed overnight and any that don't swell or soften should be re-nicked and soaked again until swollen.
NICK & SOAK means nick first, then soak, and re-nick any hard (unswollen) ones.
SOAK & NICK UNSWOLLEN means the seed is usually only partly hard and many will swell without nicking. Soak first, nick only the hard ones.
OTHER METHODS for large lots include:
Hot Water Soak: The seeds are placed in a cup and not quite boiling (200°F) water is poured on them and allowed to cool & the seeds to swell. At least 4 - 5 times their volume of water is used. Or the seeds are dipped in boiling water for 10 seconds to 3 minutes. Produces erratic results, often killing many of the seeds and increasing fungal attack.
Dry Heat: The seeds are baked dry in an oven at 140° to 220°F for 4 - 10 hours, or are microwaved for 30 seconds to 4 minutes. Gives erratic results.
Sulfuric acid or lye soaks work with some seeds."

biblo

elokuu 22, 2010, 22:29:47 ip #11 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2010, 10:30:50 ap käyttäjältä biblo
.
"Grow food, not lawns"

Tomppa

tekisi mieli sanoa missä olisi saanut olla kelmu päällä noin 27 vuotta sitten... prk...       8)


..  arvaatko....

solari

Hoksasin tossa että joku oli maininnut mandariini / appelsiinin idätyksestä.
Niin muistui mieleen että joskus pikku natiaisena kun mielikuvitus vielä laukkasi niin tehin jotaki "tieteellisiä kokeita" :D ja otin yhden mandariinin siemenen, laitoin sen pakastepussiin ja pakastepussi täyteen vettä, sen suljin kaappiin ja sitten tietenki unohdin koko siemenen sinne..Meni varmaan useita viikkoja, jopa kuukausia että muistin koko tapauksen/se sattui vahingossa silmääni sieltä penkoessa ja se oli kehitellyt sielä pussissa ihan mielettömät juuret, ei muutakuin äitin avustuksella ruukkuun ja multaan ja tadaa, sieltä nousi mandariini kasvi esiin!:D

tso

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 19, 2010, 23:25:04 ip
Onko tosta raaputtamisesta teidän mielestä hyötyä ja moniko on koittanut...



Kun nyt kerran kysytään... tästä on noin 5 vuotta, mutta koitan muistella.

Näitä eri menetelmiä pitäisi kokeilla huomattavasti isommalla siemenmäärällä, että saataisiin tilastollista näyttöä aikaiseksi.

Olen kokeillut seuraavia konsteja:


  • Rakensin akkuporakoneeseen pyörivän rummun ja erillisen virtalähteen, jonka sisään laitoin puhallushiekkaa ja siemeniä pyörimään.
    Kokeillut erät noin 10 siementä 12h. Vertailuna (noin) saman verran siemeniä ja idätys kivivillassa. Ei mitään eroa.


  • Liotin siemeniä hanavedessä vuorokauden ja laitoin kivivillaan. Verrokkina suoraan kivivillaan. Ei eroa.


  • Kokeilin 30% rikkihappokylpyä n.15s, siemenet yksitellen pinsetin päässä, ei auttanut.


  • Kokeilin myös hiekkapaperilla hiomista ja puukon kärjellä raaputtamista. Ei selkeää parannusta itämiseen.



Mullassa idättämistä en käsittelyiden jälkeen kokeillut. Eihän näistä kokeiluista mitään varmaa pysty sanomaan, koska otanta oli pieni. Kokeiltu on, mutta en ole havainnut omissa rajoittuneissa kokeiluissa selkeää hyötyä.

Jos en aivan väärin muista, niin Tepin oli lajike jota kiusasin.

Hyvä kysymys! Onkohan muita kokeiluita  ???

#20

boozeman

Itsellä on tuossa 35 kpl Filippiiniläisen mysteerichilin siemeniä lautalla ollut jo kohta neljättä viikkoa. Nostin jauhelihalaatikosta tehdyn kaukalon pois vahvistimen päällä, jossa lämpötila pyöri siinä 27-30 asteen kohdilla. Nyt kun ovat 4 päivää olleet viileämmässä niin eikös pari pirulaista tunkenut heti toukan ulos siemenestä.

Liian kuumakaan ei siis ole hyvä. Jossain luin että kaliumnitraattiliuoksessakin siemeniä voi uittaa ennen varsinaista idättelyä. Itse yritän noudattaa ystäväni ohjetta

"Älä ole niin hätänen!"
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Chilivaari

Raaputteluista en ole havainnut mitään etua chilin siemenien itämiseen. Joissakin hedelmäpuissa tai palmuissa voi olla niin paksut siemenet, että sekin tulisi kysymykseen.

Talouspaperilla idättelyssä olen saanut selvästi nopeampia tuloksia, kun olen laittanut kuivat siemenet aika kuumassa vedessä kelluvalle lautalle. Paperi saa tuntua käteen selvästi lämpimältä. Kuivat siemenet kestävät melkein mitä vain, mutta omalla riskillä tietysti toimit. Lämmin nopeuttaa muutenkin itämistä, mutta joissakin hitaissa tapauksissa olen huomannut, että muutama kylmä yö siihen väliin saa siemenet heräämään.