huhtikuu 18, 2024, 21:30:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikeskustelu

Aloittaja Feint, kesäkuu 26, 2013, 13:36:42 ip

« edellinen - seuraava »

Feint

syyskuu 03, 2013, 16:10:36 ip #180 Viimeisin muokkaus: syyskuu 03, 2013, 16:27:02 ip käyttäjältä Feint
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - syyskuu 03, 2013, 15:49:40 ip
Soveltuuko mullan ja lecasoran fiftyfifty sekoitus alottelevalle bonsaille? Pitääkö osa bonsain juurista laittaa multasekoitukseen, ja osa jättää ilmaan vai kuinka?


En ehkä ihan noin paljon laittais soraa, mutta omakohtaista kokemusta ei lecasta ole. Pelkällä mullallakin pärjää, mutta ei siitä sorasta ainakaan haittaa ole. Pääasia, että astian pohjassa on reikä, josta liika vesi valuu pois. Juurien kasvaessa takaisin pystyy sitten myös kastelemaan suoraan lautaselle.


Laitelkaas muuten kuvia bonchivirityksistä tänne, hauska katsoa myöhemmin millaista muutosta on tapahtunut!

Tässä mun Bolivian Rainbow, ei nyt täytä mitään oikean bonsain kriteerejä, mutta mielestäni ihan nätti kasvi.


hellacce

Tämähän voi tietty olla makukysymys, mutta onkohan bonchin pieni ruukku oltava mielummin profiililtaan matala? Voisi kuvitella, että juurten lilluminen vedessä on silloin epätodennäköisempää, kuin korkeammassa ruukussa, mutta onko sitten turhan suuri riski tappaa kasvi kuivuuteen, kastelun unohtuessa..
Jätkä kasvattaa rehuja

Feint

Lainaus käyttäjältä: hellacce - syyskuu 03, 2013, 21:47:59 ip
Tämähän voi tietty olla makukysymys, mutta onkohan bonchin pieni ruukku oltava mielummin profiililtaan matala? Voisi kuvitella, että juurten lilluminen vedessä on silloin epätodennäköisempää, kuin korkeammassa ruukussa, mutta onko sitten turhan suuri riski tappaa kasvi kuivuuteen, kastelun unohtuessa..


Omakohtaisella kokemuksella sanoisin, ettei bonchia noin vaan tapeta. Ruukkuun ei järjettömästi vettä mene ja kasvit ei todellakaan huku ihan hetkessä. Kuivuus ei tunnu boncheja vaivaavan yhtä paljon kuin isoja kasveja(hieman eri kulutus kai?), eli ei ne kuivuuteen kuole ellet unohda helteellä kastelua kokonaan. Kesällä saa kastella kerran päivässä, syksyllä ehkä joka toinen päivä.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 03, 2013, 16:10:36 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - syyskuu 03, 2013, 15:49:40 ip
Soveltuuko mullan ja lecasoran fiftyfifty sekoitus alottelevalle bonsaille? Pitääkö osa bonsain juurista laittaa multasekoitukseen, ja osa jättää ilmaan vai kuinka?


En ehkä ihan noin paljon laittais soraa, mutta omakohtaista kokemusta ei lecasta ole. Pelkällä mullallakin pärjää, mutta ei siitä sorasta ainakaan haittaa ole. Pääasia, että astian pohjassa on reikä, josta liika vesi valuu pois. Juurien kasvaessa takaisin pystyy sitten myös kastelemaan suoraan lautaselle.


Laitelkaas muuten kuvia bonchivirityksistä tänne, hauska katsoa myöhemmin millaista muutosta on tapahtunut!

Tässä mun Bolivian Rainbow, ei nyt täytä mitään oikean bonsain kriteerejä, mutta mielestäni ihan nätti kasvi.




Nättihän tuo on. Harmi kun omissa kasveissa ei missään ole edes noin paksua vartta..  >:(

Feint

syyskuu 03, 2013, 22:22:27 ip #184 Viimeisin muokkaus: syyskuu 03, 2013, 22:52:34 ip käyttäjältä Feint
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - syyskuu 03, 2013, 22:11:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - syyskuu 03, 2013, 16:10:36 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - syyskuu 03, 2013, 15:49:40 ip
Soveltuuko mullan ja lecasoran fiftyfifty sekoitus alottelevalle bonsaille? Pitääkö osa bonsain juurista laittaa multasekoitukseen, ja osa jättää ilmaan vai kuinka?


En ehkä ihan noin paljon laittais soraa, mutta omakohtaista kokemusta ei lecasta ole. Pelkällä mullallakin pärjää, mutta ei siitä sorasta ainakaan haittaa ole. Pääasia, että astian pohjassa on reikä, josta liika vesi valuu pois. Juurien kasvaessa takaisin pystyy sitten myös kastelemaan suoraan lautaselle.


Laitelkaas muuten kuvia bonchivirityksistä tänne, hauska katsoa myöhemmin millaista muutosta on tapahtunut!

Tässä mun Bolivian Rainbow, ei nyt täytä mitään oikean bonsain kriteerejä, mutta mielestäni ihan nätti kasvi.




Nättihän tuo on. Harmi kun omissa kasveissa ei missään ole edes noin paksua vartta..  >:(


Ei se paksu varsi ole pääasia, vaan miten sitä käyttää ;)

köhköh...eli siis, hienoja boncheja saa ohuellakin varrella, vaatii vaan erilaisen koristelun yms!

Sihijuoma666

Mä vaan oon aina tykänny vähä paksummasta... ???

Thiikeri

Onpas täällä saatu paljon aikaan kuluneen kesän aikana, näyttää tosi upeilta jengin bonchit  :D

Tää on todella mielenkiintoinen keskustelu :) Tän kaiken innoittamana mun on kai laitettava oma BR kasvuun, jotta pääsen ns Ineen :D tähän threadiin....

Toby

Nyt ois muutama pikkuinen kitukasvuinen rääpälekasvi ruukussa joista vois bonchia askarrella. Mitäs lajikkeita suosittelette boncheiksi? Minkäslainen olis hyvä olla? AInakin vahva runko, sen minäkin tiedän, mutta mitä muuta? tarviis vähän apua viisaammilta...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 04, 2013, 16:32:40 ip
Nyt ois muutama pikkuinen kitukasvuinen rääpälekasvi ruukussa joista vois bonchia askarrella. Mitäs lajikkeita suosittelette boncheiksi? Minkäslainen olis hyvä olla? AInakin vahva runko, sen minäkin tiedän, mutta mitä muuta? tarviis vähän apua viisaammilta...


Kaikki käy. Annuumit tuntuvat olevan helppoja ja elinvoimaisia, samoin villit. Baccatumeilla tahtoo olla todella suuret lehdet, joten niiden kanssa joutuu kikkailemaan vähän enemmän. Periaatteessa parhaalta ja luonnollisimmalta näyttävät ne chilit, joilla on pienimmät lehdet ja marjat...vaikka olishan se hauskaa, jos bonchin hedelmä olisi kantajansa kokoinen ;)

Sihijuoma666

Paljon näkee myös noita eri habaneroja boncheina mutta baccatumeja en varmaan ikinä. Villimmät baccat varmaan menisi bonchinakin. Ainakin PEA... Varmaan parhaiten onnistuu paksuvartisesta joka olisi haarautunut suht matalalta ja olisi pienilehtinen ja tuottaisi pienempiä hedelmiä.  ;D

akselsson1

Mä ainakin koitan valita pienimarjaisia lajikkeita varsinaisiksi boncheiksi, mutta toki varren paksuus on silti melkein nro1. Minun mielestäni pieni kasvi ei myöskään helposti tee jättimäisiä podeja, mutta katsotaan, sanoi lääkäri. Talveksi tulee varmaan muutamakin eri Naga-variaation bonchi  :P
Nyt työn alla tuo C.sp villichili. Alkaa pukkaamaan uutta kasvua! Jos viikon päästä olisi jotain pientä kuvattavaakin jo  ::) ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Quini

Pienimarjaiseen (tai semikokoiseen ihan miten vaan) olen myös itse päätynyt. Päätin talvettaa vain yhden chilin. JEP! Kyllä, ihan oikeasti. Kovasti on päänvaivaa aiheuttanut valinta monen hienon chilin välillä. Mutta nyt siis alkaa näyttää siltä että bonchiruukkuun muuttaa habanero white bullet, jonka idätin tammikuussa. Missään muussa muodossa kuin bonchina tulisi edes mieleen talvettaa sitä. Mutta nyt se saa tilaisuuden...

Toby

Kiitos varsin vinkeistä vinkeistä. Mutta entäs ruukku ja juuritila? Pitääkö ruukun olla pieni ettei bonchi innostu kasvamaan kovin isoksi? Minkäslaisia kasvialustoja on kokeiltu bonchien kanssa? Multaan varmaan useimmat laittaa, mutta onko joku kokeillut soran tai vesiviljely tsydeemin avulla bonchia kasvattaa?
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 05, 2013, 18:21:10 ip
Kiitos varsin vinkeistä vinkeistä. Mutta entäs ruukku ja juuritila? Pitääkö ruukun olla pieni ettei bonchi innostu kasvamaan kovin isoksi? Minkäslaisia kasvialustoja on kokeiltu bonchien kanssa? Multaan varmaan useimmat laittaa, mutta onko joku kokeillut soran tai vesiviljely tsydeemin avulla bonchia kasvattaa?


Kasvattaa ensin haluamallaan tavalla(suosittelen vesiviljelyä) isoksi, sitten katkoo pieneksi. Ruukku voi olla mikä tahansa astia, minkä kokoinen tahansa, mutta pieniä ruukkuja toki suositaan. En lähde ottamaan kantaa siihen, pysyykö kasvi pienessä ruukussa pienempänä, koska sitä kuitenkin leikellään jatkuvasti.

Multaa ja jotain kevyttä sekaan; soraa, akadamaa, kissanhiekkaa, mitä vaan. Toistaiseksi olen ainakin itse onnistunut pitämään kaikki katkomani rehut elossa missä tahansa kasvualustassa. Vesiviljelykin varmaan onnistuisi, mutta se taitaa vähän taistella bonsai-ideaa vastaan :D

Siku

Tapani mukaan spämmään samat kuvat kaikkiin sopiviin topikkeihin.
Alla C. lanceolatum ja C. tovarii bonchit. Saivat melko rankan käsittelyn, joten henkiin jäämisestä ei ole mitään takuita.


Feint

Ihailinkin jo noita, aivan törkeen upeat rungot villeillä  8) 8)

Minkä ikäisiä kukkasia noi on? Ja miten oot noi juuret saanut noin näyttäviksi?

Siku

Tovarii näyttäisi kotiutuneen minulle 15.10.2012. En tiedä minkä ikäinen oli tuolloin. Ikää on siis reilu vuosi, mutta suurin kasvu on kesän ajalta.

Lance on itänyt 2012 kesäkuussa. Sillekin tämä oli siis käytännössä ensimmäinen kesä.

Pihalla ne ovat autopoteissa möllöttäneet siinä missä muutkin. Mitään juurien ylöskaivelua tai vastaavaa en ole tehnyt.

Feint

Aika hurjia on nuo villit  :o Mullakin on lancet alkaneet näyttää pieniltä risukasoilta, mutta mitään vastaavaa en uskaltaisi edes odottaa. Motivoi pitämään nuo elossa, kun näkee tuollaisia kuvia :D

Tuottaako tovarii satoa? Käsittääkseni aika harvinainen villi, hieno chili bonchiksi ;)

Siku

Kyllä tovariista jokunen podi on irronnut ja oksillakin oli toistakymmentä kun sen teilasin. Ajatuksena kuitenkin saada se tuottamaan satoa hallitummissa olosuhteissa, koska en halua vahingossakaan levittää risteytyneitä siemeniä.

Boncheiluun edukasta tovariissa on sen todella nopea puutuminen. Toisaalta se taas kasvattaa rungon paksuutta todella hitaasti. Tuokaan ei ole kuin sentin luokkaa halkaisijaltaan.

Toni.A

Millaista lannoitetta olet antanut Tovariille? Itselläni kasvi näyttää silminnähden hyvältä, mutta en ole onnistunut marjoja saamaan. Taitaa olla yksi valvoituimmista kasveista, mitä mulla kasvaa. Ehkä siis pitää jättää unholaan pitkäksi aikaa!  :D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030