Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

Xbow

Välttämättä ei niin vertailukelpoinen, mutta laskennallisesti sain _noin_ 9.55 eur / kilo ravinteita luvuksi Kemira hydrolannos kimppatilauksen. 5 euroa maksoi kilo hydrolannos jauhetta + 0.5 kg kastelukalkkisalpietaria. Ammattilaiskamaa, varsin hyvälaatuisen oloista.

Nettohinta oli vielä tätäkin alhaisempi, mutta pieniin pakkauksiin laittaminen on kieltämättä melkoisen työläs ja mahdollisesti sottainen rupeama, joten ei voi muuta kun olla kiitollinen ajkelle :) Oli varsin hyvin pakattu.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Pakkauskoko vaikuttaa oleellisesti hintaan. Jos tuota kananp:tä olisi pikkupusseissa sekin maksaisi paljon enemmän.

EDIT: Sitähän on litran pusseissa ja hinta on silloin jo 28-52 € riippuen ostopaikasta. :wink:

Rince

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Chilli Focuksesta paljastui suttuisen sisältöluettelon avulla, että luvut ovat oudosti pyöristettyjä. Siinä on esimerkiksi fosforia 0,44%, vaikka he ilmoittavat 1. Tuosta syntyy yli kaksinkertainen virhe.


Tuo lienee englantilainen/amerikkalainen tapa ilmoittaa, olen huomannut että Suomessakin lannoitepurkeissa on englanninkielisessä selosteessa eri luvut kuin suomeksi... Eli englanniksi ilmoitetaan fosforiyhdisteen määrä, ei itse fosforin määrää. ChilliFocuksessa on siis 1% fosforioksidia tms, ja itse fosforin määrä on 0,44%.

Toisaalta pitää muistaa, että suomeksikin nuo luvut voivat olla pyöristettyjä, esimerkiksi Substral ei ole oikeasti 6-1-5 vaan 6-1,3-5 joten annoksessa on 42-9.1-35 eikä 42-7-35...

Menee siis taas taulukko uusiksi  :lol:

UrbanChile

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Urea-sarakkeeseen olen kerännyt tietoja lannoitteiden sisältämästä urea-typestä sikäli kuin tietoja on saatavissa. Saattaa näet olla, että urea on hankalaa chilien kasvatuksessa ja sitä tulisi välttää. Kaikki eivät noita tietoja ilmoita. Chilli Focus korostaa, että siinä ei ureaa ole.


NEKO näyttää sisältävän tuota ureaa, mutta tuoteselosteen mukaan sopii vihanneksille ja www.pavunvarsi.fi uskaltaa suosittaa tuota jopa paprikallekin. Eikös sinullakin ollut kokemuksia aineesta?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "UrbanChile"... NEKO näyttää sisältävän tuota ureaa
----
Eikös sinullakin ollut kokemuksia aineesta?

Viime kesältä, jolloin kasvattelin muutamia muiden taimelle saattamia chilejä.

Niissä meni varmaan moni muukin asia pieleen, varsinkin ruukun pieni koko ja hiekkainen multa. Neko ei paljon auttanut, mutta en minä siitä erityisiä ongelmiakaan havainnut. Satoa on tänä vuonna samantapaisissa lajikkeissa saatu jo heinäkuussa varmaan kymmenkertainen määrä kuin viime vuonna marraskuussa.  :lol:

Alkuvuodesta ruokin pikkutaimia Nekolla ja yritin ylilannoitustakin. Cayennella ja Habanerolla en sitä saanut aikaan, mutta Nekon perusannos onkin niin pieni. Habanerojen alalehdet tippuivat vähän myöhemmin, mutta eipä se kasvua haitannut, eikä yhteys ylilannoitukseen ole mitenkään aukoton. Vasta kun lisäsin Biolan ravinnepuikkoja, havaitsin, mitä lannoitus voi saada aikaan. Siitä sitten siirryin Puutarhan kesään, eikä paluuta entisiin ole. Sen sijaan Kanan kakalla ylilannoitus on menossa mielenkiintoisena kokeiluna. Kasvi ainakin on komea, mutta kasvaa jo pois valoista. Varmaa satoa ei ole vielä tiedossa, kukkia kyllä.

Tuon nettikaupan hinnoilla Nekossa maksaa ravinnekilo yli 160€, eli paljon enemmän kuin vaikkapa Biobizz. Kauppojen suosituksiin en tällä kokemuksella muutenkaan paljon usko. Heidän hommansa on myydä tuotteita.

unska

Minkä kokosia kasvien täytyy olla, että voi aloittaa "voimakkaaseen kasvuun" lannoitteet? Eli FloraGrossa 15, 10, 5.

Cold Rose

Jos pistän chilit tuohon kekkilän lannoitettuun turpeeseen ja silloin tällöin annan merileväuutetta ohjeen mukaan, pärjäänkö ilman mitään Biobizzejä ym. lannoitteita?

Chilivaari

Huonosti pärjäät.
Keväällä tein multakokeilun pikkutaimilla ja tulokseksi sain, että parin kuukauden jälkeen kasvu pysähtyy, jos ei anna lisää lannoitetta. Mitään kallista erikoislannoitetta sen ei silti tarvitse olla.  :lol:

Kokeilun yhteenvetoa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=42949#42949

Cold Rose

Noh, perhana, no onneksi mutsi hieman sponsoroi tätä(kin) harrastusta. Mikä olisi hintalaatusuhteeltaan paras lannoite/lannoitesekoitus? Biobizzejä kaikki tässä threadissa suosittelee mutta kun sekin on aika kalliinpuoleista.

Aji Ungreat

1 kg pönttö Puutarhan Kesää vaikkapa Prismasta. Lie joku 7 €. Kestää vuosia..
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Thai Dragon

Eikä Bio Bizz:kään ole kallista sen riittävyyden suhteen. Minulla yksi litran alg-a-mic pullo voi hyvinkin kestää monta vuotta :D, niin vähän näitä chilejä täällä majilee.

vesuri

Lainaus käyttäjältä: "Cold Rose"Noh, perhana, no onneksi mutsi hieman sponsoroi tätä(kin) harrastusta. Mikä olisi hintalaatusuhteeltaan paras lannoite/lannoitesekoitus? Biobizzejä kaikki tässä threadissa suosittelee mutta kun sekin on aika kalliinpuoleista.

Ehdottoman suositeltava tuote Nutriforte Tomaatti- ja mansikkaravinne/Typpi- ja kalsiumravinne yhdistelmä. Kesän olen noilla kasvatellut ja tulokset on olleet todella hyviä. Toimii hyvin mullassa ja myös vesiviljelyssä.

Cold Rose

Kellään muulla kokemuksia tuosta puutarhan kesästä ja yllämainitusta Nutrifortesta?

Chilivaari

Lienet lukenut tämän ketjun alusta asti?
Tai käyttänyt hakua.

Hinnoista yhteenvetoa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=47561#47561

Filago

Lainaus käyttäjältä: "Cold Rose"Kellään muulla kokemuksia tuosta puutarhan kesästä ja yllämainitusta Nutrifortesta?


Mä olen tomaateille ja chileille maltillisesti antanut Nutriforten kastelulannoitetta, joka koostumukseltaan vastaa kuulemma suunnilleen Puutarhan Kesää, on samalla tavalla kauniin pinkkiäkin.

Valinta ei ollut sen harkitumpi, sitä vain sattui olemaan paikallisessa kaupassa halvalla ( näin me blondit...), maksoi jotain alle 5 ekee kilon pönikkä (sellainen muovisen hillosankon näköinen).

Tomaatit ovat tuolla hyvin pärjäilleet, tosin yhdessä vaiheessa rullasivat lehtiä, mihin auttoi se, että annoin heille sitten lisäksi Puutarhan Syksyä hiukan.. ts. korjasin liikalannoituksen oireet antamalla lisää lannoitusta.. näin me blondit siinäkin. Mainittakoon, että Puutarhan Syksy on typetön PK-lannoite, homman järki oli siis korjata typen suhteellista määrää. Sato on ollut hyvänmakuista ja sitä on tullut paljon ja lisää tulee koko ajan.

Chilit ovat selvinneet ilman viilausta, jotenkin yllättävästi? Aina varoitellaan nimenomaan chilien typpiherkkyydestä. No joka tapauksessa tilanne on minulla se, että jokainen kasvattamani chililaji ja chililajike on saanut aikaiseksi lehtiä, kukkia, raakileita ja osa kypsiäkin. Eli heti kun saatiin kesä ja aurinko taivaalle, kukat alkoivat muuttua raakileiksi.

Jos siis haluaa pelata varman päälle, voin suositella kyseistä Nutriforten tuotetta. Niin monella ollut ongelmia kukkien pysymisessä, jopa keskellä parasta kesää, että olen melkein hämmästynyt, että minulla tuo on toiminut sekä Annuumeilla, että Baccoilla, ja myös Chinenseillä. Fruteja ei ole ollut niin siitä en mene vannomaan, ja Pubescensejakin vain yksi Red Rocoto, joka paraikaa kypsyttelee ensimmäisiään. Ainakin osaksi sitä, että kaikilla tulossa jotain satoa, saanee kiittää lannoitetta, loppu menee sitten Hangon auringon piikkiin.

Kasvit eivät sen sijaan ole kasvaneet kovinkaan kookkaiksi, siihen syynä varmaankin harvakseltaan tapahtunut lannoitus (viikon-parin välein kunnon märäksi kastelu pitoisuudella, jonka saisi ohjeen mukaan laittaa joka kerta) ja pienehköt ruukut. Ja osittain pyrkimys nimenomaan kompakteihin kasveihin, jopa sadon kustannuksella. Esim. Rocopica, joka virallisesti kasvaa valtavaksi, ja on niin tehnytkin saman kylvösarjan muilla yksilöillä, on minulla puoli metriä korkea ja reilusti alle metrin levyinen pusikko, johon marjoja on siunaantunut mukavasti ja joka vieläkin jaksaa vääntää kukkaa, joista edelleen tulee jopa raakileitakin. Eli jos haluaa kasveistaan monimetrisiä satokoneita, suosittelen isompia astioita, säännöllisempää ja rohkeampaa lannoitusta, ja ehkä jopa jotain turbompaa lannoitetta ;).

Ja mikäkö oli tämän postauksen pointti. Se taisi olla, että Nutriforten kastelulannoite on omasta mielestäni, aloittelijan kokemuksella, ihan käyttökelpoista kamaa chileille, ja halpaa, ja riittoisaa. Kesässä vajennut toi purkki ehkä neljänneksen, ja kasveja on kuitenkin.. öö... melkeen viisikymmentä jos tomaatit lasketaan, kymmenkunta sankoissa, muut ruukuissa.

Varmaan on olemassa hienompia ja tuunatumpia lannoitteita, mutta aloittelijalla on minusta tärkeämpää tietynlainen idioottivarmuus. Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, sekä Nutrifortella, että Puutarhan Kesällä se tavoite saavutetaan. Voi sitten ottaa noista kahdesta sen, jota sattuu omassa lähikaupassa olemaan.

Filago, joka saattaisi olla ihan eri mieltä, jos olisi sattunut kokeilemaan muitakin ;).. ehkä ensi kesänä tehdään lannoitekokeiluja useammalla saman lajin yksilöllä
#163

vesuri

Lainaus käyttäjältä: "Filago"Mä olen tomaateille ja chileille maltillisesti antanut Nutriforten kastelulannoitetta, joka koostumukseltaan vastaa kuulemma suunnilleen Puutarhan Kesää, on samalla tavalla kauniin pinkkiäkin.

Valinta ei ollut sen harkitumpi, sitä vain sattui olemaan paikallisessa kaupassa halvalla ( näin me blondit...), maksoi jotain alle 5 ekee kilon pönikkä (sellainen muovisen hillosankon näköinen).

Tomaatit ovat tuolla hyvin pärjäilleet, tosin yhdessä vaiheessa rullasivat lehtiä, mihin auttoi se, että annoin heille sitten lisäksi Puutarhan Syksyä hiukan.. ts. korjasin liikalannoituksen oireet antamalla lisää lannoitusta.. näin me blondit siinäkin. Mainittakoon, että Puutarhan Syksy on typetön PK-lannoite, homman järki oli siis korjata typen suhteellista määrää. Sato on ollut hyvänmakuista ja sitä on tullut paljon ja lisää tulee koko ajan.

Chilit ovat selvinneet ilman viilausta, jotenkin yllättävästi? Aina varoitellaan nimenomaan chilien typpiherkkyydestä. No joka tapauksessa tilanne on minulla se, että jokainen kasvattamani chililaji ja chililajike on saanut aikaiseksi lehtiä, kukkia, raakileita ja osa kypsiäkin. Eli heti kun saatiin kesä ja aurinko taivaalle, kukat alkoivat muuttua raakileiksi.

Nutriforten lannoitteista käyttäisin edelleenkin ehdottomasti Tomaatti&mansikkaravinnetta ja Typpi&kalsiumravinnetta. Suhteita saa muutettua helposti kasvuvaiheen mukaan purkissa olevien ohjeiden mukaan. Kukitusvaiheessa vähensin typenmäärää hieman ohjeesta, eikä kukkia tippunut pahemmin yhdestäkään kasvista. Välillä tuli annettua aika reilujakin annoksia, mutta minkäänlaisia ylilannoituksen merkkejä ei ollut havaittavissa. Muutamia kuvia tuloksista nähtävissä täältä. Ensi kausi menee ehdottomasti samalla setillä.

Cold Rose

Lainaus käyttäjältä: "Chilivaari"Lienet lukenut tämän ketjun alusta asti?
Tai käyttänyt hakua.

Hinnoista yhteenvetoa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=47561#47561


Itseasiassa olen lukenut ketjun parikin kertaa alusta asti, tosin silmiini ei ollut osunut tuota nutriforten lannoitetta ollenkaan.  :oops:

Jos tää flunssa lähtis pois nopeesti niin vois käydä lähikaupoissa kattelemassa löytyskö noita.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Cold Rose"... Itseasiassa olen lukenut ketjun parikin kertaa alusta asti, tosin silmiini ei ollut osunut tuota nutriforten lannoitetta ollenkaan.  :oops:

Sori, minun moka. Muisti palailee pätkittäin.  :wink:

Filagon kanssa siitä keskusteltiin pitkään, mutta sepä oli tietysti Filagon palstalla:
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=45804

Tuolla keskusteltu kastelulannoite on siis lähes samanlaista kuin Puutarhan Kesä. Sen sijaan Tomaatti- ja mansikkalannoite on jo monipuolisempaa. Siitä voi sekoittaa kahdesta eri aineesta mieleisensä koostumuksen, jos tietää mitä haluaa. Tämän tyyppiset puuttuvat tuosta lannoitetaulukostani, koska niissä ei ole vain yhtä koostumusta, vaan käyttäjä voi itse sekoittaa esimerkiksi typpeä enemmän tai vähemmän.

scientist

Tuli mieleen noista lannotteista, että millä lannotteilla on "turvallista lannoittaa" syötäviä kasveja(chilejä) eli miten kertyvät chileihin? ::)

Sopivatko viherpeukun passiivihydrolannoitteet chilien lannoittamiseen
Meidän on viljeltävä puutarhaamme

wille

Hakemallahan tuo selvisi. KLIK!

Eli siinähän Fatalii mainitsee tuon passiivihydroihin sopivan Blusana-nimisen lannoitteen. Fassella on jonkun verran kokemusta noista lannoitteista, joten kyllä itse uskaltaisin tuota käyttää.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit