maaliskuu 29, 2024, 10:40:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tervehdys

Aloittaja Charlie, toukokuu 11, 2018, 14:17:34 ip

« edellinen - seuraava »

Charlie

Tervehdys arvon asiantuntijat ja chilin ystävät

Tässä esittäytyy 30v jamppa täältä pohjosesta. Olen ollut tulisen ruan ystävä jo noin kymmenisen vuotta. Nyt vasta viimein aloin kiinnostua itse tästä chilien kasvatuksesta ja olen välillä käynyt täältä foorumilta juttuja lukemassakin. Olen siis ihan noviisi näissä kasvatus piireissä, mutta tarkoitus olisi aloittaa kasvattaminen nyt kesän kynnyksellä, kun ajattelin muutenkin kyhäillä ulos pienen kasvihuoneen (vaimoke haluaa kasvattaa kesäkurpitsaa).
Olisiko teillä experteillä antaa vinkkiä siihen, millä lajikkeella on ns. helpointa lähteä liikkeelle ja mitä kannattaa ottaa huomioon näin ensialkuun?

Vuorikaskas

toukokuu 11, 2018, 14:44:05 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2018, 22:11:30 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Terve!  Minusta mikä vaan chili minkä taimia onnistut löytämään, jos kesäkautta ajattelet, sillä siemenestä alkaen olet myöhässä.    Pienestä kasvihuoneesta tulee mieleen että se on täynnä parista kesäkurpitsasta, jonka sopiva taimiväli on metri. Mutta toki yhdestäkin tulee syötävää aika paljon.  Pitää muistaa syödä ne pieninä jotta ovat hyviä.  Itämään ne aika pian jo, ellei jo ole?  Ei niihin etelässä kasvihuonetta tarvitse, mutta ehkä olette oikein pohjoisessa.   http://www.tarhuri.fi/kasvit/kesakurpitsa/

Jokaisella on oma tiensä vaikka foorumilla löytyy sellaisiakin otsikoita kuin Maukkain lajike, Pakolliset lajikkeet tai Peruslajikkeet.   Tutustu myös eri Capsicum suvun lajeihin:  C.  annuum, C. baccatum,  C. chinense, C. pubescens

Vuorikaskas

Kun saat jäsenneltyä vähän noita speksejä itse enemmän, voi sitten paremmin vastata. Leveyspiiri ja millainen kasvihuone ja onko tarkoitus kasvatella sisälläkin, kensies talvellakin yms. Mutta tervetuloa ja eikun kahlaamaan foorumin kirjoituksia ja osallistumaan siellä!

Vuorikaskas

toukokuu 11, 2018, 15:49:24 ip #3 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2018, 15:51:49 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Niin muuten kyllä yksi chilikin helposti vie tilaa sen metrin.    >:D  Ei aina, eikä kaikki.  Tämänkin takia sellainen suosittelu jota kaipasit, vaatisi tietoa tilasta ja olosuhteista.   Pitäisi laatia ikäänkuin puutarhasuunnitelma.

MRgreen

Hommaat jostain (foorumilaiset huomio, autetaan kaveri alkuun!) Aji Cristalin taimen, puutarhaturvetta ja lecasoraa (joukkoon ja päälle), reilun kokoisen altakasteluruukun ja Puutarhan kesää sekä vettä, valoa ja lämpöä. Sitten pällistelet kun kasvi kasvaa ja tuottaa hetelmää.

DiscoKai

Charlie, tälle kesälle voit harjoitella ostamalla muutaman valmiiksi kasvatetun chilin taimen.

Melko monilla puutarhoilla, esim Oulusta Kuusamontien varressa oleva puutarha, myy Chilin taimia.
Tai myi 12 v sitten

Charlie

Kiitos vinkeistä :) Joo Oulun suunnalta olen. Hyvä tietää, että taimia löytyy myös oulun puutarhoista. En ole koskaan mikään viherpeukalo ollut, mutta nyt kun ikää on tullut niin jos sitä aloittelisi senkin. Täytyy käydä katselemassa taimia valmiiksi ja lukea enemmän tätä foorumia tässä viikonlopun aikana :)

Vuorikaskas

toukokuu 12, 2018, 08:51:22 ap #7 Viimeisin muokkaus: toukokuu 12, 2018, 08:57:43 ap käyttäjältä Vuorikaskas
En ole turpeen seassa huomannut mitään etua lecasoralla. Muurahaisia se tuntuu kyllä vetävän puoleensa sekä vähentää hyvän turpeen määrää.   Turve on itsessään sopivaa ja ilmavaa alustaa.

En altakastelustakaan oikein perusta. Yleensä tulee kasteltua päältä ja lisäksi altakin jos on sopiva alunen jossa vettä pysyy eikä siinä ongelmaa ole turpeen kanssa.   Tietenkin vettä niin että se menee läpi asti.


Kojootti

Multa saattais joku jallutaimi löytyä ekstrana jos tässä ouluun päin olis jollain liikettä nälkämaasta... Markettichilin taimia ainakin on lahjoittaa, kauniimpi puolisko niitä vaali vaikka itse suosittelin jo suorittamaan "luonnonvalintaa"...