toukokuu 14, 2024, 12:50:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvien tukeminen

Aloittaja -jumi-, syyskuu 17, 2010, 13:32:55 ip

« edellinen - seuraava »

-jumi-

Moi!

Olen kasvatellut vajaata pariakymmentä chilin tainta pienissä ja isoissa kivivillakuutioissa sekä ZenGrow-pöytäpuutarhassa. ZenGrown osalta ongelma alkaa olla se, etteivät suurimmat kasvit 70 cm korkuisina ja nyt jo podia pukkaavina pysy enää oikein pystyssä, vaikka kasvin runko onkin tukeva. Jalapeño Hercules (mikäli olen tunnistanut kasvin oikein) on jo pari kertaa ollut kenollaan pahemman kerran.

Mitään kukkakeppejä en kuvittele pystyväni virittämään tuohon kaukaloon siististi (se vaatisi varmaan ulkopuolisen tukirakenteen), joten järkevä vaihtoehto voisi olla narutus tai langoitus. Härveli on pyörillä olevalla pöydällä, jota pitäisi pystyä tarvittaessa siirtämään ainakin metrin verran mm. siivouksen aikana. Yläpuolella oleva katto on kuullotettua mäntypanelia, joten siihen saa tarvittaessa helposti jotain kiinnitetyksi. Lisäksi esteettisiä vaatimuksia tulee siitä, että kasvatuspöytä on olohuoneessa näkyvällä paikalla. Easy Roll ei liene oikea vastaus hinnan tai ulkonäön puolesta. Sen mekanismi on tehty kannattamaan useita kiloja (max. 5 kg), joten se olisi muuten oivallinen peli tuohon tarkoitukseen, jos käytettävissä olisi useampia.

Onko joku löytänyt jostain tarkoitukseen sopivia jojo-virityksiä tms. jostain? Miten olette ratkaisseet naruttamisen sisätiloissa?

chilihardhead.fi

Jollei suoran kattoon langoitus käy, laittaisin zenin alle levyn, johon taivuttaisin kupari-tai alumiiniputkesta tai puusta kaaren. Ei ainakaan estäisi siirtelyä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Kaltsu

Itse olen laittanut narut verhokotelon "nipseihin" kiinni. ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

-jumi-

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 17, 2010, 15:34:10 ip
Itse olen laittanut narut verhokotelon "nipseihin" kiinni. ;)


Tämä olisi hyvä idea, mutta kappalautoja tai verhokiskoja ei ole.

-jumi-

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - syyskuu 17, 2010, 14:03:26 ip
Jollei suoran kattoon langoitus käy, laittaisin zenin alle levyn, johon taivuttaisin kupari-tai alumiiniputkesta tai puusta kaaren. Ei ainakaan estäisi siirtelyä.


Mieluiten ei suoraan kattoon, koska jokainen kasvi tarvitsee ainakin yhden langan (joku ehkä useammankin), ja lopputulos olisi lanka- ja koukkuviidakko.

Kaari-idea on kieltämättä hyvä, koska Zenin alla on jo se lampputelineen levy, johon voisi jotain laittaakin vaikka pop-niiteillä kiinni, mutta metrin korkuisena sellainen kaarikaan ei enää välttämättä olisi mitenkään huomaamaton ja siro.

Jostakin kun saisi purettuna teollisuuskäyttöön tehdyn ison neulekoneen osia, niin jo löytyisi asiallista kamaa langan vetoon. Sitten vain läheisen kirjahyllyn päälle piiloon villi läjä halpoja hissilippujojoja kiristämään lankoja... Ehkäpä sen pohjalta voisi syntyäkin jotain. Yksi silmukkaruuvi kattoon, jonka läpi kaikki langat vedetään ja sitten kiristyshässäkkä sinne hyllyn päälle piiloon. Tai jotain.

Saa ampua alas ja ehdottaa parempaa.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: -jumi- - syyskuu 17, 2010, 17:40:14 ip
mutta metrin korkuisena sellainen kaarikaan ei enää välttämättä olisi mitenkään huomaamaton ja siro.


Tarvisiko sen kaaren edes olla huomaamaton ? Riippuen kalusteiden/ympäristön tyylistä joku sopivan tyylinen kaari tai useampikin. Eli vaikka pöydän kulmista tolpat jotka kaartuvat ylhäältä yhteen muodostaen tavallaan majan siihen päälle jos sellainen sopii ympäristön tyyliin. Tukirakenteet voivat muodostaa "lisäkoristeen" kun ne tehdään niin että ne sopivat siihen ympäristöön.

-jumi-

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - syyskuu 18, 2010, 11:13:48 ap
Lainaus käyttäjältä: -jumi- - syyskuu 17, 2010, 17:40:14 ip
mutta metrin korkuisena sellainen kaarikaan ei enää välttämättä olisi mitenkään huomaamaton ja siro.


Tarvisiko sen kaaren edes olla huomaamaton ? Riippuen kalusteiden/ympäristön tyylistä joku sopivan tyylinen kaari tai useampikin. Eli vaikka pöydän kulmista tolpat jotka kaartuvat ylhäältä yhteen muodostaen tavallaan majan siihen päälle jos sellainen sopii ympäristön tyyliin. Tukirakenteet voivat muodostaa "lisäkoristeen" kun ne tehdään niin että ne sopivat siihen ympäristöön.


Pitää harkita tuota ja kysellä vähän hallitukselta. Ei kuulosta enää muutaman päivän harkinnan jälkeen lainkaan hassummalta. Yritän pistää kuvia, kun keksin jotain tuohon.

chilihardhead.fi

Jollet saa piiloon, korosta, toimii myös joskus.
Sen putkenkaan ei silti tarvii olla ranteen vahvuista, esim. 8mm kuparia  löytyy kromattuna, valkoisena. Maalata, kiilloitus+lakka tai ''polttaa'' voi myös, jos haluaa antiikki pinnan nopeasti.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Jupu

Mitä mieltä olette jos tukemisen hoitaisi siten että kattoon laitetaan koukku ja siitä naru kasviin kiinni ja narun toiseen päähän sopiva paino? Eli vähän kuin väkipyörä.