maaliskuu 28, 2024, 10:35:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilin kuivatus

Aloittaja Euro, helmikuu 06, 2005, 04:04:02 ap

« edellinen - seuraava »

Euro

nii eli siis mites se menee jos kuivattelee noita chilejä esim uunissa nii onko sit mahollista tehä niistä jauhetta vai kuinkas te ootte tehny kun alottelen vasta tätä kasvatus hommaa ja ostin noita habaneroja paikallisesta City marketista ja no aika vahvoja ovat.Luulen että ne ei säily nii kauaa että saisin ne tuoreena syötyy siemenii otin tänää niistä ja laitoin itämään saa ny nähä kui äijän käy  :D

H-Bomb

Heti alkuun tärkein: Tervetuloa chilinkasvatuksen ihmeelliseen maailmaan. Luulen, että tulet viihtymään.

Kuivattaminen onnistuu lähes missä vaan, missä on lämpöä ja ilmanvaihto. Se siis onnistuu myös matalalla lämmöllä uunissa; kiertoilmauuni lienee uuneista paras. Itselläni on asiaa varten hankittu hyötykasvikuivuri, jolla homma onnistuu nopeammin. Välillä vaan on syytä kuivattaa hitaasti, jolloin aromit säilyvät paremmin. Jotkut kuivattavat pieniä määriä esim. monitorin, vahvistimen, pattereiden tai lisävalaistuksen tuoman lämmön päällä.

Kuivat, rapeat chilit onkin sitten helppo jauhaa leseiksi - pölyksi, ihan oman maun mukaan. Jauhamiseen sopii esimerkiksi mortteli eli huhmar. Muita ihmisten käyttämiä tapoja ovat veitsi, kaulin ja lihanuija. Itse käytän monien tapaan sähköistä kahvimyllyä, jossa chileistä saa tarvittaessa muutamassa sekunnissa todella hienoa pölyä. Minun myllyni on Braun ja sen toiminta perustuu pyöriviin teriin. Hinta pyörii 20-25e tienoilla.

Pieni muistutus lienee poikaa: Chiliä käsitellessä kannattaa muistaa kumihanskat. Joskus ilman hanskoja toimiessa tarkkaavaisuus pettää ja iskee pikainen vessahätä käsittelyn jälkeen. Sitä tietää tehneensä virheen vasta kun se on tehty ja sitten ei mikään auta. No, sen kokee melkein jokainen jossain vaiheessa. Varsinainen "tulikaste". :D

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Cayenne

Tervetuloa myöskin. Kuivattamisesta:


1.Laita uuni 50C lämpimäksi ja anna puolitettujen chilien olla siellä yön yli. Laita jotakin esim puuhaarukkaa uuniluukun väliin niin, että se on hieman raollaan.

2. Kyllähän ne kai kuivattuina puolikkainakin säilyy? Voithan toki jauhaa ne _vain chileille_ tarkoitetussa myllyssä.

H-Bomb sen jo sanoikin:Tulikastetta tulee varoa. Ihania elämyksiä on odotettavissa jos sen saat =D

Masse

Hieman ohi topicin: ei kannata unissaan kaivaa nenää. Varsinkaan, jos olet käsitellyt illalla habaneroja ilman kumihanskoja. On aika hassu näky, kun mies ravaa keskellä yötä vedet silmissä ympäri kämppää ja sulloo sieraimiinsa maidossa kastettuja paperituppoja. Se tuska ei ihan heti helpottanut... :mrgreen:

Anonymous

Joo kiitoksii juu oon täs huomannu että aika tulista on tuo habanero tein nimittäin just niinku Masse tossa sanoo et kaivoin nokkaa mut en kyllä unissani ja eihän tuo mikää ihan hekummallinen tunne ole.Mites muute siementen säilyvyys kuinka kauan ovat itämiskelpoisia

Euro

juust vähä vaatii tääkin näemmä viä harjoittelua tai sitte ehkä toisen kupillisen kahvii eli toi Guest on myöskin minä en taas vaa osannu käyttää tätä tai sitte oli jostai syystä aamun tunteina kuitannu ittensä ulos

Os2

Laita siemenet vaikka suodatinpussin väliin, ja pimeään kuivaan paikkaan.
Tuosta itävyysajasta en osaa kuin arvailla, mahdollisesti kuivattuina useampia vuosia kelvollisia.

Ja kun innostus iskee tämä puuha voi lähteä lapasesta aika nopeastikkin  :lol:
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Anonymous

Juu tässä juur virittelen yläkerran vessaa (on käyttämätön nii miks en sit siellä kasvattas) laitoin pakkasvahdin päälle ja katon kuin lämpimäks sen kopin saa sillä ja tietty jos ja kun alan sinne jotai lamppuja virittää nii sehän sit lämmittää viä osaltaan mut nyt täytyy mennä seurailee tilannetta ja viritteleen sinne jonkun näköiset kannattimet lampulle

Euro

juu kyllä tää näemmä tiputtaa ulos aina jos ei kirjota mitää eli edellinen taas mun  :shock:

Wiski

Osaako joku sanoa, mistä tampereelta löytäisi hyvän chilikuivurin (sienikuivuri tms.) ? Olen etsinyt mm. gigantista, prismasta, anttilasta, cittarista jne. eikä ole löytynyt. Ja usein on sanottu, ettei ole tulossakaan moisia kapistuksia.

Postimyyntikin voisi tulla kysymykseen jo tässä vaiheessa. Esim. OBH Nordican malli näyttää kohtuuhintaiselta.

Nuthead

Just sellasen Nordican löysin Prismasta joten kannnattaa kysellä sieltä!
-pähkinäpää-

JoLu

Taannoin näin ainakin evermatia kaupattavan Teknisten liikkeessä siinä Prisman ja Gigantin vieressä.

Sauli Särkkä

Kuinka moni on uittanut rakastelulihastaan jugurtissa/piimässä/maidossa?

Kuinka moni teki sen ihan huvikseen? ;)

-Sale
Sauli Särkkä

#002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Osaako joku sanoa, mistä tampereelta löytäisi hyvän chilikuivurin (sienikuivuri tms.) ?


Joko löysit kuivurin Tampereelta ja jos löysit niin mistä?

TSO

Pirkkalassa on kauppakeskuksen Hong Kong kaupassa ollut kuivureita.

Soita sinne ja kysy. Omani ostin sieltä pari vuotta sitten ja jatkuvasti
niitä siellä näkyy. Honkkarista saa myös edullisia pakkasvahteja...

Hong Kong Pirkkala:
03 314 33400

Visa

En ole kuivattanut chilejä, kun niitä on ollut niin vähän.
Tuli tossa mieleen chilien kuivatus keino. Levittele sanomalehtiä
saunan ylälauteille ja laita sinne pilkotut chilit levälleen ei yhteen
kasaan. Lämmitä saunaa noin 50 asteeseen, sitten virrat pois ja
chilit kuivaa varmaan muutamassa päivässä. Sanomalehdet imevät
nesteitä yllättävän tehokkaasti. Tällä tavoin olen kuivattanut sieniä mm.
torvisienet ja suppilovahverot

svalli

Minä laittaisin chilit sinne lauteille jonkin verkon tai ritilän päälle irti lauteista. Jos alle laittaa sanomalehteä imemään kosteutta, se saattaa imeä myös maukkaat mehut chileistä. Tarkoitushan on saada vesi haihtumaan ja mehut tiivistymään kuiviin palkoihin.

Jospa olisikin savusauna, niin saisi savustettua ja kuivatettua chilit samaan aikaan.  :D   Mutta kun ei ole sitä tavallista saunaakaan, niin pitää tyytyä sähköllä toimivaan savustuspönttöön ja kuivuriin. :roll:
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Visa

Ei ne maut niistä mihinkään karkaa, vaikka sanomia laittaa chilien alle
kokemusta ei kyllä ole, mutta sieniä kuivatessa niiden maku ainakin pysyy voimakkaana. Sähkösavustin on hyväpeli mulla on sellainen kanssa. Sillä savustaa chilit, lohet ja lihat.

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "svalli"Mutta kun ei ole sitä tavallista saunaakaan, niin pitää tyytyä sähköllä toimivaan savustuspönttöön ja kuivuriin. :roll:

Mahduttekos koko perhe kerralla pönttöön vai käyttekö yksitellen?  :lol:  :lol:

Höh. Huono juttu...  :oops:
Solanaceae et vitae

svalli

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"
Mahduttekos koko perhe kerralla pönttöön vai käyttekö yksitellen?  :lol:  :lol:


Nauroin niin kovasti, että putosin tuolilta. Eipä tullut taaskaan mietittyä ihan tarkkaan miten asian ilmaisee, ettei tulisi väärinkäsityksiä.

Palatakseni alkuperäiseen aiheesen eli kuivaamiseen, tuli mieleen että voisko noita kaikenlaisissa pakkauksissa tulevia ilmankuivaukseen tarkoitettuja silicapusseja panna samaan purkkiin kuivien chilien kanssa. Niitten avulla chilit pysyisivät rapeina, vaikka purkin avaisikin höyryävän padan lähellä. Olen kuullut että niitä voisi käyttää siementen varastointiin, mutta uskaltaisiko niitä käyttää syötävien kanssa.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...