huhtikuu 18, 2024, 03:43:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mikähän tuholainense tämä,,

Aloittaja Luuppivaari, toukokuu 16, 2012, 17:34:19 ip

« edellinen - seuraava »

Luuppivaari

Tunnistaako kukaan mikä olisi tämä mikä pistää lehdet keltaiseksi/ruskeaksi. Yksi annuum on jo aivan kalju latvasta alaspäin.
Max.1mm ehkä vähän alle, vaalea, pitkämäinen otus joka liikkuu kokoonsa nähden tosi nopeasti.
On niin pieni ettei näillä silmillä erota yksityskohtia edes suurennuslasilla.
Ei ole vihannespunkki sen jo tunnen viime vuodelta.
Ei täsmää mihinkään valokuviin joita eiheesta olen löytänyt.

Hubert

Villi veikkaus: tämän kevään yleisvitsaus, begoniapunkki. Vaalea, todella pieni, liikkuessaan varsin ripeä.
Herpiilisidiä, (1% mäntysuopa+alkoholi+rypsiöljy) -seosta vaan taimille niskaan.

Huru-ukko

syklaami- ja begoniapunkeilla on vain neljä kehitysvaihetta: muna, toukka, nymfi ja aikuinen
aikuiset syklaami- (0,25 mm) ja begoniapunkit (0,15 mm) ovat hyvin pieniä. Isäntäkasvi vaikuttaa niiden väriin, ne voivat olla kellertäviä, tummanvihreitä, vaaleanruskeita tai värittömiä.
munat ovat aikuisen punkin kokoon nähden suuria, tosin vain noin 0,1 mm:n mittaisia. Syklaamipunkin muna on ovaalin muotoinen ja läpinäkyvä, kuten begoniapunkinkin muna, mutta begoniapunkin munassa on valkoisia pisteitä.
molempien lajien toukat ovat valkoisia ja niillä on kolme jalkaparia. Ennen aikuistumista on lepovaihe, jonka aikana nymfi ei liiku eikä syö.
aikuisilla punkeilla on neljä jalkaparia. Naaraiden takimmainen jalkapari ei sovellu liikkumiseen (toimii tuntoelimenä) ja koirailla neljäs jalkapari soveltuu naaraiden kantamiseen.


http://agropedia.iitk.ac.in/sites/default/files/mite%20photo%201_3.jpg

Eli ylempänä on eräästä tutkimuksesta otettu lainaus.....En taida pistää lähdetietoja.  Alempi linkki on taas haulla chilli mite
tullut sivusto täällä. Minä taas mutuilisin tässä valossa että se sinun Luuppivaari näkemäsi otus ei ole muoti-ilmiö vaan aivan joku muu arkipäiväinen tuholainen, joka voi jopa syödä niitä sinun punkkejasi....Tai sitten syö kasviasi......

Luuppivaari

Ei se muodoltansa istu tuohon valokuvaan, on sen verran pitkämäinen.
Suurennuslasilla ja viivottimella sain mitaksi tosiaan 0.8-1mm.
Voihan se tosiaan olla petokin ja se varsinainen kasvintuholainen on pienempi.
Oli mikä oli kokeilen tuota myrkytysohjetta. Kiitos avusta!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Luuppivaari - toukokuu 16, 2012, 17:34:19 ipEi täsmää mihinkään valokuviin joita eiheesta olen löytänyt.

Kuvailusi ei kovin hyvin sovi ripsiäisen vaurioihin, mutta kysynpä silti, oletko nähnyt ripsiäistoukan kuvia? Koko täsmää, väri vaihtelee, mutta kovin nopea se ei ole. Ulostejäljet kyllä paljastavat sen, vaikka itse toukka piileskelisikin.
Tuolta sekin löytyy:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/ei-toivottuja-vieraita_05.html

TuffGong

Vastaavia otuksia mulla on koko talven myös vipeltänyt ja ripsiäisinä niitä oon pitänyt. Yritin tuossa kuvata yhtä tänään, mutta äkkiseltään en tuon tarkempaa kuvaa saanut



Kooltaan nuo on tuossa millin paikkeilla ja häirittäessä kyllä pakenee nopeaan paikalta.
Chilivaarin mainitsemia ulostejälkiä ei ole näkynyt ja muutenkin tuhot ovat jääneet lehtien rusehtaviin laikkuihin.
Siitepölyä nuo vissiin myös syövät, kun kukissa tuntuvat viihtyvän.
Pariin otteeseen olen noita myrkyttänyt neudorffin spruzitilla ja sain nuo katoamaan noin kuukaudeksi.
Eilen vapautin kasvustoon 5000 ripsiäispetopunkkia ja nyt sitten seuraillaan tilannetta.

Chilivaari

toukokuu 17, 2012, 20:53:32 ip #6 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2012, 20:55:44 ip käyttäjältä Chilivaari

Luuppivaari

Bingo!
Chilivaarin kuvat lehdistä täsmäävät samoin TuffGongin kuva ripsiäisestä.(vaaleakin)
Täytyypä aloittaa myrkytyspuuhat.
Tämä on mulla 3.chilikevät ja ensimmäinen kerta kun ripsiäiseen törmään. Taimetus sisällä lampun alla ja tähän aikaa siirto kasvihuoneeseen. Se varmaan on syynä etten ole ehtinyt hoitaa kasveja niin kuin aikaisemmin. Viime kaudella päivittäin niitä merilevävedellä suihkuttelin, ei paljon tuholaiset iskeneet.

Laretin

toukokuu 20, 2012, 19:47:00 ip #8 Viimeisin muokkaus: toukokuu 20, 2012, 19:48:46 ip käyttäjältä Laretin
Löysin ripsiäisiä tänään myös omista chileistä. Millähän myrkyllä sitä kannattaa ruveta taistoon?

Juso

heinäkuu 06, 2012, 08:29:20 ap #9 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2012, 09:20:49 ap käyttäjältä Juso
Jatketaan tähän topikkiin ettei aina tarvitse perustaa uutta. Kurkkujen lehtiä on tuhottu  niin että niissä on "siistejä" reikiä. Muutamassa chilissä sama juttu. Mittakaava toistaiseksi niissä hyvin pieni. Lehdillä näkyy myös ulosteita, jotka ovat sen verran kookkaita, ettei tekijäkään voi olla ihan millin mittainen.
Tällaisia löytyi suojaharson kätköistä:



Tunnistaako kukaan, ettei tule syyttömiä listityksi vahingossa.

E: Taitaa olla Isopihtihäntä. Syö ilmeisesti punkkeja ja kirvoja mutta myös kasvinosia. Kaipa noita on pakko hieman pois pyydystää.


ChIlIDoG

Laitan pari kuvaa samaan ketjuun. Jälkimmäinen kuva on aika kaukaa kun kitti linssillä en onnistunut pääsemään lähemmäs. Mitäs nämä? hyödyllisiä/haitallisia? Ainakin Rucola on maistunut jollekkin ötökälle.






DoZe

heinäkuu 21, 2012, 12:29:34 ip #11 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 21, 2012, 12:40:57 ip käyttäjältä DoZe
Tunnistaako kukaan tätä ötökkää? Joku ludehan tämä taitaa olla mutta mikä. Pituutta tuolla on noin 1,2-1,4cm (ilman tuntosarvia).



Albumissa enemmän + isompia kuvia:

http://imgur.com/a/KL3LE#0

Edit: Voisiko olla Pallelude?

Whili

Kyllä näyttää palleluteelta.

Imeskelee kasveista nesteet ja jättää jälkeensä pahan hajun ja maun.

DoZe

Lainaus käyttäjältä: Whili - heinäkuu 29, 2012, 10:41:29 ap
Kyllä näyttää palleluteelta.

Imeskelee kasveista nesteet ja jättää jälkeensä pahan hajun ja maun.

Onneksi näitä ei tuon enempää ole näkynyt ja tuokin heitti henkensä melkein samantien kun sen tuolta ovenpielestä löysin kyttäämästä.

MiM

maaliskuu 22, 2014, 16:02:40 ip #14 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2014, 16:04:28 ip käyttäjältä MiM
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2012, 17:57:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Luuppivaari - toukokuu 16, 2012, 17:34:19 ipEi täsmää mihinkään valokuviin joita eiheesta olen löytänyt.

Kuvailusi ei kovin hyvin sovi ripsiäisen vaurioihin, mutta kysynpä silti, oletko nähnyt ripsiäistoukan kuvia? Koko täsmää, väri vaihtelee, mutta kovin nopea se ei ole. Ulostejäljet kyllä paljastavat sen, vaikka itse toukka piileskelisikin.
Tuolta sekin löytyy:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/ei-toivottuja-vieraita_05.html


Näyttäisi siltä, että tuollainen ripsiäispesue on rakentanut pesää talvehtineen cayennen multaan. En olisi varmaan muuten huomannutkaan, mutta kun satuin täydessä auringonvalossa kastelemaan, niin rupesi jotain pientä hyppelemään mullan päällä, näytti aika samanlaiselta kuin hiilihapotettua juomaa kaadetaan lasiin. Tarkempi syyni, niin mullan päällä näkyi jokunen läpikuultava pienenpieni otus ja lehtien alapuolilta löytyy juuri tuollaisia hopeanharmaita laikkuja, ja mustia pisteitä mitä vaarin sivulla näytetään. Toivottavasti Raid tepsii...

Viereisissä chileissä ei näkynyt ainakaan hyppelyä, eikä selviä laikkujakaan.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jame

maaliskuu 22, 2014, 20:05:59 ip #15 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2014, 20:33:33 ip käyttäjältä Jame
Lainaus käyttäjältä: MiM - maaliskuu 22, 2014, 16:02:40 ip
Näyttäisi siltä, että tuollainen ripsiäispesue on rakentanut pesää talvehtineen cayennen multaan. En olisi varmaan muuten huomannutkaan, mutta kun satuin täydessä auringonvalossa kastelemaan, niin rupesi jotain pientä hyppelemään mullan päällä, näytti aika samanlaiselta kuin hiilihapotettua juomaa kaadetaan lasiin. Tarkempi syyni, niin mullan päällä näkyi jokunen läpikuultava pienenpieni otus ja lehtien alapuolilta löytyy juuri tuollaisia hopeanharmaita laikkuja, ja mustia pisteitä mitä vaarin sivulla näytetään. Toivottavasti Raid tepsii...

Viereisissä chileissä ei näkynyt ainakaan hyppelyä, eikä selviä laikkujakaan.


Hyppyhäntäisiä on myös usein mullassa mutta ne taitavat pysyäkin siellä mullassa. Ripsiäiset taas minun mielestäni vipeltävät lehdillä ja tekevet niihin vaaleita pilkkuja.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Kodin_ruukkukasvit/Hoito-ohjeita#Tuholaiset
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

MiM

Hmm, hyppyhäntäisen kuvaus sopisi kyllä mainiosti näkemääni, paitsi, että tuolla chilillä ei kyllä ole ollut kostea pintamulta kuin hetkittäin, kastelun jälkeen. Eikä se selitä niitä hopeanharmaita ja pilkukkaita laikkuja lehtien alapuolella. No pahimmassa tapauksessa kasvissa on useampia ötököitä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

MiM

Lainaus käyttäjältä: MiM - maaliskuu 22, 2014, 22:41:03 ip
Hmm, hyppyhäntäisen kuvaus sopisi kyllä mainiosti näkemääni - kiitos siitä vinkistä. Paitsi, että tuolla chilillä ei kyllä ole ollut kostea pintamulta kuin hetkittäin, kastelun jälkeen. Eikä se selitä niitä hopeanharmaita ja pilkukkaita laikkuja lehtien alapuolella. No pahimmassa tapauksessa kasvissa on useampia ötököitä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chilioni

maaliskuu 28, 2014, 11:03:31 ap #18 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2014, 11:05:16 ap käyttäjältä Chilioni
Lainaus käyttäjältä: TuffGong - toukokuu 17, 2012, 20:39:01 ip
Vastaavia otuksia mulla on koko talven myös vipeltänyt ja ripsiäisinä niitä oon pitänyt. Yritin tuossa kuvata yhtä tänään, mutta äkkiseltään en tuon tarkempaa kuvaa saanut



Kooltaan nuo on tuossa millin paikkeilla ja häirittäessä kyllä pakenee nopeaan paikalta.
Chilivaarin mainitsemia ulostejälkiä ei ole näkynyt ja muutenkin tuhot ovat jääneet lehtien rusehtaviin laikkuihin.
Siitepölyä nuo vissiin myös syövät, kun kukissa tuntuvat viihtyvän.
Pariin otteeseen olen noita myrkyttänyt neudorffin spruzitilla ja sain nuo katoamaan noin kuukaudeksi.
Eilen vapautin kasvustoon 5000 ripsiäispetopunkkia ja nyt sitten seuraillaan tilannetta.


En pidä itseäni edistyneenä chilinkasvattajana, mutta nyt on pakko kirjoittaa tännekin puolelle. Onko tuo nyt siis ripsiäinen vai mikä? Päiväkirjassani 18.3.2014 valittelin, että joku syö chiliäni ja TuffGong on näköjään onnistunut nappaamaan kyseisestä kaverista kuvan. Omani väritys oli aavistuksen rusehtavampi, mutta muuten juurikin tuon näköinen. Kuvauskin sopii, eli melkoisen nopeasti liikkui. Liittyykö nuo oman kasvini lehtivauriot tähän kaveriin, vai onko ne tulleet jostain muusta? Noita ötököitä en ole enää nähnyt. Pari sain etusormen ja peukalon väliin, ja muuten suihkutellut vedellä 1-2 kertaa päivässä.
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.