Loisteputket

Aloittaja Kärsä Babar, tammikuu 12, 2013, 18:55:32 ip

« edellinen - seuraava »

Althalus

maaliskuu 12, 2015, 22:28:07 ip #80 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2015, 22:30:14 ip käyttäjältä Althalus
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 12, 2015, 21:42:41 ip
Itse käytän eslejä ja ledejä yhdessä :)  mutta kyllä siis loisteputket ovat ihan soivia pelejä :)


Mulla kans passiivihydroille valoa antaa Esli+ledi kombo





Ja hyvin toimii, itämään 2.1. Tosin alkukasvatus oli LED-loistari kombolla. Loistari jäi vain toisen eslin kanssa valaisemaan kookoksessa kasvavia. Chilitarvikkeen envirogro 2x55w onkin ihan pirun hyvä loistari, mut nyt haen pitkää ja kapeaa mallia ikkunan eteen kesäksi. :)

Siksi tuo 1215 milliä pitkä 2X54w kiinnostaa.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

Chilivaari

Enpä pitäisi niitä T5 putkia mitenkään turvallisempina.
Tuollaisia 21-wattisia minulla oli useita, mutta eivät kestäneet ne pienet valaisimet pitkään. Pari neljästä poksahti pahasti vuoden verran palveltuaan ja toisesta tuli tulisuihku kuoresta läpi sähisten ennen kuin sulakkeet paloivat. Putketkaan eivät kestä kauan, eikä niitä saa hyvän värisinä.

Sittemmin hankin pari Airamin Kotiloistetta, 2x28W ja nekin himmenevät parissa vuodessa ja osa putkista on jo sammunut. T8:t vain loistavat, vaikka ovat paljon vanhempia.

chipe

maaliskuu 12, 2015, 22:33:17 ip #82 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2015, 22:37:23 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 12, 2015, 21:42:41 ip
2x14w eli 28w, tehot ei kyllä riitä kun parin taimen alkutaipaleelle, mutta kyllä tuolla muutamat idätykset tekee ensimmäiseen ruukunvaihtoon saakka, sadottamiseen sitten melkein kymmenkertainen teho pitää olla, jos chilejä enemmän kuin kaksi :)  Itse käytän eslejä ja ledejä yhdessä :)  mutta kyllä siis loisteputket ovat ihan soivia pelejä :)


Kaikki on suhteellista... Viime vuonna kasvattelin 2x 2*36w + 1x 2*18w loistareilla >100 taimea kasvariin siirtoon asti ja kyllä siinä aika moni taimi ehti useammankin ruukunvaihdon kokea ja annuumeista tuli kourallinen syötävääkin. Lamppujen alla ja sivuilla oli kyllä aika tehokkaasti nuo yhteensä 180W hyötykäytössä ;D. Nyt on vastaavia loistareita muutamia lisää mutta niin on taimiakin ja pari annuumia on kohta kypsänäkin :).

Edit: Ja joo, nuo taimimäärät kyllä tarkoittaa että multatilaa ei yhdelle kasville ole tarjolla likimainkaan niin paljon kuin ne tahtoisivat eli se toki rajoittaa kasvua mutta kun tavoitteena ei ole massiivinen sato yhdestä kasvista vaan paljon erilaista maisteltavaa niin tuo kompromissi toimii meikäläiselle ihan ok.

unenkuva

No tokkiinsa 180w on 6,42 kertaa enemmän kuin 28w ;)
ja itsekin sanoit, että kasvariin siirtoon asti. Mutta jos pelkällä sisäkasvatuksella haluaa sadottaa, niin 28w ei riitä, sitä mä koitin sanoa :)

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 12, 2015, 22:41:54 ip
No tokkiinsa 180w on 6,42 kertaa enemmän kuin 28w ;)
ja itsekin sanoit, että kasvariin siirtoon asti. Mutta jos pelkällä sisäkasvatuksella haluaa sadottaa, niin 28w ei riitä, sitä mä koitin sanoa :)


No tuossa combossa se 2x18w lamppukin vastasi aika monen kasvatuksesta (sen alla olevilla oli jonnin verran matkaa muihin valoihin) ja se ei ole paljoa enempää kuin 2x14w :). Mutta tosiaan turha noilla mitään kunnon sadotuksia on yrittää mutta aika pitkälle kyllä taimilla riittää ihan mukavasti. Enpä muista olenko saanut noita yksittäisiä hedelmiäkään muuta kuin annuumeita, paitsi että Biquinho (chinense) tuolla nyt näyttää kypsyttelevän yhtä pientä hedelmää.

HerraDI

T5 ja T8 putkien välillä ei juurikaan ole eroja, ovat lähes identtisiä toiminnaltaan ja tehokkuudeltaan. Kuvitellut erot putkien välillä johtuvat putkia ajavista laitteista.
T8 putkia ajetaan lähes aina magneettisella kuristimella jolloin tehokkuus jää pienemmäksi ja valoa tulee niin kauan kuin putki vain jotenkin toimii. Magneettiset kuristimet kestävät aina putkien irroituksen lennossa, ainoastaan suodatin konkka saattaa poksahtaa.
T5 lamppuja taas ajetaan yleisesti elektronisella liitäntälaitteella, jolloin tehokkuus nousee johtuen suuremmasta virran taajuudesta. Elektroniset laitteet myös tunnistavat putken vikatiloja ja sammuttavat ne kun putken tehokkuus tippuu tarpeeksi tai putki muuttuu vaaralliseksi. Ainakin Eurooppalaiset liitäntälaitteet kestävät putkien vaihdon lennossa ja muuta väärinkäyttöä.

P.S myös T8 putkille saa elektronisialiitäntälaitteita.

chipe

Lainaus käyttäjältä: HerraDI - maaliskuu 15, 2015, 16:25:07 ip
T8 putkia ajetaan lähes aina magneettisella kuristimella jolloin tehokkuus jää pienemmäksi ja valoa tulee niin kauan kuin putki vain jotenkin toimii. Magneettiset kuristimet kestävät aina putkien irroituksen lennossa, ainoastaan suodatin konkka saattaa poksahtaa.
...
P.S myös T8 putkille saa elektronisialiitäntälaitteita.


Nykyisin myytävissä T8 valaisimissa taitaa magneettiset olla jo aika harvinaisia. Halpismalleja tuli tuossa juuri etsiskeltyä ja ostettua ja elektronisia nekin näytti olevan lähes kaikki.

Mirka

Onko kellään kokemusta Bilteman 2x55 W T5-valaisimesta, eli tästä http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5-IP65-D-merkitty-2000032662/?

Paljonko tuo kupu himmentää valoa ja uskaltaako käyttää ilman?

Trioniska

lokakuu 13, 2015, 22:59:36 ip #88 Viimeisin muokkaus: lokakuu 13, 2015, 23:06:10 ip käyttäjältä Trioniska
Vastaavan tyyppinen T8 valaisin 36W 6400 putkilla http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15739.msg309671#msg309671

Ei hirveästi eroa, mutta hifistelijä menee raakaa lukemaa kohti, itse jätin kiinni niin ei tarvinnut suihkuttelun kanssa huolehtia.

Kannattaa varmistaa että saa 4000-6500K värilämmöllä olevia putkia hankittua samalla kun sinertävämpi on parempi chileille. T8 valaisimia suositaan vissiin vielä enempi kun niihin löytyy noita 6400K putkia.

Ilman kupuakin siis homma toimii...

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

srompe

Moikka!

Ei nyt tule varsinaisesti chilien (tai minkään muunkaan kasvatukseen), mutta Teiltä varmaan löytyy tietoa valaistuksesta.
Tarvitsisin valaisimen, johon voi kiinnittää 2g11 kannan loisteputken (tai putkia), mieluiten sellainen josta saa suoraan vedettyä johdon pistorasiaan. Tarkoitus kiinnittää valaisimeen 55w-95w lamppu (UV-C). Yksittäinen kappale tulisi koekäyttöön, joten hinnan puolesta saisi olla halpa. Onko joku kokeillut rakentaa näitä itse?

Toki jos muitakin vinkkejä pitkäikäisempään käyttöön (mieluiten ip22-ip44 suojattu), niin kaikki tieto on tervetullutta (olettaen, että koekäyttö onnistuu toivotulla tavalla)!

Kiitos jo etukäteen!

PP


Trioniska

Lainaus käyttäjältä: srompe - heinäkuu 29, 2017, 17:18:35 ip
Moikka!

Ei nyt tule varsinaisesti chilien (tai minkään muunkaan kasvatukseen), mutta Teiltä varmaan löytyy tietoa valaistuksesta.
Tarvitsisin valaisimen, johon voi kiinnittää 2g11 kannan loisteputken (tai putkia), mieluiten sellainen josta saa suoraan vedettyä johdon pistorasiaan. Tarkoitus kiinnittää valaisimeen 55w-95w lamppu (UV-C). Yksittäinen kappale tulisi koekäyttöön, joten hinnan puolesta saisi olla halpa. Onko joku kokeillut rakentaa näitä itse?

Toki jos muitakin vinkkejä pitkäikäisempään käyttöön (mieluiten ip22-ip44 suojattu), niin kaikki tieto on tervetullutta (olettaen, että koekäyttö onnistuu toivotulla tavalla)!

Kiitos jo etukäteen!


http://www.helsinginpuutarhatarvike.fi/category/111/t-neoncfl

Tuolla on useampaa eri mallia (36W-75W) ja putkiakin edukkaasti itse olen käyttänyt 6500K ja 9500K yhdistelmää, toimii. Minulla Chilivaarillakin käytössä olevat työmaavalot jotka ovat eristettyjä. putket tosiaan tuota 2g11 kantaa ja 36W.

Nuo ovat ilman putkia, toisin kuin PP:n linkin takaa. Kun putkiteho menee yli 36W en ole huomannut eristettyjä malleja.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Hellstone

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 29, 2017, 19:29:12 ip
Tuossa on yksi:

http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=106/555501

Onko mitään käryä noista mitoista kun tuossa vpluxin sivulla niistä ei mainintaa ole? Olisin kiinnostunut hankkimaan jonkin loisteputkivalosysteemin chileilleni  ja pituutta saisi olla melkeen 1,2m ;D
Nyt mennään jännän äärelle ja ehkä yliki.

PP

Lainaus käyttäjältä: Hellstone - heinäkuu 31, 2017, 19:47:12 ip
Onko mitään käryä noista mitoista kun tuossa vpluxin sivulla niistä ei mainintaa ole? Olisin kiinnostunut hankkimaan jonkin loisteputkivalosysteemin chileilleni  ja pituutta saisi olla melkeen 1,2m ;D


Jossain olen nähnyt noita putkia ja sanoisin, että ne on korkeintaan 60-70 cm pitkiä, jos sitäkään. Hanki siis tavallinen loisteputkivalaisin.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Hellstone - heinäkuu 31, 2017, 19:47:12 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 29, 2017, 19:29:12 ip
Tuossa on yksi:

http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=106/555501

Onko mitään käryä noista mitoista kun tuossa vpluxin sivulla niistä ei mainintaa ole? Olisin kiinnostunut hankkimaan jonkin loisteputkivalosysteemin chileilleni  ja pituutta saisi olla melkeen 1,2m ;D


Jos pituutta haluaa niin kannattaa mennä T8 T5 lampuilla http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin--D-merkitty-IP65-2000021567/ tuolta T8 2x36w on tuon 1,2m ja T8 2x58 on 1,5m
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Hellstone

Jaaahas bilteman reissu edessä siis   :P :thumbup:
Kiitokset vastauksista ;D
Nyt mennään jännän äärelle ja ehkä yliki.


bobster

Voin suositella Bilteman valaisinta ja putkia. Samasta paikasta kannattaa ostaa myös johto valaisimelle.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Hellstone

Nyt mennään jännän äärelle ja ehkä yliki.

tjk-666

elokuu 02, 2017, 09:44:11 ap #99 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2017, 09:48:32 ap käyttäjältä tjk-666
Juu, kasasin itse parisen viikkoa sitten kaksi 2x54w settiä (T5) 120cm. Löyty Biltemasta saman katon alta kaikki tarviikeet ja härpättimet. 865 putkia ei tosin löytynyt mutta posti toi Netraudasta tilatut pari päivää sitten. Nyt molemmissa seteissä kiinni 840 ja 865 combot. Foorumia selailin ja Chilivaarikin taisi jossain kohtaa kompata tätä. Vaikuttaa pätevältä, nyt vaan kokemuksia hankkimaan. Samalla hommasin koukut, ketjut ym. ja nyt molemmat killuvat katosta ja ovat lähes portaattomasti säädettävissä.