toukokuu 13, 2024, 12:55:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ruokaohjeita Infernoon!

Aloittaja Aji Inferno, maaliskuu 02, 2003, 22:24:09 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Moni on ilmaissut toiveensa saada Infernon tällä hetkellä kieltämättä melkoisen aneemiseen kokkaus-osioon oikein kunnolla ruokaohjeita.

Asia on pistellyt mielessäni jo kauan, mutten ole oikein keksinyt siihen kunnon ratkaisua. Pohjimmiltaan pulmana on se, etten itse ole kummoinenkaan kokki, enkä siten tule omia tekeleitäni sinne lisänneeksi. Ne kun ovat yleensä ex-tempore virityksiä. Toisaalta, minulla ei ole aikaa etsiä ja ehkä kääntää suomeksi maailmalla viliseviä ohjeita ao. sivulle. Muun saitin ylläpidossa on riittämiin (mukavaa) työtä...

Mieluiten "ulkoistaisinkin" homman jollekulle teistä joille chiliruoka on tuttu ja sydäntä lähellä oleva asia. Eli toisin sanottuna linkittäisin Infernon "Kokkaus" painikkeen jonnekin muualle jonne joku chilisielu tekisi totaalisen täydellisen ruokaohjesivun tai sivuston...

Meitä on tässä yhteisössä jo sen verran paljon että homma takuulla onnistuisi, jos halua siihen vaan löytyy. Nyt kyselisinkin ideoita, sekä teknisen toteutuksen suhteen että siitä kuka haluaisi olla jatkossa chiliyhteisömme "ruokapäätoimittaja" webbiasioissa? Kaikki ideat tervetulleita!  :p

Pacsu

Täällä ainakin Strode ja Tyräkki ovat osoitautuneet sen verran kulinaristeiksi, että heillä on varmasti paljon omia hyviä ohjeita, itselläni nyt chiliä lorahtaa vapaalla kädellä lähes jokaiseen valmistamaani ruokaan, joten omaa kokemusta on enemmän kuin ihan mutu pohjalta. Infernoonhan voisi laitaa "parhaat chilireseptit"- threadin, jonka pohjalta voisi(n) jonkunlaisen sivun raapaista. Tietenkin asianosaisten suostumuksella :) .Samassa voisi tietenkin esittää toivomuksia, miten reseptit on jaoteltu jne.  :laugh:
Eli suomeksi sanottuna: otan homman vastaan, jos kellään ei ole mitään sitä vastaan.
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

Tyräkki

Chiliharrastus on minullakin vielä niin nuori, että parhaat chiliruuat ovat vielä hakusissa. Mitään "reseptiaarteita" ei siis minulta löydy, mutta koko ajan kokeillaan uutta. Kielitaidottomana ihmisenä olisin otettu jos uutena "ruokavastaavana" voisit etsiskellä vaikkapa netistä kiinnostavimpia viritelmiä, ja vääntää niitä härmäksi. Minä kyllä sitten innokkaasti testaan ja raportoin, ja niin varmasti moni muukin täällä :;):

Ideana ruokapuolen kohennus näillä sivuilla saa täyden kannatukseni, varsinkin kun sen varsinaisen vaivan näkee joku muu :D

Pacsu

Jees otan homman vastaan. On ehkä parasta tosiaan testata reseptit ennen julkaisua :)
Itsekkin voi testailla sadon salliessa uusia kokeiluja, mutta pahasti näyttää siltä, että ensimmäiset kunnon chileillä tehtävät testailut jäävät satokauden alkuun. Alan lisäillä reseptejä mitä olen käännellyt pikku hiljaa tuonne ruokaa! sektioon nin saadaan homma käyntin! Niiden pohjalta alkaa sitten sivuston muokkaus.
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

Janne

Reseptit kannattaa tosiaan testata ennen sivulle laittoa. Keittokirjoista/weppilähteistä suoraan ilman empiirisiä kokeiluja kopioimisessa ei oikein ole mieltä, varsinkin kun tehdään ilmeisistikin varsin chililähtöistä reseptikokoelmaa :)
Täytyy katsella jos keksisin minäkin jotain tuonne ja voisin kantaa korttani kekoon :) Jaottelujahan voisi olla vaikka maittain, tyyleittäin, ruokalajeittan tms...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

kyris

Lisäsin reseptejä omalle sivulleni (http://kotisivu.mtv3.fi/kyris). Sinänsä sattumaa tämän viestiketjun osalta, että olivat työn alla (=laiskuudesta johtuen) jonkin aikaa.

Reseptin on koottu sieltä sun täältä, ja kokeiltu sinänsä, että en omissa kokkailuissani hirveästi pidä resepteistä kiinni  :D , eli testattu soveltaen.

Voit Pacsu kopioida ne mun puolesta ruokaohjeisiin. En itse halua ottaa vastuuta ruokaohjeiden keräämisestä koska olen luonteeltani laiska  :p , mutta avustan mielelläni hankkeessa.

Aji Inferno

Tämäpä teema herätti heti mukavasti vilskettä, kiitoksia kaikille! :-) Onko teknisestä toteutuksesta ajatuksia? Jos joku haluaa/pystyy ylläpitämään ao. sivua/sivuja omalla palvelimellaan, en pistä hanttiin. Jos taas sivu(t) pidetään Infernossa, sekin käy. Silloin pitää vain sopia ja keksiä päivitysrumban menetelmä.

Yksi juttu mitä kannattanee miettiä aika tarkkaan etukäteen on se, että arvatenkin ruokasektiosta tulee aika iso ja laaja, ehkä rönsyileväkin. Sivujen logiikka ja rakenne on siten tärkeää funtsia kunnolla ennen kuin ollaan sekamelskassa...  :)

kyris

Yksi "quick and dirty" ratkaisu voisi olla blog:n käyttö. Ulkoasun saisi viilattua halutunlaiseksi, mutta jäsentelyä ei helposti.

Tietty jos tekee jutun ja "otsikoi" sen esim. Meksikolainen, ja siihen editoi uudet reseptit.

Ei ehkä elegantein, mutta...

Vahvuutena olisi ilmainen levytila, voisi määrittää tiimin joka saa ylläpitää.

Esim. Blogger voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Blogilla saisi ainakin koht. helposti reseptit kerättyä.

Jos jollakulla on mahdollisuus saada levytilaa IIS palvelimelta, niin mulla olisi aihio asp-pohjaiseen viritelmään joka mahdollistaisi kategorioinnin....

kyris

Sleepless in Vallilla, eli kun nukkuakaan ei viitti, niin pykäsin ihan testi mielessä blogin chiliresepteille. Halukkaat ylläpitäjät ottaa yhteyttä vaikka maililla niin pistän oikeuksia ylläpitoon.

Tuossa on nyt mainos, mutta sen saa pois jos laittaa omalle palvelimelleen. (Voin vaikka laittaa omalle sivulleni)

Ulkoasua voi rukata aika paljonkin.

Tämä nyt on vaan yksi ehdotus, parempia odotellessa. Jos ei muuta niin voihan tällä kerätä reseptejä.

Pacsu

Tosiaan ohjeita pitää jaotella jotenkin selvästi, koska pelkästä respeptilistasta ei ole pahemmin iloa. Yksi idea olisi, jaotella ne maittain ja millaisesta ruuasta on kyse. Esim. ateriat ja suupalat mitä voi :p saunan jälkeen napostelee kun siemaillee pari huurteista.  :D Itse olen heikkona tälläiseen, joten jos sopii niin lisäisin tälläisen ominaisuuden.
Jos sinulla kyris on mahdolista pitää sivut palvelimella, niin se sopii minulle erittäin hyvin. Mukavintahan tälläinen olisi tietenkin tehdä tyyliin mySQL ja PHP jolla voisi hakea tietoa, mutta minusta ei sellaista ole säätämään. Minulta kyllä löytyisi tuollaisia sivuja varten ihan ok palvelintila. Tietenkin #chili kanavalta voisin kysellä onko siellä kellään halukkuuta auttaa tälläisessä hommassa. :) Olisi myös kiva tietää aina kuka on reseptin kirjoittanut, voisi sitten tarvittaessa kysellä apua (tai kiukuta,kun tulinen hanurimusiikki iskee :))
PHP:llä tehtyjä sivuja pystyisi sitten tarvittaessa päivittämään muutkin halukkaat.
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

Pacsu

Lainaus käyttäjältä: "kyris"Tuossa on nyt mainos, mutta sen saa pois jos laittaa omalle palvelimelleen. (Voin vaikka laittaa omalle sivulleni)

Ulkoasua voi rukata aika paljonkin.

Tämä nyt on vaan yksi ehdotus, parempia odotellessa. Jos ei muuta niin voihan tällä kerätä reseptejä.

näyttää ihan hyvältä, mutta onnistuuko tuolla minkäänlainen jaottelu, vai lyökö se päivittäin lisätyt vaan johonkin kantaan? Laitatko mulle tunnarit mailiin , kiitos paxsu@welho.com
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

kyris

Pacsu, pistän sulle illemmalla tunnarit...

Nyt lataan koneelle MySQL:n. Koetan illalla/loppuviikosta pykätä jotain kannan kaltaista, jos sulla on palvelintilaa sille. (Tuskimpa tekstiä sisältävä kanta paljoa tilaa vie.)

Laitan siis illemmalla mailia, niin katotaan mitä saadaan aikaiseksi. Firma palomuuri ei tunnu tykkäävän IRCistä...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "kyris"Sleepless in Vallilla, eli kun nukkuakaan ei viitti, niin pykäsin ihan testi mielessä blogin chiliresepteille. Halukkaat ylläpitäjät ottaa yhteyttä vaikka maililla niin pistän oikeuksia ylläpitoon.

Tuossa on nyt mainos, mutta sen saa pois jos laittaa omalle palvelimelleen. (Voin vaikka laittaa omalle sivulleni)

Ulkoasua voi rukata aika paljonkin.

Tämä nyt on vaan yksi ehdotus, parempia odotellessa. Jos ei muuta niin voihan tällä kerätä reseptejä.

Näytti ihan hyvältä, mietityttää vaan löytäisikö sieltä lopulta mitään kun ohjeita on malliin toistasataa tai enemmän..? :)

kyris

Ei blogilla pitkälle pötkitä, mutta nyt onkin työn alla kantapohjainen ratkaisu (pacsu lupasi järjestää levytilaa palvelimelta).

Eli opettelen tässä PHP:tä ja MySQL:ää aikani ratoksi  :;):

Sain kuin sainkin testi kantani toimimaan, ja PHP:llä sinne tykättyä kamaa.

Itse tietokannanhan ei tartte olla kovinkaan kummoinen. Tarvitaan lähinnä seuraavat kentät:
-Id
-Maa  (Esim. Meksiko, Thai, Intia jne)
-Tyyppi (Alkupala, Pääruoka, jälkiruoka, leivonnainen jne)
-Nimi
-Ainekset
-Ohje

Vastoin kaikkia kannansuunnittelu sääntöjä ajattelin tehdä homman yhdellä taululla, koska nuo kategoriat voidaan laittaa alasvetovalikoihin, ja jos muutoksia tulee, niin tehdään vaikka päivityskyselyllä.

Jos noihin kategorioihin on ehdotuksia, niin pistäkää ehdotuksia.

Kantapohjaisen etuna on, että useampi voi laittaa reseptejä suoraan kantaa, voidaan tehdä vaikka kunnon haku resepteihin jne. Ja tälläisessä käytössä MySQL on ilmainen.

Uskon saavani viimeistään viikonloppuna jotain esittelykelpoista aikaan, ja varmaan Chilimiitissä voi demotakin systeemiä. (Ellei ole jo OnLine silloin)

Lumituuli

Kannanpa minäkin sitten korteni kekoon tähän ruokakeskusteluun. Ensimmäistä kertaa uskaltaudun jotain kommenttia tänne laittamaan ja kai topicista jotain voi päätellä, mistä olen kiinnostunut.  :) Mutta asiaan...

Kannatan kyllä lämpimästi tuota PHP/MySQL-kantaa. Helpottaa päivittämistä, hakuja jne. Mielenkiinnolla odottelen kyris millaisen saat aikaan. (Minä joka tietokoneista en paljon tiedä ja tietokannoista vielä vähemmän :p )

Noi kategoriatkin mitä ehdotat on mielestäni ihan jees. Parannusehdotuksia ja kommentteja on varmaan helpompi antaa, kunhan näkee millaisen kannan saat aikaan.

Nyt on sitten Lumituulikin korkannut Infernon keskustelupalstan, ihan näin kommentinkin muodossa.  :)

Pacsu

Lainaus käyttäjältä: "Lumituuli"Nyt on sitten Lumituulikin korkannut Infernon keskustelupalstan, ihan näin kommentinkin muodossa.  :)

No niin ei kun rohkeesti mukaan.

Tekaisinpa tollaisella PHP-kaavakkeiden teko-ohjelmalla muutamat kaavakkeet ja tulin siihen tulokseen että maahaku voi olla aika rankka, kun maita tulisi niin hempskutin paljon ja jotkut ruokalajit esiintyvät kuitenkin useiisa maissa. Ehdottaisinkin että tehtäisiin se tyyliiin maanosat+yleismmät eli meksiko-intia-thaimaa :cool: saataisiin samalla rajattua homma vähän.

Varmistin asian ja tilaa kyllä löytyy varsinkin jos pysytellään puhtaassa tekstissä. Ulkoasua voidaan sitten tarpeen mukaan hioa.
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

Janne

Ei kai niitä maita nyt niin paljoa tule, vai aiotko roiskaista sinne jonkun keittokirjasarjan saman tien?  :)  

Eikös se kannata tehdä niin, että joka reseptille voi antaa n kappaletta avainsanoja, joilla voi sitten tehdä hakuja? 10-20 avainsanaa varmaan riittäisi..
esim. "Tomaattisalsa" voisi sisältää seuraavat:

kasvisruoka
meksiko
tex-mex
alkupala
lisuke
kastike

Tai vaikka vain osan noista. Mutta jos vaikka haen avainsanoilla kasvis ja tex-mex, saisin esim. juuri tuon salsan ja vaikkapa guacamolen ja chili sin carnen tuloksiksi...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Pacsu

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Ei kai niitä maita nyt niin paljoa tule, vai aiotko roiskaista sinne jonkun keittokirjasarjan saman tien?  :)  

Eikös se kannata tehdä niin, että joka reseptille voi antaa n kappaletta avainsanoja, joilla voi sitten tehdä hakuja? 10-20 avainsanaa varmaan riittäisi..
esim. "Tomaattisalsa" voisi sisältää seuraavat:

kasvisruoka
meksiko
tex-mex
alkupala
lisuke
kastike

Tai vaikka vain osan noista. Mutta jos vaikka haen avainsanoilla kasvis ja tex-mex, saisin esim. juuri tuon salsan ja vaikkapa guacamolen ja chili sin carnen tuloksiksi...

kuulostaa vieläkin paremmalta, itse vain olen sen verran käsi PHP:n kanssa , että en oikein tajua mihin kaikkeen sitä voi käyttää. :) Voihan se noinkin tehdä .
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

kyris

Täytynee tunnustaa, että PHP kokemusta on n. 3pvä  :p

No muuta ohjelmointia ja tietokantoja on "vähän" enemmän.

Suosittelen, että tehdään 1-2 etukäteen määritettyä kategoriaa, ja sitten "vapaa kategoria" kenttä, johon voi laittaa haluamansa hakusanat, esim "mexiko, salsa, kasvis".

Näin voidaan tehdä valmiit "perushaut" linkin taakse, ja tuosta vapaa kentästä sitten tarkemmassa haussa.

Joka tapauksessa eka versio tulee olemaan aika riisuttu, eli reseptien syöttö, ja vaikkapa aakkosellinen lista. Hakua voidaan sitten rukata kunhan saadaan niitä reseptejä syötettyä.

Näin väliaika tietona, että kanta ja muut perus asiat on kunnossa, mutta lomakkeiden kanssa vähän mättää  :angry:  Vika voi kyllä olla mun testiympäristössä, mutta uskon ja toivon saavani pacsulle jotain versiota jo viikonlopun jälkeen.

kyris

Väliaika tietona reseptikannan edistymisestä:

Tiedon syöttö ja katselu onnistuu. Näissä jäljellä lähinnä ulkoasuun liittyviä hommia jäljellä.

Reseptien editointi ja deletointi ontuu vielä.

Koska kyseessä on sen verran tulisten aineiden käsittelystä kyse  :p , niin kanta tulee sittenkin sijaitsemaan erään VPK:n palvelimella  :p

Kaveri tarjosi ystävällisesti tilaa ylläpitämältään palvelimelta, ja kun vielä ko. palvelin mahdollistaa paremmin tuntemani asp tekniikan käytön, otin tarjouksen vastaan.

Käyttäjille tekniikalla ei hirveästi ole varmaan merkitystä.

Koetan hieroa tuota editointia ja poistoa vielä tänään ja huomenna, mutta eiköhan alkuviikosta ole verkossa jo jonkinlainen versio.