huhtikuu 19, 2024, 01:58:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kuinka kauan olet harrastanut chilejä?

Aloittaja Habanervous, heinäkuu 19, 2013, 02:04:37 ap

« edellinen - seuraava »

Kuinka monena vuotena voit laskea kokemuksesi chilien kasvatuksen parissa?

0-1
31 (20%)
1-2
26 (16.8%)
2-3
18 (11.6%)
3-4
17 (11%)
5- 10
38 (24.5%)
10 - 20
15 (9.7%)
yli 20
10 (6.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 151

chilimieli

Oliskohan vuonna 2005 tullu laitettua ensimmäinen chili kasvamaan. Surullisen kuuluisan turun chinamarketin chilistä. ;D
Yllätyksenä sain heti ensimmäisestä kasvista kymmeniä podeja.. Ei huono. 8)


Helzy

Tokaa settiä vasta tulilla. Viime vuonna kasvatin markettichiliä ja -paprikaa, sekä Fataliilta tilaamiani siemeniä: Jalapeno Tam, Fire flame, Cheyenne, Cayenne golden(joka teki ihka ensimmäisen podini), Mata Frade, Garden salsa, C04321, Pimenta Diomar ja ystäväni lahjoittama Lemon drop taimi. Tänä vuonna lajikkeita en ihan hirmuusti lisännyt, muutamia baccatumeja ja rocotoja kylläkin. :)
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Chinense

Wannabe hardcore chilipää

56URH0

Season 2 menossa nyt, on sitä paljon tullut opittua näistä chileistä :)

Perry

3-4v vaihtelevalla menestyksellä. Viimeksi polla hajosi harsosääskiin jolloin pakkasin kamat kasaan ja tuuppasin varastoon. Nyt en enää multaan koske ja vedellä läträtään.

Jahvetti

Yhdeksäs kausi menossa, jos kehtaa ensimmäisen laskea mukaan. Silloin meillä oli muutama puska jotain kaupan cayennea kasvamassa.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Fundeeraaja

Ensimmäinen chileillä. Muuten kasvatellut kaikkea joka kasvaa, kukkii ja tekee syötävää. Harjanvarresta lähtien. Pojan kautta innostuin kun hänellä lähti homma lapasesta muutama vuosi sitten. Nyt itsellä samaa oirehdintaa.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

chilinerd

Oppositioon jouduin ainakin toistaiseksi 2-3 vuoden kokemuksella. Mielenkiintoista nähdä miten taulukko muuttuu kun saadaan lisää ääniä. Paljon näyttäisi olevan uusia chilipäitä ja vähän kokeneempaa porukkaa.

akselsson1

Muutin äänestystä nyt niin että ääntään voi vaihtaa. Omakin oli vanhentunutta tietoa. :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

zinzu

Eka opinvuosi menossa.. ens vuonna mä oon niin paljon fiksumpi =D
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

Redfox

Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

Kaltsu

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Cyradish

Sanoisin kolme, koska ekana vuonna eivät ehtineet tehdä hedelmää ja nyt ensimmäiset ovat jo toista vuotta tekemässä satoa.

Vuorikaskas

toukokuu 14, 2016, 09:48:11 ap #34 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2016, 12:05:24 ip käyttäjältä Vuorikaskas
1998 ja 1999 minulla oli muutama lajike ja kymmeniä kasveja.  Tuli tehtyä omista sadoista 5 litran astia omaa "Tabascoa".  Oli mm. Apachea kasvamassa ja muutamaa muuta lajiketta. Sitä ennenkin oli usein kasvanut joitain chilejäkin.  Samoin sen jälkeen.  Mutta sitten on myös vuosia jolloin puutarhaa ei ole ollut lainkaan.

Varsinaisesti chilien lajeihin ja lajikkeisiin aloin perehtyä jokunen vuosi sitten.  Mutta kyllä oman chilikastikkeen teko omakasvattamista täytyy laskea harrastamiseksi.  Sitten on vuosia kun on muuten vain jokunen chili kasvamassa, lasken sen normaaliin puutarhaharrastukseen, jota on ajoittain ollut  pienestä pitäen.  70-luvun lopulta ainakin muistan kun kasvimaata innostuin tekemään landella noin 13- vuotiaana.  Kädet ja jalat pitää saada multa möyrimään, se on se selittämätön juttu missä tuntee elävänsä, ja suunnittelemaan miten siinä tulee kasvamaan mitäkin.

Pitää  90-luvulta valita kaksi vuotta ja lisätä ne nykyisin menossa olevaan harrastukseen...   5-10 eli 5 jos tämä 2016 kausi lasketaan jo mukaan.  Vai valitsenko 3-4, kas siinä pulma.  ;D  Laitoin 5-10, sillä vaikka olenkin toisaalta melkein aloittelija, olen  kuitenkin samalla lähes konkari.

ViljoH


MorugaReaper


San_Ooj

Pari vuotta menny kokeillessa kaiken muun ohella. Nyt ensimmäistä kertaa mennä paukautin ja ihan ostin chilin siemeniä

MRgreen

Kautta 2017 voi sanoa tokaksi varsinaiseksi kaudeksi. Sitä ennen oli kasvatus aika säätöä mutta harrastelua kuitenkin. Viime vuonna tuli jo reilusti satoakin ja chilin käyttö ruuanlaitossa varmaan lasketaan mukaan.

Tyräkki

Taisin aloittaa vuonna 2000 tai 2001. Siitä asti on aina jokunen puska ollut. Alussa enemmän, välillä vähemmän ja nyt taas runsaammin tulossa.