Lehdet kananlihalla!

Aloittaja Pumbasaur, toukokuu 14, 2015, 16:53:48 ip

« edellinen - seuraava »

Pumbasaur

Heei vaan chilimaakarit!
Koitin selvitellä interneetin syövereistä että mistä mahtaa tämä ilmiö johtua lehtien ala pinnoilla?

Kyseessä toistaiseksi tuntematon laji, taimimullassa ja 200w ESL:n alla ja pöytätulletin vieressä. Lämmöt eivät ole kovin korkealla (n. 23c) ja olen antanut GreenCaren puutarhan kesälannoitetta hyvin maltilla.

Otin kaverit pois kaapista neljä päivää sitten ja vähensin kastelua sekä lopetin lannoituksen, toivoen että tilanne paranisi mutta ei auttanut. Ilmiö ei levinnyt kaikkiin kasveihin ja alkoi samaan aikaan kaikissa kolmessa sairastuneessa. Mistä mahtaa olla kyse?

Kiitos paljon jo etukäteen ja pahoittelut pitkästä tekstistä :D




Sent from my iPhone using Tapatalk

Whili


unenkuva

Hoitokeinona pelkällä vedellä kastelu jonkunsen aikaa. Muista ettet ylikastele, vaan jatka ihan normaalia kastelua

Trioniska

Lisäten edelliseen vain vesikastelua jonkin aikaa kunnes näyttää taas hyvältä ja uutta vettä vasta kun ensimmäiset lerpahdukset lehdissä havaittavissa. Kun tosiaan pahanlaatuinen ödeema havaittavissa liikakastelu/ lannoiteöveriä... Eli jos kastelet lannoitusövereiden jälkeen pahentaa vain tilannetta. Pitää antaa maan kuivahtaa välillä. Pukkaa liiat mineraalit tai muut mömmöt lehtirakenteen lävitse vai miten se menikään...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - toukokuu 14, 2015, 18:34:28 ip
Lisäten edelliseen vain vesikastelua jonkin aikaa kunnes näyttää taas hyvältä ...


Ja lisäten tuohon vielä, että nuo ennestään vanhat kiteet eivät katoa vanhoista lehdistä mihinkään. Paranemisen näkee uusista lehdistä, kun niihin ei enää muodostu kiteitä.

Pumbasaur

Paljon kiitoksia vastauksista, näillä eväillä etiäppäin sitten :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - toukokuu 14, 2015, 18:34:28 ip
Pukkaa liiat mineraalit tai muut mömmöt lehtirakenteen lävitse vai miten se menikään...


Nesteenpaine rikkoo solujen seiniä.

Allusd

Mulla on vähän sama ongelma tällä hetkellä. Mysteeri tässä on se, että olen antanut n. 75%:sta puutarhankesäliuosta ja aina olen antanut jopa lehtien lerpahtaa ennen kastelua. Astian pohjassakin on reiät, eikä vesi jää sinne lillumaankaan.. Noh, ehkä annan sitten vain vettä seuraavat muutamat kerrat..

Muuten nävä voivat oikein hyvin!




Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Allusd - maaliskuu 14, 2017, 13:39:20 ip
Mulla on vähän sama ongelma tällä hetkellä. Mysteeri tässä on se, että olen antanut n. 75%:sta puutarhankesäliuosta ja aina olen antanut jopa lehtien lerpahtaa ennen kastelua. Astian pohjassakin on reiät, eikä vesi jää sinne lillumaankaan.. Noh, ehkä annan sitten vain vettä seuraavat muutamat kerrat..

Muuten nävä voivat oikein hyvin!




Ongelmana voi olla liian suuri määrä vettä kerralla. Puhtaalla vedelläkin ödeeman saa helposti, kun kaataa vettä kerralla liikaa.

Chilivaari

maaliskuu 14, 2017, 14:30:23 ip #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2017, 14:48:49 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Allusd - maaliskuu 14, 2017, 13:39:20 ip
Mulla on vähän sama ongelma tällä hetkellä.
......
Muuten nävä voivat oikein hyvin!





;D ;) 8)
Oikein hyvin näyttävät voivan, suorastaan erinomaisesti minun mielestäni tuosta kuvasta päätellen.



Tuohan on chinense? Sen lehtien kuuluukin olla juuri tuollaiset.

Allusd

Helevetti kun ei meinaa taaskaan toimia tuo kuvan jakaminen.  :D

https://drive.google.com/open?id=0BwZKVbzWEyrxOU1FUmN0N09rcHc

Tuossa linkki kuvaan, jossa näkyy kuplintaa lehtien alapinnoilla.

Yleensä kastelen aina melko läpikotaisin sen jälkeen kun on kuivahtanut kunnolla. Meinaa nimittäin aika helposti vesi vain valua purkin reunoja pitkin pohjalle ja sitä kautta ulos kovinkaan paljoa imeytymättä itse kasvualustaan, kun se on niin kuiva. Kai täytyisi sitten muuttaa tätä tekniikkaa.

Ezmo

Tuon kokoselle puoli desiäkin on aika paljon kerralla, jos ei ole kauhean paahteinen paikka. Kannattaa laittaa ala kautta vähän vettä ja antaa rauhassa imeytyä multaan.