toukokuu 14, 2024, 11:53:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Erikoinen testaus?

Aloittaja Yollu, marraskuu 11, 2015, 02:34:03 ap

« edellinen - seuraava »

Yollu

Hei,
tämmönen erikoinen päähänpisto.
Mikä lajike olisi nopea, isosatoinen, helppo, suunnilleen Habaneron vahvuinen ja soveltuis hyvin kuivattavaks?
Noin 7- vuotta olen miettinyt chilien kasvattamista ja lukenut aiheesta jonkin verran, mutta nyt vasta päätin aloittaa.
Tarkoitus olisi vähän erikoinen; Röökin polton ajattelin vaihtaa kuivattujen suht. tulisien chilipalojen napsimiseen ja itse nämä haluisin kasvattaa. (saa nähä toimiiko, uskoisin ainakin)
Onko kellään muulla kokemusta? Ainakin dopaminin tuotantoon vaikuttaa.. :)
Myös joku maukas vähän tulinen lajike kiinnostaisi alkuun ihan ruoka-aineena / mausteena.
Yhden chilin kasvin olen kasvattanut muutama vuosi sitten multa- lecasora sekoituksessa luonnon auringolla ja satoa tuli sopivasti, mutta edes lajia en muista. Eli vinkkejä voi myös antaa mm. et kannattaako vesi- vai multa pohjalta aloittaa, tietty ravinteista ja muista kiinnostaa tietää lisää jne.
Eli tämmösellä lähetään liikkeelle ja tärkeimpänä kysymyksenä lajikkeet!  ;)

Everkistus

Tervetuloa mukaan!

Itse aloitin Aji Cristalista, ja se kuuluu edelleen jokavuotiseen valikoimaan. On se vaan niin hyvää :D

0lli

Lemon drop on nopea ja isosatoinen, tulisuus ei tosin habaneroon yllä, mutta kyllä siitäkin potkua löytyy! :)

Edit. Ja tosiaan unohtui sanoa että todella helppo kasvatettava!
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Vuorikaskas

On pakko aloittaa useammalla lajikkeella, koska makuja on niin monenlaisia. Itse en voinut sietää Aji Cristalia, mutta Lemon Drop on huippuherkku.  Toisaalta kokemukseni rajoittuvat tuoreena käyttöön.

Jomppe

Täällä aika pitkälle samat perusteet, eli harrastuksen rahoitus tulee pitkälti tupakoinnin lopettamisesta säästetyistä pennosista(halvalla toistaiseksi päästy).
Nikotiinipurkan ohella/lisäksi auttaa todella hyvin kun chiliä heittää himon hetkellä suuhun.
Lajikkeet itselläkin hakusessa, jonka johdosta ensi kesälle kasvatteluun meni 32 lajiketta joista parhaimmat pääsee jatkoon + risteytykset.

Ravinteista varmaan helpoimpia ja halvimpia on Puutarhan kesä, haulla löytyy tekstiä ähkyyn saakka. Multa/turveviljely helpointa, vesiviljely vaatii enemmän "hifistelyä" mielestäni. Toki satoisuus on siinä eri luokkaa. Jos vesiviljely kiinnostaa niin helpoin tapa lienee bubbleri tai ämpärihydro, haulla avautuu tämäkin maailma.

Ja niin, tervetuloa mukaan, varmasti löydät omat mieleiset lajikkeesi, eikun rohkeasti kokeilemaan! :)