Ebb & flood-systeemi kesäksi.

Aloittaja t4ku, helmikuu 28, 2016, 18:46:42 ip

« edellinen - seuraava »

t4ku

Moi! Elikkäs rakensin tuossa kyseisen systeemin jota olisi tarkoitus käyttää heti kun ilmat sallivat. Eli siis meillä on lasitettu parveke, ja sinne kyhäsin 3m altaan. Pari kautta olen kasvatellut mullassa ja nyt tosiaan innostuin kokeilemaan tätä vaihtoehtoa. Lähinnä kiinnostaisi tietää että kuinkahan pahasti se kasvu pysähtyy jos lyön mullasta taimet tuohon ebbiin? 😯 mulla nimittäin on tällä hetkellä parisenkymmentä kasvinalkua mullissa. Vai kannattaako suoraan sitten vaan idättää kivivillaan uudet ehdokkaat jotka laittaa keväällä veteen? Ja jos näin, niin missä vaiheessa näiden idätys kannattaisi suorittaa, kun eikös kivivillassa olevat taimet pitäisi melko pian itämisen jälkeen saada jo sinne järjestelmään kasvamaan? 😮
Kiitokset vastauksista jo etukäteen 👍

Nikodeemus

Jos aiot yrittää, pese todella tarkasti multa pois juurista. Yleensä mullasta hydroon siirtämistä ei suositella, koska pesu jne. kopelointi stressaa kasveja kyllä kovasti.
Ehkä ottaisin itse pistokkaat kasveista kivivilloihin, ja ne sitten vedessä juurtuneina sinne ebbiin.
Muistelen joskus lueskelleeni jostain, että multa- ja vesijuuret ovat erilaisia, ja että vedestä multaan onnistuu ja toisinpäin ei.
Silloin kun oli kasvihuone ja putkihydro siellä, idätin siemenet kivivilloissa ja pidin purkeissa ruukkusoran seassa, kunnes ilmat sallivat kasvariin siirtämisen.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

PP

Jos ne kasvit on annuumeja tai baccoja, idättäisin uudet. Chinensien kanssa menee myöhäiseksi, jos idättää nyt. Pistokkaitakin voi tietysti ottaa, mutta niidenkin juurtumisessa kestää aikansa eikä kaikki onnistu yleensä.

Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - helmikuu 29, 2016, 08:28:45 ap
Jos aiot yrittää, pese todella tarkasti multa pois juurista. Yleensä mullasta hydroon siirtämistä ei suositella, koska pesu jne. kopelointi stressaa kasveja kyllä kovasti.
Ehkä ottaisin itse pistokkaat kasveista kivivilloihin, ja ne sitten vedessä juurtuneina sinne ebbiin.
Muistelen joskus lueskelleeni jostain, että multa- ja vesijuuret ovat erilaisia, ja että vedestä multaan onnistuu ja toisinpäin ei.


Siirto onnistuu eikä ole edes vaikeaa, mutta kasvuun tulee viikon tai muutaman viive. En tiedä onko  siirto vedestä multaan sen helpompaa eikä se ole ainakaan kasville vähemmän stressaavaa.


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2016, 09:18:48 ap
Jos ne kasvit on annuumeja tai baccoja, idättäisin uudet. Chinensien kanssa menee myöhäiseksi, jos idättää nyt. Pistokkaitakin voi tietysti ottaa, mutta niidenkin juurtumisessa kestää aikansa eikä kaikki onnistu yleensä.

Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - helmikuu 29, 2016, 08:28:45 ap
Jos aiot yrittää, pese todella tarkasti multa pois juurista. Yleensä mullasta hydroon siirtämistä ei suositella, koska pesu jne. kopelointi stressaa kasveja kyllä kovasti.
Ehkä ottaisin itse pistokkaat kasveista kivivilloihin, ja ne sitten vedessä juurtuneina sinne ebbiin.
Muistelen joskus lueskelleeni jostain, että multa- ja vesijuuret ovat erilaisia, ja että vedestä multaan onnistuu ja toisinpäin ei.


Siirto onnistuu eikä ole edes vaikeaa, mutta kasvuun tulee viikon tai muutaman viive. En tiedä onko  siirto vedestä multaan sen helpompaa eikä se ole ainakaan kasville vähemmän stressaavaa.


Neljänä vuotena pesin omat kasvini kun siirsin ne vesiviljelyyn.
Yksikään ei kuollut eikä selkeää kasvun pysähtymistä ollut, ainakaan silmin nähtävissä. Muistaakseni Jaolsten sanoi samaa.

Sellaista suositusta että mullasta veteen ei suositella kuulin ja luin ensi kertaa nyt.
Toki siinä juuria rikkoontuu, mutta se pesu kannattaa tehdä isossa vesipaljussa tms.
ja huuhtelu vielä erikseen.
 
Kokeilin kerran suihkutella ja totesin että kasvista lähti puolet juuristosta.

Suurin miinus on se aika iso homma niissä juurten pesussa. Siitä lähtevä turve menee mulla kasvimaalle tai pionien juurelle, osa heittänee ne ehkä roskiin.

Tänä vuonna teen kaiken päinvastoin, eli kaikki idätykset kunnon taimiasteelle kivivillakuutiossa (dynossa). Siitä sitten siirto verkkoruukkuun ja taiminft:hen.
Siinä tapahtui mulla ainakin viikon ajan sama kasvuvauhti kuin kuutiossakin, sitten kun kasvit saivat juurensa ulos verkkoruukusta kasvu alkoi kunnolla.
Ja multaan menevät taimet menevät sinne villoineen.

Noista ns. vesi- ja multajuurista omaa huomiota, ei faktaa. Vesijuuristo ottaa ravinteensa juuriston uudella osalla jossa on niitä hmmm... karvoja muutamien senttien matkalla.
Ne näkee helposti kun syksyisin kasvit lentää kompostiin, tai tuleen jos on ollut kirvoja. En halua levittää samoja ötököitä kompostin mukana seuraavana keväänä.....

Uskon että multajuurissakin on samanlaiset karvat siellä, mutta koska ne on kai useimmiten hiusjuuristossa, niin niitä lähtee pois aika paljon.
Ei ole tullut koskaan niin tarkkaan katsottua, koska pesun voi tehdä ilman lähinäkö lasejakin.

Juurten erilainen väri johtunee kasvualustasta, toisessa vesi, toinen mullan värjäämä ja pimeässä.
Multakasveissa ollut ruskehtava juuristo ei muuta väriään vesiviljelyssä, vasta uusi kasvu siellä on valkoista pääsääntöisesti.

Muistaakseni täällä on ollut kuvia idätyksistä läpinäkyvissä kipoissa ja niissä näkyvät juuret on sitten valkeita ainakin ulospäin olevasta osastaan....

NPhoBiaz

Myös Chilikirjassa väitetään, että kasvi menee šokkitilaan kun siirretään mullasta vesiviljelyyn, ja että kasvu voi pysähtyä pitkäksikin aikaa.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 29, 2016, 12:17:33 ip
Myös Chilikirjassa väitetään, että kasvi menee šokkitilaan kun siirretään mullasta vesiviljelyyn, ja että kasvu voi pysähtyä pitkäksikin aikaa.


Sen on tehnyt ihmiset, jotka ei oikeastaan siinä valossa mitä kirjassa yleensäkkin vesiviljelystä kerrotaan, ole itse sitä harrastaneet.
Niin väitettiin täällä foorumillakin aikaisemmin.
Neljän vuoden kokemuksella väite on paskapuhetta.

Vesiviljelyyn siirron jälkeen kasvi ei roikota lehtiään eikä näytä huonovointiselta.
Tietysti jos pesun aikana puolet juurista lähtee kasvu varmaan kärsii.

Määrittele kasvin shokkitila  ;D......

t4ku

Taimia löytyy annuumeja, baccoja ja chinensejä. Ajattelinkin tuon juurien pesun suorittaa huljuttelemalla saavissa jotta välttyisin suurimmalta juurikadolta. Chilikirjasta luin myös tuosta että kasvu hidastuu mullasta veteen siirtäessä koska kasvi joutuu shokkitilaan. En ihan täysin tätä väitettä ostanut, ja siitä syystä juuri kyselin täältä mielipiteitä ja muiden kokemuksia. Taidan kyllä koittaa tuota veteen siirtämistä osalla chileistä ja jätän osan multiin. Eli joko tulee hyvä sato, tai sitten aavistuksen huonompi.

Jomppe

Kommentoin sen verran, että tuo Minipaprikani joka jurmutti mullassa, aloitti parin päivän päästä vesiviljelyyn päästyään kasvamaan.
Liekö yksittäistapaus vaiko ei, siihen en ota kantaa.
Nykyisin majailee mullassa sattuneista syistä kun talossa häärää naispuolinenkin henkilö.

Huru-ukko

helmikuu 29, 2016, 19:53:06 ip #8 Viimeisin muokkaus: helmikuu 29, 2016, 19:55:03 ip käyttäjältä Huru-ukko
Palaan vielä tuohon, oman niksin kanssa.

Kun kasvia sovittaa juurien pesun jälkeen sinne verkkoruukkuun ( omat 80mm), niin niiden juurien kanssa on ongelmia, saada niitä ulos sieltä niistä pienistä rei'istä. Etenkin isommilla taimilla, koska juuristo on kehittynyt suureksi, sitä ei yksinkertaisesta sieltä pois saa rikkomatta verkkoruukkua.

Leikkasin itse verkkoruukun pohjasta n. parin euron kokoisen pyöreän palan pois.
Sen jälkeen vesimärkä juuristo menee siitä helposti läpi, eikä jää kasvin alle kasaksi.

Joka on jo multaruukusakin ongelma juuriston kietouduttua liikaa itsensä ympärille.

Ensin siis kasvi juurenniska pari senttiä pohjasta ylöspäin, ja seuraavaksi sinne verkkoruukkuun isoja hydrosora "rakeita" jotka tukkii reiän sopivasti jättäen juurille tilaa ja sitten sitä normaalikokoista päälle.

Mulla on itselläni sellaista valkoista litteää koristekiveä joka on hiottu sileäksi, kokoluokkaa 2-3 cm.
Laitoin ne sinne ruukkuun alimmaiseksi, ja sitten hydrosora päälle.

Kun se juuristo on tullut ehjänä läpi ruukusta, niin sitä aikaa ei tarvita että ne kasvaisi sieltä itse ulos. Helppo levittää mutuna otaksun hydrosoraan ebb/flood systeemissä, ja NFT viritelmissä se laskeutuu nätisti heti sille vesikalvolle sinne pohjaan. En ole harrastanut ebbejä lainkaan.

Kyllä minä  NPhoBiazsin väitteeseen ja Chilikirjankin väitteeseen uskon että tulee pysähdys kasvuun jos juuristo jää kasaksi verkkoruukun pohjalle.....

t4ku

Pitänee testata noilla Huru-ukon nikseillä että mitä saadaan aikaan. Ja siis hydrosoraanhan nuo juu.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 29, 2016, 19:53:06 ip
Kyllä minä  NPhoBiazsin väitteeseen ja Chilikirjankin väitteeseen uskon että tulee pysähdys kasvuun jos juuristo jää kasaksi verkkoruukun pohjalle.....


Tarkennan vain, että itse en väitä noin. Kokemusta tuosta ei ole. Kommentti oli tarkoitettu vastauksena siihen, että missään muualla et ole nähnyt näin väitettävän. :)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - maaliskuu 01, 2016, 01:11:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 29, 2016, 19:53:06 ip
Kyllä minä  NPhoBiazsin väitteeseen ja Chilikirjankin väitteeseen uskon että tulee pysähdys kasvuun jos juuristo jää kasaksi verkkoruukun pohjalle.....


Tarkennan vain, että itse en väitä noin. Kokemusta tuosta ei ole. Kommentti oli tarkoitettu vastauksena siihen, että missään muualla et ole nähnyt näin väitettävän. :)

Siellä varmasti lukee niin koska sanot, mutta en ole itse nähnyt kohtaa.
Vaikka kirjan omistankin. Lajiketietous siellä on hienoa ja chilien historiakin.

Selvyydeksi en halua riidellä kenenkään kanssa  :), nuo on omia mielipiteitäni joihin jokaisen kuuluu suhtautua yhtä kriittisesti kuin kaikkeen muuhunkin mediassa esitettyyn väitteeseen. Olipa se sitten painettua sanaa, somea tai televisiosta tulevaa infoa.

Toivon kaikille runsasta satoa kasvattipahan millä tavalla tahansa  :).



Nightfrost89

Mainitsempa nyt omista kokemuksistanikin

Olen siirrellyt kasveja mullasta kivivillaan ja NFT:hen pariin otteeseen. Hankalin osuus on ehdottomasti juuriston puhdistaminen mullasta, ilman että vaurioittaa juuristoa.
Tämän olen tehnyt pesemällä juuriston vesisaavissa, jottei vedenpaine rikkoisi juuria letkulla pestessä.
Kivivillan olen leikannut auki ja pujottanut juuret muutamaan eri väliin kivivillassa.

Kun operaation on saanut tehtyä, on kasvi hieman osoittanut tyytymättömyyttään roikottamalla lehtiä hetken. (noin 6-12 tunnin ajan)
Tämän jälkeen en ole havainnut ainakaan hidastumista kasvussa. Yleensäottaen on kasvutahti kohonnut siirron jälkeen.
Olen todennut että NFT kasvatus ottaa nopeasti kiinni sen mahdollisen pienen ajan, jonka kasvi käyttää toipumiseen siirrosta.

t4ku

Se juurien perusteellinen puhdistus on kyllä varmasti hankalin osuus. Mullan sekaan on tullut yleensä sekoitettua aika isolla kädellä ruukkusoraa jotta juurilla olisi enemmän tilaa ja jottei multa kastellessa tumppaantuis niin pirun tiiviiksi. Se saattaa ehkä helpottaa hieman tuota juurien puhdistusta tai sitten ei  ;D Mutta tosiaan tänä vuonna mennään näin ja katsotaan kuinka käy. Jos menee pahasti perseelleen niin ensi vuonna ollaan sitten ehkä viisaampia ja tehdään jotenkin toisin.


Huru-ukko

Kyllä mulle jäi niihin hiukan tavaraa, etenkin siksi että kasvatin turpeessa mikä on pidempisyistä kuin multa, vaikka sielläkin turvetta on.

Hyvin ne menee, ei huolta.

t4ku

Jaahas, nyt näyttääkin pahasti siltä että joutunee idättää uudet ehdokkaat. Tässä aamusella katsellessani taimia, huomasin pahaksi onnekseni että ilmeisesti ripsiäiset tehneet tuhojaan moneen kasviin  >:( hmm, kuinkahan mahtaa mäntysuopaliuos tehota kun eikös siitä ole ollut puhetta ettei se välttämättä auta?

Pihlajakäki

Sellaista muistelisin lukeneeni että mäntysuopa ei ripsiäisiin juuri tehoa. Torjunta tapahtuu muistaakseni hyönteismyrkyillä ja viikottaisella käsittelyllä.

Joku viisaampi korjatkoon jos on korjattavaa
Parempi myöhemmin kuin aiemmin

Mirka

Mulla on vasta yhden vuoden kokemus takana, mutta viimevuonna siirsin kyllä ihan ongelmitta kasveja mullasta hydroon. Yksikään ei kuollut ja ainakaan baccatumit eivät edes kasvua tuntuneet hidastavan. Chinenseistä en osaa sanoa hidastuiko kasvu, koska samalla siirsin ne parvekkeelle ja viime kesä oli mitä oli. Ja itseasiassa siirsinhän minä myös tossa kaksi viikkoa sitten Lemon Dropin mullasta hydroon ja se on kasvanut hyvää vauhtia, eli ei mitään ongelmaa tälläkään kertaa.

Samaisella yhden kauden kokemuksella noista ripsiäisistä: myrkytä mielummin kunnon myrkyllä kerralla nyt kun satokausikin on vielä kaukana. Pelleilin viimevuonna mäntysuovan kanssa, enkä kyllä suosittele samaa kellekään.

t4ku

Provado-puikkojen pitäisi kaiketi tehota myös ripsiäisiin, mutta onko se kuinka myrkkyä itse kasville? Tai uskaltaako mahdollista satoa suuhunsa laittaa sen jälkeen? ;D