makean hedelmäiset lajikkeet

Aloittaja Tiina Parkkila, lokakuu 23, 2016, 03:47:44 ap

« edellinen - seuraava »

Jame

Niin, ja jopa samasta kasviyksilöstä saa erimakuisia / tulisuudeltaan vaihtelevia podeja kun kasvuolosuhteet vaihtelevat. Oman kokemuksen mukaan esim. syksyn tultua  sisälle  kypsymään tuotu Naga ei ollut kovin tulinen. Sama homma raakana irronneen ja keittiön pöydällä kulhossa väriä vaihtaneen Peru Cuscon kanssa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Tiina Parkkila

Mulla kasvoi De Cayenne chilit ja THOR F1 ja  Californian Wonder paprikat  omassa pikkuhuoneessaan. Yksi De Cayenne ja pari Californian Wonder paprikaa jätin kokeeksi  tomskuhuoneeseen kasvaan. Chili kasvoi tomaatintaimen kanssa samassa kasvuloorassa.

Tomaattihuoneen  chili sai koko kasvukauden liikaa vettä ja taas chilihuoneessa kaikki muut taimet kärsi aika ajoin   kuivuudesta; välillä kuivahti liikaa, välillä ylikastelin, mutta enemmän oli sitä lievästi kuivana kituuttamista.

Viileämmässä isossa tomaattihuoneessa kasvanut De Cayenne teki mielestäni keskitulisia podeja. Chili-huoneessa kuivuuden  kourissa ja kuumemmissa olosuhteissa kärvistelleet taimet taas antoivat huomattavasti  tulisempaa podia.  :-*  Tuli sellane  olo, että pitääkö chilejä  sitten "vähäsen kiusata"..aina välillä? 

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Tiina Parkkila - marraskuu 02, 2016, 23:19:56 ip
Mulla kasvoi De Cayenne chilit ja THOR F1 ja  Californian Wonder paprikat  omassa pikkuhuoneessaan. Yksi De Cayenne ja pari Californian Wonder paprikaa jätin kokeeksi  tomskuhuoneeseen kasvaan. Chili kasvoi tomaatintaimen kanssa samassa kasvuloorassa.

Tomaattihuoneen  chili sai koko kasvukauden liikaa vettä ja taas chilihuoneessa kaikki muut taimet kärsi aika ajoin   kuivuudesta; välillä kuivahti liikaa, välillä ylikastelin, mutta enemmän oli sitä lievästi kuivana kituuttamista.

Viileämmässä isossa tomaattihuoneessa kasvanut De Cayenne teki mielestäni keskitulisia podeja. Chili-huoneessa kuivuuden  kourissa ja kuumemmissa olosuhteissa kärvistelleet taimet taas antoivat huomattavasti  tulisempaa podia.  :-*  Tuli sellane  olo, että pitääkö chilejä  sitten "vähäsen kiusata"..aina välillä?


Muistaakseni chilit suojaavat jatkuvuuttaan tuolla keinoin kun olosuhteet ovat niukat ja jatkuvuudesta ei ole varmuutta niin ettei podit mene vieraaseen suuhun vaan haluttuun levitykseen = tulisuus lisääntyy.

Siksi lajikkeiden satoa saa tehtyä tulisemmaksi kun osavasti kiusaa niitä yhdessä kunnon auringonpaisteen saannin kanssa...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Fundeeraaja

Yksi parhaimpia ja mukavan satoisa oli Manabi sweet, c.baccatum. Siinä on hedelmällisyyttä ja makua. Ja nimenomaan ei sitä parfyyminmäistä jota monissa miedoissa chinenseissä on. Minulla oli tuota muutama puska ja tykästyin siihen. Tulee ensi kaudelle lisää. Hyvä salaatti- ja naposteluchili. Menee leivänpäällä kivasti Aji Cristalin kera. Hyvä rapea rakenne.

https://www.semillas.de/cgi-bin/shop/shop.cgi
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

sorrii

Mulla oli kolme kesää sitten Aji Verdeä joka oli tosi raikas ja makea. Aji Verde jota oli Heinän Penalla myynnissä oli tyystin eri lajike. Luulen että omani oli aito, koska vastasi ulkomaisia kuvauksia ja kuvia: Saman näköinen kuin vaikkapa Aji Cristal, mutta ~3 kertaa isompi. Yllättävän ohutkuorinen ja siksi huonosti säilyvä kypsänä: Ne piti syödä parissa päivässä kypsymisen jälkeen, koska nahistuivat tosi nopeasti. Mun päätelmäni tuohon nimeen (Verde=vihreä) oli että se siksikin käytetään yleensä vihreänä, kun ei kypsänä pysy. Vihreänä se oli kuin jotain salaattia tai herneen palkoa .... Lähes tuleton. Taidampa laittaakin uudestaan ensi kesäksi  :)

Annuumit on mun mielestä täällä foorumissa rankasti aliarvostettuja. Maailmalla kuitenkin kalassikkolajeista aika iso osa on niitä!
Itselläni [ja ketjukirjeessä] on HE-paprikaa [Hegües erôs ..taijotain] Unkarista, joka oli alkukesästä jokapaikassa myynnissä vihreänä, eikä muita paprikoita vielä näkynyt missään. Ravitoloissakin sai sitä silppuna kun pyysy "erös" [=tulinen] ... Löysin yhdeltä vihanneskauppiaalta puolittain oranssiksi kypsyneitä, ja ostin pari ja otin siemenet. Nehän iti 100%. Viime kesänä tuli satoa parista kasvista ihan ok. Suomen viileässä kesässä niistä tuli aika mietoja ja makeita: Kuin suippopaprikaa kevyellä poltteella.
Samantapainen on Beaver Dam, jota on liikkunut piireissä. Itselläni sen polte välillä kyllä yllättikin. Makea oli aina; tulisuus vaihteli ...
Klassikko on Hungarian Hot Wax. Se kuitenkin on kovakuorisempi ja muistuttaa tavallista mauste-paprikaa enemmän. Ja tiet on pienempi kuin edelliset.

Sitten muuten on Baccatumeissa sellainen kuin Kaleidoskop. Itse ostin siemeniä vuosia sitten Fataliilta, ja kasvatin viime kesänäkin: Se on myös suippo punainen Aji, jonka makukin on hedelmäinen ja makea. Tosi vähän tulinen tai ihan tuleton. Itse laitoin kerran renkaita tytöntyttärieni ristiäisjuhliin tekemiini voileipäkakkuihin koristeeksi: Ei edes kukaan mummeli valittanut. Olin itseasiassa pettynyt, kun ei kukaan eds kiinnittänyt huomiota ja kysynyt: "Ei kai tässä oo chiliä?!"

Suunnittelin joskus -vaan en toteuttanut, vielä- että laitan tuota Kaleidoskopia mukaan etikkasäilykkeisiin, jos on muuten turhan tulisia ajeja ....

Sugar Rush -nimellä liikkui pari vuotta sitten ketjukirjeessä jotain keltaista baccatumia, jotka olivat pyöreitä tai pihvitomaatin-litteitä palleroita. Mietoja ja aika makeita. Mun käsittääkseni "aito" SR oli Fataliilla sellainen suippo ja punainen. En oo nähnyt livenä ... Hyviä ne oli nuo keltaisetkin, vaikkakaan eivät mitenkään erkoisen makeita, että sokerihumalaa tulisi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 16, 2016, 14:40:10 ip
Mulla oli kolme kesää sitten Aji Verdeä joka oli tosi raikas ja makea. Aji Verde jota oli Heinän Penalla myynnissä oli tyystin eri lajike. Luulen että omani oli aito, koska vastasi ulkomaisia kuvauksia ja kuvia: Saman näköinen kuin vaikkapa Aji Cristal, mutta ~3 kertaa isompi. Yllättävän ohutkuorinen ja siksi huonosti säilyvä kypsänä: Ne piti syödä parissa päivässä kypsymisen jälkeen, koska nahistuivat tosi nopeasti. Mun päätelmäni tuohon nimeen (Verde=vihreä) oli että se siksikin käytetään yleensä vihreänä, kun ei kypsänä pysy. Vihreänä se oli kuin jotain salaattia tai herneen palkoa .... Lähes tuleton. Taidampa laittaakin uudestaan ensi kesäksi  :)

Annuumit on mun mielestä täällä foorumissa rankasti aliarvostettuja. Maailmalla kuitenkin kalassikkolajeista aika iso osa on niitä!
Itselläni [ja ketjukirjeessä] on HE-paprikaa [Hegües erôs ..taijotain] Unkarista, joka oli alkukesästä jokapaikassa myynnissä vihreänä, eikä muita paprikoita vielä näkynyt missään. Ravitoloissakin sai sitä silppuna kun pyysy "erös" [=tulinen] ... Löysin yhdeltä vihanneskauppiaalta puolittain oranssiksi kypsyneitä, ja ostin pari ja otin siemenet. Nehän iti 100%. Viime kesänä tuli satoa parista kasvista ihan ok. Suomen viileässä kesässä niistä tuli aika mietoja ja makeita: Kuin suippopaprikaa kevyellä poltteella.
Samantapainen on Beaver Dam, jota on liikkunut piireissä. Itselläni sen polte välillä kyllä yllättikin. Makea oli aina; tulisuus vaihteli ...
Klassikko on Hungarian Hot Wax. Se kuitenkin on kovakuorisempi ja muistuttaa tavallista mauste-paprikaa enemmän. Ja tiet on pienempi kuin edelliset.

Sitten muuten on Baccatumeissa sellainen kuin Kaleidoskop. Itse ostin siemeniä vuosia sitten Fataliilta, ja kasvatin viime kesänäkin: Se on myös suippo punainen Aji, jonka makukin on hedelmäinen ja makea. Tosi vähän tulinen tai ihan tuleton. Itse laitoin kerran renkaita tytöntyttärieni ristiäisjuhliin tekemiini voileipäkakkuihin koristeeksi: Ei edes kukaan mummeli valittanut. Olin itseasiassa pettynyt, kun ei kukaan eds kiinnittänyt huomiota ja kysynyt: "Ei kai tässä oo chiliä?!"

Suunnittelin joskus -vaan en toteuttanut, vielä- että laitan tuota Kaleidoskopia mukaan etikkasäilykkeisiin, jos on muuten turhan tulisia ajeja ....

Sugar Rush -nimellä liikkui pari vuotta sitten ketjukirjeessä jotain keltaista baccatumia, jotka olivat pyöreitä tai pihvitomaatin-litteitä palleroita. Mietoja ja aika makeita. Mun käsittääkseni "aito" SR oli Fataliilla sellainen suippo ja punainen. En oo nähnyt livenä ... Hyviä ne oli nuo keltaisetkin, vaikkakaan eivät mitenkään erkoisen makeita, että sokerihumalaa tulisi ...

Aji verde näyttääkin syönti chililtä :) Harmi vaan että oma chili kiintiö on nyt täynnä.

Voisko tämä olla aito? http://www.ebay.com/itm/Aji-Verde-fruchtig-scharfe-Chili-rote-Chilli-Capsicum-baccatum-sehr-ertragreich-/251355531830?hash=item3a85f50a36:g:nMYAAOxyTyBSVtg-

sorrii

Hyvin mahdollista että tuo edellinenkin on "aito" ... Mä luulen -en tiedä- että Etelä Amerikassakaan ei voi nimen perusteella tietää mitä saa, kun joka kylällä on omat lajinsa. Aji punainen, -keltainen ja varmaan vihreäkin. Aji Cristal kuulemma saa niemensä siitä että on läpikuultava ... Niin ne torikauppiaat sielläkin kai myyvät punaista ja keltaista tsiliä ... ja vihreää.

Se mun oma "aito" Aji Verde näytti hyvin samalta kuin esim. tämä: https://www.sowseeds.co.uk/products/aji-verde-chilli-seeds

En muista varmaksi enää, mutta luulisin että itse tilasin siemenet Fataliilta. Tuossakin kuvauksessa muuten sanotaan kasvavan ~7cm mittaan: Itselläni Aji Cristalkin on usein lähes 10cm, ja tämä Verde oli selvästi isompi kooltaan: Aji Nortenon luokkaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Aji Verde kuvia v'lta 2012: Huom. kiilto! ...ne oli tosi houkuttelevan hedelmäisen näköisiä tuon kiillon takia!


ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Näyttää aika tuliselta muttei varmaan sitä olekkaan :) Nyt rupes tekee salsaa mieli  ;D

sorrii

Tulisuus oli jotain kebab-pepperonien luokkaa. Saattaisi itseasiasssa toimia hyvin "naisten ja lasten" etikkasäilykkeenä. Ongelma tosiaan oli, että ne nahistuivat kypsyttyään tosi nopeasti, ja jos ei ole montaa puskaa, niin olisi aika vaikea saada kerralla säilöttäväksi tarpeeksi että viitsii ... Toki voisi olla hauska kokeilu poimia kaikki kerralla, kun on muutama kypsä, ja laittaa sekaisin vihreitä ja punaisia ...

Tuorena syötäväksihän tämä oli loistava kuitenkin. Niitä kun kypsyy vähitellen, niin voi päivittäin poimia leivän päälle tai salaattiin herkkuja...

Sen ekan ja ainoa kerran kun itse kasvatin, kävi tyypillisesti, etten raaskinut niitä paljoa poimia ja käyttää, kun toivoin saavani kerralla sitten enemmän säilöttäväksi. Fiksuinta varmaan olisi tällaiset kuitenkin syödä kuin apina suoraan puskasta ... niinkuin Luonto on tarkoittanut  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

Niihän se voi tuppaa käymään. Itellä juuri päinvastoin... Kunhan sais edes kasvatettua noita tarpeeks isoiksi. No mutta monen asian summa johon en voinut itse vaikuttaa ja eikä tienny ennen kuin kokeili. Täytyy varmaan kokeilla tuota ebayn myyjää josko olis kelpoja siemeniä. Kuitenkin <1 viikossa saanu mistä vaan siemeniä ebaysta että aika nopsaa tullut  ;)

sorrii

Näyttäisi mullakin noita 2012 siemeniä olevan iso pussillinen. Kyllähän 4v vanhat itää vielä, varsinkin kun laittaa varuiksi vähän useampia.
Osoitetta vaan mulle ja kulukorvaus ettei tarvi potea huonoa omaatuntoa ...  8) ... Laita yv. jos haluut ...

Varmaan muuten idätän Aji Verdeäkin taas ensi kesänä: Ajattelin kasvattaa kahta ääripäätä [tietysti Aji Cristalin lisäksi]: Kasvattelen isoja mietoja ja hedelmäisiä' naposteluchilejä kuten tämä verde ja vaikkapa Champion. Sitten tulisimmasta päästä Aji Cito ja PI 260460, jtka molemmat oikein hyvän makuisia, mutta selvästi tulisempia: Aji Cito on kuin Lemondrop, mutta habaneron vahvuisena; numerohirviö on punainen, joka muistuttaa sekä ulkonäöltään että maultaan Aji Cristalia, ja hyvinkin habaneron vahvuudella. Niistä siis kuivaukseen; Miedot taas tuoreina syötäviksi ja ehkä pakkaseen, etikkaan ... Namms. Tuli nälkä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`