Aloittelijan (tyhmiä) kysymyksiä

Aloittaja Pooso, lokakuu 04, 2016, 22:04:09 ip

« edellinen - seuraava »

Pooso

Hei, olen uus chilin kasvatuksessa ja tällä foorumilla. Nyt tulee tietty aika (tyhmiä) aloittelijan kysymyksiä. Tällä hetkellä pöydällä kukkaruukussa jalapeno+punanen pitkä chili(cayenne?). Ollut tuossa "kasvamassa" about 1.5vk ja ei näy vielä mitään. Joka pv kastellut sumutinpullolla. Ostin chilit prismasta ja upotin siemenet suoraan multaan, onko järkevää? Kaapissa myös kuivana samoja siemeniä, kannattaako kokeilla kasvattamista kuivilla siemenillä? Olen aloittelija ja kyssärit saattavat olla tyhmiä mutta yrittäkää olla asiallisia. Otan oppinne omakseni.

tp.teppet

Jos vihreistä eli raaoista jalapenoista otit siemeniä niin ne eivät kyllä idä ilman ihmettä. Perus punainen pitkä chili taas todennäköisemmin itää, mutta on hybridilajike joten ei välttämättä tule samanlaista podia kuin mistä otit siemenen. Itämistä nopeuttaa ja onnistumis prosenttia parantaa sopiva lämpötila, oiskohan ollut 27-29 astetta ideaali lämpötila mutta jos saa vähän normaalia huoneenlämpöä lämpimämpään niin sekin jo auttaa. Huoneen lämmössäkin kyllä yleensä itänyt siemenet ihan hyvin mutta vähän lämpimämmässä paljon paremmin. Siemeniä ei kannata laittaa kovin syvälle jos mullassa idättää.
Enemmän tietoa idätyksestä:
http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Id%C3%A4tys

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Pooso - lokakuu 04, 2016, 22:04:09 ipOstin chilit prismasta ja upotin siemenet suoraan multaan, onko järkevää?

On ikävää murskata aloittelijan toiveita, mutta silti jaksan muistuttaa ikävistä tosiasioista.
Ensinnäkin nyt on suunnilleen huonoin mahdollinen aika aloittaa chilinkasvatus. Pimeä syksy tappaa taimet, ellei ole lisävaloa.
Toiseksi kaupan chileistä otetuista siemenistä tulee harvoin kunnon satoa. Ymmärrettävistä syistä niitä kokeillaan ja monen chiliharrastus on saanut niistä alkunsa. Kokeilunhalu on hyvä kannustin ja ilmaiset siemenet toinen.


Chilin kasvatus vaatii aikaa, aina yli puoli vuotta, usein 8-9 kuukautta. Jos ajattelet eteenpäin, tuon ajan huolenpidon, kastelun, lannoittamisen ja valaisun voisi käyttää paljon hyödyllisemmin, jos siemenet olisivat kunnollisia ja hyvää lajiketta. Siksi suosittelen panostamaan niihin. Kotimaiselta siemenmyyjältä saat laadukkaat siemenet, joiden kasvatukseen uhrattu aika ja vaiva ei mene hukkaan.


Jos ilmaisuus on aloituskokeilun edellytys, laita minulle viesti, niin saat laatulajikkeiden siemeniä (jalapeñoja minulla ei ole) ja idätykseen suosittelen kehittelemääni idätyslauttaa. Siinä voit itse todeta päivänvalossa, miten siemenet itävät, eikä siihen mene montaa päivää.

Pooso

Tietokoneen päällä olen pitänyt ruukkua välillä jotta saa lämpöä. Voisin tuota idätyslauttaa kokeilla ja katsoa siinä miten siemenet edistyy. Jos ne tuossa versoaa ja sen jälkeen laittaa multaan niin kasvaako ne kuitenkin siinä jos pitää huolta(kastelee yms yms).

PP

Lainaus käyttäjältä: Pooso - lokakuu 05, 2016, 10:22:01 ap
Tietokoneen päällä olen pitänyt ruukkua välillä jotta saa lämpöä. Voisin tuota idätyslauttaa kokeilla ja katsoa siinä miten siemenet edistyy. Jos ne tuossa versoaa ja sen jälkeen laittaa multaan niin kasvaako ne kuitenkin siinä jos pitää huolta(kastelee yms yms).


Kasvaa ne mullassa, mutta jatkan Chilivaarin linjoilla. Jos haluat tosiaan aloittaa nyt, tarvitset ehdottomasti lisävalaistusta. Hoidossa tärkeintä on riittävä valo, riittävän vähäinen kastelu, lämpö ja sopiva lannoitus (aikanaan isommille taimille). Yleensä liika "huolenpito" on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Suosittelen ehdottomasti hankkimaan baccatum-lajikkeita noiden annuumien sijaan.

Pooso


NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Pooso - lokakuu 05, 2016, 13:51:33 ip
Käykö tavallinen pöytälamppu  ;D


Valitettavasti ei riitä, täytyy olla kunnon kasvatusvalo. Muuten taimista kasvaa pitkiä honteloita, joista ei juuri hedelmää irtoa.

Pooso

Hehhee oon jotenkin ilonen. Tulin kotiin niin vihreä verso pilkottaa :D. Ensimmäinen chili (kasvaa). Saa nähdä miten käy vai käykö ollenkaan. Eroaa foorumeista siten että heti ei poljeta maahan vaan kärsivällisesti autetaan :)

chilifellow

Chilifoorumilla on hienoa porukkaa since 1997. Kysyvää ei tieltä eksytetä.  :thumbup:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

unenkuva

Vähä vedän kotiinpäin nyt ;)
Pidän youtubessa chiliaiheista kanavaa, ja sielä löytyy vastauksia useampaan yleiseen kysymykseen, eikä ainakaan vielä ole tullut kommenttia, että puhuisin ihan **skaa :D (sitä päivää odotellessa)
Kanava löytyy täältä

Pooso


Pooso

lokakuu 06, 2016, 15:29:20 ip #11 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2016, 15:31:00 ip käyttäjältä Pooso
Tässä tuo hentoinen verso :) Kuvanlaatu ihan järkyttävää mutta..

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Pooso - lokakuu 06, 2016, 15:29:20 ip
Tässä tuo hentoinen verso :)

Kuvanlaatu ihan järkyttävää mutta..


Voi sitä elämän ihmettä!   ^-^

Pooso


PP

Lainaus käyttäjältä: Pooso - lokakuu 06, 2016, 15:29:20 ip
Tässä tuo hentoinen verso :) Kuvanlaatu ihan järkyttävää mutta..


Kuvanlaatu ei ole niin paha, kun pienennät kuvaa.

Tuo tarvii nyt sitten paljon valoa. Tämä on itse asiassa yksi kriittisimpiä vaiheita, koska nuo kasvaa nopeasti honteloiksi hujopeiksi, jos valoa ei ole tarpeeksi.

Pooso

Ikkunan alla tällä hetkellä, muuta valoa ei oikeastaan ole :/ Pöytälamppuakin etin kun on varmaan edes hieman parempi kuin ei mitään?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Pooso - lokakuu 06, 2016, 17:31:38 ip
Ikkunan alla tällä hetkellä, muuta valoa ei oikeastaan ole :/ Pöytälamppuakin etin kun on varmaan edes hieman parempi kuin ei mitään?


Ulkoa tuleva valo ei riitä. Pöytälamppu auttaa ensihätään hetkeksi, mutta valon täytyy olla suhteellisen lähellä, jotta valoa tulee mahdollisimman paljon sirkkalehdille. HUOM! Tässä piilee kuitenkin vaara! Missään nimessä et saa laittaa lamppua LIIAN lähelle taimea, sillä muuten se kuivuu/palaa. 15-20cm luulisi olevan riittävä välimatka. Huolehdi myös ilman kierrosta.

Toinen vinkki: Varo liikakastelua! Sulla on nyt paljon suurempi ruukku kun tarvisi olla, tuo vesimäärä riittää pitkäksi aikaa. Liialla kosteudella tapat taimesi helpommin kuin millään muulla keinolla. Jos pintamulta tuppaa kuivumaan, voit suihkia pinnalle vettä vaikka sumutepullolla.

Pooso

Kiitos vinkeistä! Linkatkaas joku halpa lämpövalo. Ebaysta löysin. Riiittääköhän joku 10-20w? Sais tyyliin 5-10€ semmosen

NPhoBiaz

Mikäli aiot satoa saada ennen kesää, niin ei riitä.

Suosittelen ja lähes jopa patistan lueskelemaan eri valotyypeistä täältä ja punnitsemaan, mikä sinulle sopisi parhaiten. Äkkiseltään voisin suositella 2x55W loisteputkivalaisinta tai vähintään 100W ESLiä. Siinä lienevät edullisimmat vaihtoehdot talven yli kasvatukseen. Ledit ovat aikas arvokkaita ja natikat/monimetallit aika järeitä. Unenkuvan youtube-kanavalta (linkkasi tuossa aiemmin) löytyy höpinää ainakin ESLeistä.

NPhoBiaz

Niin ja lamppujahan saa Chilitarvikkeesta. Päädyit sitten mihin valotyyppiin vain, niin suosittelen ostamaan vähintään 100W edestä valotehoa.