huhtikuu 18, 2024, 07:25:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tuorejuuston tai muun levitteen maustaminen chilillä

Aloittaja Chiliharri, helmikuu 14, 2017, 13:28:48 ip

« edellinen - seuraava »

Chiliharri

Vasta viime syksynä keksin ensimmäisen kerran kokeilla tällaista suht yksinkertaista reseptiä. Muutaman kerran on tullut sen jälkeen tehtyä.
Sulatejuuston oli näköjään ainakin Chilivaari kokeillut 2008.


Valmistusaineet:
Maustamatonta tuorejuustoa 200-250g (esim Philadelphia tai Valion Viola)
Chiliä (määrä koosta riippuen)
Soijalesitiiniä (käytän 5 m-% eli tässä noin 13g = ehkä1-2 rkl)

Olen käyttänyt lesitiiniä emulgaattorina esim rahkaa tehdessä, jotta koostumus säilyy parempana. Rahkahan tuppaa erottumaan vesi ja öljyfaasiin eli suomeksi vetistymään jääkaapissa melko nopeasti. Tuorejuustossa huomasin ensimmäisessä satsissa saman ilmiön, ja sen jälkeen laitoin tuohonkin soijalesitiiniä.

Sekoittaminen:
Onnistuu pienellä tehosekoittimella, johon laitetaan lesitiinirakeet ja chilit. Minä tykkään laittaan tuon melko soseeksi.
Tämän jälkeen nämä on helppo sekoittaa parin lusikan avulla tuorejuuston kanssa.

Eilisessä kuvassa on noin 30-40g eli 2kpl  pakastettu montufar, joka on vetisenä tosi helppo hienontaa.

Jame

Itse olen Creme Bonjourin ja vastaavien sekaan vain hienontanut joko tuoretta tai kuivattua chiliä ilman muita lisäyksiä. Pari päivää annan maun "tekeytyä" ja se on siinä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Huru-ukko

Oma suosikki on tuorejuuston sekaan rocotohapanchilisose.

akselsson1

Vaikka söin juuri, ajatus ruissipseistä tuollaisella rocototuorejuustodipillä sai juuri veden herahtamaan kielelle  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011