Pitääköhän alkaa keksiä itse nimiä noille €$£@!"#¤ numerokoodichileille ...

Aloittaja sorrii, maaliskuu 07, 2017, 23:01:25 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Taas on työn alla lista siemenistä. Mun listallani taitaa olla lajeja jo enemmän kuin siemenketjukirjeessä. Menee joskus vähän herrmot noiden PI- Co Ym-lajien kanssa ...

Laitoin itämään joskus aiemmin hyväksi toteamaani PI 260460'ää vaihteeksi. Aloin sitten googlailemaan sen alkuperää ja törmäsin sivuun jossa kerrottiin alkuperän olevan Perussa, San Remon alueella, tiettävästi Chanchomaya Valley'ssä.
Sitten sain älymöläyksen että googlaampa Aji Chanchomaya! He-he ... Sellaista ei ole. Ainoastaan yksi toinen Aji Chunzo olisi kotoisin samasta paikasta, joka on ilmeisesti C. Frutescens. Päätin kirjoittaa nimilappuun siis Aji Chanzomaya ihan vaan tehdäkseni taas jonkun tosikko nipottajan päivälle tarkoituksen  :D :D :D

Siis, juu ja ihan oikeesti! Onhan useimmilla nimellisilläkin chileillä olemassa myös se v___un koodi, mutta myös kunnon nimi, jonka voi muistaa ja josta voi puhua ääneen ilman että leimaantuu joksikin chilinörtiksi ...

(kyllä helpotti ... ei tätä jäkätijäkäti-ketjua kai kukaan edes lue  ::))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 07, 2017, 23:23:28 ip #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2017, 23:27:54 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Joo!

GND 21500 alkaa jäädä muistiin vasta kun siihen pari vuotta on tutustunut. Mutta jos nimi olisikin pikkuomena niin tuskinpa sentään olisin niin monta kertaa muistanut GDN tai tuon "postinumeron" väärin ennen kuin sen oppi muistamaan oikein.  Pikkuomena on ainakin erittäin kuvaava ulkonäön puolesta mutta jopa jonkinverran maultaankin.


Sitten on näitä muunkielisiä joita väkisinkin haluaa muovata helpommin taipuviksi.  Esimerkiksi olen foorumilla alkanut puhua Harold Bartin vihreästä .   Kukapa sen sekoittaisi mihinkään väärään?   Harrin vihreä baskeri olisi kai seuraava kehitysaskel nimelle.

Vuorikaskas

Sitten on tää Chocolate Fatalii jota olen kanssa pari kolme vuotta katsellut. Kun uusiin ruukkuihin kirjoittelee nimiä aika ajoin, siitä on tullut vähitellen ChocoFat, joka taas mielessäni on kuin suklaaläski.

Vuorikaskas

Jaa niin, on täällä myös Herculenaum Pompeii, josta on tullut tietenkin HercPomp eli herkkupommi.

sorrii

Lyhenteet on hyviä, mutta edellyttää että muistaa sen oikean nimen. Kävisikö PI 260460 =P2 ... eikä sekaannu  :-\

Mä oon nimilaput ym kirjoittanut aina lyhenteillä:
LD, AC, AF ... [=Aji Fantasy - Aji Finland hylättiin eka kokeilun jälkeen] ...jne.

Mitä ovat FatW, NaM, PimD, CaKe, PimP ....

[Fatalii White, Naga Morich, Pimenta Diomar, Cabe Keriting, Pimenta de Padron ...  ;D]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

Kuinka kuvaavaa aiheelle, että edelle muistin ihan väärin tuon nimen.  CGN 21500 piti olla.

Aji Inferno

Noille koodeille on erittäin hyvät syynsä. Ne eivät ole mitään jalostettuja kaupallisia chilejä, vaan tieteellisistä geenipankeista hankittuja kauttaaltaan harvinaisia tai erittäin harvinaisia ja hyvin paikallisia lajikkeita. Vähän kuin rauhoitettuja eläimiä, joita harrastajatkin voivat toisinaan kasvattaa. Niiden uudelleennimeäminen (ja numerokoodin poistaminen) olisi sekä tyhmää, että keinotekoista. CGN 21500 tms. on koodi, jolla lajike voidaan usein jäljittää johonkin viidakkokylään Brasiliassa. Sekin on tärkeää monille meistä harrastajista. Jos sen nimeksi laitettaisiin vaikka "Äijänlöyhkä", meillä olisi taas yksi valheellinen chili, jonka alkuperä ja paljon muuta katoaisivat. Nimien muutteleminen on muutoinkin hyvin kyseenalaista touhua - aiheuttaa vain sekaannusta. Paremminkin palaisin takaisin joko alkuperäisiin paikallisiin nimiin, tai sitten näihin yksiselitteisiin koodeihin silloin kun siihen on syytä. Esimerkiksi Lemon drop ei todellakaan taatusti ole sen niminen kasvualueellaan Perussa. Joku vaan on taas "keksinyt" ja luonut näin keinotekoisen nimen. Perussa se on Aji Limon, ja sillä zibula. :)

sorrii

Oikeesti minä en ajatellut koodin korvaamista, vaan sen lisäksi keksin nimen jonka voi muistaa. Itse merkkaan nimilappuihini yleensä sen koodin mikäli on tiedossa, niillekin lajeille joilla on se "lempinimi". Toki esim. Aji Cristalilta se on unohtunut, vaikka tiedossa onkin ... tai oon ainakin joskus jossain nähnyt ..  ::) .. Muistelisin esim. ketjukirjeessä olleen useitakin lajeja, joilla on sekä koodi että nimi. SE olisi kiva tapa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 30, 2017, 23:39:15 ip
Noille koodeille on erittäin hyvät syynsä. Ne eivät ole mitään jalostettuja kaupallisia chilejä, vaan tieteellisistä geenipankeista hankittuja kauttaaltaan harvinaisia tai erittäin harvinaisia ja hyvin paikallisia lajikkeita. Vähän kuin rauhoitettuja eläimiä, joita harrastajatkin voivat toisinaan kasvattaa. Niiden uudelleennimeäminen (ja numerokoodin poistaminen) olisi sekä tyhmää, että keinotekoista. CGN 21500 tms. on koodi, jolla lajike voidaan usein jäljittää johonkin viidakkokylään Brasiliassa. Sekin on tärkeää monille meistä harrastajista. Jos sen nimeksi laitettaisiin vaikka "Äijänlöyhkä", meillä olisi taas yksi valheellinen chili, jonka alkuperä ja paljon muuta katoaisivat. Nimien muutteleminen on muutoinkin hyvin kyseenalaista touhua - aiheuttaa vain sekaannusta. Paremminkin palaisin takaisin joko alkuperäisiin paikallisiin nimiin, tai sitten näihin yksiselitteisiin koodeihin silloin kun siihen on syytä. Esimerkiksi Lemon drop ei todellakaan taatusti ole sen niminen kasvualueellaan Perussa. Joku vaan on taas "keksinyt" ja luonut näin keinotekoisen nimen. Perussa se on Aji Limon, ja sillä zibula. :)


Täysin samaa mieltä.

jewe

Joo samaa mieltä täälläkin ja viimeistään talven aikana meni lopullisesti mielenkiinto erityisesti noihin lukemattomiin hybrideihin joiden nimet on mitä ihmeellisempiä ja usein varsin typeriäkin.

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 30, 2017, 23:39:15 ip
Esimerkiksi Lemon drop ei todellakaan taatusti ole sen niminen kasvualueellaan Perussa. Joku vaan on taas "keksinyt" ja luonut näin keinotekoisen nimen. Perussa se on Aji Limon, ja sillä zibula. :)


Onko se tosiaan Aji Limon ?

Viime syksyn Perun kierroksella en jostain syystä löytänyt tätä meidän tuntemaa "Lemon Droppia" mistään Perun kaupunkien marketeista tai toreilta, ehkä olin sitten väärissä paikoissa. Aji Limon nimellä myytiin sekä punaista että keltaista chiliä joka ei kyllä ollut Lemon Drop vaan jotain muuta, mielestäni chinenseä, tähän ehkä saan selvyyden kesän aikana omasta kasvista. Olen kuvitellut että Lemon Drop on Perussa Kellu Uchu joka on Ketsuaa ja tarkoittaa ilmeisesti keltaista paprikaa. Aji Amarillo taas on espanjaksi keltainen paprika vaikka on iso oranssi pötkylä ja silti käyttävät Perussa nimeä Amarillo.
Aika kirjavalta tuntuu tämä nimeämiskäytäntö olevan siellä paikallisen kansan ja kauppiaitten parissa ainakin muutaman lajikkeen kohdalla. 

sorrii

Drop (PI 315024); Aji Cristal (PI 281320) jne.

Eipä noista ainakaan kauheasti ole sekaannuksia tullut, eikä kukaan valita. Onko se TYHMÄÄ ...??

Mulla muuten oli ensimmäinen Chinense, jonka sain tekemään kunnolla satoa nimeltään Limon. Taisi olla siemenet Fataliilta. Se oli keltainen pieni ja suippo. Ehkäpä maistui vähän sitruunalle, sekin.

Niin se vaan on, että nimi on helpompi muistaa, kuin numero.

T: Jäsen 2459 .... ;-) (en muuten tiedä omaa nummeroani)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz


sorrii

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

Noista nimeämisistä: niissä on monta puolta, Useimmille meistä harrastajista tuo tieteellinen puoli on enemmän tai vähemmän vieras tai jopa yhdentekevä. Moni vain haluaa kasvattaa jänniä, maukkaita tai nättejä chilejä - aivan sama, mistä viidakkokylästä ne kenties tulevat. Ja se on ok. Itseäni kiinnostaa chilien tausta ja tiede, jotakuta toista ei. Chilifaneja kummatkin. :)

Yksi asia, mikä etenkin eteläamerikkalaisista lajikkeista tulee aina esiin on se, että vaikka me täällä usein haluamme nimetä asiat (ja kaupalliset tahot tekevät sen jo bisnessyistä), Etelä-Amerikassa valtaosalle ihmisistä chilit nimetään ja erotellaan todella yksinkertaisella tavalla. Perussa esim. Aji Amarillo tarkoittaa melkoisen laajaa valikoimaa isokokoisia baccatum- lajin chilejä, joiden hedelmät ovat enemmän tai vähemmän samankaltaisia, keskitulisia, yleensä hedelmiltään oransseja. Paikallisille sillä ei ole merkitystä; he tietävät, mitä etsivät torilta ruoanlaittoonsa. Samaten Aji Rojo on edellisen kaltainen, mutta yleensä punaisempi (ei välttämättä edes punainen) versio. Se voi tarkoittaa melkein mitä hyvänsä, kunhan hedelmän muoto ja keskitulisuus vain sopivat kuvaan.

Aji Limón, joka meillä tunnetaan Lemon Dropina, on osa tuota kaavaa. Mitä nimi merkitsee? Sitruunachiliä. Se ei ota kantaa hedelmän väriin. Siksi nimen alla voidaan hyvin myydä myös vaikka punaisia baccatumeja. Tai muitakin lajeja kuin baccatumeja. Nimi viittaa kirpeään, ei-makeaan makuun - ei muuhun. Tuonkin nimen alla on lukemattomia chililajikkeita, joita yhdistää enintään tuo joidenkin mielestä sitruunamainen kirpeys, muttei juuri muu. Noiden chilien kasvumailla kun ei harrastella. Nämä ovat siellä vain arkisia ruoanlaiton aineksia.

Ja siksi nuo tieteelliset koodit ovat tärkeitä. Vaikka paikalliset ihmiset Perussa pitäisivät jotain hienoa lajiketta vain "punaisena chilinä" (Aji Rojo), on hyvä erottaa se muista malliin "Aji Rojo PI-666666". Sillä 50 km päässä naapurikylässä saattaa hyvinkin kasvaa samalla "Aji Rojo" -nimellä jotain aika erilaista.

Ainoa syy lähteä nimeämään noita paikallisia chilejä on kaupallinen. Sillä me chiliharrastajathan olemme keräilijöitä, ja ostamme mielellämme kaiken vaikka useaan kertaan eri nimellä. Niin kävi mm. Naga Morichin kanssa. Aivan sama chili eri nimillä ja väreillä on myyty maailmalla lukemattomin tavoin. Itse etsin ja kasvatan vain aitoja, alkuperäisiä lajikkeita. Mikään "raidallinen superhyperscorpion" ei kiinnosta. Mutta jokainen miettii nämä omalla tavallaan. :)