120W led finland valaisimen korjaus

Aloittaja kmmo, marraskuu 30, 2017, 21:53:50 ip

« edellinen - seuraava »

kmmo

marraskuu 30, 2017, 21:53:50 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2017, 21:11:24 ip käyttäjältä kmmo
Moi! Tarvitsisin hieman apua ja neuvoja LED asiantuntijoilta. Elikkäs ongelmana on, että valaisimessa on 2 riviä ledeistä pimeänä. Kokeilin olisiko vika voinut olla powereissa mutta vaihtamalla niitä päikseen vika pysyi samana. Nyt pitäisi siis tunnistaa mitkä ledit ovat viallisia ja vaihtaa ne. Kysymys kuuluukin, että miten tunnistan mikä ledi on rikki ja mikä ei? Myöskin haluaisin tietää mistä ledejä voisi tilata. Samalla haluaisin hieman tuunata valaisinta vaihtamalla siihen hiljaisemmat tuulettimet. Kaikki neuvot ja tiedot aiheesta ovat tarpeen ja olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa!   :)

edit: kyseessä on siis tämä valaisin: http://ledfinland.fi/wp-content/uploads/2010/03/120W+LED+kasvivalaisin.pdf

thanks!

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: kmmo - marraskuu 30, 2017, 21:53:50 ip
Moi! Tarvitsisin hieman apua ja neuvoja LED asiantuntijoilta. Elikkäs ongelmana on, että valaisimessa on 2 riviä ledeistä pimeänä. Kokeilin olisiko vika voinut olla powereissa mutta vaihtamalla niitä päikseen vika pysyi samana. Nyt pitäisi siis tunnistaa mitkä ledit ovat viallisia ja vaihtaa ne. Kysymys kuuluukin, että miten tunnistan mikä ledi on rikki ja mikä ei? Myöskin haluaisin tietää mistä ledejä voisi tilata. Samalla haluaisin hieman tuunata valaisinta vaihtamalla siihen hiljaisemmat tuulettimet. Kaikki neuvot ja tiedot aiheesta ovat tarpeen ja olisin todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa!   :)

kyseessä on siis tämä valaisin: http://ledfinland.fi/wp-content/uploads ... laisin.pdf

thanks!

Linkki vie Index of /wp-content/uploads tälläiselle sivulle, ehkä sieltä pääsee jotain lediä katsomaan, mutta itse lopetin tämän vuoden kuukausinäkymään.

Ledejä voit tilata vaikka Ebaysta kiinasta. Sieltä löytyy valikomaakin. Eiköhän ne LedFinlandin ledit ole siellä suunnassa rakennettuja, tai ainakin komponentit ovat.

Sitä mitkä ledit on rikki ja mitkä ei itse voit kokeilla ensin tinaamalla ryhmän irti ja sitten rivit. Ja sen jälkeen ledejä. Vastusmittarilla selviää rikkinäiset.

Jos itsellä olisi, niin kokeilisin viedä sähköä yli ledien kunnes viallinen ledi löytyy. Voihan siellä tosin jossain olla johtokin irronnut.

Savolaisena en ota vastuuta neuvoistani, vastuu on lukijalla ja korjaajalla 8).

Vuorikaskas

joulukuu 01, 2017, 16:34:19 ip #2 Viimeisin muokkaus: joulukuu 01, 2017, 16:38:24 ip käyttäjältä Vuorikaskas
No näkeehän tuosta heti että linkki on rikki.  Sitä ei ole osattu kopioida kokonaisena selaimen osoiteriviltä. pdf tiedosto näkyy olleen.

http://ledfinland.fi/

Eikö valmistaja kertonut neuvoa?  Kannattaa kysyä. Hyvään asiakassuhteeseen tuollaisen firman toiminnan olettaisi nimenomaan perustuvan.  Muuten kaikki tilaisivat valaisimensa Kiinasta tai vähintään Euroopasta.

kmmo

whops, korjasin linkin! :D
juu kyselin led finlandilta mutta korjaus ohjeet oli vähintäänkin epämääräiset. tarkoitatko vastusmittarilla yleismittaria? yritin diodi testillä etsiä viallisia ledejä mutta en saanut mitään lukemia mittariin. onko ledeillä suurta eroa, voinko vaihtaa alkuperäisen 1w ledin tilalle minkä tahansa 1w ledin?

Huru-ukko

Yleismittari kelpaa kyllä vastusmittariksi.  Ledejä koskaan rakennellut, joten en ota loppuun kantaa  :).


Ezmo

Ledejä voi olla mahdoton mitata paikallaa, riippuen valaisimen kytkentäkaaviosta. Mitatessa pitää myös huomata mitata molempiin suuntiin, kun virta pääsee vain toiseen suuntaan läpi. Ledejä on niin paljon erillaisia, ettei voi suoraan sanoa, kärsiikö vanha korvata suoraan uudella.

sorrii

Mä aloitin mainitsemasi projektin joskus 3-5v sitten  ???. Sain silloin ohjeita LedFinlandin omistajalta; samoin varaosia. Ostin myös 100W pitkulaisen silloin halvalla, jossa oli kokeilumielessä uudenlaiset ledit ja suuntaavat linssit. Siinä uudessa oli 2W ledejä, joista vuoden käytön jälkeen paloivat monet siniset: Sininen ledi on tyypillisesti se joka kärähtää ... Palvelu oli liiankin hyvää: Tuli ostettua vaan uusia valaisimia ja vanhat jäivät lojumaan risoina kaappiin ...  :-\

Mä olen tilannut eBaysta monenlaisia ledejä, kun eivät maksa paljon: Sinisiä, punaisia, "full-spectrum" [violetteja]; 1W sekä 3W.
1W ledin tilalle voi laittaa myös 2W tai 3W ledin mutta ei pienempää: Ei niissä kait paljon eroja ole. Ne 2W ja 3W ovat päällepäin ihan samoja: Mutuilen että ne vaan kestävät tehoja enemmän. Muuten arvot ovat samat. [<- mutu!]

On vaan kyllä jäänyt nuo hommat puolitiehen: Sen ensimmäisen 120W ledini sain korjattua siihen vaiheeseen, että juotin uudet ledit palaneiden tilalle, ja testasin että piirit toimivat. Kokoonpano vaan jäi ikuisesti(??) kesken, kun aloin virittelemään sinne kuparisiilejä ym. ja tuli vähän ongelmia. On paljon muutakin tekemistä ja uusia valoja tullut niin paljon etten ole sitä yhtä kaivannut. Nyt olisi odottamassa neljäkin vastaavaa valoa ja kaapissa hiljaisia 120mm tuulettimia ja monta pussia ledejä. Ehkä joskus korjaan ne, kunhan saan kämppäni remontit tehtyä että on kunnon työtila ...  ::) Mä olen käyttänyt useaakin risaa valaisinta taimikasvatuksissa: On vaan siinä kohtaa hyväkin jos tehoa kuluu vähemmän. Mulla on 2kpl akvaarioon tarkoitettuja LF-ledejä, joissa on vielä säätönupit: Ei ole haitannut vaikka muutamia ledejä on pimeinä, kun muutenkin oon käyttänyt puoliteholla. Mittasin ne akvaarioledit ja tehonkulutus oli 60-80W täysillä.

Mä muistelisin, että yksittäiset ledit voi testata irroittamatta siitä piiristä yleismittarilla: Juurikin pitää vaan kokeilla molemmin päin että navat ovat oikein: Samoin korvaava ledi pitää tietysti saada oikeinpäin! MÄ en ole mitään mittausarvoja katsellut vaan käyttänyt sitä diodin testausta: Ehjä syttyy ja risa on pimeä. En mä muuta ymmärtäisikään, eikä tarvitse! Niissä mun ostamissani varaledeissä on pieni merkki toisessa kannassa, joka näyttää sen napaisuuden. Mittarilla kokeilemalla sen näkee: Tai sitten köyhänmiehentestipatterilla: 9V paristolla! Sillä syttyy 3W ledikin aika kirkkaasti ja irtonainen 1W ledikin kestää sen, kunhan kokeilee vain, eikä päästä lämpenemään liikaa.

Hankalin homma tuossa mun wanhassa LedFinlandissa oli että niitä pieniä ruuveja oli ihan hitosti, joilla se piirilevy on kiinni tausta-jäähdytyslevyssä: Jokaisen ledin ympärillä 4 ruuvia. Ja ledien pohjaan piti laittaa lämpötahnaa. On aika haastavaa saada juotettua se ledi samaan tasoon muiden kanssa, ja suoraan. Alunperinkin voi olla palamisen syynä se ettei ole ollut kunnon kosketusta jäähdyttimeen.

Ja tosiaan kun uusia valmiita kiinaledejä saa niin halvalla, ettei korjaamalla tuntipalkoille pääse! Mars Hydrot vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan aika hyviltä. Äänekkäitä vaan ovat! Jos hiljaisuutta arvostaa niin akvaariovalo ei ole huono vaihtoehto: Se toimii ainakin taimilla tosi loistavasti ja näyttää kukittavan taimia liiankin kanssa. Akvaariovalot ovat olleet tosi hiljaisia - ainakin ne LedFinlandin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Ledeissä tahtoo 0,1v jännite erokin tehdä ihmeitä. Saattaa muutaman kymmenyksen ero lyhentää ledin käyttöiän muutamaan prosenttiin todellisesta. Tosin kiinalaiset ilmoittaa aina kaikille ledeille vakioarvon vaikkein ne niitä kestä. 9v patterilla ei ainakaan kannata kokeilla, varsinkin vastasuuntaan menee normaalikynnysjännitteelläkin osa ledeistä rikki. Chipit on taas eri asia, joissa chippi itessään hoitaa virran muuntamisen.

sorrii

Öhöm ....  :-X
Toistin saamiani neuvoja vain ... Eli 9v patteria neuvottiin käyttämään ja oonkin sillä noita napaisuuksia ja värejä selvitellyt: Sekä 1W että 3W ledejä - tai chippejä ...  ??? Niissähän ei ole merkintää myöskään väristä - ainakaan niin että minä ymmärtäisin.

Tämännäköisiähän ne ovat ja niitä oon ostellut useammasta paikasta:

https://www.ebay.com/itm/High-Power-1W-LED-Light-Chip-Energy-Saving-Lamp-Beads-Bulbs-DIY-White-5pcs/381206780792?epid=2115009639&hash=item58c1b1db78:g:TjcAAOSwBLlVFMRK

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`