Kirjoittaja Aihe: Kurkuma  (Luettu 631 kertaa)

Poissa Jomppe

• Goat's Weed
  • "Homō hominī lupus est"
    • Profiili
Kurkuma
« : Tammikuu 05, 2018, 15:01:14 ip »
Lykkäsin kaupasta mukaan tarttuneen kurkuman multaan, sehän alkoi tekemään pieniä korsia joista avautuu lehtiä. Hei, se kasvaa!

Onko muut kasvatelleet kurkumaa ja käyttäneet sadon johonkin? Kuullut olen kyseistä kasvia kehuttavan terveelliseksi, ja onhan se curryn yksi ainesosa. Mutta entäs tuorekäyttö? Ihan nätti kasvi on, ja jos juurten syöminen edistää terveyttä niin siinähän olisi koriste- sekä käyttöarvo kohdillaan.

Kokemuksia?

Poissa Vuorikaskas

• Lemon Drop
    • Profiili
Vs: Kurkuma
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2018, 17:49:43 ip »
Muutama vuosi sitten katselin pätkää kylästä joka eli kurkumalla.  Kylä on jossain Intian suunnalla, ellei peräti Intiassa.  Alueella käytännöllisesti katsoen kaikki puuhaavat kurkuman parissa ja ne tyypit oli ihan keltaisia siitä.  Esim säkittivät kuivattua jauhetta.   Kerrotaan ettei siellä ole syöpiä lainkaan.  Tai yksi tapaus tunnettiin, eräs kova piippumies taisi suuhunsa sen saada.   Kurkuman tällaisestäkin puolesta on myös aivan hyviä tieteellisiä näyttöjä olemassa kuten muutamista muistakin kasveista.

No siitä sitten innostuin niin että muutaman vuoden olen käyttänyt jauhettua kurkumaa runsaasti hyvin monenlaisiin ruokiin. Se muuten toimii hyvin yhteen chilien kanssa, kurkuman maku tulee esiin vahvemmin ja eri lailla siten.  Tuotahan myydään mm. Mauste-Sallisen isoissa tötsissä (lähes litra varmaan) hyvinkin edullisesti, ettei tarvitse nuukailla.

Kaveri mulle esitteli toissa vuonna sitten tuoreen kurkuman, jota oli bongannut intialaisesta kaupasta Korsosta.  Nyt tuoreet sitten onkin jo ihan muotia ja Lidlistä olen ostanut perulaisia ja K-kaupasta intialaisia.  Perulaiset eivät olleet niin vahvoja kuin alunperin maistamani intialaiset, mutta vertailut ovat vielä puutteelliset.

Viime kuussa etsin tietoa kurkuman viljelystä ja sen jälkeen valkkasin kaupasta sopivan pieniä juuria.  Tosin isommat lie ihan sopivia kanssa, koska sitä voi paloitella.  (Perunaakin voi paloitella, mitä voi kannattaa tehdäkin jos on isoja siemenperunoita tai muuten vähän niitä.)

Etsin ne nettisivut uudelleen esiin, jotka näyttivät järkevältä vaikuttavia tietoja, sitten kun noita laitan multiin.   Pitäis laittaa jo, mutta ei ehkä tänään.

Kuvassa lautasilla oikealla intialaisia ja vasemmalla perulaisia.  Ulkonäkö on sen verran erilainen, että tiedä vaikka olisi lajike-eroakin?    Ilman muuta pidän selvänä sitä, että olosuhteet vaikuttaa varsinkin makuun ja voimakkuuteen, mutta voihan niihin vaikuttaa perimäkin.  Ja ulkonäköön voi olosuhteilla ja maaperällä olla myös merkittävää vaikutusta.  Pitää vielä maistaa näitä intialaisia verraten perulaisiin.

Käki esitteli kurkumasatonsa syksyllä:  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17446.msg342176#msg342176
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2018, 17:57:01 ip kirjoittanut Vuorikaskas »

Poissa Vuorikaskas

• Lemon Drop
    • Profiili
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2018, 18:06:47 ip »
Niin se vielä unohtui laittaa, että tuore kurkuma on kyllä paljon erilainen kuin kuivattu, mutta järjettömän kallis (vielä).   Siinä on sellaisia aromeja, mitä lie haihtuviakin aineita, jotka antavat sille oman tatsinsa. Olen sitä raastanut ruokien sekaan.  Karkeeta raastetta, tai jopa pientä palaa veitsellä. On hieno juuri!

Makutestejä ja vertailuja ihan vaan suoraan suuhun pikku paloja imeskelyyn ja pikku pikku puraisuihin kerrallaan.  Siinä sen tuntee kuinka aromin hengittäminenkin oikein parantaa tupakalla pilatut keuhkot. Värjää muuten sormet sellaiseksi että saa selittää etten mä enää polta tupakkaa. Kaksi vuotta jo savuttomana. 30 vuotta sitä kesti.

Kuitenkin tuo kuivattukin kurkuma on mainio kun sitä oppii laittamaan. 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2018, 18:09:20 ip kirjoittanut Vuorikaskas »

Poissa Jomppe

• Goat's Weed
  • "Homō hominī lupus est"
    • Profiili
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2018, 21:21:20 ip »
Ensinnäkin: onnitellut savuttomuudesta! Täällä takana kohta 3kk, tosin pikkujouluissa polttelin pari sikaria joulukuun alussa, ihan tietoinen valinta. Vuonna 2016 olin polttamatta yhteensä 8kk, mutta jotenkin se vain lähti uudestaan nousukiitoon.. Toivottavasti nyt onni olisi myötä, ei ainakaan ole heikkoja hetkiä pitkään aikaan ollut. En tosin kolmeäkymmentä vuotta ole savutellut, mutta kyllä tuossa reilussa 10vuodessakin on tarpeeksi. Näin äkkiseltään laskettuna sellainen 8 vuotta tuli polteltua ja nuuskattua samaan pintaan, tuolta Ruotsinmaan puolelta kun olen lähtöisin.. Paluumuuttaja siis, vanhemmat asuu ruotsissa edelleen.

Täytynee kokeilla tuoreena, kolme palaa juurta istutin ruukkuun ja kaikista nousi piikki pinnalle. Ei tuo keittäminen ja sitten kuivaaminenkaan kovin iso operaatio näemmä ole, sen verran vähän kuitenkin menee itse kurkuma-jauhetta että varmaankin päästään näiden myötä oma-varaisiksi :) Voisihan sitä kokeilla tehdä erinäisiä maustesekoituksiakin.. Laitetaan korvan taakse :right:

Poissa bluesman

• FG Jigsaw
    • Profiili
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2018, 07:51:41 ap »
 Mulla oli viime kaudella Lidlistä ostettua kurkumaa sekä Galangaa kympin ämpäreissä. Hyvinhän nuo kasvoivat ja galanga jopa kukki.
Hölmöilin vaan syksyllä ja unohdin kasvit pakkaseen. Että tämmöstä.

Poissa Vuorikaskas

• Lemon Drop
    • Profiili
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2018, 23:28:22 ip »
Ensinnäkin: onnitellut savuttomuudesta!

Kiitos.  (Eipä siinä mitään muuta kuin että oli pakko. Ei kestänyt enää keuhkot eikä verenkierto.  Ei tuosta ikinä toivu, mutta välillä nyt kahden vuoden kuluttua tulee mieleen on ehkä jo parempi. Mulla onnistui tää vasta kun en ottanut mitään nikotiinia. + että olin jo niin kipeä polttamisesta.)

Tökkasin nyt noi pikkuruiset perulaiset tuohon vain  noin 5cm syvään  turpeeseen.  Noista pisimmät ovat noin 3cm pitkiä ja vain pari on poikkastu kahtia.  En tiedä miten nuo häiriintyy uudelleenistutuksesta, mutta sellainen on nyt taktiikka että jos ensin heräisivät.

Ehkä huomenna laitan intialaiset myös.    Tänään bongasin Prismassa thaimaalaisia, mutta jätin ostamatta.

Tuossa on jotain ainakin lämpötilasta ja kasvukauden pituudesta: https://www.rodalesorganiclife.com/garden/how-to-grow-your-own-turmeric-indoors-its-easier-than-you-think
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2018, 23:30:08 ip kirjoittanut Vuorikaskas »

Poissa Vuorikaskas

• Lemon Drop
    • Profiili
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2018, 19:46:34 ip »
Tänään panin intialaisetkin turpeeseen. Ovat isompia, aika paksuja, kuten ekasta kuvasta näkee.   Katkoin niitä puukolla kahtia ja osan jopa kolmeen. Saas nähä kuin käy.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2018, 19:49:11 ip kirjoittanut Vuorikaskas »