huhtikuu 19, 2024, 02:01:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilijamppa 2018

Aloittaja Chilijamppa, tammikuu 29, 2018, 20:06:07 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

helmikuu 26, 2018, 12:41:53 ip #20 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 12:44:03 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - helmikuu 23, 2018, 20:25:49 ip
Tämä saviruukku altakastelumatto viritys tuntuisi toimivan kuin junan vessa, koska matto luovuttaa kookokseen tasaisesti ravinnelientä ja minun ei tarvitse tehdä muuta kuin pistää ruukkuihin lisää lientä sitä mukaa kun sitä menee kasvien tarpeisiin:


Toki vettä haihtuu myös kankaasta ja ruukun kyljistä mullan pinnan ja kasvin lehtien lisäksi.   Hiukan lyhyt on vielä testijaksosi.  Jos ruukut olisivat toisessa alusastiassaan ilman kangasta ja kastelusysteemiä, näkisi suoraan mikä on veden kulutus päivässä tai viikossa kahdella vihreällä alustalla, kun toista kasteltaisiin savisäiliöihin ja toista  suoraan kasvien juurelle tai alusastiaan.     Ja sitten pitemmällä aikavälillä mikä on tulos kasvussa. Lähtemällä reissuun sitten näkisi kuinka systeemi auttaa kasveja.  Tällaista pientä opponointia.

Chilijamppa

helmikuu 26, 2018, 12:47:13 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 13:06:53 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - helmikuu 26, 2018, 12:41:53 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - helmikuu 23, 2018, 20:25:49 ip
Tämä saviruukku altakastelumatto viritys tuntuisi toimivan kuin junan vessa, koska matto luovuttaa kookokseen tasaisesti ravinnelientä ja minun ei tarvitse tehdä muuta kuin pistää ruukkuihin lisää lientä sitä mukaa kun sitä menee kasvien tarpeisiin:


Toki vettä haihtuu myös kankaasta ja ruukun kyljistä mullan pinnan ja kasvin lehtien lisäksi.   Hiukan lyhyt on vielä testijaksosi.  Jos ruukut olisivat toisessa alusastiassaan ilman kangasta ja kastelusysteemiä, näkisi suoraan mikä on veden kulutus päivässä tai viikossa kahdella vihreällä alustalla, kun toista kasteltaisiin savisäiliöihin ja toista  suoraan kasvien juurelle tai alusastiaan.     Ja sitten pitemmällä aikavälillä mikä on tulos kasvussa. Lähtemällä reissuun sitten näkisi kuinka systeemi auttaa kasveja.  Tällaista pientä opponointia.


No hyvä juttu kaikkien kannalta on että tämä järjestelmää on jo testailtu pitemmän kaavan mukaan ihan kokeneen chilinkasvattajan/tämän systeemin keksijän toimesta:

http://www.thechilliking.com/self-watering-plant-trays/

En minä nyt niin nerokas sentään ole vaikka monenkin ihmisen toimesta varsin älykkääksi haukuttu mies olenkin, että ihan lennosta vaan itse moisen virityksen rakentelen ilman minkäänlaista taustatutkimusta... :o

Vuorikaskas

helmikuu 26, 2018, 13:16:16 ip #22 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 13:19:23 ip käyttäjältä Vuorikaskas
No en minä huomannut juuri mitään pitemmän kaavan testausta siitä, mutta kuitenkin tiedustelemiani asioita läheltä liippaa maininta kahdesta kastelutarpeesta päivässä jonka takia tämä ratkaisu on rakennettu jotta hän voisi käydä töissä tai olla päivän tai kaksi poissa. (...worrying about if they're drying out while I'm at work or away for an odd day or two.)  (The problem I had to solve with the above system was how to keep the capillary mat moist at all times and remove the need to water it twice per day.)

Ja sitten toinen syy että on hyvä että taimilla on melko tasainen kosteus.




Chilijamppa

helmikuu 26, 2018, 13:22:56 ip #23 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 13:27:29 ip käyttäjältä Chilijamppa
No siellä alhaalla on sitten kysymysjutut, jossa lukee näin:

Great article!

Will this work with larger plants as well? During the summer they will need a lot of water. Will the water be able to be sucked out of the terracotte pot fast enough?


Ja vastaus on sitten:

HI Henrik - Yes, this should work fine scaled up. I've tried a larger version with a terrocotta pot about 18 inches tall and it worked fine.



Eli Saviruukun/saviruukkujen kokoa pitää kasvattaa tilanteen mukaan, eli kesällä sitten pistetään reilun kokoiset saviruukut tulille.

Itse meinasin vaan testailla tätä järjestelmää ihan vaan sisäkasvatuksessa näin ensialkuun ainakin seuraavat pari kuukautta ainakin ja luulisi ettei isompia ongelmia juuri tule tässä tapauksessa.

Chilijamppa

helmikuu 26, 2018, 13:51:38 ip #24 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 14:14:44 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lisäilin eilen desin ruiskulla lisää liemiä noihin saviruukkuihin olisko ollut siinä klo 21-22 paikkeilla ja aika lähellä jokaisesta astiasta on tähän vajaaseen klo 14.00 mennessä vajunut n. desin verran nestettä.

Eli se tekee tunneissa nyt 12-13 tuntia, kun saviruukut itkee n. 1 dl  per tuon kokoinen saviruukku ja jos tuo saviruukun koko olisi vaikkapa suhteessa kymmenkertainen, niin se itkisi noin 1 litran samassa ajassa per saviruukku.

24 tuntia tekisi sitten tämän hetken kulutuksella n. 2 desiä per saviruukku ja viikossa noin 14 desiä=1,4 litraa nestettä per yksi saviruukku sisätiloissa kasvatettaessa.

Hellstone

Miten muuten nuo ravinteet? Ei niistä osa jää ruukkuun samalla kun nesteet tulee ruukusta läpi? Muuten tuo systeemi vaikuttaa sellaiselta että pitää melkein itsekkin kokeilla niin ei tarvitse yksitellen kaikkia kastella  ;D
Nyt mennään jännän äärelle ja ehkä yliki.

Chilijamppa

helmikuu 26, 2018, 17:40:52 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 18:33:32 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Hellstone - helmikuu 26, 2018, 14:34:55 ip
Miten muuten nuo ravinteet? Ei niistä osa jää ruukkuun samalla kun nesteet tulee ruukusta läpi? Muuten tuo systeemi vaikuttaa sellaiselta että pitää melkein itsekkin kokeilla niin ei tarvitse yksitellen kaikkia kastella  ;D


Voihan olemattoman vähän jäädä toki ruukkuun ravinteita, mutta ei sillä ole käytännössä mitään merkitystä ja olisi parempi periaatteessa että ruukut varastoisivat vähän sitä lientä seinämiin ettei tulisi mitään ravinneövereitä.

Jos ei nyt tuota mahdotonta kasvupyrähdystä oteta huomioon tässä vaiheessa, niin itse en ole kyllä tässä noin 6 päivän aikana huomannut mitään ainakaan huonompaan suuntaa menevää eroa kasvussa tai kasvien ulkonäössä, vaikka liemet lisätään vain tuohon ruukkuun ja mitään muuta kastelua en siinä välissä ole suorittanut ollenkaan.

Toki tein ihan heti alussa niin että esikastelin maton kunnolla ravinneliemellä, ennenkuin pistin sitten saviruukut tulille. Kätevä tapa lisätä ruukkuun lisää lientä on käyttää vaikkapa noin 100ml muoviruiskua ja oikein paineella sekoitellaan vanhoja liemiä ruukussa uuden liemen toimesta.

Kannattaa laittaa hieman perliittiä sen kookoksen sekaan, että tulee hyvää tavaraa tätä systeemiä varten.





Kävin hiljattain Viherkeskus focus myymälässä ja huomasin tälläisen Nelson garden virityksen, joka on käytännössä vastaava juttu kuin itse tekemäni mutta paljon hienompi:


Ruukkujen pohjalla on valmiina altakastelumatto, eli tuohon voisi keskirivistöön pistää sopivan kokoisia saviruukkuja vaikka sen 3 kappaletta.


Lisätiedot tuotteesta:
http://www.nelsongarden.fi/fin/eur/p/pienoiskasvihuoneet-ja-ruukut_220/ruukkusarja-water_5762


Lopuksi pieni varoituksen sananen. 'Tämä kastelujärjestelmä ravinteiden kera tuskin toimii kunnolla pitemmän päälle millään muulla kuin kookoskuidulla tai vastaavalla materiaalilla, eli ei sitten laitetaan mitään turvetta noihin ruukkuihin tai vastaavaa maa-ainesta.

Chilijamppa

helmikuu 26, 2018, 18:07:02 ip #27 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2018, 18:19:25 ip käyttäjältä Chilijamppa
Kuva Petenero chilistä, jonka todella terveen valkoisena hohtavat juuret ovat hakeutuneet mattoa vasten:


Kuvan juuret vasta kasvaneet hiljattain tuohon tässä 3 päivän aikana, ei tuollaisia tuossa ennen ollut ja ei juuriston kunto tuskin voi enää tuosta paljon parantua missään vaiheessa millään muullakaan kasvatustavalla jos totta puhutaan. ;D

Chilijamppa

Nyt on 12 chiliä pistetty isompiin ruukkuihin, josta ne sitten parin kuukauden sisällä päätyvät 10 litran air-poteihin:

Vielä jäi 10 varatainta, joille pitäisi tässä lähitulevaisuudessa löytää uusi koti. Kastelujärjestelmää on nyt sen verran viritetty, että luulisi riittävän kasteluvoimaa myös noiden isompien ruukkujen tarpeisiin, mutta aika näyttää sitten lopulta.

Jomppe

Mistä lajikkeista jäi ylijäämää? Suattaisin olla kiinnostunut ;)

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - helmikuu 27, 2018, 17:35:37 ip
Mistä lajikkeista jäi ylijäämää? Suattaisin olla kiinnostunut ;)


No melkein suoraan voin luvata seuraavat:

1x naga morich.
1x aji pineapple.
1x aji crystal.
1x aji erotica.
1x queen laurie.

Kaikki hyviä nami nami lajikkeita.

Jomppe

Naga sekä baccat Aji Pineapple ja Queen Laurie kiinnostaisi kyllä. Yv:llä lisää.

Chilijamppa

maaliskuu 01, 2018, 19:08:07 ip #32 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 08:22:21 ap käyttäjältä Chilijamppa
Minulla on vähän sellainen kutina nyt, että tuo saviruukkukastelu sen ravinneliuoksen kanssa ei toimi pitkään koska alkaa ravinnesuolat keräytymään ruukun pohjalle pikku hiljaa kastelumaton syöttäessä ravinnetta koko ajan lisää ja kasvit eivät kyllä siitä tykkää pitemmän päälle.

Kastelujuttu on ihan ok johonkin lomakasteluun tai multaviljelyssä useamman kasvin kertakasteluun tms. mutta pitemmän ajanjakson huolettomiin ravinneliemijuttuihin siitä tuskin on koska ne kertyneet ravinnesuolat pitää kuitenkin huuhtoa sieltä ruukusta pois jotenkin n. viikon välein vähintään.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 19:51:05 ip #33 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 19:53:04 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Sitä minä sillä haihtumisella ajoin takaa (Vastaus #20), että ruukuissa oleva vesi alustalla olevan veden kanssa (märän kankaan) muodostaa itse asiassa reson ja kaikki mikä haihtuu ilmaan väkevöittää lannoitevettä.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 19:58:37 ip #34 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 20:02:19 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 19:51:05 ip
Sitä minä sillä haihtumisella ajoin takaa (Vastaus #20), että ruukuissa oleva vesi alustalla olevan veden kanssa (märän kankaan) muodostaa itse asiassa reson ja kaikki mikä haihtuu ilmaan väkevöittää lannoitevettä.


Itse asiassa kyselin vähän noista ammattikäyttöön tarkoitetuista kastelumatoista vähän lisää tietoa ja niissä käytetään kankaan ylä/alaosassa tiuhaan rei'itettyä muovikerrosta joka sitten osaltaan estää tehokkaasti tätä haihtumista.

Itse käytin testissä ihan tälläistä pakkaskangasta vaan, koska kaupasta ei löytynyt "oikeaa" kastelumattoa sillä hetkellä kokeilua varten ja uskoisin tuon toimivan aika paljon paremmin sillä oikealla kastelumatolla sitten.

Chilijamppa

maaliskuu 07, 2018, 09:47:42 ap #35 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2018, 09:53:13 ap käyttäjältä Chilijamppa
Tuossa kuva Aji pineapple, missä näkyy hyvin kookoksen sisään piilotetun varresta jo kasvamassa olevat uudet juuret:

C. baccatumit ovat nopeita kasvattamaan lisää juuria rungosta, mutta c. chinense sitten paljon hitaampi suhteessa.

Chilijamppa

maaliskuu 09, 2018, 17:02:21 ip #36 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2018, 17:47:42 ip käyttäjältä Chilijamppa
Kuvan naga morich rääpäle pääsi minun epsom suola testiin:



Kastelin kasvin eka Floramicro 10ml/floramato 15ml(EC 1.0 ennen suolaa)+ 1tl epsom suolaa(EC 1.1 suolan kanssa) 10 litraan vettä seoksella ja sitten turvotin samalla liemellä kookoskuitu+perliitti seoksen.




Alle kahdessa tunnissa oli sitten nagan lehdet muuttuneet astetta tummemmaksi:



Värin vaihtuminen astetta tummempaan noin lyhyessä ajassa pistää kyllä ihmettelemään, kun kuitenkin kyseessä on vieläpä eka kerta kun edes kokeilen noita suolia chilille. Jatkan epsom suolan kanssa kokeilua ko. nagan kanssa, että mitä se tuumaa asiasta parin kuukauden kuluessa.


Kuvan Queen laurie(c.baccatum) sai samaa tavaraa niskaansa pari tuntia takaperin:

Chilijamppa

maaliskuu 10, 2018, 10:13:49 ap #37 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2018, 10:33:41 ap käyttäjältä Chilijamppa
Tässä alle tunti sitten otetut kuvat osasta minun chilejä, joille eilen pistin epsom suolaa B'cuzz a+b kaverina:



Nyt chilit näyttävät melkoisen paljon paremmalta kuin eilen. Näyttäisi olevan melkoisen tärkeää ylläpitää kookoskuidussa mietoa varastoa magnesiumia terveen kasvun kannalta jo alusta alkaen, ilmankos minulla on aina alussa ollut ongelmia chilien kasvun kanssa, varsinkin c. baccatum on hyvin herkkä magnesium puutokselle, ennen kuin kookoskuitu varastoi tarpeeksi magnesiumia että kasvuongelmat häviävät.

Kyllä se niin on ettei koskaan liian hyväksi chilinkasvattajaksi tule varmasti ikinä, sillä aina oppii jotain uutta ja ihmeellistä. :o

Chilijamppa

Ihan hyvin näillä minun chileillä nyt menee, kun lisäsin magnesiumin määrää ravinneliemessä:

Chilijamppa

Ei mene montaa viikkoa, kun kasvu alkaa hurjistumaan entisestään: