toukokuu 14, 2024, 03:23:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

tretjakov

maaliskuu 11, 2013, 10:41:23 ap #600 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2013, 11:44:45 ap käyttäjältä tretjakov
Käytin nyt sitten viikonlopun mukavasti lukemalla ajatuksen kanssa läpi koko tämän threadin. Paljolti samojen asioiden kanssa tässä on painiskeltu vuodesta toiseen, mutta toisaalta ledit ovat tänä aikana kehittyneet melko tavalla. Käytettävät ledipiirit ovat nyt merkittävästi parempia kuin vielä vuosi sitten, viiden vuoden takaisesta puhumattakaan. Ja vastaavasti hinnat tulevat alaspäin, niin hinta/laatu-suhde nousee kohisten. Taidan olla valmis oppimaan kantapään kautta ja tilaamaan omia kokeilukappaleita jostakin.

Pari asiaa on vielä epäselvää. Allaoleva kuva on lainattu tänne moneen kertaan ja se on tiettävästi peräisin tästä tutkimusopetuspaperista: http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/e24/24.htm
Lainaus käyttäjältä: petri78 - huhtikuu 27, 2007, 12:08:26 ip



Kuvan selitys kertoo, että klorofylli a:n imeytymispiikit ovat 430 nm ja 662 nm sekä klorofylli b:n piikit 453 ja 642 nm. Sitten siellä näyttää olevan pienempi a:n piikki 410 nm kohdalla, liekö merkityksellinen. No hyvä, mutta miten tämä nyt liittyy chileihin? Pitäisikö chilien osalta panostaa aahan vai beehen ja missä suhteessa? Onko betakaroteenilla (imee valoa siinä 500 nm molemmin puolin) chileille jotakin merkitystä? Onko eri aallonpituisen valon erilaisilla energiamäärillä merkitystä valon määrää optimoidessa? Paljonko niistä erivärisistä teholedeistä sitten lähtee?

Eli toisin sanoen, miten arvioidaan nyt sopiva aallonpituuksien suhteellinen jakauma paprikakasveja varten? Jos värejä on kaksi, montako prosenttia punaista ja sinistä? Ja jos on neljä väriä, missä suhteessa mitäkin? Pohdinko turhia; sen kun vain lätkäisee valot päälle ja kasvi kyllä hoitaa loput? Onko kasvu/kukitusvalon ero nyt todettu höpöpuheeksi? Toistaiseksi lähtisin liikkeelle ihan vain yhden valon mallista ja mietin niitä auringon nousun ja laskun simulointeja myöhemmin. Ja muita satoja tuntemattomia valonvaikutustapoja en mieti, kun ne kerran ovat tuntemattomia.

Mikä olisi toivotuin spektri?

Chilivaari

maaliskuu 11, 2013, 11:09:42 ap #601 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2013, 12:17:36 ip käyttäjältä Chilivaari
Tuo malli on levinnyt, koska se on helppo ymmärtää ja helppo rakentaa ledeillä. Kasvit käyttävät paljon muutakin valoa ja lehtivihreä ei ole niiden ainoa tuote, ei ainakaan chileillä. Jonkin verran olen sivusta seurannut led-valojen kehitystä ja ne tosiaan aloittivat noiden kahden piikin mallilla, mutta sitten niitä on täydennetty monilla lisäväreillä. Tulevaisuus voisi olla täysspektrinen valkoinen valo täydennettynä ultravioletilla, kunhan kiinalaiset keksivät taloudellisen ratkaisun tehdä se.


Suomalaisesta kasvihuonekasvatuksen oppikirjasta löysin tällaisen käppyrän kasvien tarvitsemasta spektristä:




Vähän myöhemmin:
Tuostakin käppyrästä on täällä spekuloitu runsaasti jossakin toisessa ketjussa, jota en nyt löytänyt, mutta tuossa blogimerkintäni ja hiukan taustaa tälle kuvalle: http://chilivaari.blogspot.fi/2011/03/kaapissa-kuhisee.html


Vielä vähän myöhemmin:
Haa, kuvan nimen haulla se onnistui. ESL:n spektrikeskustelussa oli asiasta aika paljon enemmän. Voisi olla hyvä lukea vaikka ledeistä haaveilisi.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9057.msg143532#msg143532


tretjakov

Kiitos taas, Chilivaari. Terveisiä Rocoto-siemeniltäsi, joiden itämisprosentti on tähän saakka iloiset sata. Onhan tällä foorumilla paljonkin arvokasta luettavaa, jolla voi itseään sivistää ja osaamistaan kartuttaa.

Jossain oli keskusteltu eri aallonpituisen valon energiaeroja ja eriväristen ledien tehoeroja ja lisäksi kasvien erilaista sietokykyä ja hyödyntämiskykyä eri aallonpituuksille, mutta en löytänyt mitään sellaisia lukuja, joilla voisi laskea mitään järkevää. Niinpä etsin netistä saatavilla olevia prosentteja kaupallisten kasvatusledien värijakautumista ja arvoin siitä omia toiveitani vastaavan version. Löysin speksejä parista tuntemattomasta 150 W paneelista, VPLuxin eri 8-band-paneeleista, Vihertukun 120 W paneelista ja Led Finlandin spoteista. Sini-puna-suhde liikkuu välillä 11:89 ja 47:53 sekä ääripäässä Hortishine Whiten hurja 7:93. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että punaista on tapana painottaa aika selvästi, joten itse ravistin hihasta 25:75-suhteen seuraavasti.

Testiksi suunnittelin tilaukseen 18 teholedin valaisimen tällä kokoonpanolla:
5 x 660 nm
3 x 640 nm
3 x 630 nm
1 x 610 nm
2 x 460 nm
1 x 450 nm
1 x 440 nm
2 x 3500 K.

Tästä syntyisi nykyään niin muodikas 8-band LED ja hintaa posteineen ja veroineen varmasti alta satasen. Nimellisteho 54 W, todellinen teho varmaan jotakin muuta.  Noitten jopa kahden valkoisen 3500 K ledin tarkoitus on tehdä värintoistosta siedettävää niin, että kasveja pystyisi katsomaan tuossa valossa ilman että silmiin sattuu, joten niistä en tahtoisi tinkiä.

Miten tätä kannattaisi vielä säätää? Olisiko pointtia vaihtaa yksi punaisista 730 nm infrapunaan? Miksi? Eikö infrapuna ole lämpösäteilyä ja ledien yksi hyöty on vähentää lämmön tuottoa suhteessa valotehoon. Vai onko suoraan säteilynä saatu lämpö tehokkaampaa kuin huoneilmaa kuumentava valaisinrunko? No luulisi olevan. Tuon aiemman saksalaisen oppikirjan käppyrän mukaan lämmöllä on merkitystä hiilidioksidin yhteyttämiseen, kun valoa on tarpeeksi.

Myös UV:ta on tarjolla, mutta mikä sen hyöty olisi? Näkemistäni spekseistä vain Vihertukun valossa oli UV ja IR mukana, muista Hortishine listaa "kaukopunaisen" eli käytännössä IR:n.

PP

Lainaus käyttäjältä: tretjakov - maaliskuu 12, 2013, 15:41:22 ip
Noitten jopa kahden valkoisen 3500 K ledin tarkoitus on tehdä värintoistosta siedettävää niin, että kasveja pystyisi katsomaan tuossa valossa ilman että silmiin sattuu, joten niistä en tahtoisi tinkiä.


En jaksa uskoa, että kaksi valkoista lediä 16 muun joukossa muuttaa kokonaissävyä likikään riittävästi. Valon sävyn siedettävyys on subjektiivista, mutta itse en kokeilisi alle kolmasosalla valkoista.

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 12, 2013, 21:37:45 ipEn jaksa uskoa, että kaksi valkoista lediä 16 muun joukossa muuttaa kokonaissävyä likikään riittävästi. Valon sävyn siedettävyys on subjektiivista, mutta itse en kokeilisi alle kolmasosalla valkoista.

Kiinnostava mielipide. Kuulisin mieluusti, että mihin muuhun se perustuu kuin uskon jaksamiseen.

Minä olen tässä ehtinyt kokeilla kahta erilaista pikkulediä. Toinen on tämä, jossa on 8 punaista, 2 sinistä ja 2 oranssia, ja toisessa on 60 % punaista ja 40 % sinistä. Noista tuo eka oranssia sisältävä on merkittävästi miellyttävämpi katsella. Molemmat ovat selvästi värillisiä, mutta silti silmä jaksaa ratkaisevasti paremmin tuota ekaa. Samoin värintoisto on paljon parempi ja lehdetkin näyttävät vihreiltä eikä mustilta. Tämän perusteella olisin toiveikas sen suhteen, että 10 % valkoista auttaa johonkin.

PP

Lainaus käyttäjältä: tretjakov - maaliskuu 12, 2013, 21:59:59 ip
Kiinnostava mielipide. Kuulisin mieluusti, että mihin muuhun se perustuu kuin uskon jaksamiseen.

Minä olen tässä ehtinyt kokeilla kahta erilaista pikkulediä. Toinen on tämä, jossa on 8 punaista, 2 sinistä ja 2 oranssia, ja toisessa on 60 % punaista ja 40 % sinistä. Noista tuo eka oranssia sisältävä on merkittävästi miellyttävämpi katsella. Molemmat ovat selvästi värillisiä, mutta silti silmä jaksaa ratkaisevasti paremmin tuota ekaa. Samoin värintoisto on paljon parempi ja lehdetkin näyttävät vihreiltä eikä mustilta. Tämän perusteella olisin toiveikas sen suhteen, että 10 % valkoista auttaa johonkin.


Ei se perustukaan. :) Valon miellyttävyys on niin yksilöllistä, että kaikki mielipiteet siitä on vain mielipiteitä. Minulle 2700 K ESLitkin on epämiellyttäviä varsinkin, jos samaan aikaan on näkyvillä valkoisempaa (kylmempää) sävyä. Uskon hyvin, että sopivalla valinnalla kahdeksan eri värin/sävyn ledeistä koottu valoa voi olla riittävän hyvä 10%:lla valkoista tai ilmankin.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 11, 2013, 11:09:42 ap
Suomalaisesta kasvihuonekasvatuksen oppikirjasta löysin tällaisen käppyrän kasvien tarvitsemasta spektristä:


Tuota käppyrää en aivan ajantasaisena välttämättä pitäisi, kirja on vuodelta 2003 ja esim. American Journal of Botany 100 (2013) sisältää artikkelin "Contributions of green light to plant growth and development", jossa on summattuna kymmeniä tutkimuksia vuosien 2003-2012 väliltä, aiheena vihreän valon vaikutuksista kasviin. Tuossa oppikirjan kaaviossa on vihreällä alueella lähes saman suuruista piikkiä kuin sinisellä alueella, joka ei ole järkeenkäypää.

Chilivaari

maaliskuu 13, 2013, 11:24:24 ap #607 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2013, 11:37:14 ap käyttäjältä Chilivaari
Tänään oli minuakin jonkin verran vakuuttava artikkeli Aamulehden paperiversiossa (eipä löytynyt netistä) ikaalislaisesta luomutomaattien kasvattajasta. He hankkivat ensimmäisten joukossa Suomessa tomaattikasvihuoneeseen ledivalot ja ensimmäistä satoa kasvattavat. Nyt näyttää siltä, että satoa kypsyy pääsiäiseksi ja se valmistuu kolme viikkoa aikaisemmin kuin kokonaan ilman lisävaloa kasvatettu. Tuo nyt on luonnollista, kun muistelee talven synkkyyttä.


Samalta puutarhalta oli juttua helmikuussa Ylen uutisissa. Silloin tomaatti olivat pieniä, nyt ne ovat miehen korkuisia ja alaoksilla on terttuja. Kuvista voisi päätellä, että ledinauhat on kertaalleen jo vaihdettu, sillä tänään valo näytti paljon valkoisemmalta ja viljelijä kertoi sen koostuvat sinisistä, punaisista ja keltaisista ledeistä.


Nauhat on valmistettu Hollannissa ja niitä on taimien sivuilla nostettavissa rimoissa 65W neliömetrille. Ennen heillä oli 165W spna valoa, joten sähkölasku putoaa melkein kolmannekseen. Ledit ovat melkein kiinni kasveissa niiden sivulla ja tämänpäiväisessä kuvassa latvojen alapuolella valaisemassa kasvavia tomaattiterttuja. Lasikatto luonnollisesti antaa paljon luonnonvaloa ledien lisäksi ja kohta ylittääkin ne.


Edit:
Lisätietoa nettiä selailtuani.
Ikaalisten Luomu onkin näköjään Philipsin kokeilulaboratoriona ja ilmeisesti Philips on vaihtanut ledien väriä talven aikana.
http://www.ikaalistenluomu.fi/ajankohtaista/ikaalisten-luomun-led-valaistus

sorrii

maaliskuu 13, 2013, 12:00:36 ip #608 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2013, 12:03:28 ip käyttäjältä sorrii
Mä luin kanssa Aamulehden jutun. Ja yrittelin juuri etsiä nettiversiota  ::) ... kuinkas sattui ..

Olen itse mutuillut jo pitkään että pelkällä keinovalolla ei tosiaan helpolla saa satoa, vaikka millaisia valoja käyttää. Kaupallisilla puutarhoilla mun tietääkseni kasvatetaan aina kasvihuoneessa johon tulee se saatavilla oleva luonnonvalo. Lisänä sitten on natikat, ledit tai jotain muuta.
Kotona olen yrittänyt kaikki kasvit pitää ainakin jotenkin ikkunoiden lähellä ja lisävaloa sitten loisteputkista. Kun sitten tilaa ei ole ja ahneella ukolla on esim. keittiö niin täynnä ettei pienen ikkunan eteen mahdu, niin pitää yritellä kaikenmaailman ledeillä ja natikoilla. Tänä talvena on jokinlaista satoa tullut keittiössä natikan/monimetallin valolla, mutta kyllä selvästi näkyy että ne varjossakin [=keinovalossa] olevat kasvit kummasti piristyy kun rupeaa aurinko säteilemään vaikka hajavalonakin. On se vaan sellainen supernatikka. Tähän aikaan keväästä muuten, aurinko paistaa aika matalalta ja lumikin varmaan tehostaa, tuntuu että koko huone valaistuu aamupäivisin!

Kesällä on mulla luvassa kokeilu tehostaa parvekkeen valoisuuttaa ledillä: Sain käsiini puoliksi rikkinäisen 120W LedFinland-valon jossa on 4 riviä ledejä pimeänä ja tuulettimet lopussa. Laitoin siihen uudet [sattui olemaan romuissa] tuulettimet enkä rupea muuten heti sitä korjaamaan. Siitähän sitten lähtee 70W teholla ledivaloa kuuluisalle kaakkoisparvekkeelleni. Uskon etukäteen jo kahden kesän kokemuksella että tuo 70Wattiakin parantaa ratkaisevasti satoa ...

Kahtena aikaisempana syksynä olen laittanut ensin 250W, sitten 400W natikan sinne loimottelemaan kylmien kelien tultua. Syksyllä sitten on se sato "räjähtänyt" ja oon kärvistellyt vetoisassa kämpässä kuunnellen eukon rutinaa kun ei voi sitä ovea sulkea kokonaan  8) 8) edes yöksi.

Toissa vuonna muuten raahasin sitten ebbini sisälle parvekkeen eteen ja virittelin lemondropit ja bishops crownit naruilla kattoon asti ja ruuvailin sen natikan eteen antamaan sivuviistosta valoa: Siinähän sitten kyllä "pelkällä keinovalolla" tuli satoa Jouluun asti, ja olisi jatkunutkin jos olisin viitsinyt katsella sitä viidakkoa ...

Mä mainostin tuossa joku aika sitten 100W lediäni, jossa on kapea valokeila, ja kuinka se sai jopa tabascon tukevoitumaan ja tekemään ihan kunnolla satoa. Nyt tuli sitten vasta mieleen se selitys että tokihan on aamuaurinkoa tullut samaan paikkaan talvellakin: Täytyy kokeilla tuo ledi ilman luonnonvaloa ensi talvena, kunhan saan siitä vaihdettua tuulettimet hiljaisiin ...

Siinä Aamulehden leditomaatti-jutussa oli kuva kasvihuoneesta, jossa ne korkeat tomaatit olivat "taivasalla" kasvihuoneessa ja ledirivit melkein piilossa kasvien välissä. Enpä usko että niilläkään ledeillä kummoista satoa tuotettasisiin pimeässä luolassa.

PS: Mun moraaliini ei oikein sovi että puhutaan luomusta jos valo tehdään sähköllä! Olisko ehkä luomusähköä .... ? Luomu = luonnonmukainen , luonnollinen muka???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

biblo

Jos sähkö tehdään tuuli- tai vesivoimalla vaikka. Siinähän on luonnonmukainen tuotto..
"Grow food, not lawns"

Xbow

Ja onhan se uraanikin luomua, kun luonnon kalliosta on peräisin. Pikkusen vaan rikastettua, vähän samaan tapaan kuin myytäväksi kelpaavat omenat voidaan erottaa mädistä :p

Nojoo, ledeistä on aika vaikea eksaktisti sanoa että kuinka hyvä joku kinkkivalaisin X on. Olen jopa työstänyt pikku ohjelman, jolla voin arvioida valaisimen tuottavan hyödyllisen valon määrää. Muttamutta, edelleen se chileille eri vaiheissa optimaalinen spektri on hämärän peitossa. Voi riippua jopa ravinteista :p Toinen hankaluus on, että toki on lueteltu että millaisia ledejä lampussa on, mutta sitten että mitä mallia ne ledit tarkaalleen on ja millä virralla niitä ajetaan ja sitten vielä, että mikä niiden ledien lämpötila on normikäytössä...

#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Xbow - maaliskuu 13, 2013, 22:58:30 ip
Ja onhan se uraanikin luomua, kun luonnon kalliosta on peräisin. Pikkusen vaan rikastettua, vähän samaan tapaan kuin myytäväksi kelpaavat omenat voidaan erottaa mädistä :p

Nojoo, ledeistä on aika vaikea eksaktisti sanoa että kuinka hyvä joku kinkkivalaisin X on. Olen jopa työstänyt pikku ohjelman, jolla voin arvioida valaisimen tuottavan hyödyllisen valon määrää. Muttamutta, edelleen se chileille eri vaiheissa optimaalinen spektri on hämärän peitossa. Voi riippua jopa ravinteista :p Toinen hankaluus on, että toki on lueteltu että millaisia ledejä lampussa on, mutta sitten että mitä mallia ne ledit tarkaalleen on ja millä virralla niitä ajetaan ja sitten vielä, että mikä niiden ledien lämpötila on normikäytössä...


Eikös noita valaisimia myydä yleensä niin, että punainen soveltuu kukitukseen?

LainausThe transition from vegetative growth to floral development is strongly influenced by light ( Guo et al., 1998 ; Mouradov et al., 2002 ). Different wavebands of light exhibit distinct roles in the regulation of floral initiation. Red light slows down floral in-duction via the phyB receptor, while blue light accelerates the induction mainly through the cry2 receptor ( Guo et al., 1998 ; Valverde et al., 2004 ).

Juso

Koska tätä lediasiaa ei ole juurikaan maailmalla tutkittu, olen aivan varma siitä että suomalainen chiliharrastaja pystyy mutuilemalla löytämään uuden maagisen ledikoktailin, joka kasvattaa sadon jouluksi, antaa mukavan rusketuksen ja on niin miellyttävä silmälle, että seksielämäkin virkistyy huomattavasti.

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: Juso - maaliskuu 14, 2013, 09:04:55 ap
Koska tätä lediasiaa ei ole juurikaan maailmalla tutkittu, olen aivan varma siitä että suomalainen chiliharrastaja pystyy mutuilemalla löytämään uuden maagisen ledikoktailin, joka kasvattaa sadon jouluksi, antaa mukavan rusketuksen ja on niin miellyttävä silmälle, että seksielämäkin virkistyy huomattavasti.
Kiitos todella paljon tarjoamastasi informaatiosta. Sarkasmista on aina mahtavasti apua.  :P

Juso

maaliskuu 14, 2013, 12:19:26 ip #614 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2013, 12:52:30 ip käyttäjältä Juso
Lainaus käyttäjältä: tretjakov - maaliskuu 14, 2013, 11:04:36 ap
Kiitos todella paljon tarjoamastasi informaatiosta


Eipä kestä,  yritän aina keskittyä olennaiseen.

Tuollaisen ostin kun halvalla sain



Onhan se vähän krouvia tekoa, aukon leikkaajalla peltisakset työkaluna, eikä varmaan nanometritkään ihan kohillaan, mutta hiljainen on kyllä. Lapsia ei parane ihan viereen päästään, mutta joku taimi tuolla kasvanee.

Mielenkiintoisin nimi ledimarkkinoilla on ilman muuta LED-Lentonen, jonka tuotantoa Tori-osiolle odottelen innolla. Toivon mukaan pakusta löytyy uutta mielenkiintoista konstruktiota.

E: luulin Lentosta erääksi tunnetuksi foorumihahmoksi mutta taidan olla väärässä. Hyvä tyyli kuitenkin.

sorrii

LainausTuollaisen ostin kun halvalla sain



Onhan se vähän krouvia tekoa, aukon leikkaajalla peltisakset työkaluna, eikä varmaan nanometritkään ihan kohillaan, mutta hiljainen on kyllä. Lapsia ei parane ihan viereen päästään, mutta joku taimi tuolla kasvanee.


Kummasti helpottaa paineet omissa projekteissa  :D
Mulla on työn alla parikin ledi-modausta joita on tullut kiireiden ohella lykättyä myös tekosyyllä ettei ole kunnon työkalua tehdä siistejä reikiä tai taivuttaa uutta taustalevyä.. HAH?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Xbow

Otetaan tuo mittaus. Sen perusteella, nopeasti kalkyloituna tuo 600W valaisin tuottaisi 2m etäisyydellä valoa (fotoneina/m^2/s) noin kolmanneksen siitä, mitä 600W käytetty settinatikkani 1m20cm etäisyydeltä. Noilla perusteilla reilut metrin etäisyys latvasta voisi olla yksi referenssitaso, jos haluaa saman verran valoa kuin mitä halpisheijastin natikka tuottaa reilut metrin etäisyydeltä. Sitten tulee vastaan spektri, eli mikä se lopullinen etäisyys sitten olisi, että chili tuottaisi menestyksekkäästi satoa pelkästään tuon valon avustuksella...  Tässä kohtaa tietenkin markkinamiehet väittävät, että tuon valon spektri olisi niin ihanteellisen optimaalinen että 100% valosta menisi hyötykäyttöön. Asianlaita ei tietenkään ole näin, mutta luultavasti tuo valo pelittää yli metrin etäisyydeltä, 2m etäisyys voi kuitenkin olla jo liikaa, ainakin LED kasvatustesteissä on käytetty sellaisia valonmääriä, jotka vastaavat noin 1m etäisyyttä ( 144 mikromoolia/m^2/s olis karkea arvio tuolle valaisimelle@1m suoraan alaspäin).

No, tuossa mittausliuskassa oli numerot. Saa itse laskea ja korjata käsityksiäni. Ja tosiaan, voi olla että olen laskenut virheellisesti, mutta tuo perustui siihen, että
- 600W lamppu @2m
- Photons/cm²/s 2,1970E15 ~ 36,4 µmol/m²/s ( jälkimmäinen arvo itse laskutikuillani laskettu ).

Tuossa on karkein menetelmin "arvoioitu", että n.35% natikan valosta olisi "hyödyllistä". Tuossa tutkimuksessa LED lamppujen etäisyys oli säädetty siten, että kasvit saivat keinovaloa 80-140 µmol/m²/s. Ja mainittakoot, että 10000 lux natikkavaloa on noin 120 µmol/m²/s.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

sorrii

Maaseudun tulevaisuudella ollaan myös aika postitiivsella mielellä ...  8) 8)

Ennen en ole tässä yhteydessä nähnyt puhuttavan tuosta hiilidioksidista ... hmmm... Täytyypä ideoida pikku tuli kasvihuoneeseen alkukesän kylmiksi yöiksi ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 15, 2013, 16:32:58 ip
Ennen en ole tässä yhteydessä nähnyt puhuttavan tuosta hiilidioksidista ... hmmm... Täytyypä ideoida pikku tuli kasvihuoneeseen alkukesän kylmiksi yöiksi ...  ;)

Viinipönttö (kilju) poriseen kasvariin, niin tulee mukavasti hiilidioksidia  ;)