toukokuu 12, 2024, 13:06:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hyvä, maukas ja _mieto_ chili(jauhe) hakusessa

Aloittaja Scandal, lokakuu 27, 2009, 22:57:28 ip

« edellinen - seuraava »

Scandal

lokakuu 27, 2009, 22:57:28 ip Viimeisin muokkaus: lokakuu 27, 2009, 23:00:26 ip käyttäjältä Scandal
Olen yrittänyt aivopestä parempaa puoliskoa chilin ihmemaailmaan jo ties kuinka pitkään, mutta ei vaan uppoa. (Vinkkinä, nagajauheella on turha lähteä liikenteeseen ;)) Kuulemma vihreä Tabasco menee vielä, eli sietokyky on liki olematon. Mutta pientä orastavaa kiinnostusta on - ei vaan saa olla liian tulista, ja tuskinpa hyvä maku ainakaan haittaa.

Tätä eroa voisi siis ylittää loiventaa miedolla mutta hyvänmakuisella chilillä. Pointti siis siinä, että tulisi näytettyä ettei chili ole pelkkää etikkakastiketta (vrt. Tabasco) ja/tai poltetta (vrt. mitä itse sapuskaani lappaan), vaan että myös hyviä makuja löytyy. Esimerkiksi habanerojauhetta jos saisi eeeerittäin mietona, niin tällainen voisi varmaan maistuakin.

Mistä saisi siis mahdollisimman maittavaa mutta silti äärimmäisen mietoa chiliä? Mieluiten jauhe, mutta sopiva kastike kelvannee myös. Kotimaiset (netti)kaupat etusijalla, mutta jos Suomesta ei löydy, myös muualta voinee tilata. Löytyykö ideoita?

Niinjoo, chipotle ei ole vastaus, ikävä kyllä, sillä parempi puolisko ei savun mausta diggaa.

jakob

Mama Africa's Sweet & Hot Chili sauce

Putelissa lukee tulisuusluokan kohdalla 7/10 joka ei ainakaan omasta mielestä pidä ihan paikkaansa. Mieto kastike kyseessä on. Nopealla vilkaisulla päättelin, että pääkaupunkiseudulla vaikutat ja sieltähän sitä saa aika monestakin isommasta marketista.
Helsingissä tätä myy ainakin sokoksen ässä. Jumbon citymarketissa taisi olla myös. Hintaa taisi olla 4,30€. Cittarissa hieman halvempi.

Poppamiehessä näköjään myös myynnissä.
http://www.poppamies.fi/product_info.php?products_id=249  Maukasta on  :D

Hombre

Siellä näyttäisi olevan poppamiehellä myös kuivattuja anchoja ja guajilloja, jotka ovat kohtuullisen mietoja ja maukkaita chilejä...ne täytyy vaan itse jauhaa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

MikaK

Fatalilta löytyy Champion-jauhetta ja ainekin tuoreena mieto lajike.

hessi

lokakuu 31, 2009, 23:34:49 ip #4 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2009, 23:38:12 ip käyttäjältä hessi
sitten miedosti savustettu championjauhe on kyllä nannaa, tähän ihastuu aivan varmasti,
mutta toki ilman savuakin on herkkua...
itse olen niin koukussa savustettuihin jauheisiin, etten enää muita kyllä huoli...
ja vielä savunagajauhe oikeassa mittasuhteessa käytettynä on monin verroin parempaa
kuin yksikään Tabasco ! sen tietää jokainen joka tätä käyttää, koukkuun jää :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry