huhtikuu 25, 2024, 21:10:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hyvä Naga kastike?

Aloittaja Ossian, heinäkuu 20, 2011, 19:13:26 ip

« edellinen - seuraava »

Ossian

Ostin kilon nagaa muutama viikko sitten pakasteeseen.  Tarkoitus on tehdä tulista kastiketta purkkiin aina tarpeen tullen. En ole vielä onnistunut tekemään siitä mitään hyvää mitä söisi muuten kun tulisuudenvuoksi. Onko jollain kokemusta miten saisi nagasta hyvää kastiketta? Vai onko sitä erin makuisia nagoja joista joku jopa on hyvää ihan sellaisenaan?
Fataliin naga mausteliemessä (35% naga) oli mielestäni hyvää. Sitä reseptiä voisin käyttää jos ei ole parempaa. 
Onko jollain naga tyypillä kokemuksia miten sais hyvän sekotuksen? Nagan osuus pitäisi olla 30% tai enemmän.

hessi

Onhan noita "mössöjä"
kokeile pieni erä vaikka niin että teet vähän paholaishillon tyylisen ei makeutta kuitenkaan niin paljoa.
eli kaltat tomaattia ja keität sitä (lisäksi voi laittaa esim paprikaa)
hyvin pilkotun nagan kanssa, teet siitä siis hienon mössön vaikka sauvasekoittajalla
lisäät määrästä riippuen (eli teetkö kilosta vai parista tomaatista) hillo-marmeladi sokeria, etikkaa ja jos pidät yrteistä niin yrttejä esim tuore oregano/valkosipuli sopii hyvin.

itse olen tehnyt vähän niinkuin tomaattikastiketta nagalla ja yrteillä on meillä tehnyt ainakin kauppansa ja sitä voi lisäillä sitten ruokaan kuin ruokaan :)

tai sitten pilkot nagoja ja keität niitä hetken pienessä määrässä vettä lisäät etikkaa ja esim sitruuna mehua keität hetken ja siinä se.
itse mössöisin nuo nagat hyvin pieniksi tähänkin laittaisin ihan ripauksen hillo-marmeladi sokeria.

ohjeita näiltä sivuilta löytyy chilikastikkeisiin, muunnat vaan omasi nagalle

yksi kokeilun arvoinen olis kylmäsavustetut nagat ja siitä sitten savutahna, tätä en vielä itse ole testannut, mutta muilla chileillä kyllä ja on sitten sellaista herkkua :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

NikoLuola

Itse olen tehnyt nagoista melkoisen käypää soossipohjaa osapuilleen seuraavasti:

kymmenkunta nagaa pilkottuna, enimmät siemenet poistettuna
muutama sipuli
muutama valkosipuli (siis ei kynsi, vaan valkosipuli)
pari purkkia paseerattua tomaattia (á~500g)
puoli kourallista sokeria
teelusikallinen suolaa
ruokalusikalliset kuivattua basilikaa ja oreganoa

Ruskista sipulit ja valkosipulit reilussa tilkassa öljyä kuumassa kattilassa. Lisää nagat hetkeksi (30sek) jatkuvasti sekoittaen. Pudota lämpöä ja lisää loput aineet. Anna hautua kannen alla ykkösteholla puolen tuntia välillä sekoittaen.

Jäähdytä seos esim. kylmässä vedessä tiskialtaassa, kaada pieniin pakasterasioihin ja pakasta. Parin desin rasia maustaa jauhelihakastikkeen tai lasagnen mukavasti, ja yhdestä purkista vetäisee mukavat lisät parin pizzan tomaattisoossiin.
Scania on nopeampi kuin viidakon vanha sanonta