maaliskuu 29, 2024, 07:55:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilimaistelut työpaikalla

Aloittaja PP, elokuu 09, 2011, 15:27:44 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Aika moni meistä on varmasti maistattanut chilejä kavereilla ja työkavereilla ja saanut uutta porukkaa mukaan tähän loistavaan harrastukseen. Ajattelin nyt jakaa ajatuksia ja pyytää ehdotuksia nimenomaan työpaikalla toteutettavasta chilimaistelusta.

Toin viime vuonna maisteltavaksi tuoreita chilejä sekä chilivoita, ja reaktiot oli yllättävän hyviä siihen nähden, että chili ei kuulu merkittävissä määrin monenkaan ruokavalioon. Toteutin maistelun luonnollisesti kahvitauolla, jotka meillä venyy helposti puolituntisiksi. Työporukkaan kuuluu yli 30 henkeä, josta keskimäärin noin puolet käy kahvitauoilla. Taustoista vielä sen verran, että meillä "pitää" tuoda merkkipäivinä jotain hyvää syötävää ja ensi viikolla sattuu olemaan sellainen.

Aion nyt tehdä toisen maistelun parannettuna. Tarkoitus ei ole missään nimessä esitellä extreme-chilistelyä, vaikka varaan Nagaakin mukaan, jos joku hullu haluaa maistaa sitä. Ennenkaikkea haluan tarjolle erilaisia chilimakuja. Tuoreiden chilipalojen, joita tulee 5-10 erilaista, ohella suunnitelmissa on tehdä neljä tarjoiltavaa eri tulisuuksilla ja mauilla.

Yksi tulee olemaan tuore- tai sulatejuusto Aji Cristalilla, melko mieto siis. Chilivoista teen selvästi rajumman version Habanerolla ja/tai jopa Nagalla. Lisäksi ajettelin tehdä tämän loistavan savuporo-Rocotopiirakan ja vielä jonkun makean leivonnaisen chilillä. Se saisi olla miedompi kuin Rocotopiirakka, jossa riittää taatusti potkua keskivertoyleisölle. Yksi vaihtoehto on sitruuna-Lemon Drop -torttu, mutta tähän kaipaan muitakin ehdokkaita. Rocotopiirakan olen terhnyt kerran, mutta makeaa chilillä terästettyä piirakkaa en.

chilihardhead.fi

elokuu 09, 2011, 16:09:21 ip #1 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2011, 16:12:07 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Kaikessa yksinkertaisuudessaan ajoissa nagalla maustettuun kermaviiliin tai rahkaan tehty mustikka-tai mansikkapiirakka voi saada helppoudellaan ihmisiä kiinnostumaan.
TT ohjeen mallinen kakku on myös tehnyt hyvin kauppansa.
Toimiivat hyvin myös mietoina versioina.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

biblo

Lainaus käyttäjältä: linkerquu - elokuu 09, 2011, 16:24:49 ip
Aloitan ensi maanantaina uudessa työpaikassa, 6 vuoden yksityisyrittäjyyden jälkeen. Paikan lisäksi paikkakunta on uusi, enkä tunne
millään tavalla yhtäkään tulevaa työkaveriani. Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että taidan pitää melko pitkään
"pääni kiinni" kaikista harrastuksistani ja mielipiteistäni. Parempi puhua vain ilmoista.
Paikan ruokailu perustuu omiin eväisiin. Jospa sinne ruokatilan jääkaappiin sijoittaisi oman sinappi- tai/ja ketsuppipullon.
Niitähän tunnetusti "lainaillaan":.....  ;D


Minun soosseja ei hirveästi lainailla vaikka olen antanut luvankin. Johtuneeko siitä että maistatin ensi alkuun viime vuonna tuollaista savustettua yellow fatalii-jauhetta :)
"Grow food, not lawns"

Macex

Meikäläisen työmaalta löytyy paljon kastikkeista innostuneita, mutta vain omassa työvuorossa olevat uskaltaa syyä noita palkoja, mitä olen vienyt.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

PP

Olen ollut reilut kuusi vuotta tässä paikassa joten maine on jo mennyt. :) Chilin taimia on mennyt yhdelle työkaverille ja siemeniä toiselle, joten ehkä ihan kaikki ei pidä hulluna. Meillä alle puolella on omat eväät, loput itseni mukaanlukien syö luonasruokaloiden mössöjä. Chilipäitä ei todellakaan ole: kahvihuoneessa on ollut kohta vuoden tuomani chilisekoituspurkki, josta on kulunut alle puolet. Silloin harvoin, kun keskustuluissa mennään chiliin, pitää aina korjata vääriä käsityksiä.

hessi

kannattaa kokeilla tavallista maustekakkua ripauksella kuivattua chiliä tai chilihilloa.
menee kaupaksi ja kun sanot et siinä on chiliä, niin kaikki vaan tokaiseen hmm... hyvää...

minun työpaikalla on kahvion pöydällä savurocoto maustepurkki joka tyhjenee nopeasti ovat jo tottuneet ripottelemaan sitä ruokiinsa.
silloin tällöin vien jotain maistiaisia, chilisulatejuustoa, hilloja, savutahnaa... pakastimessa on pusseissa erilajeja joista jokainen saa ottaa kotiin ruuanlaittoon.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

LupeKani

Mulla on muutama työkaveri jotka harrastavat tulista ruokaa sekä chilien kasvattelua. Muutenkin aika sivistynyttä porukkaa nuo nuoremmat ihmiset chilien suhteen. Vanhemmille saa korjailla asiavirheitä kun chileistä puhutaan. Oon kyllä vienyt napalminalleja, synkkä salmiakki karkkeja sekä blairin sipsejä työpaikalle. Aina ovat kelvanneet  ;D
Jopa vanhemmat ihmiset söivät mielellään Blairin Cheddar-sipsejä mutta valittivat hieman jälkipoltetta...

wille

Työporukassa ei taida olla kovin montaa, joka ei olisi chiliä kaffetunnilla allekirjoittaneen toimesta maistellut. Pari ihan tehokkaasti koukuttunuttakin sieltä on noussut ja melkoisia satoja saavat tänä syksynä poimia. Ihan aktiivikasvatuksessa (itse idätetty, +3 kasvia ja chili lähes päivittäisessä ruokavaliossa) chiliä taitaa olla neljällä duunikaverilla. Yhdellä jopa oikein kunnon viidakko, toisella muuten vain satumaista onnistumista vähän harvempien kasvien muodossa. Parimetrinen keltainen habanero, joka puskee podia, kukkia ja nuppuja kasvavalla voimalla ja kaamealla raivolla. Omituisen mallisia, keltaisia ja erittäin voimakasaromisia chinensejä.

Ei tuolla hirveästi mainospuheita ole tarvinut pitää. Hyvällä mielenkiinnolla ja normivittuilulla on harrastukseen suhtauduttu.

Toki huomasin kyllä, että mun ketsupit katosi aina jääkaapista. Pari lihistä kerkesi maustamaan Heinzin pikkupullolla. Tuikkasin sitten pulloon neljä teelusikallista Bhut Jolokia-jauhetta ja kirjoitin pulloon jälleen kerran "Willen". Oli kuulemma seuraavana päivänä ketsupin "lainaaja" löytynyt.

Sen jälkeen mun ketsuppi on saanut olla aika rauhassa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 09, 2011, 22:58:39 ip
Toki huomasin kyllä, että mun ketsupit katosi aina jääkaapista. Pari lihistä kerkesi maustamaan Heinzin pikkupullolla. Tuikkasin sitten pulloon neljä teelusikallista Bhut Jolokia-jauhetta ja kirjoitin pulloon jälleen kerran "Willen". Oli kuulemma seuraavana päivänä ketsupin "lainaaja" löytynyt.

Sen jälkeen mun ketsuppi on saanut olla aika rauhassa.


Tuota vois testata  ;D. Tuntuu omatkin ketsupit kuluvan kummallisen nopeasti vaikka kuinka omaa nimeä pulloon laittaa.

wille

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 09, 2011, 23:08:48 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 09, 2011, 22:58:39 ip
Toki huomasin kyllä, että mun ketsupit katosi aina jääkaapista. Pari lihistä kerkesi maustamaan Heinzin pikkupullolla. Tuikkasin sitten pulloon neljä teelusikallista Bhut Jolokia-jauhetta ja kirjoitin pulloon jälleen kerran "Willen". Oli kuulemma seuraavana päivänä ketsupin "lainaaja" löytynyt.

Sen jälkeen mun ketsuppi on saanut olla aika rauhassa.


Tuota vois testata  ;D. Tuntuu omatkin ketsupit kuluvan kummallisen nopeasti vaikka kuinka omaa nimeä pulloon laittaa.


Tee kerralla niin överi, ettei sitä itsekkään mieluusti popsi. Menee oppi kerralla perille. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Macex

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 09, 2011, 23:10:15 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 09, 2011, 23:08:48 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 09, 2011, 22:58:39 ip
Toki huomasin kyllä, että mun ketsupit katosi aina jääkaapista. Pari lihistä kerkesi maustamaan Heinzin pikkupullolla. Tuikkasin sitten pulloon neljä teelusikallista Bhut Jolokia-jauhetta ja kirjoitin pulloon jälleen kerran "Willen". Oli kuulemma seuraavana päivänä ketsupin "lainaaja" löytynyt.

Sen jälkeen mun ketsuppi on saanut olla aika rauhassa.


Tuota vois testata  ;D. Tuntuu omatkin ketsupit kuluvan kummallisen nopeasti vaikka kuinka omaa nimeä pulloon laittaa.


Tee kerralla niin överi, ettei sitä itsekkään mieluusti popsi. Menee oppi kerralla perille. ;)
Don't mess with man and his little peppers  ;D

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

..TOMPPA..

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 10, 2011, 09:37:20 ap
Chili-kauralastut? Helppo, halpa ja nopea kahvileipä!

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com/2011/05/chilikauralastut.html


Tuo on koitettu ja voin sanoa että hyviä ovat! muutama muu työkaveri ei ollut samaa mieltä(menikö liikaa chiliä  ::))

PP

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 10, 2011, 09:37:20 ap
Chili-kauralastut? Helppo, halpa ja nopea kahvileipä!

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com/2011/05/chilikauralastut.html


Tämä vaikuttaa hyvältä ja yksinkertaiselta. Kokonaissuunnitelma on nyt aika selvä: savuporo-Rocotopiirakka, chilikauralastut, tummaa chilisuklaata, sulatejuusto Aji Cristalilla, Naga/Habavoi ja setti tuoretta chiliä. Levitteille alustaksi jotain kovaa ruisleipää. Tuoreet pieninä paloina (jos kaikki kypsyy ajoissa): Pink Haba, Campane, Jalapeño, Aji Cristal, Lemon Drop, joku Rocoto, Haba ja pyydettäessä ja syyteoikeus evättynä Naga. Noilla luulisi menevän perille, että chili ei tarkoita vain kaupan mautonta hollantilaista pötkylää. Saattaa myös mennä perille, mihin mopon kasrkaaminen johtaa. :D

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 11, 2011, 00:31:10 ap
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 10, 2011, 09:37:20 ap
Chili-kauralastut? Helppo, halpa ja nopea kahvileipä!

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com/2011/05/chilikauralastut.html


Tämä vaikuttaa hyvältä ja yksinkertaiselta. Kokonaissuunnitelma on nyt aika selvä: savuporo-Rocotopiirakka, chilikauralastut, tummaa chilisuklaata, sulatejuusto Aji Cristalilla, Naga/Habavoi ja setti tuoretta chiliä. Levitteille alustaksi jotain kovaa ruisleipää. Tuoreet pieninä paloina (jos kaikki kypsyy ajoissa): Pink Haba, Campane, Jalapeño, Aji Cristal, Lemon Drop, joku Rocoto, Haba ja pyydettäessä ja syyteoikeus evättynä Naga. Noilla luulisi menevän perille, että chili ei tarkoita vain kaupan mautonta hollantilaista pötkylää. Saattaa myös mennä perille, mihin mopon kasrkaaminen johtaa. :D


Pitäisikin tuota piirakkareseptiä vähän päivitellä, tulee tuostakin huomattavasti parempaa kun korvaa n. 3/4 vehnäjauhoista ruisjauhoilla sekä vehnäleseillä.

chilihardhead.fi

Kannattaa kokeilla riihiruisjauhojakin, saa savua tavalliseenkin piirakkaan
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

PP

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - elokuu 11, 2011, 14:52:29 ip
Pitäisikin tuota piirakkareseptiä vähän päivitellä, tulee tuostakin huomattavasti parempaa kun korvaa n. 3/4 vehnäjauhoista ruisjauhoilla sekä vehnäleseillä.


Minulla on tapana korvata melkeinpä kaikista leivonnaisista osa vehnäjauhoista vähintään täysjyvävehnällä. Usein menee rukiitakin, jos se sopii muihin makuihin. Tuohon piirakkaan ruis sopii tosi hyvin, kun muutkin maut on vahvoja.

greenlife

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 11, 2011, 00:31:10 ap
... Kokonaissuunnitelma on nyt aika selvä: savuporo-Rocotopiirakka, chilikauralastut, tummaa chilisuklaata, sulatejuusto Aji Cristalilla, Naga/Habavoi ja setti tuoretta chiliä. Levitteille alustaksi jotain kovaa ruisleipää. Tuoreet pieninä paloina (jos kaikki kypsyy ajoissa): Pink Haba, Campane, Jalapeño, Aji Cristal, Lemon Drop, joku Rocoto, Haba ja pyydettäessä ja syyteoikeus evättynä Naga. Noilla luulisi menevän perille, että chili ei tarkoita vain kaupan mautonta hollantilaista pötkylää. Saattaa myös mennä perille, mihin mopon kasrkaaminen johtaa. :D


Oi oi, kuulostaapa herkulliselta! Näet todella vaivaa asian eteen, hienoa. Et vinkkaisi, missä olet duunissa ja milloin maistajaiset ovat... ;).

PP

elokuu 26, 2011, 22:33:20 ip #19 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2011, 22:35:20 ip käyttäjältä PP
Tämä oli jo viikko sitten, mutta jäi raportoimatta, miten maistelut sujui.

Henkilöstön suhteen sattui hieman vajaa päivä, ja paikalla kävi 15-20 henkeä. Kokonaisuudessaa chili upposi yllättävän hyvin. Olen tosin pitänyt pienimuotoisemman maistelun jo viime vuonna, joten osa tiesi odottaa, etten tuo mautonta syötävää. :) Savuporo-rocotopiirakasta tuli peruspentti-skaalalla tosi jämäkkää, koska siihen meni yhteensä 7-8 rocotoa savujauhe ja tuoreet yhteenlaskien. Moni kehui piirakkaa ja vain muutama piti sitä liian tulisena. Levitteet ja kaurakeksit oli ilmeisesti OK, niistä ei tullut kummempia kommentteja, kun loistava piirakka vei huomion.

Tuoreiden chilien kanssa huomasi valtavat toleranssierot, vaikka porukassa ei ollut varsinaisia chilipäitä. Muutama piti Campanea tulisena ja Jalapeñoa tosi pahana, mutta monet maistoi sujuvasti Lemon Dropin asti. Nagaan asti maistoi itseni lisäksi kolme, mutta kaikki vain tosi pieniä paloja. Tuoretta chiliä oli jaossa ehkä vajaa kilo ja melkein kaikki meni. Jäljelle jäi muutama Lemon Drop, Haba ja Naga. Koko homman apuna ja pienenä chilisivystyksen levityksenä oli kuvat lajikkeista nimen ja tulisuuden kanssa.